Ik heb je post wel gelezen Ander. Heel goed zelfs.Ander schreef:Dan heb je mijn posting niet goed gelezen:memento schreef: Dat is maar net wat je "wereldgelijkvormigheid" noemt. Rechts benadrukt dan vooral het uiterlijk: geen broeken/leggins voor meisjes, hoeden tijdens eredienst, geen TV, geen open internet, etc. Links benadrukt dan meer een christelijke levenswandel en levenshouding, in de zin van matig alcoholgebruik, de overheid gehoorzamen (ook met snelheidsregels, ook in belastingaangifte), eerlijk en oprecht zijn, en niet roddelen.
Dat is even heel zwart-wit natuurlijk, maar ik wil er maar mee laten zien dat afhankelijk van je definitie van "wereldgelijkvormigheid" je rechts of links als beter beoordeeld. Persoonlijk zou ik zeggen: Laat dat rechts-links onderscheid varen, en kijk naar wat je van elkaar kan leren. Want anders vrees ik dat wereldgelijkvormigheid iets is waar niet ikzelf, maar de ander van verlost moet worden...De aanvulling van Erasmiaan is een juiste: wanneer ik mijn eigen hart leert kennen dan smart het me dat ik niet ben zoals ik moet zijn en beleef ik wereldgelijkvormig te zijn. Wanneer dat de beleving is dan valt dat onmiskenbaar samen met de uiterlijke verschijningsvorm.
Kijk, jij begint met uit te halen naar gemeenten met volle avondmaalstafels, waarvan jij vindt dat die wereldgelijkvormig zijn. Dat klopt met een bepaalde definitie van wereldgelijkvormigheid. Maar als je de andere definitie neemt, dus die waarbij je let het overtreden van de snelheidsbeperking, eerlijk belastingaangifte doen en niet roddelen, dan zijn de rechtse gemeenten met zeer slecht bezochte avondmaalstafels veel wereldgelijkvormiger.
Kortom, daarom roep ik ook op om van elkaar te leren. Links kan van rechts op dit gebied zeker wat leren, maar omgedraait kan rechts ook nog heel veel van links leren. Want wie eerlijk is, zal zien dat zowel links als rechts beide uiterst wereldgelijkvormig zijn.