Wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

memento

Re: wereldgelijkvormigheid in de gereformeerde gezindte

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef: Dat is maar net wat je "wereldgelijkvormigheid" noemt. Rechts benadrukt dan vooral het uiterlijk: geen broeken/leggins voor meisjes, hoeden tijdens eredienst, geen TV, geen open internet, etc. Links benadrukt dan meer een christelijke levenswandel en levenshouding, in de zin van matig alcoholgebruik, de overheid gehoorzamen (ook met snelheidsregels, ook in belastingaangifte), eerlijk en oprecht zijn, en niet roddelen.

Dat is even heel zwart-wit natuurlijk, maar ik wil er maar mee laten zien dat afhankelijk van je definitie van "wereldgelijkvormigheid" je rechts of links als beter beoordeeld. Persoonlijk zou ik zeggen: Laat dat rechts-links onderscheid varen, en kijk naar wat je van elkaar kan leren. Want anders vrees ik dat wereldgelijkvormigheid iets is waar niet ikzelf, maar de ander van verlost moet worden...
Dan heb je mijn posting niet goed gelezen:
De aanvulling van Erasmiaan is een juiste: wanneer ik mijn eigen hart leert kennen dan smart het me dat ik niet ben zoals ik moet zijn en beleef ik wereldgelijkvormig te zijn. Wanneer dat de beleving is dan valt dat onmiskenbaar samen met de uiterlijke verschijningsvorm.
Ik heb je post wel gelezen Ander. Heel goed zelfs.

Kijk, jij begint met uit te halen naar gemeenten met volle avondmaalstafels, waarvan jij vindt dat die wereldgelijkvormig zijn. Dat klopt met een bepaalde definitie van wereldgelijkvormigheid. Maar als je de andere definitie neemt, dus die waarbij je let het overtreden van de snelheidsbeperking, eerlijk belastingaangifte doen en niet roddelen, dan zijn de rechtse gemeenten met zeer slecht bezochte avondmaalstafels veel wereldgelijkvormiger.

Kortom, daarom roep ik ook op om van elkaar te leren. Links kan van rechts op dit gebied zeker wat leren, maar omgedraait kan rechts ook nog heel veel van links leren. Want wie eerlijk is, zal zien dat zowel links als rechts beide uiterst wereldgelijkvormig zijn.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef: Dat is maar net wat je "wereldgelijkvormigheid" noemt. Rechts benadrukt dan vooral het uiterlijk: geen broeken/leggins voor meisjes, hoeden tijdens eredienst, geen TV, geen open internet, etc. Links benadrukt dan meer een christelijke levenswandel en levenshouding, in de zin van matig alcoholgebruik, de overheid gehoorzamen (ook met snelheidsregels, ook in belastingaangifte), eerlijk en oprecht zijn, en niet roddelen.

Dat is even heel zwart-wit natuurlijk, maar ik wil er maar mee laten zien dat afhankelijk van je definitie van "wereldgelijkvormigheid" je rechts of links als beter beoordeeld. Persoonlijk zou ik zeggen: Laat dat rechts-links onderscheid varen, en kijk naar wat je van elkaar kan leren. Want anders vrees ik dat wereldgelijkvormigheid iets is waar niet ikzelf, maar de ander van verlost moet worden...
De aanvulling van Erasmiaan is een juiste: wanneer ik mijn eigen hart leert kennen dan smart het me dat ik niet ben zoals ik moet zijn en beleef ik wereldgelijkvormig te zijn. Wanneer dat de beleving is dan valt dat onmiskenbaar samen met de uiterlijke verschijningsvorm.

Kijk, jij begint met uit te halen naar gemeenten met volle avondmaalstafels, waarvan jij vindt dat die wereldgelijkvormig zijn. Dat klopt met een bepaalde definitie van wereldgelijkvormigheid. Maar als je de andere definitie neemt, dus die waarbij je let het overtreden van de snelheidsbeperking, eerlijk belastingaangifte doen en niet roddelen, dan zijn de rechtse gemeenten met zeer slecht bezochte avondmaalstafels uiterst wereldgelijkvormig.

Wie zich toetst aan zelf-opgestelde regels komt er altijd goed vanaf.
Het onderscheid dat jij maakt is een bekende, maar ook een beetje een gemene: het is eigenlijk het verschil tussen openbare en verborgen zonden. Niet dat openbare zonden erger zijn dan verborgen zonden maar je neemt met jouw stellingname dingen aan die niet hard te maken zijn. Is het zo dat in de GG van Lutjebroek (heel licht) minder belastingontduikers en roddelaars en snelheidsovertreders zitten dan in de GG van Verweggistan (uiterst zwaar). Dat is wel erg moeilijk te meten. Wat ik zie, gewoon met mijn beide ogen, dat in gemeenten waarin er een soms wat onevenwichtige nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens ligt, er in uiterlijkheden een verandering plaatsvindt. Ineens is TV-bezit, broekdragen, open internet etc., haardracht van de vrouw niet zo belangrijk meer. En mijn vraag is: hoe komt dat? Is dat een soort antinomianisme, is dat het gevolg van het afzetten tegen een zware leer waarbij gelijk ook maar afgezet moet worden tegen een nauwgezet leven? Ik weet dat niet zo goed. Ik heb die vraag al meer gesteld. Ik denk er wél wat bij, als ik eerlijk ben.
Ander

Bericht door Ander »

Bert Mulder schreef:Dit lijkt een lekker onderwerp geworden te zijn om op de splinter in het oog van onze naasten te wijzen...

Maar wat van die balk?
Ik wil dat juist bewust voorkomen:
memento

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
Ander schreef:

Kijk, jij begint met uit te halen naar gemeenten met volle avondmaalstafels, waarvan jij vindt dat die wereldgelijkvormig zijn. Dat klopt met een bepaalde definitie van wereldgelijkvormigheid. Maar als je de andere definitie neemt, dus die waarbij je let het overtreden van de snelheidsbeperking, eerlijk belastingaangifte doen en niet roddelen, dan zijn de rechtse gemeenten met zeer slecht bezochte avondmaalstafels uiterst wereldgelijkvormig.

Wie zich toetst aan zelf-opgestelde regels komt er altijd goed vanaf.
Het onderscheid dat jij maakt is een bekende, maar ook een beetje een gemene: het is eigenlijk het verschil tussen openbare en verborgen zonden. Niet dat openbare zonden erger zijn dan verborgen zonden maar je neemt met jouw stellingname dingen aan die niet hard te maken zijn. Is het zo dat in de GG van Lutjebroek (heel licht) minder belastingontduikers en roddelaars en snelheidsovertreders zitten dan in de GG van Verweggistan (uiterst zwaar). Dat is wel erg moeilijk te meten. Wat ik zie, gewoon met mijn beide ogen, dat in gemeenten waarin er een soms wat onevenwichtige nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens ligt, er in uiterlijkheden een verandering plaatsvindt. Ineens is TV-bezit, broekdragen, open internet etc., haardracht van de vrouw niet zo belangrijk meer. En mijn vraag is: hoe komt dat? Is dat een soort antinomianisme, is dat het gevolg van het afzetten tegen een zware leer waarbij gelijk ook maar afgezet moet worden tegen een nauwgezet leven? Ik weet dat niet zo goed. Ik heb die vraag al meer gesteld. Ik denk er wél wat bij, als ik eerlijk ben.
Wel Ander, je mag het een gemeen onderscheid vinden, maar zo is het over het algemeen wel. Er zijn gemeenten waar heel sterk de nadruk ligt op bepaalde zaken (geen TV, geen broek/legging voor vrouwen, etc), en er zijn gemeenten waar juist heel sterk de nadruk ligt op zaken als niet te hard rijden, niet belastingontduiken, niet roddelen, altijd eerlijk zijn, etc.

Maargoed, eerder op het forum heb je al blijk gegeven van het feit dat jij helemaal geen probleem hebt met iets als te hard rijden (overtreden van het 5e gebod). Je kan linkse gemeenten antinomianisme verwijten, maar in weze gaat dat verwijt even hard op voor jezelf. En dat brengt ons terug bij wat ik eerder al stelde in deze discussie: Zolang je je zelf-verzonnen definitie van "wereldgelijkvormigheid" blijft hanteren, kan je altijd blijven wijzen naar anderen, en zeggen hoe slecht hun het wel niet doen, ze zelfs antinomianisme enzo. Maar wanneer je eerlijk bent, zal je moeten concluderen dat links én rechts, ja wat veel belangrijker is, namelijk ieder persoonlijk, zeer wereldgelijkvormig bent.

Mijn stelling is: Er moet evenwicht zijn. Links kan van rechts, maar rechts ook zeker van links leren. Niet de vraag "wat vind ik wereldgelijkvormig" is belangrijk, maar de vraag "wat noemt Gods woord wereldgelijkvormig". En juist omdat links en rechts daaruit andere accenten benadrukken, is het goed om naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren. Doen we dat niet, dan vrees ik dat we Gods woord geen recht doen, en dus in weze ook helemaal niet bekommerd zijn om de vraag of wij al dan niet wereldgelijkvormig zijn.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef: Wel Ander, je mag het een gemeen onderscheid vinden, maar zo is het over het algemeen wel. Er zijn gemeenten waar heel sterk de nadruk ligt op bepaalde zaken (geen TV, geen broek/legging voor vrouwen, etc), en er zijn gemeenten waar juist heel sterk de nadruk ligt op zaken als niet te hard rijden, niet belastingontduiken, niet roddelen, altijd eerlijk zijn, etc.

Maargoed, eerder op het forum heb je al blijk gegeven van het feit dat jij helemaal geen probleem hebt met iets als te hard rijden. Je kan linkse gemeenten antinomianisme verwijten, maar in weze gaat dat verwijt even hard op voor jezelf.

Mijn stelling is: Er moet evenwicht zijn. Links kan van rechts, maar rechts ook zeker van links leren.
Uit je defensieve manier van reageren leid ik af dat ik een gevoelig punt raak.
Een paar opmerkingen:
-niet te hard rijden, niet roddelen, eerlijk zijn, ook wb belasting worden ook benadrukt in rechtse gemeenten. Andersom worden TV-bezit, kleding/haardracht, open internet nauwelijks benadrukt in linkse gemeenten.
-ik heb linkse gemeenten geen antinomianisme verweten, dat is een vraagstelling. En wat die snelheid betreft, ik doe het geloof ik niet uit antinomiaans standpunt al heb je heel goed onthouden dat ik weleens te hard rijd. En ik zit in een zware gemeente dus je vooroordeel is bevestigd!
-Inderdaad, rechts kan van links leren en links van rechts. Het is echter heel Bijbels om te zeggen: de mens ziet aan wat voor ogen is maar de Heere ziet ons hart. En wat ik zie in linkse gemeenten is wereldgelijkvormigheid. En waarom dat zo is, daar zou ik wel eens een antwoord op willen hebben.
sela

Bericht door sela »

Mijn stelling is: Er moet evenwicht zijn. Links kan van rechts, maar rechts ook zeker van links leren.
eens, zeg ik dan, denkend aan het leven van Jezus op aarde. Hij maakte steeds zulke wijze keuzen. kon Hij ons maar een beetje raad geven in dit topic. dan kwam alles goed.
memento

Bericht door memento »

Ander schreef: -niet te hard rijden (...) worden ook benadrukt in rechtse gemeenten.
Well, waarom neem je het dan niet ter harte? En verdedig je zonder schaamte op het forum dat je deze zonde tegen het 5e gebod helemaal niet zo erg vind? Ook al doe je dat niet met antinomianistisch bedoelingen, dan kan het in de praktijk nog wel antinomianistisch zijn.
-niet te hard rijden niet roddelen, eerlijk zijn, ook wb belasting worden ook benadrukt in rechtse gemeenten.
De concrete zonden van te hard rijden, roddelen en zwart-werken en belastingontduiking heb ik nog nooit in een rechtse GG benoemt gehoord. Terwijl ik toch 2 jaar lang er gekerkt heb (GG Kootwijkerbroek en Barneveld).
Andersom worden TV-bezit, kleding/haardracht, open internet nauwelijks benadrukt in linkse gemeenten.
Klopt. Daar wordt vaak niet gewaarschuwd tegen het bezit van TV/open internet, maar tegen de verkeerde manier van ermee omgaan. Maar ik deel je stelling dat dit veel meer aandacht moet krijgen.
-Inderdaad, rechts kan van links leren en links van rechts. Het is echter heel Bijbels om te zeggen: de mens ziet aan wat voor ogen is maar de Heere ziet ons hart. En wat ik zie in linkse gemeenten is wereldgelijkvormigheid. En waarom dat zo is, daar zou ik wel eens een antwoord op willen hebben.
Mja, ik zie in de rechtse gemeenten veel wereldgelijkvormigheid. Velen die ik daar sprak vinden belastingontduiking, zwart werken, te hard rijden en roddelen heel gewoon. Dus nogmaals, het is afhankelijk van je definitie van wereldgelijkvormigheid, of je juist linkse of rechtse kerken als meer wereldgelijkvormig ziet.

Ik kan dus even gemakkelijk de tegenvraag stellen: En wat ik zie in rechtse gemeenten is wereldgelijkvormigheid. En waarom dat zo is, daar zou ik wel eens een antwoord op willen hebben.
Jongere

Bericht door Jongere »

sela schreef:
eens, zeg ik dan, denkend aan het leven van Jezus op aarde. Hij maakte steeds zulke wijze keuzen. kon Hij ons maar een beetje raad geven in dit topic. dan kwam alles goed.
Dat ligt er maar aan. Vergeet niet dat Hij gekruisigd is.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Ander schreef: -niet te hard rijden (...) worden ook benadrukt in rechtse gemeenten.
Well, waarom neem je het dan niet ter harte? En verdedig je zonder schaamte op het forum dat je deze zonde tegen het 5e gebod helemaal niet zo erg vind? Ook al doe je dat niet met antinomianistisch bedoelingen, dan kan het in de praktijk nog wel antinomianistisch zijn.
-niet te hard rijden niet roddelen, eerlijk zijn, ook wb belasting worden ook benadrukt in rechtse gemeenten.
De concrete zonden van te hard rijden, roddelen en zwart-werken en belastingontduiking heb ik nog nooit in een rechtse GG benoemt gehoord. Terwijl ik toch 2 jaar lang er gekerkt heb (GG Kootwijkerbroek en Barneveld).
Andersom worden TV-bezit, kleding/haardracht, open internet nauwelijks benadrukt in linkse gemeenten.
Klopt. Daar wordt vaak niet gewaarschuwd tegen het bezit van TV/open internet, maar tegen de verkeerde manier van ermee omgaan. Maar ik deel je stelling dat dit veel meer aandacht moet krijgen.
Mja, ik zie in de rechtse gemeenten veel wereldgelijkvormigheid. Velen die ik daar sprak vinden belastingontduiking, zwart werken, te hard rijden en roddelen heel gewoon. Dus nogmaals, het is afhankelijk van je definitie van wereldgelijkvormigheid, of je juist linkse of rechtse kerken als meer wereldgelijkvormig ziet.

Ik kan dus even gemakkelijk de tegenvraag stellen: En wat ik zie in rechtse gemeenten is wereldgelijkvormigheid. En waarom dat zo is, daar zou ik wel eens een antwoord op willen hebben.
Kom eens in mijn gemeente luisteren dan, zou ik zeggen. Kun je je mening op een heel aantal punten bijstellen (meer naar de werkelijkheid ook). En wat let je? Je woont om de hoek.
sela

Bericht door sela »

Jongere schreef:
sela schreef:
Dat ligt er maar aan. Vergeet niet dat Hij gekruisigd is.
licht eens toe?
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Kom eens in mijn gemeente luisteren dan, zou ik zeggen. Kun je je mening op een heel aantal punten bijstellen (meer naar de werkelijkheid ook). En wat let je? Je woont om de hoek.
Ik heb zelf 2 jaar lang om de week gekerkt in GG Barneveld en Kootwijkerbroek, dus mijn beeld is wel zeker in overstemming met de werkelijkheid. Als het in jouw gemeente anders is dan daar, is dat mooi, net zoals ik genoeg voorbeelden kan geven van die zogenaamde "lichte gemeentes" waar het ook anders is dan in het beeld wat Ander schetst. Maar dat veranderd de discussie niet echt...
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

ik zit (zeker gezien de ligging van dit forum) in een vrij linkse gemeente (PKN/Hervormd/GB) Toch wordt er gewaarschuwd tegen verkeerd gebruik van TV/internet (en ook richtlijnen gegeven hoe het wel kan) tegen onzedelijke en overdreven luxe/dure kleding (afgelopen zondag nog, de predikant riep alle meisjes op hun rokjes op hun bed te leggen en vervolgens die rokjes voor God neer te leggen)
Er wordt dus wel over gesproken, er wordt wel gewaarschuwd, alleen op een andere manier die de rechtse kant gewend is.
Verder, de wereldgelijkvormigheid zit in ons hart, in ons denken en uit zich soms in het doen. De vraag is: kan de wereld aan ons zien dat we anders zijn? Daarbij denk ik ook aan de tekst: Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Kom eens in mijn gemeente luisteren dan, zou ik zeggen. Kun je je mening op een heel aantal punten bijstellen (meer naar de werkelijkheid ook). En wat let je? Je woont om de hoek.
Dat kan. Maar jouw gemeente is ook niet te typeren als hele zware gemeente.

Ik heb zelf 2 jaar lang om de week gekerkt in GG Barneveld en Kootwijkerbroek, dus mijn beeld is wel zeker in overstemming met de werkelijkheid.
Mijn gemeente is te typeren als een hele zware gemeente en je moet dan toch wat bijstellen, hoor. 't Wordt bijna roddelen, of hoor je ook bij een rechtse gemeente?

Ik rij regelmatig wat te hard, maar daar hebben we het al meer over gehad. Dus nu hoef je dat wat mij betreft niet in elke posting terug te laten komen, of je moet dat erg leuk vinden, dan mag dat best, natuurlijk.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Ik heb zelf 2 jaar lang om de week gekerkt in GG Barneveld en Kootwijkerbroek, dus mijn beeld is wel zeker in overstemming met de werkelijkheid. Als het in jouw gemeente anders is dan daar, is dat mooi, net zoals ik genoeg voorbeelden kan geven van die zogenaamde "lichte gemeentes" waar het ook anders is dan in het beeld wat Ander schetst. Maar dat veranderd de discussie niet echt...
Je weet toch wel in welke gemeente ik kerk? Zelfs een predikant die in Barneveld heeft gestaan. Vol vrijmoedigheid nodig ik je uit om langs te komen, zeker wetende dat je op deze punten aan het kortste eind trekt.

Overigens, Ander, er zijn meer forummers die weleens te hard rijden hoor, zo bleek onlangs. En memento weet dan wel wat ik bedoel.
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef:[
Overigens, Ander, er zijn meer forummers die weleens te hard rijden hoor, zo bleek onlangs. En memento weet dan wel wat ik bedoel.
Uit wat voor kerk? Ik moet wel zeggen, ik haal vrijwel altijd links in, alleen bij hardnekkige 'linksen' wil ik wel eens rechts inhalen.
Plaats reactie