Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
's Morgens een dienst in het teken van de Israëlzondag.
Is niet Ezau Jakobs broeder? Nochtans heb ik Jacob liefgehad en Ezau gehaat.
's Avonds: Strijd tussen Israël en Amalek en de lijn doortrekkend naar vandaag: Geestelijke strijd tussen de duivel en de Kerk.
Is niet Ezau Jakobs broeder? Nochtans heb ik Jacob liefgehad en Ezau gehaat.
's Avonds: Strijd tussen Israël en Amalek en de lijn doortrekkend naar vandaag: Geestelijke strijd tussen de duivel en de Kerk.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
's Ochtends opgepast. 's Middags over de barmhartige Samaritaan: door wie wil je geholpen worden?
Gisteren 2 bijzondere preken gehoord.
's Morgens uit Jakobus 4 (vers 4), over wie een vriend van de wereld is, een vijand van God is. Heel indringend en waarschuwend.
De tweede preek heeft me gisteren persoonlijk getroffen. Het was uit Lukas 10, Eerst de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan gelezen, daarna de geschiedenis van Martha en Maria.
Tekst was vers 41 en 42: En Jezus antwoordende, zeide tot haar: Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen; Maar één ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk haar niet weggenomen zal worden.
We kunnen door onze (helemaal niet persé zondige) bezigheden zo in beslag genomen worden, dat we het werk van Christus in de weg staan. Als we maar niet aan dat Ene nodige denken, is de duivel tevreden.
Zelf mag ik door genade weten, Wie de Heere voor mij is geworden. De laatste tijd werd ik echter zo in beslag genomen door alle beslommeringen van deze tijd, dat je weleens denkt: Heere, zou U nog naar zo'n afgedwaalde willen omzien? En dan is daar zo'n troost in dat laatste vers: Dat dat goede deel, niet weggenomen zal worden! Wat de Heere begonnen is, zal Hij ook volenden. Dat we maar veel aan Zijn voeten gevonden zullen worden als een uitgewerkte zondaar.
's Morgens uit Jakobus 4 (vers 4), over wie een vriend van de wereld is, een vijand van God is. Heel indringend en waarschuwend.
De tweede preek heeft me gisteren persoonlijk getroffen. Het was uit Lukas 10, Eerst de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan gelezen, daarna de geschiedenis van Martha en Maria.
Tekst was vers 41 en 42: En Jezus antwoordende, zeide tot haar: Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen; Maar één ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk haar niet weggenomen zal worden.
We kunnen door onze (helemaal niet persé zondige) bezigheden zo in beslag genomen worden, dat we het werk van Christus in de weg staan. Als we maar niet aan dat Ene nodige denken, is de duivel tevreden.
Zelf mag ik door genade weten, Wie de Heere voor mij is geworden. De laatste tijd werd ik echter zo in beslag genomen door alle beslommeringen van deze tijd, dat je weleens denkt: Heere, zou U nog naar zo'n afgedwaalde willen omzien? En dan is daar zo'n troost in dat laatste vers: Dat dat goede deel, niet weggenomen zal worden! Wat de Heere begonnen is, zal Hij ook volenden. Dat we maar veel aan Zijn voeten gevonden zullen worden als een uitgewerkte zondaar.
Zoals ik het nu lees herken je je als een Martha en eigen je je de troost voor een Maria toe.Zacheüs schreef:Gisteren 2 bijzondere preken gehoord.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo schreef:Zoals ik het nu lees herken je je als een Martha en eigen je je de troost voor een Maria toe.Zacheüs schreef:Gisteren 2 bijzondere preken gehoord.
Het is lastig te verwoorden wat er in je hart leeft en ook niet mijn bedoeling om daar een discussie over te gaan voeren op een forum. Ik heb alleen maar willen weergeven dat als je door genade als een uitgewerkte zondaar, schuldverslagen aan Zijn voeten terecht mag komen en mag blikken in Zijn wonden, ziende dat Hij alles wel heeft gemaakt, het dan mag gaan zingen: Jezus, Uw verzoenend sterven, is het rustpunt van mijn hart. Of ik me die troost dan toeëigen? Niets uit ons, alles uit Hem!!
Niet om Gijs83 het gras voor de voeten weg te maaien, maar goed, ik heb het een hele poos niet gepubliceerd hier...
Gisteren 3 zeer indrukwekkende preken gehoord. De morgendienst was een voorbereideingsdienst voor het H. Avondmaal. De middagdienst was een leesdienst van ds. M. Heikoop, uit een serie Bijbellezingen. De avonddienst was een zeer erstige preek over Zondag 34 van de H.C.
Een klemmende en ontdekkende preek waar die aan je hart werd geledgd. Waar je goed ook gewaar werd wie is en wat de mens blijft...
Morgendienst
Psalmen:
Ps. 113 : 4
Ps. 119 : 15
Ps. 25 : 5, 7
Ps. 86 : 8
Ps. 106 : 3
Tekst:
2 SAMUËL 9 : 1
En David zeide: Is er nog iemand die overgebleven is van het huis van Saul, dat ik weldadigheid aan hem doe, om Jonathans wil?
THEMA:
DAVIDS WELDADIGHEID AAN MEFIBOSETH
1. De grond daarvan
2. De uitvoering daarvan
Middagdienst:
Leesdienst
Gelezen door ouderling G.W. v.d. Maat, preek van ds. M. Heikoop
(vervolg van een serie Bijbellezingen)
Psalmen:
Ps. 66 : 2
Ps. 34 : 4, 9
Ps. 147 : 4, 6
Ps. 138 : 2
Tekst:
1 KONINGEN 18 : 41-46
Daarna zeide Elia tot Achab: Trek op, eet en drink; want er is een geruis van een overvloedigen regen.
Alzo toog Achab op, om te eten en te drinken; maar Elia ging op naar de hoogte van Karmel, en breidde zich uit voorwaarts ter aarde; daarna leide hij zijn aangezicht tussen zijn knieën.
En hij zeide tot zijn jongen: Ga nu op, en zie uit naar de zee. Toen ging hij op, en zag uit, en zeide: Er is niets. Toen zeide hij: Ga weder henen, zevenmaal.
En het geschiedde op de zevende maal, dat hij zeide: Zie, een kleine wolk, als eens mans hand, gaat op van de zee. En hij zeide: Ga op, zeg tot Achab: Span aan, en kom af, dat u de regen niet ophoude.
En het geschiedde ondertussen, dat de hemel van wolken en wind zwart werd; en er kwam een grote regen; en Achab reed weg, en toog naar Jizreël. En de hand des HEEREN was over Elia, en hij gordde zijn lenden, en liep voor het aangezicht van Achab henen, tot daar men te Jizreël komt.
THEMA:
DE SLEUTEL DES GEBEDS
1. Achabs maaltijd
2. Elia’s behoefte
3. De gesloten hemel
4. De volharding des gebeds
5. Het vervulde Woord
Avonddienst:
Psalmen:
Ps. 99 : 3, 6
Ps. 97 : 1, 2
Ps. 95 : 3
Ps. 96 : 3
Schriftlezing:
Exodus 19 : 1-15
Tekst:
ZONDAG 34 vr./antw. 92-95
Vr.92. Hoe luidt de wet des Heeren?
Antw. God sprak al deze woorden, Ex.20:1-17, Deut.5:6-21:
Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
Het eerste gebod
Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Het tweede gebod
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Het derde gebod
Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
Het vierde gebod
Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Het vijfde gebod
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
Het zesde gebod
Gij zult niet doodslaan.
Het zevende gebod
Gij zult niet echtbreken.
Het achtste gebod
Gij zult niet stelen.
Het negende gebod
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Het tiende gebod
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
Vr.93. Hoe worden deze tien geboden gedeeld?
Antw. In twee tafelen; waarvan de eerste leert, hoe wij ons jegens God zullen houden; de andere, wat wij onzen naaste schuldig zijn.
Vr.94. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen, mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen, Hem alleen vertrouwe, in alle ootmoedigheid en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe, van Hem alleen alles goeds verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe, vreze en ere, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe.
Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.
THEMA:
DE TOETSSTEEN VAN DE GOEDE WERKEN
1. In Gods onveranderlijke Wet
2. Tot dienst van de enige ware God
Gisteren 3 zeer indrukwekkende preken gehoord. De morgendienst was een voorbereideingsdienst voor het H. Avondmaal. De middagdienst was een leesdienst van ds. M. Heikoop, uit een serie Bijbellezingen. De avonddienst was een zeer erstige preek over Zondag 34 van de H.C.
Een klemmende en ontdekkende preek waar die aan je hart werd geledgd. Waar je goed ook gewaar werd wie is en wat de mens blijft...
Morgendienst
Psalmen:
Ps. 113 : 4
Ps. 119 : 15
Ps. 25 : 5, 7
Ps. 86 : 8
Ps. 106 : 3
Tekst:
2 SAMUËL 9 : 1
En David zeide: Is er nog iemand die overgebleven is van het huis van Saul, dat ik weldadigheid aan hem doe, om Jonathans wil?
THEMA:
DAVIDS WELDADIGHEID AAN MEFIBOSETH
1. De grond daarvan
2. De uitvoering daarvan
Middagdienst:
Leesdienst
(vervolg van een serie Bijbellezingen)
Psalmen:
Ps. 66 : 2
Ps. 34 : 4, 9
Ps. 147 : 4, 6
Ps. 138 : 2
Tekst:
1 KONINGEN 18 : 41-46
Daarna zeide Elia tot Achab: Trek op, eet en drink; want er is een geruis van een overvloedigen regen.
Alzo toog Achab op, om te eten en te drinken; maar Elia ging op naar de hoogte van Karmel, en breidde zich uit voorwaarts ter aarde; daarna leide hij zijn aangezicht tussen zijn knieën.
En hij zeide tot zijn jongen: Ga nu op, en zie uit naar de zee. Toen ging hij op, en zag uit, en zeide: Er is niets. Toen zeide hij: Ga weder henen, zevenmaal.
En het geschiedde op de zevende maal, dat hij zeide: Zie, een kleine wolk, als eens mans hand, gaat op van de zee. En hij zeide: Ga op, zeg tot Achab: Span aan, en kom af, dat u de regen niet ophoude.
En het geschiedde ondertussen, dat de hemel van wolken en wind zwart werd; en er kwam een grote regen; en Achab reed weg, en toog naar Jizreël. En de hand des HEEREN was over Elia, en hij gordde zijn lenden, en liep voor het aangezicht van Achab henen, tot daar men te Jizreël komt.
THEMA:
DE SLEUTEL DES GEBEDS
1. Achabs maaltijd
2. Elia’s behoefte
3. De gesloten hemel
4. De volharding des gebeds
5. Het vervulde Woord
Avonddienst:
Psalmen:
Ps. 99 : 3, 6
Ps. 97 : 1, 2
Ps. 95 : 3
Ps. 96 : 3
Schriftlezing:
Exodus 19 : 1-15
Tekst:
ZONDAG 34 vr./antw. 92-95
Vr.92. Hoe luidt de wet des Heeren?
Antw. God sprak al deze woorden, Ex.20:1-17, Deut.5:6-21:
Ik ben de HEERE uw God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.
Het eerste gebod
Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
Het tweede gebod
Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Het derde gebod
Gij zult den Naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.
Het vierde gebod
Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de HEERE den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de HEERE den sabbatdag, en heiligde denzelven.
Het vijfde gebod
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.
Het zesde gebod
Gij zult niet doodslaan.
Het zevende gebod
Gij zult niet echtbreken.
Het achtste gebod
Gij zult niet stelen.
Het negende gebod
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
Het tiende gebod
Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.
Vr.93. Hoe worden deze tien geboden gedeeld?
Antw. In twee tafelen; waarvan de eerste leert, hoe wij ons jegens God zullen houden; de andere, wat wij onzen naaste schuldig zijn.
Vr.94. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen, mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen, Hem alleen vertrouwe, in alle ootmoedigheid en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe, van Hem alleen alles goeds verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe, vreze en ere, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe.
Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet.
THEMA:
DE TOETSSTEEN VAN DE GOEDE WERKEN
1. In Gods onveranderlijke Wet
2. Tot dienst van de enige ware God
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Sjonge, en wie collecteerde er? Wie fungeerde er als koster? Wie speelde er op het urgel?-DIA- schreef: Leesdienst
Moeten we bij leesdiensten nu ook al gaan vermelden wie er leest?
OK, soms maakt dat wel verschil. Ik herinner me een ouderling die altijd veel eerder klaar was dan z'n ambtsbroeders. Van de meeste preken die hij las, liet hij de voorrede weg. En bidden duurde bij hem ook nooit zo lang. Dat scheelde al gauw 10 minuten tot een kwartier op een leesdienst. Dus als hij de kansel besteeg, klonk er vanaf de galerij gegarandeerd instemmend gemompel onder de jeugd

~~Soli Deo Gloria~~
Tegenwoordig wordt voor de kerktelefoonluisteraars bij de "orde van dienst" ook vermeld wie er in de leesdiensten voorgaan... Dus ik dacht, dat ik dat ook wel eens mag vermelden...Hendrikus schreef:Sjonge, en wie collecteerde er? Wie fungeerde er als koster? Wie speelde er op het urgel?-DIA- schreef: Leesdienst
OK, soms maakt dat wel verschil. Ik herinner me een ouderling die altijd veel eerder klaar was dan z'n ambtsbroeders. Van de meeste preken die hij las, liet hij de voorrede weg. En bidden duurde bij hem ook nooit zo lang. Dat scheelde al gauw 10 minuten tot een kwartier op een leesdienst. Dus als hij de kansel besteeg, klonk er vanaf de galerij gegarandeerd instemmend gemompel onder de jeugd
Nog iets opmerkelijk: Ds. van Dieren was in de avondienst een hele poos ineens STIL... En daarna sprak hij enkele jongeren aan die de hele dienst niet anders hadden gedaan dan lachen...
Oh ja, en IK speelde op t "urgel", maar niet in de kerk...

Laatst gewijzigd door -DIA- op 05 okt 2009, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wat heeft een forummer daar aan?-DIA- schreef:Tegenwoordig wordt voor de kerktelefoonluisteraars bij de "orde van dienst" ook vermeld wie er in de leesdiensten voorgaan... Dus ik dacht, dat ik dat ook wel eens mag vermelden...Hendrikus schreef:Sjonge, en wie collecteerde er? Wie fungeerde er als koster? Wie speelde er op het urgel?-DIA- schreef: Leesdienst
Misschien niets, maar stoort het dan?Johannes 3:16 schreef:Wat heeft een forummer daar aan?-DIA- schreef:Tegenwoordig wordt voor de kerktelefoonluisteraars bij de "orde van dienst" ook vermeld wie er in de leesdiensten voorgaan... Dus ik dacht, dat ik dat ook wel eens mag vermelden...Hendrikus schreef:Sjonge, en wie collecteerde er? Wie fungeerde er als koster? Wie speelde er op het urgel?-DIA- schreef: Leesdienst
Zoiets heb ik ook eens meegemaakt. De predikant sprak ze zelfs bij naam aan. Was best ingrijpend. Maar de grootste impact kwam pas een paar maanden later, toen een van die twee verongelukte. Dan denk je toch weer terug aan dat moment toen de dominee z'n naam noemde tijdens de kerkdienst...-DIA- schreef:Nog iets opmerkelijk: Ds. van Dieren was in de avondienst een hele poos ineens STIL... En daarna sprak hij enkele jongeren aan die de hele dienst niet anders hadden gedaan dan lachen...
~~Soli Deo Gloria~~
Was dat niet onder ds. Bregman? Die deed dat ook wel nogal eens...Hendrikus schreef:Zoiets heb ik ook eens meegemaakt. De predikant sprak ze zelfs bij naam aan. Was best ingrijpend. Maar de grootste impact kwam pas een paar maanden later, toen een van die twee verongelukte. Dan denk je toch weer terug aan dat moment toen de dominee z'n naam noemde tijdens de kerkdienst...-DIA- schreef:Nog iets opmerkelijk: Ds. van Dieren was in de avondienst een hele poos ineens STIL... En daarna sprak hij enkele jongeren aan die de hele dienst niet anders hadden gedaan dan lachen...
Nee, Mol.-DIA- schreef:Was dat niet onder ds. Bregman? Die deed dat ook wel nogal eens...Hendrikus schreef:Zoiets heb ik ook eens meegemaakt. De predikant sprak ze zelfs bij naam aan. Was best ingrijpend. Maar de grootste impact kwam pas een paar maanden later, toen een van die twee verongelukte. Dan denk je toch weer terug aan dat moment toen de dominee z'n naam noemde tijdens de kerkdienst...-DIA- schreef:Nog iets opmerkelijk: Ds. van Dieren was in de avondienst een hele poos ineens STIL... En daarna sprak hij enkele jongeren aan die de hele dienst niet anders hadden gedaan dan lachen...
~~Soli Deo Gloria~~
Dat hebben we hier ook meegemaakt (jaren geleden). De volgende zondag was hij verongelukt.Hendrikus schreef:Nee, Mol.-DIA- schreef:Was dat niet onder ds. Bregman? Die deed dat ook wel nogal eens...Hendrikus schreef:Zoiets heb ik ook eens meegemaakt. De predikant sprak ze zelfs bij naam aan. Was best ingrijpend. Maar de grootste impact kwam pas een paar maanden later, toen een van die twee verongelukte. Dan denk je toch weer terug aan dat moment toen de dominee z'n naam noemde tijdens de kerkdienst...-DIA- schreef:Nog iets opmerkelijk: Ds. van Dieren was in de avondienst een hele poos ineens STIL... En daarna sprak hij enkele jongeren aan die de hele dienst niet anders hadden gedaan dan lachen...
Een paar maanden geleden werden er een paar aangesproken (ook mijn zoon). Omdat hij vaak genoeg gewaarschuwd is door ons dat hij in de kerk netjes moet zitten en moet luisteren en dat het niet mee zal vallen als een predikant last van hem zou hebben, kon hij niet naar bed (hij was al uitgekleed), hij heeft zich weer aangekleed en is naar het logeeradres gegaan om met de predikant te spreken. Wat daar verder besproken is weet ik niet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Vanavond gehoord: een interkerkelijke dienst, met collecte voor de GBS
Psalmen:
Ps. 79 : 4
Ps. 25 : 2, 6
Ps. 3 : 2, 4
Ps. 145 : 6
Schriftlezing:
Ezechiël 16 : 1-14
Tekst:
EZECHIËL 16 : 6-8
Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!
Ik heb u tot tien duizend, als het gewas des velds, gemaakt; en gij zijt gegroeid, en groot geworden, en zijt gekomen tot grote sierlijkheid; uw borsten zijn vast geworden, en uw haar is gewassen, doch gij waart naakt en bloot.
Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, en ziet, uw tijd was de tijd der minne; zo breidde Ik Mijn vleugel over u uit, en dekte uw naaktheid; ja, Ik zwoer u, en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere HEERE en gij werdt de Mijne.
THEMA:
GODS LIEFDEVOLLE ONTFERMING OVER ZIJN VOLK
1. Hoe God Zijn volk vindt
2. Wat Hij beveelt
3. Wat Hij doet
Ds. wilde citerten uit de kanttekeningen, maar in de Westerkerk bleek (tot verwonderering van ds.) de Statenbijbel er alleen nog maar voor de sier te liggen. Hij moest dus extra vragen of hij een Statenbijbel met kanttekeningen mocht krijgen...
Dit klopt toch niet? Een Statenbijbel onder glas voor de sier? Goed, het kan een duur oud exemplaar zijn, maar dan moet er op de kansel toch wel een Bijbel met kanttekeningen aanwezig zijn?
Psalmen:
Ps. 79 : 4
Ps. 25 : 2, 6
Ps. 3 : 2, 4
Ps. 145 : 6
Schriftlezing:
Ezechiël 16 : 1-14
Tekst:
EZECHIËL 16 : 6-8
Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef!
Ik heb u tot tien duizend, als het gewas des velds, gemaakt; en gij zijt gegroeid, en groot geworden, en zijt gekomen tot grote sierlijkheid; uw borsten zijn vast geworden, en uw haar is gewassen, doch gij waart naakt en bloot.
Als Ik nu bij u voorbijging, zag Ik u, en ziet, uw tijd was de tijd der minne; zo breidde Ik Mijn vleugel over u uit, en dekte uw naaktheid; ja, Ik zwoer u, en kwam met u in een verbond, spreekt de Heere HEERE en gij werdt de Mijne.
THEMA:
GODS LIEFDEVOLLE ONTFERMING OVER ZIJN VOLK
1. Hoe God Zijn volk vindt
2. Wat Hij beveelt
3. Wat Hij doet
Ds. wilde citerten uit de kanttekeningen, maar in de Westerkerk bleek (tot verwonderering van ds.) de Statenbijbel er alleen nog maar voor de sier te liggen. Hij moest dus extra vragen of hij een Statenbijbel met kanttekeningen mocht krijgen...
Dit klopt toch niet? Een Statenbijbel onder glas voor de sier? Goed, het kan een duur oud exemplaar zijn, maar dan moet er op de kansel toch wel een Bijbel met kanttekeningen aanwezig zijn?