Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
's-morgens: Ruth 4:17m: en zij noemden zijn naam Obed(laatste keer in de serie over Ruth)
's-middags: 1 Koningen 18:25-40: indringende preek over het kiezen tussen Baal of God(leespreek van Ds.M.Heikoop)
's-avonds: Zondag 33 HC over de waarachtige bekering: Het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens.
dominee zei o.a.: mensen die zeggen dat hier niet in zit en daar niet zit(antinomianisme), die hebben er niets van begrepen, want zit in ons boze en verdorven hart. Dat was eigenlijk ook de clou van het verhaal in de Saambinder in het artikel "Mediawijsheid", dat ging over het gebruik van films in onze gezindte.
's-middags: 1 Koningen 18:25-40: indringende preek over het kiezen tussen Baal of God(leespreek van Ds.M.Heikoop)
's-avonds: Zondag 33 HC over de waarachtige bekering: Het afsterven van de oude en het opstaan van de nieuwe mens.
dominee zei o.a.: mensen die zeggen dat hier niet in zit en daar niet zit(antinomianisme), die hebben er niets van begrepen, want zit in ons boze en verdorven hart. Dat was eigenlijk ook de clou van het verhaal in de Saambinder in het artikel "Mediawijsheid", dat ging over het gebruik van films in onze gezindte.
's-morgens geen idee, was leesdienst en de ouderling las nou niet echt eh... boeiend..
's-avonds ging het over het 5e gebod, ook een leesdienst en ik kan hem bij wijze van spreken nu nog haast navertellen.. Was een preek van dominee van Haren..
's-avonds ging het over het 5e gebod, ook een leesdienst en ik kan hem bij wijze van spreken nu nog haast navertellen.. Was een preek van dominee van Haren..
Het kan zijn omdat het 5e gebod makkelijk is om te begrijpen. Het hangt ook van de tekst af of het een begrijpelijke preek is of niet.Droelie schreef:'s-morgens geen idee, was leesdienst en de ouderling las nou niet echt eh... boeiend..
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
????????????albion schreef:Het kan zijn omdat het 5e gebod makkelijk is om te begrijpen. Het hangt ook van de tekst af of het een begrijpelijke preek is of niet.Droelie schreef:'s-morgens geen idee, was leesdienst en de ouderling las nou niet echt eh... boeiend..
Afgewezen schreef:????????????albion schreef:Het kan zijn omdat het 5e gebod makkelijk is om te begrijpen. Het hangt ook van de tekst af of het een begrijpelijke preek is of niet.Droelie schreef:'s-morgens geen idee, was leesdienst en de ouderling las nou niet echt eh... boeiend..
Ik bedoel hiermee te zeggen dat een uitleg van een geschiedenis (oude testament) de preek dan makkelijker te begrijpen is, dan zeg maar een tekst van Openbaring.
En een catechismuspreek dat over de wet gaat is ook goed te volgen.
Volgens mij moet iedere preek goed te volgen zijn. De Schrift moet uitgelegd worden, toch?albion schreef:Afgewezen schreef:????????????albion schreef:Het kan zijn omdat het 5e gebod makkelijk is om te begrijpen. Het hangt ook van de tekst af of het een begrijpelijke preek is of niet.Droelie schreef:'s-morgens geen idee, was leesdienst en de ouderling las nou niet echt eh... boeiend..
Ik bedoel hiermee te zeggen dat een uitleg van een geschiedenis (oude testament) de preek dan makkelijker te begrijpen is, dan zeg maar een tekst van Openbaring.
Jaja... maar sommige teksten zijn moeilijker te begrijpen of niet? En de een kan dat begrijpelijker uitleggen dan de ander, maar als het een makkelijk uitlegbare tekst is, dan is het ook beter te volgen. Moeiliillijk..om onder woorden te brengen wat ik precies bedoel.Afgewezen schreef:Volgens mij moet iedere preek goed te volgen zijn. De Schrift moet uitgelegd worden, toch?albion schreef:
Niet gelijk de preek of de ouderling de schuld geven. Droelie luisterde ws. gewoon niet goed, die zondagmorgen.
Tuurlijk. De luisteraar is fout.Ander schreef:Niet gelijk de preek of de ouderling de schuld geven. Droelie luisterde ws. gewoon niet goed, die zondagmorgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
ws=waarschijnlijkrefo schreef:Tuurlijk. De luisteraar is fout.Ander schreef:Niet gelijk de preek of de ouderling de schuld geven. Droelie luisterde ws. gewoon niet goed, die zondagmorgen.

de preken van Ds van Haaren zijn over t algemeen wel eenvoudig en aansprekendDroelie schreef:'s-morgens geen idee, was leesdienst en de ouderling las nou niet echt eh... boeiend..
Je was erbij?Ander schreef:Niet gelijk de preek of de ouderling de schuld geven. Droelie luisterde ws. gewoon niet goed, die zondagmorgen.
ik was in de kerk, zondagmorgen.Mister schreef:Je was erbij?Ander schreef:Niet gelijk de preek of de ouderling de schuld geven. Droelie luisterde ws. gewoon niet goed, die zondagmorgen.
's Morgens: Loofhuttenfeest, n.a.v. Deut. 16 : 14: het was gisteren Israëlzondag.
's Middags: Zondag 10, in combinatie met Job 1 en 2.
Het waren twee mooie diensten!
's Middags: Zondag 10, in combinatie met Job 1 en 2.
Het waren twee mooie diensten!
~~Soli Deo Gloria~~