Onze missie in Uruzgan

Bureaucraat

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Bureaucraat »

Luther schreef: Dat lijkt me de kern van een rechtvaardige oorlog, daar waar broeders in benauwdheid zijn. Het moet ons gaan om de christenen in Afghanistan en in het hele Midden-Oosten. Pakistan zorgt er steeds voor dat de Taliban kan blijven bestaan, biedt schuilplaatsen, of weigert op z'n minst daar wat aan te doen.
Dus jij vindt de oorlog in Afghanistan een rechtvaardige oorlog? Dit ondanks dat vrijheid van religie in deze oorlog geen enkele rol speelt, en dat de 'bevrijding' van Afghaanse christenen hooguit een neveneffect is.

Wie zijn wij trouwens om te kunnen stellen dat er in Afghanistan vrijheid van godsdienst moet zijn, en dat christenen daar in alle vrijheid hun geloof moeten kunnen uitoefenen? Hoe staat het met de autonomiteit van de Afghanen?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Dat lijkt me de kern van een rechtvaardige oorlog, daar waar broeders in benauwdheid zijn. Het moet ons gaan om de christenen in Afghanistan en in het hele Midden-Oosten. Pakistan zorgt er steeds voor dat de Taliban kan blijven bestaan, biedt schuilplaatsen, of weigert op z'n minst daar wat aan te doen.
Dus jij vindt de oorlog in Afghanistan een rechtvaardige oorlog? Dit ondanks dat vrijheid van religie in deze oorlog geen enkele rol speelt, en dat de 'bevrijding' van Afghaanse christenen hooguit een neveneffect is.

Wie zijn wij trouwens om te kunnen stellen dat er in Afghanistan vrijheid van godsdienst moet zijn, en dat christenen daar in alle vrijheid hun geloof moeten kunnen uitoefenen? Hoe staat het met de autonomiteit van de Afghanen?
Je spreekt over de autonomie van de Afghanen... Spreek je zo ook over de autonomie van de Noord-Koreanen? Hoe lang gaat de wereld dit nog laten gebeuren? Waarom vallen we daar niet met een VN-leger binnen om dit geknechte volk te bevrijden van de klauwen van het dictatoriaal communisme? Hoe lang kan de wereld nog aanzien dat christenen daar dag op dag gemarteld worden?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
Bureaucraat schreef:

Je spreekt over de autonomie van de Afghanen... Spreek je zo ook over de autonomie van de Noord-Koreanen? Hoe lang gaat de wereld dit nog laten gebeuren? Waarom vallen we daar niet met een VN-leger binnen om dit geknechte volk te bevrijden van de klauwen van het dictatoriaal communisme? Hoe lang kan de wereld nog aanzien dat christenen daar dag op dag gemarteld worden?
Zolang macht, economie en geld de mens beheersen kan en zal de wereld toezien dat christenen (vaak een veracht volk trouwens, en waarom juist deze mensen helpen) worden gemarteld, vervolg of gediscrimmineerd. En het zal nog erger worden.
Maar er steekt meer achter, denk ik.

Uiteindelijk gaat het toch om het "Levende Kind"?
Zoals voorzegd.
Bureaucraat

Luther schreef: Je spreekt over de autonomie van de Afghanen... Spreek je zo ook over de autonomie van de Noord-Koreanen? Hoe lang gaat de wereld dit nog laten gebeuren? Waarom vallen we daar niet met een VN-leger binnen om dit geknechte volk te bevrijden van de klauwen van het dictatoriaal communisme? Hoe lang kan de wereld nog aanzien dat christenen daar dag op dag gemarteld worden?
Ik wil geen onderscheid maken m.b.t. tot onderdrukking, of het nu christenen zijn of islamieten.

En waarom we Noord-Korea niet aanvallen? Omdat het internationale recht daar geen ruimte voor biedt. Wil jij elk land aanvallen omdat de bevolking onderdrukt wordt? Dan kan ik nog wel een aantal landen verzinnen.
Bureaucraat

jvdg schreef: Zolang macht, economie en geld de mens beheersen kan en zal de wereld toezien dat christenen (vaak een veracht volk trouwens, en waarom juist deze mensen helpen) worden gemarteld, vervolg of gediscrimmineerd. En het zal nog erger worden.
Je bent nogal selectief door louter christenen in de slachtofferrol te plaatsen. Onderdrukking is niet enkel het lot van christenen.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bureaucraat schreef:
jvdg schreef: Zolang macht, economie en geld de mens beheersen kan en zal de wereld toezien dat christenen (vaak een veracht volk trouwens, en waarom juist deze mensen helpen) worden gemarteld, vervolg of gediscrimmineerd. En het zal nog erger worden.
Je bent nogal selectief door louter christenen in de slachtofferrol te plaatsen. Onderdrukking is niet enkel het lot van christenen.
Nee, zeker niet, maar wel voorzegd.
Bureaucraat

jvdg schreef: Nee, zeker niet, maar wel voorzegd.
Maar wat is je punt hiermee in het kader van de aanwezigheid van NAVO-troepen in Afghanistan?
jvdg

Bericht door jvdg »

Bureaucraat schreef:
jvdg schreef: Nee, zeker niet, maar wel voorzegd.
Maar wat is je punt hiermee in het kader van de aanwezigheid van NAVO-troepen in Afghanistan?
Mijn punt is, dat niet alleen daar, maar overal waar onze broeders en zusters in Christus vervolgd worden, wij ons sterk moeten maken in gebeden en werken om met onze menselijke beperkingen verlichting te geven.
Dus niet alleen in Afghanistan (waar het helemaal niet gaat om de christenen aldaar te helpen) maar ook overal ter wereld waar mensen om Christus wil worden vervolgd.
Dat is in vele staten het geval.

Daarom merkte ik al eerder op, hoe realistisch is het om dit uit te voeren?
Toch niet in de vorm van "Kruistochten" anno 21e eeuw?
Bureaucraat

jvdg schreef: Mijn punt is, dat niet alleen daar, maar overal waar onze broeders en zusters in Christus vervolgd worden, wij ons sterk moeten maken in gebeden en werken om met onze menselijke beperkingen verlichting te geven.
Dat lijkt mij ook de enig veroorloofde wijze.
Daarom merkte ik al eerder op, hoe realistisch is het om dit uit te voeren?
Toch niet in de vorm van "Kruistochten" anno 21e eeuw?
Kruistochten waren verschrikkelijk en een moderne variant daarop moeten we niet willen. Dus geen inval in een land. Hooguit het inzetten van pressiemiddelen om vrijheid van godsdienst voor onderdrukten te verwezenlijken.
jvdg

Bericht door jvdg »

'Van Middelkoop achter langere missie'

AMSTERDAM - Minister van Defensie Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) steunt een nieuwe kleinere missie in de Afghaanse provincie Uruzgan.

© ANPDat meldt de Volkskrant vrijdag op basis van bronnen rond het kabinet. Van Middelkoop heeft eerder gezegd dat hij geen nieuwe grote missie wilde.

Minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) gaf woensdag aan niet te willen uitsluiten dat Nederland toch langer in Uruzgan blijft dan 2010. Het kabinet heeft eerder beloofd dat de missie in Uruzgan in 2010 zou eindigen.

Balkenende

Premier Jan Peter Balkenende (CDA) zei donderdag dat Nederland zal stoppen als 'lead nation' in Uruzgan, maar openstaat voor verzoeken om een andere bijdrage. Volgens hem heeft de regering dat altijd als standpunt gehad.

Als ook Van Middelkoop zich niet zou verzetten tegen een afgeslankte missie, is alleen coalitiepartner PvdA tegen een verlenging.

Donderdag vroegen GroenLinks en de VVD, met steun van SP, PVV, D66, SGP en PvdA, een debat aan over de kwestie.

BRON: NU.nl
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Het verbaast me niks dat Van Middelkoop ook wel mogelijkheden ziet voor verlenging van de missie. Tijdens de vorige verlenging wilde sprak hij volgens mij ook in die richting.
The Groom's still waiting at the altar
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Graag zo snel mogelijk een referendum over onze missie in Afghanistan. Een missie kan je moeilijk doorzetten en ook nog eens verlengen als blijkt dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking hier niet achter staat.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marie-Henriëtte schreef:Graag zo snel mogelijk een referendum over onze missie in Afghanistan. Een missie kan je moeilijk doorzetten en ook nog eens verlengen als blijkt dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking hier niet achter staat.
Het volk regeert niet!
Ik heb een volksvertegenwoordiging gekozen om in alle botsende belangen een goede afweging te maken en beslissing te nemen. Ik ben overigens voor een verlenging van een (afgeslankte) missie in Afghanistan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Luther schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Graag zo snel mogelijk een referendum over onze missie in Afghanistan. Een missie kan je moeilijk doorzetten en ook nog eens verlengen als blijkt dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking hier niet achter staat.
Het volk regeert niet!
Ik heb een volksvertegenwoordiging gekozen om in alle botsende belangen een goede afweging te maken en beslissing te nemen. Ik ben overigens voor een verlenging van een (afgeslankte) missie in Afghanistan.
Met het eerste ben ik het roerend met je eens. Wat betreft de missie: andere NAVO-landen moeten hun steentje ook bijdragen. Deze landen doen mee http://www.nato.int/isaf/docu/epub/pdf/placemat.pdf . Heel veel landen hebben maar minder dan 20 man aanwezig. Die moeten ook een steentje bijdragen.
The Groom's still waiting at the altar
Gian

Bericht door Gian »

Marie-Henriëtte schreef:Graag zo snel mogelijk een referendum over onze missie in Afghanistan.
Niks volksraadplegingen!
Alleen het feit dat een meneer als Wilders zoveel zetels heeft geeft aan dat het gros van de bevolking niet weet waar het over gaat in de politiek
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie