Reikwijdte van het verbond

Marco

Re: Gezelligheid op het forum

Bericht door Marco »

Afgewezen schreef:
Marco schreef:@Afgewezen: Ik ga niet op je aantijgingen in. Niet zolang die niet opbouwend van aard zijn, en minimaal enigszins onderbouwd. Van beide zie ik niet veel terug. Als je niet begrijpt waarom ik hier ijzig op reageer, heb je niets, maar dan ook helemaal niets begrepen van welke reactie van mij (of Marnix) in de serieuzere topics van de afgelopen jaren.
Beste Marco, je reageert vol bittere verwijten aan mijn adres, maar wist je dan wat je deed toen je je aanmeldde bij dit forum? Even afgezien van de vraag of het bevindelijk-gereformeerde standpunt juist is, je kunt verwachten op dit forum mensen aan te treffen die dit standpunt aanhangen en verdedigen, en daarmee ook daarvan afwijkende standpunten veroordelen. Als je hierover nu zo verbitterd en verontwaardigd bent, moet je eerst eens bij jezelf te rade gaan en je afvragen of je er goed aan gedaan hebt de confrontatie te zoeken.
Marco schreef: Mensen die het kunnen weten - beter kunnen weten dan jij - hebben op dit forum tig keer hebben verteld dat in de GKv wel degelijk een vorm van bevinding wordt gebezigd, maar dan wel na de bekering, oftewel in de heiliging. Dat je daar met je eigen definitie van geloof - wij hanteren die van de HC - overheen wilt walsen is jouw zaak, vraag mij niet om mijn geloof daaraan te toetsen. En helemaal niet het geloof van mijn kerkverband-genoten.
Ik weet dat er een vorm van bevinding wordt gebezigd bij de GKv; over die vorm hebben we het niet in deze discussie.
Verder kan ik niet zeggen dat ik je manier van discussiëren op dit moment nog integer vind. Dat je het niet met mijn standpunt eens bent, kun je ook op een andere manier verwoorden.
Waarom ik nogal heftig reageerde heeft niet zoveel te maken met het zoeken van confrontatie. Het heeft meer te maken met de manier waarop de discussie liep. Een discussie over de relatie geloof-verbond kreeg in een keer een sneer naar een kerkverband met een ondertoon die een bewijs verlangt van geloof in de praktijk. Het is niet mogelijk zo'n bewijs te leveren, en dat weet jij ook. Uit je reacties in de loop van de tijd is allang gebleken dat je intelligent genoeg bent om dat te beseffen. Dat maakte je inzending tot een inzending die de discussie liet ontsporen. Of mijn felle reactie op dat moment de beste was kun je je afvragen, maar dit heeft niet zozeer te maken met niet met elkaar eens zijn, of met de confrontatie zoeken op dit forum. Dit heeft te maken met het vragen van het onmogelijke, en daar een conclusie aan proberen te verbinden zonder dat met zoveel woorden te zeggen.

Vandaar dit:
Marco schreef:In dit topic werd een paginaatje terug een heel gemene discussietruc uitgehaald, waarbij een heel kerkgenootschap onmogelijk wordt gemaakt: Er werd, terwijl het daar op dat moment niet over ging (truc 1) van mij verlangd, dat ik even 'bewees' dat in de dagelijkse levensstijl gelovigen binnen de GKv (dus inclusief ikzelf) echt geloven. Want anders zijn het allemaal verstandsgelovigen (truc 2).
Afgewezen schreef:Inderdaad zijn in de ogen van bevindelijk-gereformeerden kerkgenootschappen ‘onmogelijk’. Nogmaals, toen je je aanmeldde op dit forum, had je kunnen verwachten dat je met een dergelijke visie geconfronteerd zou worden. Reageer dan niet verontwaardigd wanneer dit ook daadwerkelijk gebeurt.
Nee, ik ga niet aan jou vragen dat je bewijst dat je echt gelooft. Ook maak ik geen aanmerkingen op je levensstijl, want afgaande op wat ik gelezen heb, meen ik dat je een onbesproken levensstijl hebt. Verder kan ik in een aantal opzichten met je meegaan waar het je kritiek op de GG betreft, zoals het aanspreken van de gemeente e.d.
Waar ik echter tegen ageer, is de manier waarop Marnix en jij over het geloof spreken. Dat dit natuurlijk raakt aan jullie persoonlijke geloof, is daarbij onvermijdelijk.
Je moet beseffen dat je met je reactie die eis eigenlijk wel stelde.
Afgewezen schreef:
Marco schreef:Dat is een heel smerige discussietruuk. Die op een forum accepteren betekent dat alleen nog maar als gelovigen aangemerkt kunnen worden diegenen die niet zozeer aan de 'criteria' van de HC voldoen (waar je terecht op wijst), maar dat men moet voldoen aan de specifieke bevinding rond een bekeringsmoment. De belijdenisgeschriften tellen dan niet meer. Vanaf het moment dat geëist wordt dat ik even bewijs dat ik en mijn kerkgenoten geloven - want daar komt het op neer, is discussie over al het andere onmogelijk. Vandaar mijn felle reactie. Gezien de manier waarop we hier op dit forum met elkaar omgaan, en de manier waarop ik soms meer, soms minder tussen de regels door van mijn geloof getuigd heb, vind ik het ook beledigend. Er wordt namelijk heel aanmatigend even gesteld dat dat niet echt is. Ik zal daar dan dus ook wel over gelogen hebben. Dat beledigt mij, dat beledigt nog een paar duizend andere gelovigen, en dat beledigt indirect ook de Geest, die anders over deze gelovigen getuigt.
Ook hiervan zeg ik weer: je had het kunnen weten toen je je aanmeldde op dit forum, dat je geloof ter discussie zou worden gesteld, omdat er in de GKv anders tegen verbond en verbinding wordt aangekeken dan in een doorsnee bevindelijk-gereformeerde kerk. Nogmaals, je kunt daar heel verontwaardigd over zijn, maar je hebt de confrontatie zelf gezocht.
Als de manier waarop jij over het geloof spreekt – en daar gaat het hier over – ingaat tegen wat bevindelijk-gereformeerden daarover belijden, dan kun je reactie verwachten die voor jou niet prettig is. Evenals jouw reactie op wat ik stelde over geloof en bekering mij niet prettig aandoet, wanneer je spreekt in termen als een ‘zelfbedacht stappenplan’, of spotachtige vragen stelt in de trant van ‘hoe oud moet je wezen om dat mee te maken’?
Dat een reactie niet prettig zou zijn is inderdaad prima te verteren. Dat zal over en weer wel vaker voorkomen, daarvoor zijn de verschillen tussen ons inderdaad te groot. Dat is echter nog wat anders dan in een halve opmerking een heel kerkverband even afschrijven. Voor wat betreft die opmerking 'hoe oud moet je wezen': Die was niet spotachtig bedoeld, hooguit licht ironisch. Ik hoopte even dat dat aan het denken zou zetten over kinderlijk geloof, en de overgang die er tussen kinderlijk geloof en volwassen geloof zit.
Afgewezen schreef:
Marco schreef: Ook wanneer iemand aangeeft dat zijn staat verwisseld is, maar zijn levensstijl blijft werelds, dan is er een probleem. Trouwens: praten over een moment van wedergeboorte is uiteindelijk ook niet controleerbaar. En dan blijft uiteindelijk over wat de Dordtse Leerregels al concludeerden, en wat voor de gelovige zelf de HC al omschreef - en wat bijbels is: het geloof kent men uit de vruchten. Niet minder, niet meer.
De kern van de vraag waar het in deze topic over gaat, is in feite: wat is nu de natuur van het geloof? Ik kom daar nog op terug.
Marnix schreef: Ik ben benieuwd naar je onderbouwing. Ik zie dit juist terug in de HC. Onderscheid tussen kinderen van gelovigen en van ongelovigen. De kinderen zijn in het verbond inbegrepen, ze horen er bij... en moeten bij het opgroeien hun doop leren verstaan, het werk van de Geest in hun harten....
Of Marco dit helemaal onderschrijft, weet ik niet. Maar de fout die ik zie bij de GKv is, en dat herhaal ik dan toch maar weer, het teveel uitgaan van het gegeven dat een verbondskind dat de inhoud van het geloof voor waar aanneemt (en daarnaar leeft), een wedergeborene is.
Dat heeft te maken met een bepaalde visie op het verbondskind die in bevindelijk-gereformeerde kringen niet gedeeld wordt. Een verbondskind is evenals een heidenkind van nature een Adamskind, dood in zonden en misdaden, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat zo’n kind bij het opgroeien wel wedergeboren zal zijn. Zeker zal zo’n kind vaak lange tijd voor waar aannemen wat hem door zijn ouders voorgehouden is, maar dat zegt op zich natuurlijk niets. Dat zullen moslimkinderen bijv. ook doen.
Maar écht geloven kun je pas wanneer je natuur veranderd wordt en dát is iets wat je meemaakt. Ik sluit niet uit dat een kind in zijn prille jeugd wedergeboren kan worden, maar daar kun je zomaar niet van uitgaan. Daarvoor geeft de Bijbel geen enkele grond. Nee, de Bijbel leert ons dat we wederomgeboren moeten worden, dat we Christus door het geloof moeten aannemen, willen we kinderen Gods genoemd kunnen worden, enz. enz. Het grote gevaar in een kerk als de GKv is, dat deze zaken als een gepasseerd station worden beschouwd. Een kind dat zijn opvoeding trouw blijft, ís dan een gelovige en heeft – uiteraard zou ik bijna zeggen – Christus aangenomen en is wedergeboren.
Maar dan is mijn vraag: wat is dan het verschil tussen het geloof van een kind dat later van zijn geloof weggroeit (waarvan in elk duidelijk gebleken is dat het een verstandsgeloof was) en van een waar gelovige? Is dat slechts een kwestie van kijken naar de vruchten of is daar meer over te zeggen?
OK. Verder on-topic maar weer (Afgewezen, wat mij betreft zand erover, mocht je over de 'ontsporing' van de discussie verder willen gaan, pb dan even). Enne: je verbaast me (doe je wel vaker..): Je geeft namelijk precies het antwoord waar ik al een poosje op probeer te hameren:
Afgewezen schreef:Ja, daar is meer van te zeggen. En dat doet de Schrift ook. Geloven is een ‘kennen van God’, een ‘aannemen van Christus’, een ‘smaken en proeven dat God goedertieren is’, het hebben van ‘verlichte ogen des verstands’, ‘het verstaan van datgene wat des Geestes Gods is’, kortom, allemaal zaken die de natuur ons niet leert, ook al kennen we de Bijbel heel goed en zijn we opgevoed met het Evangelie. Nee, de vraag is of we van God geleerd zijn. “Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij”, zegt Jezus.
Daar ben ik het namelijk helemaal mee eens. Maar laat ik er dan toch een vraag bij stellen: Hoe denk je dat een kind dat zijn opvoeding trouw is gebleven hier tegenaan kijkt, in de zin van bekeringsmoment?

En dan wil ik toch nog even hierop terugkomen:
Afgewezen schreef: Maar de fout die ik zie bij de GKv is, en dat herhaal ik dan toch maar weer, het teveel uitgaan van het gegeven dat een verbondskind dat de inhoud van het geloof voor waar aanneemt (en daarnaar leeft), een wedergeborene is.
Misschien kan je maar beter vergeten wat je van de GKv denkt te weten. Je kunt daar namelijk helemaal niet te veel of te weinig vanuit gaan. Bovendien: de GKv is juist ontstaan uit de strijd rond de doop, en vanuit het standpunt dat het helemaal niet aan de orde is of je daar vanuit kunt gaan of niet. En zelf gaf je al precies het ook-vrijgemaakte antwoord op wat geloof is.
Marco

Bericht door Marco »

memento schreef:
sela schreef:het is mijn ervaring dat de vrijgemaakte kerk sinds een tijd inderdaad meer tot bevinding lijkt te komen.
Dat klopt, maar veelal is die "bevindelijke stroming" meer evangelisch dan gereformeerd. En dan heb ik toch liever onbevindelijk gereformeerd (a la Prof. Schilder) dan bevindelijk evangelisch.
de vanzelfsprekendheid van het verbond zonder bevinding tref ik regelmatig aan als gespreksonderwerp. met diverse vrijgemaakten heb ik over dit onderwerp diepe gesprekken mogen voeren: 'de noodzaak om tot bekering te komen', 'waarom behoeven we verlossing?', 'waarom is dit een wonder?'. ik dacht dit ook even in je post te lezen, marco.
Het komt gelukkig in een aantal GKV's voor, maar voor zover ik de GKV kan overzien maar zeer beperkt.

De reden waarom de GKV in het verleden de vraag naar "ben ik een waar christen?" niet stelde, is eenvoudig te verklaren vanuit het feit dat men, in de kerkenstrijd en de scheuring, claimde de (enige) ware kerk te zijn. De vraag waar men druk mee was, was dus niet "ben ik een waar christen?", maar "ben ik lid van de ware kerk?". Bij het loslaten van de wij-zijn-de-ware-kerk gedachte, is de vraag "ben ik wel een waar christen?" weer relevant geworden.
De GKv heeft hiertegen al eerder stelling moeten nemen. Door uit te spreken dat zij zich als ware kerk beschouwt (een stelling die vooral gezien moet worden in het licht van de vrijmaking, waarna er twee 'Gereformeerde Kerken in Nederland' bestonden, en welke is dan de echte) is dat beeld inderdaad ontstaan. Maar al in 1985 heeft de synode van Heemse dit kerkisme uitdrukkelijk verworpen.
memento schreef:---------
Ik wil trouwens afstand nemen van de door sommigen hier gepreekte notie dat bevinding hét kenmerk van het ware zou zijn. Dit is voor het persoonlijke leven zeer waar, maar voor de theologie is dit m.i. niet zo. Er zijn genoeg theologen (Van Bruggen bijvoorbeeld, die meen ik GKV is) die ik zeer hoog heb staan vanwege hun gereformeerde leer, maar die zich niet zo uitspreken op het gebied van "bevinding". Zoiezo zie je dat "bevinding" in veel kerken wereldwijd niet iets is voor de kansel of de dogmatiek, maar voor het persoonlijke leven tussen de Heere en jouw ziel. Ik zie bevinding als wezenlijk, noodzakelijk onderdeel van de bekering en het dagelijkse leven van het geloof. Maar tegelijkertijd geloof ik dat waar Gods woord zwijgt, wij niet moeten spreken. Indien iemand naar leer en leven zuiver is, dan moet ik hem als broeder aannemen. Of het bevindelijk tussen God en zijn ziel goed zit, is iets wat hij persoonlijk aan God moet verantwoorden, daar heb ik niets mee te maken.
Precies (en prof. Van Bruggen is inderdaad GKv).
Marco

Bericht door Marco »

sela schreef:
memento schreef: De reden waarom de GKV in het verleden de vraag naar "ben ik een waar christen?" niet stelde, is eenvoudig te verklaren vanuit het feit dat men, in de kerkenstrijd en de scheuring, claimde de (enige) ware kerk te zijn. De vraag waar men druk mee was, was dus niet "ben ik een waar christen?", maar "ben ik lid van de ware kerk?". Bij het loslaten van de wij-zijn-de-ware-kerk gedachte, is de vraag "ben ik wel een waar christen?" weer relevant geworden.
(ik reageer voor dit moment even op dit stukje van je post en misschien niet eens zozeer naar jou toe.)

hm, 'ben ik lid van de ware kerk'... interessante opmerking binnen deze discussie. wat kunnen we daar van leren?
Als je vindt, dat je geen lid van de ware kerk bent, dien je volgens de NGB je conclusies te trekken.
Marco

Bericht door Marco »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Misschien kan de titel van dit topic even gewijzigd worden, bijvoorbeeld in: de Reikwijdte van het verbond. (En dan ook even verplaatsen naar Theologie-Algemeen)
Kunnen wel, maar liever niet.
Zoals ik eerder al typte: het wezenlijke verschil in geloof tussen de reformatorische gezindte en daarbuiten veroorzaakt vele ongezelligheid als er vragen bij dat geloof gesteld wordt.
IK PROTESTEER!

een comment zoals dit stelt de GKv, de PRCA en velen anderen opeens buiten de gereformeerde, of wel reformatorische gezindte....

Na spreek ik niet heel goed voor de GKv, maar volgens mij was de definitie gereformeerd nog steeds 'onderhoudende de 3 formulieren van enigheid'....

Met of zonder de 'Nadere Reformatie', over welke we het zelfs oneens zijn wie daar wel of niet toebehoorden....

Niet alsof Brakel bijvoorbeeld ooit aangegeven heeft bij iets als de 'Nadere Reformatie' of de 'Bevinding' te behoren....
..Ik dus ook. :paladin
Marco

Bericht door Marco »

sela schreef:het is mijn ervaring dat de vrijgemaakte kerk sinds een tijd inderdaad meer tot bevinding lijkt te komen. de vanzelfsprekendheid van het verbond zonder bevinding tref ik regelmatig aan als gespreksonderwerp. met diverse vrijgemaakten heb ik over dit onderwerp diepe gesprekken mogen voeren: 'de noodzaak om tot bekering te komen', 'waarom behoeven we verlossing?', 'waarom is dit een wonder?'. ik dacht dit ook even in je post te lezen, marco.
even los van jullie discussie vind ik dit alles heel interessant. ik denk daarnaast dat de vrijgemaakte kerk het niet makkelijk heeft op dit moment. het loopt best leeg via de jeugd.
Dat laatste was mij nog niet echt opgevallen. Wel zie ik problemen met wat minder handige synode-uitspraken van de laatste paar jaar. Daar ontbreekt een stuk duidelijkheid. En inderdaad komt de vrijgemaakte kerk meer tot bevinding, maar dan meer in de zin van de 'toe-eigening des heils'. De positieve invloed van onze CGK-broeders, misschien?
sela schreef:elke reformatie neem een stukje cultuur mee. dat zie je bij onze refozuil [...], dat zie je bij de vrijgemaakten [ook wel genoemd de 'gearriveerden']. ik denk dat het de kunst is om dat stukje cultuur los te zien van het geloof waar men voor staat. ik denk dat we dan best nader tot elkaar zouden kunnen komen.
Mee eens (nou ja, niet met dat 'gearriveerden'). Het leuke van dit forum is dat we zo af en toe inderdaad door de cultuur heen prikken en uit kunnen spreken waar het echt om gaat. Laten we daar ook eens blij en dankbaar voor zijn.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:
Luther schreef:Misschien kan de titel van dit topic even gewijzigd worden, bijvoorbeeld in: de Reikwijdte van het verbond. (En dan ook even verplaatsen naar Theologie-Algemeen)

Want daar gaat het uiteindelijk om: wat is de reikwijdte van het verbond der genade en wat wordt in de Doop betekend en verzegeld? Wordt in de Doop persoonlijke genade verzegeld? Ik meen dat Gods Woord zo niet sprak over de kinderen des verbonds. Lees eens mee in 1 Korintje 10: 1-5:
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
Daarom is in de kerk van de Reformatie, de Nadere Reformatie en de Puriteinen altijd beleden dat in de Doop Gods voorwerpelijke genade verzegeld wordt en de Dopeling binnen de werkingssfeer van de Heilige Geest afgezonderd wordt, waarvan God beloofd daarbinnen rijk te zullen werken.
D.w.z.: Elke keer als de druppels van het Doopwater aan een kind van de gemeente aangebracht mag worden, dan stroomt sacramenteel het bloed van Christus in de gemeente, als teken aan allen. De Heere zegt dan als 't ware: "Zie hier de Fontein van levend water, waardoor u moet, maar ook kunt zalig worden. Ik beloof dat bloed te blijven toepassen en met Mijn werk door te gaan ook in deze gemeente, onder jongeren, ouderen, kinderen en zuigelingen." En voor de Dopeling geldt: Hij is in de werkingssfeer van de Heilige Geest gebracht, mag opgroeien in een christelijk gezin, onder de prediking van het Evangelie opgroeien, en hij mag de Heere zijn gedoopte voorhoofd laten zien en daarbij eerbiedig de Heere houden aan Zijn Woord dat Hij toch beloofd heeft om van kind tot kind, van geslacht tot geslacht voort te gaan met het werk van geloof en bekering. De Dopeling mag gaan leren vragen wilt U dat bloed van Christus, waarvan U het teken hebt laten aanbrengen op mijn voorhoofd, nu strijken aan de posten van mijn hart.
Als je het woord 'reformatie' doorstreept klopt je betoog wel. Maar eigenlijk is het maar een arm portie.
Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis? Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd.

Wel bijzonder, dat Paulus dit als eerste (belangrijkste) en tevens als enige noemt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:

Want daar gaat het uiteindelijk om: wat is de reikwijdte van het verbond der genade en wat wordt in de Doop betekend en verzegeld? Wordt in de Doop persoonlijke genade verzegeld? Ik meen dat Gods Woord zo niet sprak over de kinderen des verbonds. Lees eens mee in 1 Korintje 10: 1-5:
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
Daarom is in de kerk van de Reformatie, de Nadere Reformatie en de Puriteinen altijd beleden dat in de Doop Gods voorwerpelijke genade verzegeld wordt en de Dopeling binnen de werkingssfeer van de Heilige Geest afgezonderd wordt, waarvan God beloofd daarbinnen rijk te zullen werken.
D.w.z.: Elke keer als de druppels van het Doopwater aan een kind van de gemeente aangebracht mag worden, dan stroomt sacramenteel het bloed van Christus in de gemeente, als teken aan allen. De Heere zegt dan als 't ware: "Zie hier de Fontein van levend water, waardoor u moet, maar ook kunt zalig worden. Ik beloof dat bloed te blijven toepassen en met Mijn werk door te gaan ook in deze gemeente, onder jongeren, ouderen, kinderen en zuigelingen." En voor de Dopeling geldt: Hij is in de werkingssfeer van de Heilige Geest gebracht, mag opgroeien in een christelijk gezin, onder de prediking van het Evangelie opgroeien, en hij mag de Heere zijn gedoopte voorhoofd laten zien en daarbij eerbiedig de Heere houden aan Zijn Woord dat Hij toch beloofd heeft om van kind tot kind, van geslacht tot geslacht voort te gaan met het werk van geloof en bekering. De Dopeling mag gaan leren vragen wilt U dat bloed van Christus, waarvan U het teken hebt laten aanbrengen op mijn voorhoofd, nu strijken aan de posten van mijn hart.
Als je het woord 'reformatie' doorstreept klopt je betoog wel. Maar eigenlijk is het maar een arm portie.
Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis? Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd.

Wel bijzonder, dat Paulus dit als eerste (belangrijkste) en tevens als enige noemt.
Inderdaad Erasmiaan! En daarom snap ik de zure reactie van refo niet. Ik zou refo willen vragen of hij één Reformator kan noemen, die leerde dat alle gedoopten zalig zijn/worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:Daar ben ik het namelijk helemaal mee eens. Maar laat ik er dan toch een vraag bij stellen: Hoe denk je dat een kind dat zijn opvoeding trouw is gebleven hier tegenaan kijkt, in de zin van bekeringsmoment?
Ik heb al gezegd dat er meer nodig is dan je opvoeding trouw zijn. Ik geloof niet dat er zoveel kinderen zijn die van jongsaf aan geloven. Omdat wij verschillende criteria aanleggen, ook al zeg je het nu met mij eens te zijn, wat de discussie er overigens niet helderder op maakt. Want volgens mij voel ook jij wel aan dat ik iets anders bedoel dan jij.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Moderatoropmerking

Beste mensen,

Het gaat hier ergens over; dat blijkt wel uit de inhoudelijke onderbouwde postings :super en uit de felle emoties die geuit worden :down .
Reageer vooral op de inhoud en laat de emotie achterwege...
We hebben bijna een dagtaak aan het schonen van dit topic en om alle meldingen af te handelen.

Groeten,
Moderators
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marco schreef:En uiteindelijk is het bestaan van een heel hoofdstuk in de DL over de volharding der heiligen - alweer: in naspraak van de Schrift - een aanwijzing dat het onderscheid verstandsgeloof - waar geloof niet zo hard is als sommigen hier propageren: het hele hoofdstuk was overbodig geweest als alle gelovigen een persoonlijke openbaring hadden gehad dat zij behouden zullen worden na een strijd tot het einde. De hele paniek rond verstandsgeloof, waar geloof, en wat voor soort geloof ook is in de Bijbel niet terug te vinden. Daar gaat het over waar geloof of huichelen. En wie huichelt, weet dat voor zichzelf prima.
Ik ga nog even door op mijn vorige post. Kijk, hier stel je zelf dat het onderscheid tussen verstandsgeloof en waar geloof niet zo heel 'hard' is. Dat is nu juist waar ik tegen ageer. Dat verschil is zo groot, dat het een verschil is tussen dood en leven.
Die hele 'paniek', zoals jij dat omschrijft, is in de Bijbel wél terug te vinden. Spreekt Jezus Zelf niet over verschillende soorten geloof in de gelijkenis van de zaaier, zegt Hij Zélf niet dat "velen zullen zoeken in te gaan, maar niet [zullen] kunnen" en over mensen die zullen zeggen "hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen"?" Gaat het hier over huichelaars, die wel weten dat het niet in de haak is met hen?
Hier ergens loopt het verschil tussen jouw en mijn visie. Door te zeggen dat je het met mij eens bent, snij je me als het ware de pas af, maar dat betekent toch echt niet dat we het ook daadwerkelijk over hetzelfde hebben. Getuige deze post van jou bijvoorbeeld.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Beste mensen,

De laatste tijd is de gezelligheid en wederzijds respect in sommige topics ver te zoeken. Vooral de (nu gesloten) topics aangaande de HSV. Persoonlijk denk ik dat dat niet de manier is om met elkaar om te gaan.

Daarom wil ik hierbij iedereen oproepen om weer gewoon gezellig, respectvol, leerzaam, opbouwend, etc te gaan posten. Dat maakt het voor iedereen leuker, zowel voor forumleden als moderators.

Memento
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef: Wel bijzonder, dat Paulus dit als eerste (belangrijkste) en tevens als enige noemt.
Inderdaad Erasmiaan! En daarom snap ik de zure reactie van refo niet. Ik zou refo willen vragen of hij één Reformator kan noemen, die leerde dat alle gedoopten zalig zijn/worden.
Volgens mij dwalen we af. Er is volgens mij hier geen GKV'er of linkse gereformeerde die stelt dat alle gelovigen zalig worden. Iedereen onderschrijft volgens mij waar Paulus in dat hoofdstuk mee afsluit:

1 Gods gerechtigheid, waarvan de Wet en de Profeten al getuigen, wordt nu ook buiten de wet zichtbaar: 22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven. En er is geen onderscheid. 23 Iedereen heeft gezondigd en ontbeert de nabijheid van God; 24 en iedereen wordt uit genade, die niets kost, door God als een rechtvaardige aangenomen omdat hij ons door Christus Jezus heeft verlost. 25-26 Hij is door God aangewezen om door zijn dood het middel tot verzoening te zijn voor wie gelooft. Hiermee bewijst God dat hij rechtvaardig is, want in zijn verdraagzaamheid gaat hij voorbij aan de zonden die in het verleden zijn begaan. Hij wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij te spreken die in Jezus gelooft. [25–26] 26
27 Kunnen wij ons dan nog ergens op laten voorstaan? Dat is uitgesloten. En door welke wet komt dat? Door de wet die eist dat u hem naleeft? Nee, door de wet die eist dat u gelooft. 28 Ik heb u er immers op gewezen dat een mens wordt vrijgesproken door te geloven, en niet door de wet na te leven. 29 Is God soms alleen de God van de Joden en niet die van de heidenen? Zeker ook die van de heidenen, 30 want er is maar één God, en hij zal zowel besnedenen als onbesnedenen op grond van hun geloof als rechtvaardigen aannemen. 31 Stellen wij door het geloof de wet buiten werking? Integendeel, wij bevestigen de wet juist.

Geloof is bij Paulus de maatstaf, niet of je gedoopt bent of niet. En dat is ook de maatstaf in de GKV. Niet: Ben je gedoopt? Op basis daarvan worden de kinderen van gelovigen tot het Lichaam van Christus en tot kinderen van de Vader gerekend, maar het is niet zo dat men bij het opgroeien niet zou kijken naar het geloof waar Paulus hier over schrijft.
Afgewezen schreef:
Marco schreef:Daar ben ik het namelijk helemaal mee eens. Maar laat ik er dan toch een vraag bij stellen: Hoe denk je dat een kind dat zijn opvoeding trouw is gebleven hier tegenaan kijkt, in de zin van bekeringsmoment?
Ik heb al gezegd dat er meer nodig is dan je opvoeding trouw zijn. Ik geloof niet dat er zoveel kinderen zijn die van jongsaf aan geloven. Omdat wij verschillende criteria aanleggen, ook al zeg je het nu met mij eens te zijn, wat de discussie er overigens niet helderder op maakt. Want volgens mij voel ook jij wel aan dat ik iets anders bedoel dan jij.
Dat verschil is helder. Dat is niet zozeer of er geloof is, maar of ze altijd zullen blijven geloven. Wedergeboorte geeft daar volgens het leerstuk dat heiligen niet afvallen zekerheid van en bij kleine kinderen die met het geloof opgroeien is die zekerheid er niet, en daarom ben je heel voorzichtig in het je uitlaten over die mensen. Want is het blijvend? Volgens is je lijn meer: Moeten we op de beloften wijzen voordat we zeker weten dat de eis (buiten de mens om natuurlijk) ingewilligd is? Terwijl de lijn van Marco meer is: Het begint niet met eerst de eis en daarna de beloften, maar eerst de beloften en dan, daarin inbegrepen, de eis. Mijn oude predikant tekende vroeger een cirkel met daarin een cirkel. De grote cirkel was de belofte en daarin (inbegrepen) de cirkel die de eis voorstelde. Ik heb het idee dat jij het eerder andersom zou tekenen. De grote cirkel is de eis en daarin inbegrepen de belofte. De belofte is alleen te bereiken via de eis. Volgens mij is het verschil. De belofte als die je niet meer kan ontgaan, om het maar even wat cru te zeggen, of de belofte voordat een kind ook maar kan geloven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Er is volgens mij hier geen GKV'er of linkse gereformeerde die stelt dat alle gelovigen zalig worden.
Ik zou in zo'n geval dan ook liever niet over gelovigen spreken. Laten we die term alleen houden voor waarachtige gelovigen en niet voor mensen met een verstands-, tijd- of wondergeloof.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:
Kunnen wel, maar liever niet.
Zoals ik eerder al typte: het wezenlijke verschil in geloof tussen de reformatorische gezindte en daarbuiten veroorzaakt vele ongezelligheid als er vragen bij dat geloof gesteld wordt.
IK PROTESTEER!

een comment zoals dit stelt de GKv, de PRCA en velen anderen opeens buiten de gereformeerde, of wel reformatorische gezindte....

Na spreek ik niet heel goed voor de GKv, maar volgens mij was de definitie gereformeerd nog steeds 'onderhoudende de 3 formulieren van enigheid'....

Met of zonder de 'Nadere Reformatie', over welke we het zelfs oneens zijn wie daar wel of niet toebehoorden....

Niet alsof Brakel bijvoorbeeld ooit aangegeven heeft bij iets als de 'Nadere Reformatie' of de 'Bevinding' te behoren....
Ok, jullie je zin.
Al vermag ik niet te begrijpen, wat het al dan niet verplaatsen van een topic met het buiten de gereformeerde gezindte sluiten van sommige kerkverbanden te maken heeft.
Auto

Bericht door Auto »

Marco schreef:En inderdaad komt de vrijgemaakte kerk meer tot bevinding, maar dan meer in de zin van de 'toe-eigening des heils'. De positieve invloed van onze CGK-broeders, misschien?
Gelukkig dat er verandering te merken is, maar binnen een groot deel van de CGK worden ook andere zaken opgemerkt over de GKV. Een paar jaar terug zijn er 40 predikanten (van allerlei pluimage) binnen de CGK geweest die een brandbrief hebben gestuurd naar deputaten kerkelijke eenheid t.a.v. de prediking in de GKV, waarin ze hun grote zorgen hebben geuit over de inhoud. Her en der is er plaatselijk misschien herkenning, maar de synode van 2007 van de CGK heeft wel afstand genomen en dat wil ook wat zeggen.
Plaats reactie