Afgewezen schreef:Het is geen vraag, maar ik wil er wel op reageren.
Het woordenspeleffect zit 'm hierin dat jij mijn woorden legde naast die van de HC, terwijl ze daar duidelijk een andere betekenis hebben:
En dat is wat anders dan er in je opvoeding over horen en dat voor waar aannemen. Dat is op zich geen geloof. Op die manier 'gelooft' een moslim ook, of een hindoe. Zo'n geloof kun je weer makkelijk kwijtraken. En dat gebeurt dus ook vaak genoeg.
Het is duidelijk dat ik daarmee wat anders bedoel dan wat de HC zegt over het 'voor waarachtig houden wat God in Zijn Woord beloofd heeft'.
Bert, volgens mij ben jij het hier ook mee eens, met dit citaat van Afgewezen. Want ze bedoelt natuurlijk mensen die er in de opvoeding over horen en uiterlijk zeggen dat ze alles geloven wat er in de Bijbel staat, maar bij wie in het leven blijkt dat ze er helemaal niets werkelijk van geloven. Bijvoorbeeld: Wel twee keer per zondag naar de kerk gaan, degelijk gereformeerd, de grondwaarheden van de Schrift moeiteloos kunnen opzeggen, maar van maandag t/m zaterdag geheel voor het hier en nu leven, pluk de dag. Daarmee feitelijk zeggend: van de schrik des Heeren weet ik eigenlijk niets.
Ze zeggen wel te geloven, maar feitelijk geloven ze het wel...
Je bent het denk ik wel met me eens dat dat andere mensen zijn dan diegenen die in HC Zondag 7 worden omschreven.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)