Zie je wel, we zitten nu al middenin een debat.rekcor schreef:Nee, dat hoort er niet bij. Want wat is een goede christen? Iemand die naar eer en geweten probeert Jezus na te volgen in alle aspecten van zijn/haar leven. Dus als iemand bijv. in zijn/haar dagelijkse omgang met de Heere kan verantwoorden om naar christelijke metalmuziek te luisteren, dan kan ik zijn gedrag op dit punt afkeuren, zijn opvattingen hierin bestrijden, etc., maar ik mag niet zeggen: jij bent geen goede christen.Afgewezen schreef:Tja, ook dat hoort erbij. En als je jezelf dan wel een goede refo of goede christen vindt, heb je weer een nieuw debatonderwerp.rekcor schreef:Waar ikzelf een stuk minder gezellig van word, zijn reacties waarmee de poster lijkt te zeggen: ik ben een goede refo, jij niet; of erger: ik ben een goede christen, jij niet.
Je moet eens opletten hoevaak dit de impliciete boodschap van een post is!

Maar even serieus: je kunt veel dingen niet van het persoonlijke loskoppelen. En natuurlijk zul je niet zo snel iemand letterlijk tegen zijn gesprekspartner zien zeggen 'je bent geen goede christen'.
Maar als gesprekspartners bijv. een verschillende visie hebben over wat 'bekering' is, dan is de kans groot dat degenen die er 'zwaarder' over denkt degene die er 'lichter' over denkt niet zo snel als een goede christen zal beschouwen. Daar ontkom je niet aan. Het zou dwaas zijn die ander dwingend op te leggen dat hij die ander toch als goede christen moet beschouwen, want waar heb je het dan eigenlijk nog over?
We zijn een beetje te veel geïnfecteerd met de tijdgeest en het idee van 'iedereen in zijn waarde laten' en 'andere meningen respecteren'.