Ik ben het hiermee eens. En ook Schotland heeft Gods wonderdaden gezien. Queen Mary was niet voor niets bang voor het gebed van John Knox.Zonderling schreef:De vergelijking met Israël mag best gemaakt worden, wanneer we maar erkennen dat dit niet een exclusieve vergelijking is (dus niet: alléén Nederland als uitverkoren volk; en dus ook geen 'heils'historie). Zie bijvoorbeeld Witsius, Twist des Heeren. Dat Lodenstein dit een dwaling zou hebben genoemd (zoals in het RD staat) lijkt mij sterk. Wel was Nederland in Lodensteins tijd al weer zeer vervallen, waarom Lodenstein zich zeker tegen deze terminologie heeft gekeerd voor zijn tijd, hij noemde ons land zelfs een 'Babel der Babelen'. Maar dat is in feite dezelfde klacht als Witsius in de titel van zijn boek: Twist des Heeren. Maar dat neemt niet weg dat God een bijzondere weg gegaan is met ons volk en ook met het volk van Schotland dat zelfs Nationale Verbonden met de Heere gesloten heeft.albion schreef:Ja, akkoord.Afgewezen schreef:albion schreef:(het ontgaat mij ten enenmale waarom we geen vergelijking kunnen maken met Israël ( wonderlijk uit Egypte geleid en Nederland van Spanje's heerschappij verlost). Omdat men een andere mening heeft, moeten we ons maar even aanpassen, terwijl het vaak zo geleerd is.
Bij Israël was er sprake van een heilshistorische situatie, dat was in Nederland niet zo. Dat is de enige reden waarom je je mening mogelijk bij moet stellen.
Nog even iets anders, waar ik ook wel eens aan moet denken:
Ik heb ooit eens in Engeland gehoord (en ik weet niet of dat waar is), dat alle vlaggen waar de leeuw in voorkomt dat dát de afstammelingen zijn van het Joodse tienstammenrijk, die verstrooit zijn over de aarde na de Babylonische gevangenschap (als ik me niet vergis).