Bezwaren Elsrock-festival Rijssen

Tom A Hawk

Re: Bezwaren Elsrock-festival Rijssen

Bericht door Tom A Hawk »

Van Tubantia.nl

Milde metalfans en de blijde boodschap

Zijn stem heeft een paar dagen rust nodig, maar dat heeft hij er graag voor over. Elsrock-organisator André Pouw kan terugkijken op een perfect verlopen metalfestival. Zaterdagavond tegen twaalf uur kwam het telefoontje van burgemeester Bort Koelewijn. "Hij heeft ons gecomplimenteerd met de wijze waarop het festival is verlopen. Hij had geen klachten ontvangen en dat stemt ons tevreden. Hij was ook zeer te spreken over onze organisatie", aldus Pouw met schorre stem.

Zaterdagmiddag. De hemelsluizen stonden tien minuten geleden nog wagenwijd open, maar nu schijnt de zon weer volop. De auto parkerend op het terrein bij de Bouwmaat (keurig zoals aangegeven) en lopend richting festivalterrein aan de Elsmaten duurt het toch nog een poosje voor je de dreunende bassen, de jankende leadgitaren en de uithalende leadzangers waarneemt. De tent waarin de optredens plaatshebben, dempt veel geluid en de wind uit voornamelijk westelijke richting doet de rest. Rijssen hoort niets.

Maar eenmaal in de tent trilt de grond onder je voeten als de basgitarist van de Duitse band Tankard de dikste snaren beroert. Het publiek brult en de armen gaan schuin omhoog met uitgestoken wijsvinger en pink; ROCK ON! Want even waren de metalfans op het verkeerde been gezet door de ouwe rotten van Tankard, die hun optreden begonnen met de zoetsappige klanken van een Simon & Garfunkel-song.

Daar komen ze niet voor, nee ze komen voor snoei- en snoeihard en rauw. En ze genieten van hun muziek, die door anderen niet zelden wordt afgedaan als lawaai; oordopjes in. Zoals de vrijwilliger bij de ingang. "Nee, dit is niet mijn muziek, maar de sfeer is geweldig." En dat klopt. De Elsrockgangers, in het zwart met tattoos, lange haren en piercings door lippen, neuzen en tepels, zijn hier voor hun helden op het podium: Tankard, Mucky Pup, GenerC, Devious, Disabuse en het klapstuk van het festival Action In DC, de band die de onvergetelijke muziek van ACDC doet herleven.

Volgens André Pouw zijn er zeker 1300 bezoekers, een paar honderd meer dan vorig jaar. Een tekstbord ergens langs het zandpad richting ingang meldt het al: 'Dit festival wordt mede mogelijk gemaakt door de bezwaarmakers'.

Het effect van alle publiciteit vooraf? "Ja, lijkt me duidelijk", schraapt Pouw. "De commotie vooraf en de krantenartikelen, de berichten op internet en noem maar op, hebben natuurlijk effect gehad. Daar komen de mensen op af, nieuwsgierig toch?"

Inderdaad, dat moet wel wat zijn, dat Elsrock, als er zoveel om te doen is. Maar 99 procent van de bezoekers is te scharen onder de echte fans van metalmuziek. Rustige mannen en vrouwen, de meesten de dertig gepasseerd. En als er één per ongeluk de fotografe van de krant aanstoot, klinkt: "Oh, sorry, hoor". Relletjes? Ze zijn er niet. De metalfans genieten, drinken hun biertje en prikken een patatje met. Geen gedoe, kortom.

Ook 's avonds niet als komend en gaand festivalpubliek ter hoogte van de Bouwmaat wordt aangesproken door leden van de Landelijke Evangelisatie Stichting Naar House, die worden bijgestaan door gelijkgezinden uit Rijssen zelf.

"Als je naar die muziek gaat luisteren, dan ben je in de macht van satan, dan ben je leeg van binnen. Bekeer je tot God en stel je vertrouwen op Jezus zodat Hij je leegte kan opvullen", houdt een Naar Hous-sympathisante, die liever niet met naam in de krant wil, een Elsrockganger voor. "Ja maar, ik doe er toch niemand kwaad mee. Ik heb niks met de duivel of satan, hoor. Ik vind die muziek gewoon gaaf", stamelt een boomlange jongen. "Maar je draagt een T-shirt met een skelet. Dat is de dood. Wil je dood?" "Nee, maar iedereen gaat toch dood, uiteindelijk." "Niet als je in Jezus gelooft, dan is er leven na de dood."

Glimlachend vervolgt de metalfan zijn weg en de vrouw kijkt hem na met een gezicht van: Zo die zit. In de Naar House-tent ontstaan levendige discussies met Elsrockgangers, maar zonder agressiviteit.

"We delen kaartjes uit met goede teksten, zeg maar de blijde boodschap en hopen dat ze inzien dat ze de verkeerde weg bewandelen. We hebben op zich niets tegen Elsrock, maar die satansverheerlijking met die teksten en die vloeken, dat is niet goed." Afgezien van het f-woord wordt er echter weinig gevloekt bij Elsrock. Het meeste vloekten nog de zuurstokkleuren (roze en geel) van de tent met de zwarte kleding van de metalfans.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Best mooi artikel in dagblad Tubantia. dhr.Pouw groet ik bijna iedere dag. Hij woont in mijn postwijk. Hij is dan alleen altijd strak in het pak.
Van die evangelisatie wist ik ook. Een kameraad van mij heeft daar ook aan mee gedaan. Hij valt onder de 'gelijkgezinden' uit Rijssen. Best moeilijk werk lijk me. Ze gaan ook wel eens naar een disco of een cafe. Lijk me best moeilijk werk. Zeker bij Elsrock. Dan zit je toch wel in 'het hol van de satan'. Alleen een praatje zal waarschijnlijk niet zoveel helpen. Dat besefte mijn kameraad ook wel. Eigenlijk zou je ze(Elsrock-gangers e.d.) naar betere activiteiten moeten doorverwijzen. Daar is volgens mij het netwerk nog niet zo goed voor.

Alles is dus zonder problemen. Onze dominee had gehoopt dat God nog op een bijzondere wijze zou spreken. Maar God heeft zich stil gehouden. Dat heeft ook wel wat te zeggen. Hij bad gisteren of de 'kandelaar ook hier niet weggenomen mocht worden'.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gijs83 schreef:Alles is dus zonder problemen. Onze dominee had gehoopt dat God nog op een bijzondere wijze zou spreken. Maar God heeft zich stil gehouden. Dat heeft ook wel wat te zeggen. Hij bad gisteren of de 'kandelaar ook hier niet weggenomen mocht worden'.
Gijs, hoewel ik begrijp hoe je dit bedoelt, vind ik het toch niet echt gepast. Want we zullen het nooit zo zeggen, daar zijn we veel te gereformeerd voor, maar eigenlijk voelen we ons wel ietsje beter dan de Elsrock-gangers. Ik lees daarover in mijn Bijbel in Lukas 13 echter dit:
1 En er waren te dierzelfder tijd enigen tegenwoordig, die Hem boodschapten van de Galileërs, welker bloed Pilatus met hun offeranden gemengd had.
2 En Jezus antwoordde, en zeide tot hen: Meent gij, dat deze Galileërs zondaars zijn geweest boven al de Galileërs, omdat zij zulks geleden hebben?
3 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.
4 Of die achttien, op welke de toren in Siloam viel, en doodde ze; meent gij, dat deze schuldenaars zijn geweest, boven alle mensen, die in Jeruzalem wonen?
5 Ik zeg u: Neen zij; maar indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gian

Bericht door Gian »

Gijs83 schreef: Onze dominee had gehoopt dat God nog op een bijzondere wijze zou spreken. Maar God heeft zich stil gehouden. Dat heeft ook wel wat te zeggen.
Wat heeft dat te zeggen dan?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:
Gijs83 schreef: Onze dominee had gehoopt dat God nog op een bijzondere wijze zou spreken. Maar God heeft zich stil gehouden. Dat heeft ook wel wat te zeggen.
Dat God zich wellicht aan het terugtrekken is uit Rijssen. Is dat niet ernstig dan?
Gian

Bericht door Gian »

Gijs83 schreef:
Gian schreef:
Dat God zich wellicht aan het terugtrekken is uit Rijssen. Is dat niet ernstig dan?
Wat had je dan gewild, vuur van de hemel?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Tom A Hawk

Kijk maar uit met het wensen van direct Goddelijk ingrijpen. Hij mocht eens ingrijpen als jij of ik iets lelijks over onze naaste denken of ons een fractie beter voelen dan mensen van een andere kerk.
Gian

Bericht door Gian »

Gijs, hoeveel kerkmensen in Rijssen hebben het Evangelie tot nu toe naast zich neergelegd?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:Gijs, hoeveel kerkmensen in Rijssen hebben het Evangelie tot nu toe naast zich neergelegd?
Heel veel denk ik, net als in Kapernaum.
Tom A Hawk

Gijs83 schreef:
Gian schreef:
Misschien ging het wel heel anders. Zag Hij naar beneden of er iemand was die op de bres stond voor Rijssen, zodat Hij de stad niet hoefde te verwoesten. (Ezech 22:30) Er waren 4500 bezwaarschriften. Van al die mensen zal er toch wel eentje op de knieën gelegen hebben die avond, voor alle feestgangers en voor heel Rijssen?
questionmark

Bericht door questionmark »

Dat er zoveel niet-christenen naar je woonplaats komen biedt juist mogelijkheden om aan mensen te getuigen wat voor positief effect een relatie met God heeft op je leven.
Godslastering gebeurd... niet alleen tijdens een festival, maar ook in de kantine van de plaatselijke supermarkt.
Een dergelijk evenement lijkt mij juist een mogelijkheid om je als christen positief te profileren door je betrokkenheid bij hen te laten merken.
2 Petrus 1:16
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:Best mooi artikel in dagblad Tubantia. dhr.Pouw groet ik bijna iedere dag. Hij woont in mijn postwijk. Hij is dan alleen altijd strak in het pak.
Van die evangelisatie wist ik ook. Een kameraad van mij heeft daar ook aan mee gedaan. Hij valt onder de 'gelijkgezinden' uit Rijssen. Best moeilijk werk lijk me. Ze gaan ook wel eens naar een disco of een cafe. Lijk me best moeilijk werk. Zeker bij Elsrock. Dan zit je toch wel in 'het hol van de satan'. Alleen een praatje zal waarschijnlijk niet zoveel helpen. Dat besefte mijn kameraad ook wel. Eigenlijk zou je ze(Elsrock-gangers e.d.) naar betere activiteiten moeten doorverwijzen. Daar is volgens mij het netwerk nog niet zo goed voor.

Alles is dus zonder problemen. Onze dominee had gehoopt dat God nog op een bijzondere wijze zou spreken. Maar God heeft zich stil gehouden. Dat heeft ook wel wat te zeggen. Hij bad gisteren of de 'kandelaar ook hier niet weggenomen mocht worden'.
Ergens had ik zelf ook nog een stille hoop dat er wat tussen zou komen.
En er waren er meer die dat hadden.
Dat het allemaal doorgaat heeft ons wat te zeggen.
Waar zal het einde zijn? Het is of dat de Heere zegt:
Ga maar door Rijssen... Ik heb Mij vrijgemaakt van jullie...
Maar dan moeten we wel vrezen...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tom A Hawk

Heb je je weleens afgevraagd waarom jijzelf nog leeft?
En geldt dat ook niet voor de Rijssenaren die minder christelijk zijn dan jij? Iets van: genadetijd? Gods liefde voor en lankmoedigheid over Rijssen?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tom A Hawk schreef:
Gijs83 schreef:
Gian schreef:
Misschien ging het wel heel anders. Zag Hij naar beneden of er iemand was die op de bres stond voor Rijssen, zodat Hij de stad niet hoefde te verwoesten. (Ezech 22:30) Er waren 4500 bezwaarschriften. Van al die mensen zal er toch wel eentje op de knieën gelegen hebben die avond, voor alle feestgangers en voor heel Rijssen?
Dat zal ongetwijfeld gebeurt zijn! Ook het evangeliseren zal niet zonder gebed zijn geweest er was zelfs een Bijbelstudie vooraf en in een Hervormd kerkgebouw was zelfs een bidstond.
scape

Bericht door scape »

Gijs83 schreef:
Gian schreef:
?? Of zegent God de stad en stuurt hij een massa mensen naar Rijsen?
Plaats reactie