sela schreef:
schema

zelfde schema met cirkel
wat ik aflees uit de schema's :
schema 1
- mensen die zich op verschillende wijze bewegen t.a.v. God (middelpunt)
- sommige gericht op het middelpunt, sommige bewegen zich eraf, of draaien rondjes.
Als ik verbanden ga leggen n.a.v. schema 1 t.a.v. de Bijbel moet ik in eerste instantie denken aan de wijze waarop veel gelijkenissen beginnen: " Het Koninkrijk Gods is als . . ." Ik laat daar dan even buiten wat de kracht is dat mensen naar God toe bewegen of er vandaan. Het feit dat God in het middelpunt staat zegt voldoende denk ik. Evengoed had er een kruis kunnen staan.
Schema 2
- mensen die zich op verschillende wijze bewegen t.a.c. God (middelpunt).
- sommigen gericht op het middelpunt, sommige bewegen zich eraf, of draaien rondjes.
- er is een cirkel, sommigen zijn "binnen" , sommigen buiten.
- het lijkt alsof mens 4 tegen een grens aanloopt en weer gericht wordt op het middelpunt.
- mens 1 en mens 5 gaan misschien de grens over. Maar mens 2 kan uiteindelijk de grens de andere kant over gaan.
Als ik verbanden leg n.a.v. schema 2 t.a.v. de Bijbel dan kan die cirkel heel veel verschillende zaken betekenen. Waarbij ik bedenk dat dat een grens moet zijn.
Mij is niet duidelijk wat die grens moet zijn.
Als ik de twee schema's met elkaar vergelijk dan gaat schema 1 voor mij meer leven dan schema 2. Ik zit namelijk met mens 1, 3 en 5 t.a.v mens 2 en 4. In schema 1 zijn mens 1, 3, 5 en 6 (en hopelijk 4) met elkaar verbonden. In schema 2 niet. Maar ik stel mij voor dat 1, 3, 5 en 6 contact hebben. Misschien lezen ze de Bijbel, leven met elkaar mee, bidden voor elkaar (en voor 2, 4,7 en 8).
Bij beide schema's bemerk ik ook dat het momentopnames moeten zijn. Als ik de grens hard stel zijn 1, 5 en 3 prima op weg. Maar erkennen als volgelingen van Christus kan niet want er is een cirkel. Dit strookt dan weer niet met het feit dat met elkaar contact hebben, bidden en leven. Ook weet ik niet van hoever sommige mensen komen? Heel ver? Ergens van buiten mijn computerscherm vandaan.
Dus de beweging . . . misschien dat de pijltjes ook verschillende grootes kunnen hebben? Ik kan alleen zeggen dat God in hen moet werken als hun levens zich richting God bewegen.
maar goed, misschien heb je nog meer gedachten Sela? (f anderen