De Rode Zee
Re: De Rode Zee
Mat. 3,16a:
SV: En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water
NBG51: Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water.
NBV: Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam
Vergelijk ook Mar. 1,10.
Blijkt hier toch niet uit dat er wel degelijk sprake was van onderdompeling?
Vergelijk ook Mar. 1,10.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Nee, alleen dat hij in de rivier stond.Upquark schreef:Mat. 3,16a:
Vergelijk ook Mar. 1,10.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Inderdaad. Als ik aan de oever van de Merwede sta, en m'n gezicht wil wassen (of laten wassen), is het het meest praktisch om er eerst een paar meter in te lopen.Bert Mulder schreef:Nee, alleen dat hij in de rivier stond.Upquark schreef:Mat. 3,16a:
Vergelijk ook Mar. 1,10.
Ik vind het best merkwaardig dat we er allemaal voetstoots vanuit gaan dat er door Johannes door onderdompeling gedoopt werd. Als dat zo is, dan lijkt het mij op z'n minst van belang om onze huidige dooppraktijk te heroverwegen. Maar het lijkt mij niet aannemelijk. En ik vraag mij af in hoeverre het OT dergelijke wassingen voorschrijft.
-
Volgens mij gaan we niet voetstoots hiervan uit, maar is de lange traditie van doop door onderdompeling wel min of meer buiten kijf.freek schreef:Inderdaad. Als ik aan de oever van de Merwede sta, en m'n gezicht wil wassen (of laten wassen), is het het meest praktisch om er eerst een paar meter in te lopen.Bert Mulder schreef:Nee, alleen dat hij in de rivier stond.Upquark schreef:Mat. 3,16a:
Vergelijk ook Mar. 1,10.
Ik vind het best merkwaardig dat we er allemaal voetstoots vanuit gaan dat er door Johannes door onderdompeling gedoopt werd. Als dat zo is, dan lijkt het mij op z'n minst van belang om onze huidige dooppraktijk te heroverwegen. Maar het lijkt mij niet aannemelijk. En ik vraag mij af in hoeverre het OT dergelijke wassingen voorschrijft.
Dat wil nog niet zeggen dat de doop door besprenging hieraan niet gelijkwaardig zou wezen.
Redenen voor besprenging zijn o.a. de teerheid van de kinderen en het klimaat waarin we leven.
Maar dat wil niet zeggen dat onderdompeling zou moeten worden afgewezen. Dat deden ook onze kanttekenaren en zovele anderen niet in de tijd van de Reformatie.
Z.
Iets ander over 'traditie'.
Als een Moslim, geheten Mohammed of zo, zich zou bekeren en zich aan zou sluiten bij een Ger Gem: moet hij dan zijn naam ook kerstenen voor hij gedoopt kan worden?
Als een Moslim, geheten Mohammed of zo, zich zou bekeren en zich aan zou sluiten bij een Ger Gem: moet hij dan zijn naam ook kerstenen voor hij gedoopt kan worden?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Nee.refo schreef:Iets ander over 'traditie'.
Ik zou wel pleiten voor een aanpassing van jouw refo-naam.

-
Zo'n naamswijziging lijkt mij denkbaar, maar niet noodzakelijk.
Er zijn genoeg 'heidense' namen die evenmin gekerstend worden. Dat geldt ook voor namen van mensen in het NT, dus we mogen hier geen norm opleggen.
Er zijn genoeg 'heidense' namen die evenmin gekerstend worden. Dat geldt ook voor namen van mensen in het NT, dus we mogen hier geen norm opleggen.
Het Joodse volk was en is Gods volk als NATIE. De HEERE God heeft dit volk apart willen zetten van alle andere mensen. De HEERE heeft alle eisen en beloften eigenlijk alleen vermaakt aan DIT volk. Zie ook de openbaringsvormen. Dit gold Oudtestamentisch, maar ook Nieuwtestamentisch (nieuwe bedeling, zie ook de brief van Paulus aan de Romeinen 9 t/m 11. Met nadruk geldt nu ook Rom.11:11.).
Zoals de Joden in het OT in het voorhof mochten treden, zo wij nu in het NT. OT : besnijdenis van de voorhuid => daar is het hele gezin inbegrepen. NT = lid voor lid, hoofd voor hoofd, ook de vrouwspersonen, is teken = symbolische afwassing van de zonden.
Zoals de Joden in het OT in het voorhof mochten treden, zo wij nu in het NT. OT : besnijdenis van de voorhuid => daar is het hele gezin inbegrepen. NT = lid voor lid, hoofd voor hoofd, ook de vrouwspersonen, is teken = symbolische afwassing van de zonden.
Sorry, maar ik kan dit touwtje niet vast knopen aan de gevoerde discussie.seuter schreef:Het Joodse volk was en is Gods volk als NATIE. De HEERE God heeft dit volk apart willen zetten van alle andere mensen. De HEERE heeft alle eisen en beloften eigenlijk alleen vermaakt aan DIT volk. Zie ook de openbaringsvormen. Dit gold Oudtestamentisch, maar ook Nieuwtestamentisch (nieuwe bedeling, zie ook de brief van Paulus aan de Romeinen 9 t/m 11. Met nadruk geldt nu ook Rom.11:11.).
Misschien kun je toelichten wat je hier mee bedoelt.
Let op de woorden "APART willen zetten" in mijn bijdrage, jvdg.seuter schreef:Het Joodse volk was en is Gods volk als NATIE. De HEERE God heeft dit volk apart willen zetten van alle andere mensen. De HEERE heeft alle eisen en beloften eigenlijk alleen vermaakt aan DIT volk. Zie ook de openbaringsvormen. Dit gold Oudtestamentisch, maar ook Nieuwtestamentisch (nieuwe bedeling, zie ook de brief van Paulus aan de Romeinen 9 t/m 11. Met nadruk geldt nu ook Rom.11:11.).
gravo is hier niet meer actief.
--------------
Sinds wanneer niet meer ?refo schreef:gravo is hier niet meer actief.
Mijn antwoord was gericht aan jvdg.
09 01 2009seuter schreef:Sinds wanneer niet meer ?refo schreef:gravo is hier niet meer actief.
~~Soli Deo Gloria~~
Abraham kreeg de beloftenis aangaande de Messias die uit zijn zoon Izaäk geboren moest worden, in de voorhuid. Hiermee was hij door God gesteld als de vader der gelovigen, uit Jood en heiden. Maar alleen de gelovige Joden en alleen de gelovige heidenen zouden zalig worden. Gelijk Israël als volk door God apart is gezet van alle volkeren, zo ook het geestelijke Israël c.q. de geestelijke Joden die eenmaal zekerlijk zalig zullen worden.Ander schreef:Ik refereerde in een ander topic al over de preek die ik hoorde over de doortocht van het volk van Israël. Het doopgebed refereert eraan:
Wat bedoelen onze vaderen met deze zinsnede?gebed in doopformulier schreef:"Gij Die den verstokten Farao met al zijn volk in de Rode Zee verdronken hebt, en Uw volk Israël droogvoets daardoor geleid, door hetwelk de doop beduid werd
Het geestelijk beeld van de Rode Zee, was een teken en zegel van de afwassing der zonden, die het volk Israël in het diensthuis van Egypteland hebben verkregen. God heeft dit volk verlost middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid. Het vergoten bloed der jonge Hebreeërs die in de Nijl waren geworpen, moest gewroken worden, omwille van de Messias die uit dat volk geboren zou worden. Dat volk droeg die Messias namelijk in hun schoot. Want, de zaligheid is uit de Joden, dat is/was de geboren Messias c.q. Jezus Christus die uit de Joden geboren is geworden, Gal. 4:4-5. De eerstgeborenen der Egyptenaren werden gewroken. Zij waren het die de erfenis en de zegen zouden verkrijgen, Hebr. 11:28. Het (geestelijke) beeld van Gal. 4:30, namelijk dat de dienstbare geenszins zal erven met de vrije (verloste) Joden. Het bloed der verzoening, en het offer des lams wees heen op het plaastvervangende offer dat Christus op Golgotha zou volbrengen, 1 Kor. 5:7. Israël is als geheel volk verlost uit de klauwen der dienstbare Egyptenaren. Er is geen klauw achtergebleven. Zo ook bij de geestelijke Joden. Hun beloofde land was het Kanaän dat zij in/door de beloofde Messias erfelijk zouden gaan beërven, Gen. 15:4-8, Gen. 22:17, Gen. 28:1-4, Ex. 32:13, Lev. 20:24, Num. 33:53, Deut. 1:8, Deut. 17:14, Jozua 1:6, Neh. 9:22-25, Psalm 37:9-11. De Rode Zee was een teken en zegel van het teken van het verlossende gestreken bloed aan de deurposten in Egypteland. Het geestelijke beeld van: “die gelooft zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.”
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
http://www.dewoesteweg.nl
Bedankt, dww.DWW schreef:Abraham kreeg de beloftenis aangaande de Messias die uit zijn zoon Izaäk geboren moest worden, in de voorhuid. Hiermee was hij door God gesteld als de vader der gelovigen, uit Jood en heiden. Maar alleen de gelovige Joden en alleen de gelovige heidenen zouden zalig worden. Gelijk Israël als volk door God apart is gezet van alle volkeren, zo ook het geestelijke Israël c.q. de geestelijke Joden die eenmaal zekerlijk zalig zullen worden.Ander schreef:Ik refereerde in een ander topic al over de preek die ik hoorde over de doortocht van het volk van Israël. Het doopgebed refereert eraan:
Wat bedoelen onze vaderen met deze zinsnede?gebed in doopformulier schreef:"Gij Die den verstokten Farao met al zijn volk in de Rode Zee verdronken hebt, en Uw volk Israël droogvoets daardoor geleid, door hetwelk de doop beduid werd
Het geestelijk beeld van de Rode Zee, was een teken en zegel van de afwassing der zonden, die het volk Israël in het diensthuis van Egypteland hebben verkregen. God heeft dit volk verlost middels een weg van bloedstorting en gerechtigheid. Het vergoten bloed der jonge Hebreeërs die in de Nijl waren geworpen, moest gewroken worden, omwille van de Messias die uit dat volk geboren zou worden. Dat volk droeg die Messias namelijk in hun schoot. Want, de zaligheid is uit de Joden, dat is/was de geboren Messias c.q. Jezus Christus die uit de Joden geboren is geworden, Gal. 4:4-5. De eerstgeborenen der Egyptenaren werden gewroken. Zij waren het die de erfenis en de zegen zouden verkrijgen, Hebr. 11:28. Het (geestelijke) beeld van Gal. 4:30, namelijk dat de dienstbare geenszins zal erven met de vrije (verloste) Joden. Het bloed der verzoening, en het offer des lams wees heen op het plaastvervangende offer dat Christus op Golgotha zou volbrengen, 1 Kor. 5:7. Israël is als geheel volk verlost uit de klauwen der dienstbare Egyptenaren. Er is geen klauw achtergebleven. Zo ook bij de geestelijke Joden. Hun beloofde land was het Kanaän dat zij in/door de beloofde Messias erfelijk zouden gaan beërven, Gen. 15:4-8, Gen. 22:17, Gen. 28:1-4, Ex. 32:13, Lev. 20:24, Num. 33:53, Deut. 1:8, Deut. 17:14, Jozua 1:6, Neh. 9:22-25, Psalm 37:9-11. De Rode Zee was een teken en zegel van het teken van het verlossende gestreken bloed aan de deurposten in Egypteland. Het geestelijke beeld van: “die gelooft zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden.”
Ook diegenen die niet behoorden tot het geestelijk Kanaän hadden het teken van het bloed. Zij gingen wel door de Rode zee. Wat betekent dat?
Wat bedoel je met deze zin: De eerstgeborenen der Egyptenaren werden gewroken. Zij waren het die de erfenis en de zegen zouden verkrijgen, Hebr. 11:28.