Waarom zingen wij zo?

Gijs83

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Gijs83 »

-DIA- schreef:Ik herinner me de tijd nog...

dat er in de Eskerk zonder voorspel werd gezongen...
Toen de geneemte nog ongedeeld GGiN was...
Ik was er bij de intrede van ds. J. De Groot,
ik meen eind jaren 60...

Ik weet niet of er nog meer gemeentes zijn/zijn geweest
waar zonder voorspel wordt/werd gezongen?

Het was iets wat ik nog nooit meegemaakt had,
maar het zingen klonk wel indrukwekkend....

In zo'n geval hoeft er geen twist te zijn over het orgelspel,
hooguit over het tempo...
Bij ons zoals je weet zet men bij zingen na de wet ook gelijk in. Ik herinner van vakanties dat ze dat in gemeenten als De Valk-Wekerom en Barneveld ook bij de tussenzang. Ik vind dat eigenlijk een beetje te kort door bocht, maar een lang voorspel heb ik weer een hekel aan. In sommige kerken is volgens mij de gewoonte om de collecte eerst klaar te hebben voordat de organist inzet, dan vind ik het wel heel langdradig worden...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:In sommige kerken is volgens mij de gewoonte om de collecte eerst klaar te hebben voordat de organist inzet, dan vind ik het wel heel langdradig worden...
4 minuten en een passend stuk muziek, da's toch niet langdradig Gijs? Jij bent het alleen niet zo gewend...
~~Soli Deo Gloria~~
hmprff

Bericht door hmprff »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:In sommige kerken is volgens mij de gewoonte om de collecte eerst klaar te hebben voordat de organist inzet, dan vind ik het wel heel langdradig worden...
4 minuten en een passend stuk muziek, da's toch niet langdradig Gijs? Jij bent het alleen niet zo gewend...
bij ons duurt het collecteren wel langer dan 4 minuten hoor...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

hmprff schreef:
Hendrikus schreef:
och, er zijn ook wel langere stukken hoor, geen probleem. En anders speel je er toch twee? :langue
~~Soli Deo Gloria~~
hmprff

Bericht door hmprff »

Hendrikus schreef:
hmprff schreef:
Hendrikus schreef:
och, er zijn ook wel langere stukken hoor, geen probleem. En anders speel je er toch twee? :langue
bovendien zit ik aan het einde van de bank, en vind ik het veel fijner om wat te doen te hebben (namelijk zingen) als die diaken zo naast je staat te staan ;)
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:
wim schreef:
memento schreef: Ik ben trouwens tegen muziek in de eredienst, waarvan het merendeel van de gemeente de schoonheid niet van in zal zien.
Zo ben ik tegen preken in de eredienst, waarvan het merendeel van de gemeente de schoonheid niet van in zal zien..... not.
Moet het in de eredienst dan gaan om de subjectieve beleving van de gemiddelde kerkbezoeker? Als dat niet het geval is bij de preek, waarom dan wel bij de muziek?
Waarom niet gewoon kwaliteit als maatstaf hanteren? Dat is veel minder subjectief.
Het gaat om het woord.
Mee oneens, het gaat om Gods eer. En God wordt geeerd met de muziek van Bach.
memento

Bericht door memento »

rekcor schreef:Mee oneens, het gaat om Gods eer. En God wordt geeerd met de muziek van Bach.
In de lijn der reformatie stel ik dat God in de eredienst het meest wordt ge-eerd door het woord te doen klinken. Het woord moet centraal staan, ook in het zingen.
Josephus

Bericht door Josephus »

memento schreef:
rekcor schreef:Mee oneens, het gaat om Gods eer. En God wordt geeerd met de muziek van Bach.
In de lijn der reformatie stel ik dat God in de eredienst het meest wordt ge-eerd door het woord te doen klinken. Het woord moet centraal staan, ook in het zingen.
Met die argumentatie zou ik wel een koraalfantasie van Reger op de lessenaar durven zetten... :langue

Nog even over dat zingen tijdens de collecte: ik vind dat eigenlijk afbreuk doen aan zowel de waarde van het zingen als die van de dienst der offerande. Zelf vind ik het het mooist als de dienst der offerande gewoon een apart moment in de dienst is, begeleid door (orgel)muziek. Al heb je dan weer het nadeel dat er altijd mensen zijn die dit als een 'socio-moment' zien en zonder gêne gaan zitten wauwelen met elkaar. :sweat
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:
Als je dit argument zo stellig gebruikt als jij nu formuleert, dan zou de hele dienst alleen maar mogen bestaan uit het oplezen van bijbelgedeelten. Want als God het meeste ge-eerd wordt door het Woord, dan is dat helemaal het meeste door het zuivere woord (en dus niet: het berijmde gezongen woord!).

Daarnaast denk ik - in lijn met NGB artikel 2 - dat God ook volledig geeerd wordt door de grootsheid van Zijn schepping, waar de muziek een wezenlijk onderdeel van vormt. Het lijkt me niet goed als de natuur en de schriftuur tegen elkaar uitgespeeld worden.
memento

Bericht door memento »

rekcor schreef:
memento schreef:
Als je dit argument zo stellig gebruikt als jij nu formuleert, dan zou de hele dienst alleen maar mogen bestaan uit het oplezen van bijbelgedeelten. Want als God het meeste ge-eerd wordt door het Woord, dan is dat helemaal het meeste door het zuivere woord (en dus niet: het berijmde gezongen woord!).

Daarnaast denk ik - in lijn met NGB artikel 2 - dat God ook volledig geeerd wordt door de grootsheid van Zijn schepping, waar de muziek een wezenlijk onderdeel van vormt. Het lijkt me niet goed als de natuur en de schriftuur tegen elkaar uitgespeeld worden.
Ik zei ook expliciet: in de eredienst. Buiten de eredienst hebben andere elementen, zoals God eren in de natuur of in muziek, etc, hun plaats. Maar niet in de eredienst. Daarin staat het woord (in de brede, gereformeerde zin) centraal. In lezing, zingen, prediking, en bidden.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:Nog even over dat zingen tijdens de collecte: ik vind dat eigenlijk afbreuk doen aan zowel de waarde van het zingen als die van de dienst der offerande. Zelf vind ik het het mooist als de dienst der offerande gewoon een apart moment in de dienst is, begeleid door (orgel)muziek. Al heb je dan weer het nadeel dat er altijd mensen zijn die dit als een 'socio-moment' zien en zonder gêne gaan zitten wauwelen met elkaar. :sweat
Ik heb deze week een trouwdienst waarin tijdens de collecte een deel uit de Matthäus Passion wordt gespeeld: "Ich will dir mein Herze schenken". Na de collecte wordt een psalm gezongen. Maar omdat er geen verantwoorde brug te maken valt vanuit die aria naar de psalm, wordt de collectemuziek inderdaad een stuk op zichzelf. Het hoe en waarom van die keuze (door het bruidspaar) wordt toegelicht, en ik ga ervan uit dat die toelichting voldoende is om de mensen ook met aandacht te laten luisteren. Na Bach zal het gewoon even stil zijn, en vervolgens komt die psalm, voorafgegaan door een zeer kort voorspel.
~~Soli Deo Gloria~~
rekcor

Bericht door rekcor »

memento schreef:Ik zei ook expliciet: in de eredienst.
Ik heb het ook over de ere-dienst. God moet de eer krijgen in de kerkdienst, dat is het hoofddoel. Vervolgens zijn er in mijn visie meerdere 'subdoelen' - sorry voor dit technisch aandoende taalgebruik, weet even gauw geen ander - waarmee we dit hoofddoel bereiken: de verkondiging van het Evangelie, gebed, gezang, maar ook: muziek (als praktische uitwerking van Psalm 150) en Bijbels verantwoorde dans (zoals in 1 Kronieken 15:25-29).
memento schreef:Buiten de eredienst hebben andere elementen, zoals God eren in de natuur of in muziek, etc, hun plaats. Maar niet in de eredienst. Daarin staat het woord (in de brede, gereformeerde zin) centraal. In lezing, zingen, prediking, en bidden.
Volgens mij is ieder onderscheid in het Christelijke leven tussen 'buiten de eredienst' en 'binnen de eredienst' artificieel en een product van - uiteindelijk - menselijke afspraken. Natuurlijk is er niets mis met afspraken van Christenen onderling, maar maak er geen wet van.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

hmprff schreef: Bij ons beginnen de collectanten ook gelijk met de organist, maar de gemeente is redelijk groot, daarom collecteren ze ook tijdens het zingen. Wat geen enkel probleem is, want de meeste diakenen kennen bijna alle psalmen uit hun hoofd. (en meestal zijn het ook wel redelijk bekende psalmen die tijdens de collecte gezongen worden).
Bij ons is de collecte van de gemeentezang gescheiden, daar onze offeranden haar eigen plaats in de eredienst toekomen. Ondertussen speelt de organist gewoon wat psalters.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
memento

Bericht door memento »

Persoonlijk ben ik er voor het collecteren uit de kerkdienst te schrappen, en een ieder thuis wat over te laten maken. Veel praktischer dan dat gedoe met contant geld of collectebonnen. Gaat er helaas niet van komen, denk ik, omdat veel mensen dan minder gaan geven...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Persoonlijk ben ik er voor het collecteren uit de kerkdienst te schrappen, en een ieder thuis wat over te laten maken. Veel praktischer dan dat gedoe met contant geld of collectebonnen. Gaat er helaas niet van komen, denk ik, omdat veel mensen dan minder gaan geven...
Toch hoort het thuis in de eredienst....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie