Waarom zingen wij zo?

Hendrikus

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Zolang de organist beseft dat hij de gemeente dient te dienen, ontstaan er ook geen problemen.
Is de organist het met de gemeente, lees kerkenraad, niet eens, dan heeft hij maar één keus: vertrekken.
Nou.... Je zegt nu dus eigenlijk: de kerkenraad heeft altijd gelijk.
En dat betwist ik.
Het probleem is natuurlijk: gelijk hebben en gelijk krijgen, dat gaat niet altijd samen.
Kerkenraden leggen hun organisten soms belachelijke eisen op. Ze worden ten slotte niet gehinderd door enige kennis van zaken, doorgaans.
Als de organist daar niet in mee wil gaan, kun je dan stellen dat hij de gemeente niet wil dienen? Mag hij vanuit zijn eigen deskundigheid misschien ook nog argumenten aandragen waarom de kerkenraad op een dwaalspoor zit?
Goed, de praktijk wijst uit dat de organist altijd aan het kortste eind trekt. M'n oma zei het al: gelijk hebben en gelijk krijgen, dat zijn twéé dingen....
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef: en dat Calvijn c.s. iets héél anders beoogden!

Calvijn beoogde ook geen orgel als begeleiding, toch? :hum
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Nee. Beweerde iemand dat dan?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik herinner me de tijd nog...

dat er in de Eskerk zonder voorspel werd gezongen...
Toen de geneemte nog ongedeeld GGiN was...
Ik was er bij de intrede van ds. J. De Groot,
ik meen eind jaren 60...

Ik weet niet of er nog meer gemeentes zijn/zijn geweest
waar zonder voorspel wordt/werd gezongen?

Het was iets wat ik nog nooit meegemaakt had,
maar het zingen klonk wel indrukwekkend....

In zo'n geval hoeft er geen twist te zijn over het orgelspel,
hooguit over het tempo...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:
Upquark schreef:Wat me wel opvalt is dat de organist al een seconde of 2 heeft ingezet voordat men begint met zingen. Waarom is dit? We kennen de melodieën toch wel? :)
Ja, dat wel. Mensen nemen de tijd. Als je als organist daar in mee gaat, gaat het tempo naar verloop van tijd omlaag...
Klopt. Toen ik 20 jaar geleden naar deze kerk kwam zongen ze veel sneller dan tegenwoordig. Hoe dat komt? Ik weet het niet. Eén organist die toen speelde, is nog steeds organist. Of dat het komt dat de kerk leger is geworden (wegens alle problemen?) Of dat de zangers (die gewend zijn geweest om zonder orgel te zingen en eerder inzette dan het orgel) nu overleden zijn...??? Het is wel jammer.
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
albion schreef:
Nee, maar als jij het over Calvijn c.s. heeft die iets héél anders beoogden dan neem je toch ook het orgel mee al ben je het er niet mee eens, vind ik.
sweelinck 25

Bericht door sweelinck 25 »

-DIA- schreef:Ik herinner me de tijd nog...

dat er in de Eskerk zonder voorspel werd gezongen...
Toen de geneemte nog ongedeeld GGiN was...
Ik was er bij de intrede van ds. J. De Groot,
ik meen eind jaren 60...

Ik weet niet of er nog meer gemeentes zijn/zijn geweest
waar zonder voorspel wordt/werd gezongen?

Het was iets wat ik nog nooit meegemaakt had,
maar het zingen klonk wel indrukwekkend....

In zo'n geval hoeft er geen twist te zijn over het orgelspel,
hooguit over het tempo...
De GGiN van Melissant zingt nog zonder voor en naspel. De eerste keer dat ik daar kerkte was het best vreemd. Je moest ook heel snel de psalmen opzoeken, want ze hebben geen psalmbord. Het duurd daar dan soms weleens even voordat heel de gemeente de goeie psalm zingt.
Wat betreft de collecte, die word daar bij de uitgang gedaan.

Enkele weken geleden kerkte ik in de GG van Melissant, en daar begint met met de collecte als de gemeente inzet met het zingen. De kerkenraad blijft nog zitten bij het voorspel. Waar zou dit vandaan komen? En zijn er nog meer gemeenten die dat doen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

albion schreef:
Hendrikus schreef:
albion schreef:
Nee, maar als jij het over Calvijn c.s. heeft die iets héél anders beoogden dan neem je toch ook het orgel mee al ben je het er niet mee eens, vind ik.
Mijn stelling was "ik maak bezwaar als men stelt dat langzaam en niet-ritmisch de juiste manier van zingen is. Laat duidelijk zijn dat dit een puur Hollandse traditie is, en dat Calvijn c.s. iets héél anders beoogden!"
Over het orgel heb ik niks gezegd. Als iemand beweert dat zingen met orgelbegeleiding de juiste manier van zingen is, slaat 'ie de plank ook mis, ja. Maar dat was hier niet aan de orde.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In de Noorderkerk van de Gereformeerde Gemeente in Rijssen werd tot ongeveer midden jaren 80 geen
voor- en naspel gedaan bij de tussenzang...
Dat was heel praktisch, want de tussenzang sluit heel nauw aan bij de preek, en was eigenlijk helemaal
met de preek verweven tot één geheel...
Ik vind het persoonlijk jammer dat dat afgeschaft is...
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Mijn stelling was "ik maak bezwaar als men stelt dat langzaam en niet-ritmisch de juiste manier van zingen is. Laat duidelijk zijn dat dit een puur Hollandse traditie is, en dat Calvijn c.s. iets héél anders beoogden!"
Over het orgel heb ik niks gezegd. Als iemand beweert dat zingen met orgelbegeleiding de juiste manier van zingen is, slaat 'ie de plank ook mis, ja. Maar dat was hier niet aan de orde.

Oké, oké. Je stelling is duidelijk :)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

sweelinck 25 schreef:Enkele weken geleden kerkte ik in de GG van Melissant, en daar begint met met de collecte als de gemeente inzet met het zingen. De kerkenraad blijft nog zitten bij het voorspel. Waar zou dit vandaan komen? En zijn er nog meer gemeenten die dat doen?
Dát is vreemd!
In mijn vorige gemeente begonnen de collectanten gelijk met de organist, maar het voorspel was niet langer dan bij de overige psalmen. Met als gevolg dat er tijdens het zingen nog volop gecollecteerd werd. En soms moest je zelfs het naspel (normaliter niet langer dan twee of drie accoorden) zelfs rekken omdat de collectanten nog niet klaar waren.
In mijn huidige gemeente wordt gecollecteerd tijdens het voorspel, en begint het zingen pas zodra de collectanten weer zitten. Zodat ik gisteren een Bach-fuga van ruim 4 minuten kon spelen tijdens de collecte.
Maar: collectanten die blijven zitten tijdens het voorspel, en gaan collecteren tijdens het zingen, dat is wel heel curieus...
~~Soli Deo Gloria~~
Gajus

Bericht door Gajus »

Als je de bijbel onbevooroordeeld leest dan vind ik het altijd bijzonder dat in Nederland in veel gemeenten alleen op het orgel wordt begeleid. In de tempeldienst werden zoveel verschillende instrumenten gebruikt om God te loven. Misschien worden die weer gebruikt als er niet meer genoeg organisten zijn.
Laatst gewijzigd door Gajus op 17 aug 2009, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
sweelinck 25 schreef:Enkele weken geleden kerkte ik in de GG van Melissant, en daar begint met met de collecte als de gemeente inzet met het zingen. De kerkenraad blijft nog zitten bij het voorspel. Waar zou dit vandaan komen? En zijn er nog meer gemeenten die dat doen?
Dát is vreemd!
In mijn vorige gemeente begonnen de collectanten gelijk met de organist, maar het voorspel was niet langer dan bij de overige psalmen. Met als gevolg dat er tijdens het zingen nog volop gecollecteerd werd. En soms moest je zelfs het naspel (normaliter niet langer dan twee of drie accoorden) zelfs rekken omdat de collectanten nog niet klaar waren.
In mijn huidige gemeente wordt gecollecteerd tijdens het voorspel, en begint het zingen pas zodra de collectanten weer zitten. Zodat ik gisteren een Bach-fuga van ruim 4 minuten kon spelen tijdens de collecte.
Maar: collectanten die blijven zitten tijdens het voorspel, en gaan collecteren tijdens het zingen, dat is wel heel curieus...
Naar mijn mening hoort een een Bach-fuga van ruim 4 minuten niet in een reformatorosche kerk... Dat is muziek voor de muziek/kunst, en beslist niet stichtelijk...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:In de Noorderkerk van de Gereformeerde Gemeente in Rijssen werd tot ongeveer midden jaren 80 geen
voor- en naspel gedaan bij de tussenzang...
Dat was heel praktisch, want de tussenzang sluit heel nauw aan bij de preek, en was eigenlijk helemaal
met de preek verweven tot één geheel...
Ik vind het persoonlijk jammer dat dat afgeschaft is...
"....want de tussenzang sluit heel nauw aan bij de preek, en was eigenlijk helemaal met de preek verweven tot één geheel..."
Nou idealiseer je het verleden wel heel erg, DIA. De tussenzang was niet zelden maar gewoon "een versje ter verpozing van de gewijde aandacht", zoals het ook woordelijk soms werd aangekondigd.
Zonder voorspel beginnen is natuurlijk onzin, want de gemeente heeft geen collectief absoluut gehoor. Ze zullen toch ergens de toon vandaan moeten halen, en daarvoor dient het voorspel mede.
Tenzij je het normaal vindt dat de gemeente pas een hele poos ná het orgel inzet.
~~Soli Deo Gloria~~
Gajus

Bericht door Gajus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Dát is vreemd!
Naar mijn mening hoort een een Bach-fuga van ruim 4 minuten niet in een reformatorosche kerk... Dat is muziek voor de muziek/kunst, en beslist niet stichtelijk...
Ik denk wel degelijk dat God ook kunst in Zijn dienst wil gebruiken. Niets kan goed genoeg voor Hem zijn. Als je ziet hoe Hij Zelf Bezaleël en Aholiab aanstelde om Zijn huis mooi te maken omdat zij vaardig waren in het bedenken van mooie dingen...
Lees het maar eens in exodus 31
Plaats reactie