Zondagsschool

Jongere

Zondagsschool

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn in een ander topic schreef:Dubbelop, lijkt mij niet. Het is goed als kinderen op hun eigen niveau God horen spreken. Een preek is toch wat moeilijk voor kinderen, en we moeten van een preek ook geen verhaal gaan maken. Een preek moet enerzijds iedereen aanspreken, maar om dit op elk niveau te doen, daarvoor is een uur ook weer te kort en zouden kinderen nog langer moeten stilzitten om te luisteren naar nog ingewikkelder exegeses.
Ik denk dat een kerk best wat mist als er geen zondagschool aanwezig is.
Hier zat ik nog eens over na te denken.
Kan de zondagsschool niet beter worden afgeschaft? Zondag is juist een dag voor het gezin. Als er dan voor huisgodsdienst gepleit wordt, dan zou hier juist de taak van de ouders moeten liggen. Zeker als de zondagsschool op een ander moment dan de gewone preek plaatsvindt.
Ben benieuwd naar jullie mening.

Ps. Volgens mijn Groene Boekje is het 'zondagsschool' en geen 'zondagschool'. Klopt dat nog?
refo

Re: Zondagsschool

Bericht door refo »

In een goudse kerkbode uit de jaren 60 riep de predikant op de kinderen naar de zondagsschool te sturen. Want: hadden we geen zondagsschool dan hadden we kindercatechisatie gehad. En dat is ook verplicht.

Volgens de HC vraag en antw 103 is de zondag niet een dag voor het gezin, maar voor de kerkedienst en de scholen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Even een paar zaken rechtzetten. :)

Ik denk niet, dat de zondag juist een dag voor het gezin is. Als je een gezinsdag wilt houden, neem dan de zaterdag. Zondag is juist de dag des Heeren. Juist dan is het goed om kinderen te onderwijzen inzake Bijbelse zaken.

Verder zou ik zondagsschool zeker niet tijdens de eredienst houden, maar op een ander tijdstip van de dag. In de loop van de middag, of zo.

Zondagsscholen zijn over het algemeen gesticht in plaatsen waar geen reformatorisch onderwijs is (of: was): om de doopbelofte gestalte te geven.
Marnix

Bericht door Marnix »

Jongere schreef:
JolandaOudshoorn in een ander topic schreef:Dubbelop, lijkt mij niet. Het is goed als kinderen op hun eigen niveau God horen spreken. Een preek is toch wat moeilijk voor kinderen, en we moeten van een preek ook geen verhaal gaan maken. Een preek moet enerzijds iedereen aanspreken, maar om dit op elk niveau te doen, daarvoor is een uur ook weer te kort en zouden kinderen nog langer moeten stilzitten om te luisteren naar nog ingewikkelder exegeses.
Kan de zondagsschool niet beter worden afgeschaft? Zondag is juist een dag voor het gezin. Als er dan voor huisgodsdienst gepleit wordt, dan zou hier juist de taak van de ouders moeten liggen. Zeker als de zondagsschool op een ander moment dan de gewone preek plaatsvindt.

Ps. Volgens mijn Groene Boekje is het 'zondagsschool' en geen 'zondagschool'. Klopt dat nog?
Ik vind zelf af en toe een kindernevendienst dan beter. Aan de andere kant, de taak voor christelijke opvoeding ligt bij de ouders maar die kunnen het ook "uitbesteden". Kinderen krijgen hierin ook onderwijs op school, ze krijgen later ook catechisatie, dan zeg je ook niet: Nou, dat zou juist de taak van ouders moeten zijn. Het zou verkeerd zijn als men het alleen maar zou uitbesteden en zich er zelf niet mee bezighouden, maar als ze het wel doen is het niet verkeerd dat ze ook wel eens buiten de deur om onderwezen worden in het evangelie. Zit je alleen nog met het wanneer: Moet je dat wel doen, maar niet op zondag omdat dat een dag voor het gezin is? Of juist wel, omdat dat een dag voor God en onderwijs in het Woord is etc? Ik heb daar niet echt een mening over, of het kind nou thuis op zondag onderwijs krijgt en van een ander op een doordeweekse dag, of andersom maakt volgens mij niet zoveel uit.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Even een paar zaken rechtzetten. :)

Ik denk niet, dat de zondag juist een dag voor het gezin is. Als je een gezinsdag wilt houden, neem dan de zaterdag. Zondag is juist de dag des Heeren. Juist dan is het goed om kinderen te onderwijzen inzake Bijbelse zaken.

Verder zou ik zondagsschool zeker niet tijdens de eredienst houden, maar op een ander tijdstip van de dag. In de loop van de middag, of zo.

Zondagsscholen zijn over het algemeen gesticht in plaatsen waar geen reformatorisch onderwijs is (of: was): om de doopbelofte gestalte te geven.
Hm ja maar je moet daar ook weer mee uitkijken. Als dat kind 2 diensten per zondag heeft en dan ook nog zondagsschool, wordt het waarschijnlijk weer een overkill. De zondag is naast een dag van en voor de Heer, ook een rustdag. Tijd voor rust / ontspanning is dan ook wel op zijn plaats.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Jongere schreef:Ps. Volgens mijn Groene Boekje is het 'zondagsschool' en geen 'zondagschool'. Klopt dat nog?
Ja, dit is nog actueel.
Jongere

Bericht door Jongere »

Jullie hebben gelijk w.b. zondag als gezinsdag. Daarin was ik te snel.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Jean le Fontain schreef:
Tiberius schreef: Je hebt gelijk, sorry voor de neerbuigendheid; ik wil ook het zondagsschoolwerk niet onderschatten, integendeel.
Ik heb alle waardering voor de zondagsschoolmeesters en -jufs die zich elke zondag hiervoor inspannen.

Maar waar het mij om gaat is, dat ik het zondagsschoolwerk in het verlengde zie van de godsdienstige opvoeding. (Evenals het normale schoolleven, maar dat terzijde). In de eerste plaats dus de verantwoordelijkheid voor de ouders om de woorden Gods hun kinderen in te scherpen.
Terwijl catechisatie in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de gemeente is.
Is dat zo? De eerste bouwstenen worden in onze gemeente toch op de zondagschool gelegd. De eerste groep (4, 5 en 6 jarigen) is het vooral gericht op de Bijbelse Geschiedenissen, psalmen en teksten leren. In de tweede groep (7, 8 en 9 jarigen) worden in de vertellingen de kernwoorden uit de Christelijk geloof uitgewerkt; vergeving, genade, bekering, etc. In de hoogste groep 10, 11 en 12 jarigen) wordt elke vertelling verbonden aan een van de 3 FvE. De vertellingen zijn in deze groep meer thematisch ingestoken (de rede van Jozua waarin het verbond wordt vernieuwd) en komen minder bekende geschiedenissen aan bod (profeten, brieven van Paulus, Openbaringen)

De meesters en juf's werken met een methode waarin per zondag een uitgewerkte exegese en koppeling naar de geloofsleer wordt aangereikt. De kinderen (en de ouders) krijgen een werkboek waarin het huiswerk en een verwerking (incl. gespreksvragen) van het zondagschooluur zijn opgenomen.

Maar misschien moeten we dit thema afsplitsen... 't is inmiddels wel een beetje :offtopic
De bouwstenen worden inderdaad gelegd, maar het directe doel van de zondagsschool is niet om mensen voor te bereiden tot het afleggen van openbare geloofsbelijdenis. Dat is wel het doel van de catechisatie.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Daar ben ik het niet mee eens. Al niet met de stelling dat belijdenis een doel op zich is. Belijdenis behoort een vrucht te zijn van het geloof. En om mensen tot dat geloof te brengen zullen ze er ook in moeten opgroeien. (nu even puur van mensenzijde bekeken, ook ik weet dat geloof enkel een gave van God is) Zondagsschool, cathechese, predikatie, huisgodsdienst, het hoor allemaal tot het uitwerken van de doopbelofte om je kinderen te onderwijzen in het geloof en de godsdienst. Zo zie ik dan de cathechese als het verlengde van de zondagschool, nl. het onderwijs geven aan kinderen en jongeren. Belijdeniscathechisatie is een ander verhaal, dat is een voorbereiding op de belijdenis, die niet een "logisch" vervolg is op gewone cathechisatie.
Laatst gewijzigd door JolandaOudshoorn op 03 aug 2009, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Met de stelling dat belijdenis een doel op zich is, ben ik het ook niet eens. Dus in dat opzicht zijn we het eens. :)
Belijdenis afleggen is inderdaad een vrucht van het geloof, maar daar behoort wel onderwijs bij in de geloofsleer. Het aloude gereformeerde principe is om zaken ook met het hoofd, met het verstand te leren.

Je laatste zin klopt niet (althans: in ieder geval voor wat de afgescheiden kerken betreft): Catechisatie is echt bedoeld voor hen die zich voorbereiden tot het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis. Je merkt dat aan het karakter: catechisatie is verplicht, zondagsschool niet.
JolandaOudshoorn

Tiberius schreef:Met de stelling dat belijdenis een doel op zich is, ben ik het ook niet eens. Dus in dat opzicht zijn we het eens. :)
Belijdenis afleggen is inderdaad een vrucht van het geloof, maar daar behoort wel onderwijs bij in de geloofsleer. Het aloude gereformeerde principe is om zaken ook met het hoofd, met het verstand te leren.

Je laatste zin klopt niet (althans: in ieder geval voor wat de afgescheiden kerken betreft): Catechisatie is echt bedoeld voor hen die zich voorbereiden tot het afleggen van de openbare geloofsbelijdenis. Je merkt dat aan het karakter: catechisatie is verplicht, zondagsschool niet.
OK, dat is dan duidelijk. Bij ons zijn beide niet verplicht, overigens ook al niet voor 2004. In dat opzicht verschillen we dus van mening en inzicht en is daaruit misschien ook te verklaren dat er in sommige herv. gemeentes vrouwen cathechesatie geven.
Lourens

Bericht door Lourens »

Bij ons in de gemeente (één gemeente, twee kerkgebouwen) hadden we tot vorig jaar altijd diensten om 19.00 uur.
's middags was dan zondagsschool.
Zoals vele gemeenten werd ook de teruggang in met name de middagdienst geconstateerd.

Hierbij kwam ook dat één van de ouders 's avonds de oppas heeft van de kleintjes die 's middags wel naar de zondagsschool gingen.

Sinds vorig jaar hebben we in beide gebouwen dienst om half 10 's morgen. In één kerk is dan ook dienst om 19.00 uur maar in de andere kerk om 16.30 uur.
Bij deze laatste dienst gaan vlak voor de collecte de kinderen van de zondagsschool naar de zalen.
Er is geen vaste zondagsschooldocent maar velen rouleren hierin.

Gevolg was dat met name deze dienst goed gevulde was met ook veel gezinnen. Ook ontstond er een flinke groei m.b.t. de zondagschoolleden.

Kortom, een geslaagde proef die dus met ingang van nieuw kerkjaar definitief wordt.

En ik ben ook blij met de diensten van 16.30. Bevalt me veel beter dan 19.00 uur.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gajus

Bericht door Gajus »

Marnix schreef:
Jongere schreef:

Ik vind zelf af en toe een kindernevendienst dan beter. Aan de andere kant, de taak voor christelijke opvoeding ligt bij de ouders maar die kunnen het ook "uitbesteden". Kinderen krijgen hierin ook onderwijs op school, ze krijgen later ook catechisatie, dan zeg je ook niet: Nou, dat zou juist de taak van ouders moeten zijn. Het zou verkeerd zijn als men het alleen maar zou uitbesteden en zich er zelf niet mee bezighouden, maar als ze het wel doen is het niet verkeerd dat ze ook wel eens buiten de deur om onderwezen worden in het evangelie. Zit je alleen nog met het wanneer: Moet je dat wel doen, maar niet op zondag omdat dat een dag voor het gezin is? Of juist wel, omdat dat een dag voor God en onderwijs in het Woord is etc? Ik heb daar niet echt een mening over, of het kind nou thuis op zondag onderwijs krijgt en van een ander op een doordeweekse dag, of andersom maakt volgens mij niet zoveel uit.
Daar ben ik het mee eens. Wij kregen het op zonag zowel thuis als op de zondagsschool :)
Wel heb ik dat als kind heel als druk ervaren. We moesten snel eten anders waren we te laat voor de zondagsschool. Het was daardoor niet echt een rustdag voor me. Wel heb ik enorm veel extra psalmversje en bijbelteksten geleerd, die mee bijblijven. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de zondagschool in de begintijd juist was voor onkerkelijke kinderen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gajus schreef: Daar ben ik het mee eens. Wij kregen het op zonag zowel thuis als op de zondagsschool :)
Wel heb ik dat als kind heel als druk ervaren. We moesten snel eten anders waren we te laat voor de zondagsschool. Het was daardoor niet echt een rustdag voor me. Wel heb ik enorm veel extra psalmversje en bijbelteksten geleerd, die mee bijblijven. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de zondagschool in de begintijd juist was voor onkerkelijke kinderen.
We eten zondags vaak uitgebreid, maar of dat volgens de Bijbel of liever gezegd: volgens God wel zo goed is vraag ik me af. Zoals Gajus hier beschrijft is hem nog wel veel van de zondag bijgebleven. Wellicht moeten we iets minder eten en iets meer met Gods Woord bezig zijn!
Jongere

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Wellicht moeten we iets minder eten en iets meer met Gods Woord bezig zijn!
Ik ben het helemaal met je eens, Gijs.
Een zin uit de bedezang voor het eten: "leer ons voor overdaad ons wachten". Dat is vaak niet aan de orde, zeker op zondag niet. Het lijkt ook haast gewoonte om door te eten tot je ècht niet meer verder kunt.
Plaats reactie