Die vraag kan met evenveel recht worden gesteld over het zingen op hele noten met bovenstem, Gijs.Gijs83 schreef:Het kan wel christelijk genoemd worden, maar is het dan ook Bijbels?Lassie schreef:Nou dat vindt ik ook weer te overtrokken.Gijs83 schreef: Dit lijkt teveel op de uitvoering van disco-muziek! Dat kerken dit toestaanZo gaan jongeren ook disco-muziek veel sneller leuk vinden. Is hier iets te vinden van de vreze des Heeren? Dat zou het wel moeten uitstralen. Zulke dingen zijn toch om te
Ik vindt dat je vrij snel oordeelt. En dat vindt ik zo opmerkelijk van bepaalde refo's.
Welke muziek beluister je nu? [6]
Re: Welke muziek beluister je nu? [6]
~~Soli Deo Gloria~~
Het pleit voor je dat je door je reactie duidelijk maakt dat je nooit in een disco komtGijs83 schreef:Dit lijkt teveel op de uitvoering van disco-muziek! Dat kerken dit toestaanLassie schreef:Wat is er anders aan?Hendrikus schreef: Hier nog een andere versie: http://www.youtube.com/watch?v=4Ygphup6 ... re=related
Dat het tijdens de VBW gezongen wordt, OK, maar dat het zondag ook in de kerk moet? Dit is toch geen kerkmuziek?Zo gaan jongeren ook disco-muziek veel sneller leuk vinden. Is hier iets te vinden van de vreze des Heeren? Dat zou het wel moeten uitstralen. Zulke dingen zijn toch om te

Wat je verder van het lied kan vinden laat ik maar een beetje in het midden. Voor kinderen is het wel lekker helder en praktisch. Maar ja, kinderliederen zijn niet eerbiedig he... veel te gewone taal en geen orgel die het begeleidt....

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik houd van Anglicaanse kerkmuziek.Hendrikus schreef:mooi hè?Optimatus schreef:Psalm 50: http://www.youtube.com/watch?v=ddUlZbcBQ_s
so do IOptimatus schreef:Ik houd van Anglicaanse kerkmuziek.Hendrikus schreef:mooi hè?Optimatus schreef:Psalm 50: http://www.youtube.com/watch?v=ddUlZbcBQ_s
~~Soli Deo Gloria~~
Me too!Hendrikus schreef:so do IOptimatus schreef:Ik houd van Anglicaanse kerkmuziek.Hendrikus schreef:mooi hè?Optimatus schreef:Psalm 50: http://www.youtube.com/watch?v=ddUlZbcBQ_s
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Dat kan zéér stichtelijk zijn, Hendrikus!Hendrikus schreef:Die vraag kan met evenveel recht worden gesteld over het zingen op hele noten met bovenstem, Gijs.Gijs83 schreef:Het kan wel christelijk genoemd worden, maar is het dan ook Bijbels?Lassie schreef:Nou dat vindt ik ook weer te overtrokken.Gijs83 schreef: Dit lijkt teveel op de uitvoering van disco-muziek! Dat kerken dit toestaanZo gaan jongeren ook disco-muziek veel sneller leuk vinden. Is hier iets te vinden van de vreze des Heeren? Dat zou het wel moeten uitstralen. Zulke dingen zijn toch om te
Ik vindt dat je vrij snel oordeelt. En dat vindt ik zo opmerkelijk van bepaalde refo's.

Ik zie de psalmen nog niet gezongen worden op disco muziek of kan dat wel?

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ho ho, daar ging het niet over. Ik haakte in op Gijs' stelling:albion schreef:Dat kan zéér stichtelijk zijn, Hendrikus!Hendrikus schreef:Die vraag kan met evenveel recht worden gesteld over het zingen op hele noten met bovenstem, Gijs.Gijs83 schreef: Het kan wel christelijk genoemd worden, maar is het dan ook Bijbels?Disco muziek is van een hele ander orde.
Ik zie de psalmen nog niet gezongen worden op disco muziek of kan dat wel?
en Bijbels kun je het zingen op hele noten met bovenstem toch moeilijk noemen. Ik lees tenminste nergens dat we zó zouden moeten zingen. Gelukkig maarGijs83 schreef:Het kan wel christelijk genoemd worden, maar is het dan ook Bijbels?

~~Soli Deo Gloria~~
Nee, maar je leest ook nergens hoe je psalmen moet zingen. Weet jij wat de machalath, de nechiloth, de alamoth of de schoschanim is? Ik weet wel dat zingen heel belangrijk was in de tempeldienst onder de opperzangmeesters. Maar hoe dat ze zingen? Zou het zingen zoals het nu gebeurd in de synagogen terug te leiden zijn zoals dat het geval was in het OT?Hendrikus schreef:Ho ho, daar ging het niet over. Ik haakte in op Gijs' stelling:albion schreef:Dat kan zéér stichtelijk zijn, Hendrikus!Hendrikus schreef:Die vraag kan met evenveel recht worden gesteld over het zingen op hele noten met bovenstem, Gijs.Gijs83 schreef: Het kan wel christelijk genoemd worden, maar is het dan ook Bijbels?Disco muziek is van een hele ander orde.
Ik zie de psalmen nog niet gezongen worden op disco muziek of kan dat wel?en Bijbels kun je het zingen op hele noten met bovenstem toch moeilijk noemen. Ik lees tenminste nergens dat we zó zouden moeten zingen. Gelukkig maarGijs83 schreef:Het kan wel christelijk genoemd worden, maar is het dan ook Bijbels?
Vreemd ook dat je over het zingen niet meer leest in het NT. Tenminste niet dat ik weet.
Alsjeblieft Albion,
Of bedoelde je het zingen in de tempel?
1 Kor 14,15
Wat is het dan? Ik zal wel met den geest bidden, maar ik zal ook met het verstand bidden; ik zal wel met den geest zingen, maar ik zal ook met het verstand zingen.
1 Kor 14,15
Wat is het dan? Ik zal wel met den geest bidden, maar ik zal ook met het verstand bidden; ik zal wel met den geest zingen, maar ik zal ook met het verstand zingen.
Ik bedoelde inderdaad het zingen in de tempel.vlinder schreef:Alsjeblieft Albion,
1 Kor 14,15
Het klopt dat we uit het NT weinig concrete, praktische gegevens hebben over de muziek in de eredienst. In het OT vinden we wel allerlei aanwijzingen, en blijkt ook dat aan de tempelmuziek hoge eisen werden gesteld. Volgens 1 Kron. 23: 5 beschikte David over maar liefst 4000 tempelmuzikanten, waaronder 288 echte profs! Aangenomen wordt dat de eerste christenen gewoon op de oude voet verder gingen, zoals ze het gewend waren. Met de verwoesting van de tempel in het jaar 70 eindigde de tempeldienst en dus ook de tempelmuziek. Over de manier waarop muziek daarna in de synagogedienst functioneerde, hebben we nauwelijks informatie. Kol. 3: 16 illustreert wel dat men niet uitsluitend psalmen zong, maar ook lofzangen en geestelijke liederen (hymnen). Aangenomen wordt dat Ef. 5: 14 (Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten) een citaat is uit zo’n hymne die men destijds zong.albion schreef: Nee, maar je leest ook nergens hoe je psalmen moet zingen. Weet jij wat de machalath, de nechiloth, de alamoth of de schoschanim is? Ik weet wel dat zingen heel belangrijk was in de tempeldienst onder de opperzangmeesters. Maar hoe dat ze zingen? Zou het zingen zoals het nu gebeurd in de synagogen terug te leiden zijn zoals dat het geval was in het OT?
Vreemd ook dat je over het zingen niet meer leest in het NT. Tenminste niet dat ik weet.
Over de betekenis van al die mooie woorden zijn de geleerden het niet altijd met elkaar eens.
Neginoth schijnt aan te geven dat er een snaarinstrument bij wordt gebruikt, zoals het oorspronkelijke woord voor psalm ook op het gebruik van de harp duidt. Ook Binginoth duidt op een snaarinstrument.
Schmeninith: de een denkt aan een basstem, de ander aan een grote harp; in elk geval iets met lage tonen.
Gittith: eveneens een snaarinstrument, mogelijk een Filistijnse harp.
Alamoth: voor hoge stemmen.
Hamaäloth: opgang, bedevaartslied
Lammenassach: voor de opperzangmeester, kan ook worden vertaald als: voor de liturgische dienst
Nehiloth, Ajelet Hassaschar, Sosannim, Susan eduth, Jonath elem rehokim, Altasheth zijn verwijzingen naar bestaande, bekende melodieën uit die tijd (al zijn er ook mensen die denken dat Nehiloth de aanduiding voor een fluit is geweest).
Het woordje Sela wordt gezien als aanduiding voor een pauze en/of verandering: verandering van begeleiding, van toonsoort, of aanduiding voor een instrumentaal tussenspel. Maar er zijn ook verklaarders die denken aan een acclamatie, een soort “Amen” van de gemeente.
En dan zijn er nog liederen voor specifieke gelegenheden, zoals Moetlabbeen, bij een sterfgeval; Mahalath, bij ziekte; Mahalth leannooth, om te klagen; Schiggajon, klaaglied (?).
Higgajon (Psalm 9 en 92): SV geeft in 92 “voorbedacht lied”, het zou ook gewoon “tussenspel op de cither” kunnen zijn.
Door de jaren heen zijn er steeds weer geleerden geweest die hebben willen aantonen dat het Gregoriaans z’n wortels heeft in de tempelzangen van de Joden. Als we vervolgens bedenken dat enkele van onze Geneefse psalmmelodieën hun oorsprong hebben in oud-kerkelijke hymnen, en dus niet ver verwijderd zijn van het Gregoriaans (o.a. Psalm 15, 30, 31, 80, 129 en 141), dan hebben we met onze psalmen misschien toch nog een flinterdunne link met de tempelmuziek.
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus schreef:Het klopt dat we uit het NT weinig concrete, praktische gegevens hebben over de muziek in de eredienst. In het OT vinden we wel allerlei aanwijzingen, en blijkt ook dat aan de tempelmuziek hoge eisen werden gesteld. Volgens 1 Kron. 23: 5 beschikte David over maar liefst 4000 tempelmuzikanten, waaronder 288 echte profs! Aangenomen wordt dat de eerste christenen gewoon op de oude voet verder gingen, zoals ze het gewend waren. Met de verwoesting van de tempel in het jaar 70 eindigde de tempeldienst en dus ook de tempelmuziek. Over de manier waarop muziek daarna in de synagogedienst functioneerde, hebben we nauwelijks informatie. Kol. 3: 16 illustreert wel dat men niet uitsluitend psalmen zong, maar ook lofzangen en geestelijke liederen (hymnen). Aangenomen wordt dat Ef. 5: 14 (Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten) een citaat is uit zo’n hymne die men destijds zong.albion schreef: Nee, maar je leest ook nergens hoe je psalmen moet zingen. Weet jij wat de machalath, de nechiloth, de alamoth of de schoschanim is? Ik weet wel dat zingen heel belangrijk was in de tempeldienst onder de opperzangmeesters. Maar hoe dat ze zingen? Zou het zingen zoals het nu gebeurd in de synagogen terug te leiden zijn zoals dat het geval was in het OT?
Over de betekenis van al die mooie woorden zijn de geleerden het niet altijd met elkaar eens.
Neginoth schijnt aan te geven dat er een snaarinstrument bij wordt gebruikt, zoals het oorspronkelijke woord voor psalm ook op het gebruik van de harp duidt. Ook Binginoth duidt op een snaarinstrument.
Schmeninith: de een denkt aan een basstem, de ander aan een grote harp; in elk geval iets met lage tonen.
Gittith: eveneens een snaarinstrument, mogelijk een Filistijnse harp.
Alamoth: voor hoge stemmen.
Hamaäloth: opgang, bedevaartslied
Lammenassach: voor de opperzangmeester, kan ook worden vertaald als: voor de liturgische dienst
Nehiloth, Ajelet Hassaschar, Sosannim, Susan eduth, Jonath elem rehokim, Altasheth zijn verwijzingen naar bestaande, bekende melodieën uit die tijd (al zijn er ook mensen die denken dat Nehiloth de aanduiding voor een fluit is geweest).
Het woordje Sela wordt gezien als aanduiding voor een pauze en/of verandering: verandering van begeleiding, van toonsoort, of aanduiding voor een instrumentaal tussenspel. Maar er zijn ook verklaarders die denken aan een acclamatie, een soort “Amen” van de gemeente.
En dan zijn er nog liederen voor specifieke gelegenheden, zoals Moetlabbeen, bij een sterfgeval; Mahalath, bij ziekte; Mahalth leannooth, om te klagen; Schiggajon, klaaglied (?).
Higgajon (Psalm 9 en 92): SV geeft in 92 “voorbedacht lied”, het zou ook gewoon “tussenspel op de cither” kunnen zijn.
Door de jaren heen zijn er steeds weer geleerden geweest die hebben willen aantonen dat het Gregoriaans z’n wortels heeft in de tempelzangen van de Joden. Als we vervolgens bedenken dat enkele van onze Geneefse psalmmelodieën hun oorsprong hebben in oud-kerkelijke hymnen, en dus niet ver verwijderd zijn van het Gregoriaans (o.a. Psalm 15, 30, 31, 80, 129 en 141), dan hebben we met onze psalmen misschien toch nog een flinterdunne link met de tempelmuziek.

Fantastisch! De andere opname van hem vind ik ook schitterend. Is dit aangeboren talent of zou het in de genen zitten, van vader op zoon of zo? Er zijn toch verschillende organisten die in de voetsporen van hun vader liepen.Mister schreef:http://www.youtube.com/watch?v=NpkXKcmOE9Y

Schoof hij nou zijn bovenste klavier naar achteren? Nog nooit gezien! Wel mooi gespeeld.albion schreef:Fantastisch! De andere opname van hem vind ik ook schitterend. Is dit aangeboren talent of zou het in de genen zitten, van vader op zoon of zo? Er zijn toch verschillende organisten die in de voetsporen van hun vader liepen.Mister schreef:http://www.youtube.com/watch?v=NpkXKcmOE9YMaw weet je hoe hij heet?
dat noemen ze een schuifkoppel, komt op historische orgels wel vaker voorvlinder schreef:Schoof hij nou zijn bovenste klavier naar achteren? Nog nooit gezien! Wel mooi gespeeld.albion schreef:Fantastisch! De andere opname van hem vind ik ook schitterend. Is dit aangeboren talent of zou het in de genen zitten, van vader op zoon of zo? Er zijn toch verschillende organisten die in de voetsporen van hun vader liepen.Mister schreef:http://www.youtube.com/watch?v=NpkXKcmOE9YMaw weet je hoe hij heet?
~~Soli Deo Gloria~~