Het gaat toch niet om dat orgel? Dat was misschien wel een klinkend metaal en een luidende schel...denkertje21 schreef:Het orgel schalde(...)!
Maar wel mooi dat je vader nu in de hemel mag zijn!
Het gaat toch niet om dat orgel? Dat was misschien wel een klinkend metaal en een luidende schel...denkertje21 schreef:Het orgel schalde(...)!
Weet je het helpt echt bij het rouwen. als je het in de kerk kunt brengen! Wij konden dat met onze ouders, dat is een grote troost! Met mijn man lukte dat niet zo goed en dan is het heel zwaar..denkertje21 schreef:Rouw in den kerk brengen, heb ik altijd als heel letterlijk ervaren. Er wordt een medelid gemist, er is er een gestorven. Dat wil je dat delen met degenen die je na staan
Bij ons (GG in Moerkapelle) was en is het toch wel heel bijzonder als de de familie op de zondag na de begrafenis hun rouw en hun verdriet in de gemeente komt brengen en voor het aangezicht des Heren. Daar gaat wat van uit: gedeelde smart is halven smart..
En bij de rouwdienst van mijn vader werd er voluit gezingen: Maar 't vrome volk in U verheugd, zal huppelen van zielenvreugd, daar zij hun wens verkrijgen! Het orgel schalde: ZIjn Naam moet eeuwig eer ontvangen!
Ik denk dat er een groot verschil in leeftijd zit tussen memento en DIA.Hendrikus schreef:memento schreef:DIA, als je het zo goed weet, en als jouw gemeente zo uitnemend beter is dan al die gemeenten met dominees die het wel weten, waarom staat jouw gemeente dan niet bekend als gemeente waar veel geestelijk leven is, zowel kwalitatief als kwantitatief? (Ik ben nog geen artikel tegengekomen in het RD over een geestelijke opwekking in die gemeente, noch heb ik er geruchten over gehoord)......-DIA- schreef: De kerkenraad had afgelopen week vergaderd, en uitgekeken of de kerkenraad kon uitgebreid worden.
Maar er was niemand meer te vinden die het ambt zou kunnen vervullen. Dat is idd een zeer ernstige toestand. Dat mag ons wel te denken geven,want dat is niet niets.
Deze post doet mij verdriet, albion!albion schreef:Ik denk dat er een groot verschil in leeftijd zit tussen memento en DIA.
DIA weet wat hij mist omdat er in zijn jeugd veel meer beslag lag dan tegenwoordig. Ik voel met DIA mee. Ik vind het nu ook veel nietszeggender, ook bij ons. De ds. die ik in mijn jeugd hoorde hadden meer te zeggen dan wat ik tegenwoordig hoor. (Dat is míjn mening)
Memento schreef ook iets over de jeugd. Ik geef les op een ref. school maar wat Memento waarneemt kan ik helaas niet onderschrijven. Wat ik waarneem is oneerbiedigheid tijdens het lezen en bidden/danken, en als er gezongen moet worden gaat het in de eerste klassen beter dan in de tweede.
En veel mensen zullen door het zingen hun troost en zekerheid bij Hem zoeken. Zondag na de afkondiging dat een gemeentelid was overleden lazen we uit Romeinen 8. Niets, ook de dood niet, kan ons scheiden van de liefde van Christus, in wie we meer dan overwinnaars zijn. Daarna zongen Psalm 27 vers 4.-DIA- schreef:Er komt eem tijd dat de dood en de eeuwigheid van de aarde weg zullen zijn... hoorde ik vroeger iemand zeggen.Hendrikus schreef:Je opmerking over gespannen stilte brengt me op iets anders.vlinder schreef:Ik kan me herinneren dat ik als kind die stilte eng vond. Vooral als er een grote familie zat. In Barneveld is het geen uitzondering dat er 2 tot 3 rijen dik familie zit. Voordat dat weg is...als kind begrijp je de boodschap er niet achter, maar het was een gespannen stilte in de kerk.
In de uiterste rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt tijdens een rouwdienst meestal niet gezongen en is er ook geen orgelspel vóór of na de dienst. Alleen als men er heel erg van overtuigd is dat de overledene nu juicht voor Gods troon, wil het nog wel eens voorkomen dat er toch een versje wordt gezongen. Vaak is het dan "Geloofd zij God met diepst ontzag" of "Dan ga ik op tot Gods altaren". Maar dat zijn hoge uitzonderingen.
Meestal niet zingen, maar bij hoge uitzondering (uisluitend indien...) wél: is dat een afspiegeling van de visie op het lot van de overledenen?
Waarom niet gewoon een paar keer zingen, passend bij de preek, zoals we dat in andere diensten ook doen?
Dat zien we nu. Men wil niet denken aam de werkelijkheid van de ontzaggelijke eeuwigheid. En zingen zou in veel
gevallen ongepast zijn. Het zou de gedachten van dood en eeuwigheid verdoezelen. Veel mensen zouden zingen een
welkome afleiding vinden van de ernst waarmee ze worden geconfronteerd... Liever niet teveel aan de eeuwigheid denken,
en al helemaal niet aan de... hel... Zou die wel bestaan trouwens?
Zucht...DIA.-DIA- schreef:Er komt een tijd dat de dood en de eeuwigheid van de aarde weg zullen zijn... hoorde ik vroeger iemand zeggen.
Dat zien we nu. Men wil niet denken aam de werkelijkheid van de ontzaggelijke eeuwigheid. En zingen zou in veel
gevallen ongepast zijn. Het zou de gedachten van dood en eeuwigheid verdoezelen. Veel mensen zouden zingen een
welkome afleiding vinden van de ernst waarmee ze worden geconfronteerd... Liever niet teveel aan de eeuwigheid denken,
Onze dominee maakt daar ook helemaal geen probleem van heeft hij ons zelf verteld. In zijn consulentgemeente Terwolde-De Vecht is het ook de gemeente dat aan het begin de rouwdienst gezongen wordt, daar paste hij zich gewoon naar aan!Luther schreef:Zucht...DIA.-DIA- schreef:Er komt een tijd dat de dood en de eeuwigheid van de aarde weg zullen zijn... hoorde ik vroeger iemand zeggen.
Heb je echt niet in de gaten dat zingen tijdens een rouwdienst een puur plaatselijk gebonden traditie is en niets maar dan ook helemaal niets te maken heeft met het niet willen denken aan dood en eeuwigheid. In onze GG (waar jouw predikant ook beroepen is) zingen we altijd drie psalmen tijdens de rouwdienst. En ik vind dat heel gepast.
Dan zitten jullie beide in de verkeerde gemeente. 2 zondagen geleden hield bij ons een predikant een preek speciaal voor jongeren (wat de ouderen ook aansprak), over het Babylon van de wereld. De hele preek was het muisstil. En zo komt het vaker voor, zeker bij wat ernstigere preken, dat er beslag is.albion schreef:Ik denk dat er een groot verschil in leeftijd zit tussen memento en DIA.
DIA weet wat hij mist omdat er in zijn jeugd veel meer beslag lag dan tegenwoordig. Ik voel met DIA mee. Ik vind het nu ook veel nietszeggender, ook bij ons. De ds. die ik in mijn jeugd hoorde hadden meer te zeggen dan wat ik tegenwoordig hoor. (Dat is míjn mening)
Dat weet ik. Scheelt trouwens ook veel wáár de school staat (Veluwe en andere plattelandsgebieden is het héél erg gesteld, ook op catechisaties (zelfs belijdeniscat!) waar niemand meezingt). Ook op de scholen in "het westen" is het niet alles. Maar toch kom ik nog jongeren tegen die de Heere vrezen. Misschien in procenten uitgedrukt vehrwaarloosbaar. Maar in zielen uitgedrukt onschatbaar van waarde.Memento schreef ook iets over de jeugd. Ik geef les op een ref. school maar wat Memento waarneemt kan ik helaas niet onderschrijven. Wat ik waarneem is oneerbiedigheid tijdens het lezen en bidden/danken, en als er gezongen moet worden gaat het in de eerste klassen beter dan in de tweede.
Fijn!Gijs83 schreef:Onze dominee maakt daar ook helemaal geen probleem van heeft hij ons zelf verteld. In zijn consulentgemeente Terwolde-De Vecht is het ook de gemeente dat aan het begin de rouwdienst gezongen wordt, daar paste hij zich gewoon naar aan!Luther schreef:Zucht...DIA.-DIA- schreef:Er komt een tijd dat de dood en de eeuwigheid van de aarde weg zullen zijn... hoorde ik vroeger iemand zeggen.
Heb je echt niet in de gaten dat zingen tijdens een rouwdienst een puur plaatselijk gebonden traditie is en niets maar dan ook helemaal niets te maken heeft met het niet willen denken aan dood en eeuwigheid. In onze GG (waar jouw predikant ook beroepen is) zingen we altijd drie psalmen tijdens de rouwdienst. En ik vind dat heel gepast.
Ik weet dat het van sommigen niet mag, maar hier zeg ik van harte 'amen' op. Ik had de post (hoewel ik in een ander kerkverband zit dan mementomemento schreef:Als ik kijk naar de gemeente waar ik lid ben zie ik, ondanks dat er ook fouten zijn, een gemeente waar God woont en werkt. Waar regelmatig nieuwe bekeringen zijn. Waar opwas in de kennis en genade van onze Heere Jezus Christus is. Waar een Bijbels-evenwichtige prediking is. Goed, procentueel neemt maar iets van 20% van de belijdende leden deel aan het avondmaal. En daartussen zitten misschien nog wel mensen die er niet thuishoren. Maar was dat vroeger anders? Nee, ik verblijd me liever in Gods werk, dan dat ik ga klagen over wat er allemaal mis is.
Zolang de dominee zich aanpast aan de lokale gewoonte van DIA's gemeente om NIET te laten zingen tijdens een rouwdienst (tenzij, bij hoge uitzondering...) zal hij daar geen problemen mee hebben.Luther schreef:Fijn!Gijs83 schreef:Onze dominee maakt daar ook helemaal geen probleem van heeft hij ons zelf verteld. In zijn consulentgemeente Terwolde-De Vecht is het ook de gemeente dat aan het begin de rouwdienst gezongen wordt, daar paste hij zich gewoon naar aan!Luther schreef:Zucht...DIA.-DIA- schreef:Er komt een tijd dat de dood en de eeuwigheid van de aarde weg zullen zijn... hoorde ik vroeger iemand zeggen.
Maar kan DIA dat wel verdragen?
-DIA- schreef:Er komt een tijd dat de dood en de eeuwigheid van de aarde weg zullen zijn... hoorde ik vroeger iemand zeggen.
Gezien het eerste citaat is dat onmogelijk, Hendrikus.Hendrikus schreef:Zolang de dominee zich aanpast aan de lokale gewoonte van DIA's gemeente om NIET te laten zingen tijdens een rouwdienst (tenzij, bij hoge uitzondering...) zal hij daar geen problemen mee hebben.
Wij leerden vroeger op school over 'de vijf': die altjd voorrang hadden n het verkeer:JolandaOudshoorn schreef: Ik vind het wel een mooie gewoonte om stil te blijven staan als er een rouwstoet langskomt. Heb 1x meegemaakt dat een auto, met knallende radio de stoet wilde inhalen. Ik vond dat erg storend en weinig respectvol.
Recent nog in de kranten: het verbod om een rouwstoet te doorsnijden is in 1990 afgeschaft, maar minister Eurlings wil dat verbod weer invoeren.Eppo Gremdaat schreef:Wij leerden vroeger op school over 'de vijf': die altjd voorrang hadden n het verkeer:JolandaOudshoorn schreef: Ik vind het wel een mooie gewoonte om stil te blijven staan als er een rouwstoet langskomt. Heb 1x meegemaakt dat een auto, met knallende radio de stoet wilde inhalen. Ik vond dat erg storend en weinig respectvol.
a. politie
b. brandweer met loeiende sirene
c. ambulance idem
d. militaire colonne
e. begrafenisstoet
Maar of dit nu nog geldt????
http://www.verkeerstheorie.com/P_Voor_l ... to%29.htmlAD (26-6-2008) schreef: Eurlings wil herstel verbod op doorsnijden rouwstoet
DEN HAAG - Het verbod op het doorsnijden van een rouwstoet moet terugkeren. Dat wil minister Eurlings (Verkeer). Het verbod werd in 1990 afgeschaft. Eurlings zei gisteren in de Tweede Kamer dat hij het respecteren van uitvaartstoeten 'een kwestie van waardigheid' vindt. De minister stoort zich eraan dat sommige automobilisten het niet kunnen opbrengen een begrafenisstoet netjes voor te laten gaan. „Daarom zal ik onderzoeken of een verbod haalbaar is." Een meerderheid van de Kamer is het met de minister eens. „Een sympathiek idee," aldus Barry Madlener van de Partij voor de Vrijheid. „Volgens mij vinden de meeste mensen het al vanzelfsprekend dat je even wacht op deze voertuigen." Eurlings vraagt zich wel af hoe ervoor kan worden gezorgd dat een rouwstoet altijd duidelijk herkenbaar is. Volgens CDA'er Sander de Rouwe hoeft dat geen probleem te zijn. „Veel begrafenisondernemers zorgen al voor een zwarte vlag met een magneet, die je op de auto kunt zetten."
Aanpassen is soms toegeven. Nu is het niet altijd verkeerd om een psalm te zingen bij een begrafenis.Luther schreef:-DIA- schreef:Er komt een tijd dat de dood en de eeuwigheid van de aarde weg zullen zijn... hoorde ik vroeger iemand zeggen.
en al helemaal niet aan de... hel... Zou die wel bestaan trouwens?Gezien het eerste citaat is dat onmogelijk, Hendrikus.Hendrikus schreef:Zolang de dominee zich aanpast aan de lokale gewoonte van DIA's gemeente om NIET te laten zingen tijdens een rouwdienst (tenzij, bij hoge uitzondering...) zal hij daar geen problemen mee hebben.