EO maakt cabaret over Jezus
Re: EO maakt cabaret over Jezus
Ik lees dit nog op de eosite
Veelgestelde vragen
Wat is Loopt een man over het water... voor programma?In het programma Loopt een man over het water.. vraagt presentator Arie Boomsma een bekende niet-christelijke cabaretier om een korte voorstelling te maken over Jezus. Ter inspiratie krijgt de maker het levensverhaal van Jezus, beschreven in het bijbelboek Marcus op iPod mee. Arie Boomsma volgt het maakproces op de voet. Welk beeld hebben de gasten van Jezus? En hoe ontwikkelt dit? Aan het einde van het programma presenteert de cabaretier zijn voorstelling aan Arie en verschillende gasten.
Waarom maakt de EO dit programma?We zijn heel dankbaar dat we een programma over Jezus mogen maken op Nederland 3. In Loopt een man over het water... kunnen we openlijk het gesprek over Jezus voeren met mensen die Hem niet kennen.
Geven we de cabaretiers niet voer in handen waarmee ze kunnen spotten?We beseffen dat we met dit programma grenzen opzoeken. Maar er is wel degelijk een kader, namelijk het Marcus-evangelie. Daarnaast is afgesproken dat er niet wordt gevloekt met de naam van God of Jezus. De cabaretiers verdiepen zich in Jezus via het Marcus-evangelie. Vanuit de bijbel leren ze Hem dus kennen. Op welke wijze inspireert Hij hen nu? Wie is Hij voor hen? Arie Boomsma gaat het gesprek met hen aan over Jezus.
Waarom biedt de EO cabaretiers een podium die normaal gesproken spotten met Jezus?Helaas maken cabaretiers soms grappen over Jezus. Maar door ze zelf een podium te geven, zijn we erbij en kunnen we ze ermee confronteren. Zo ontstaat in het programma een dialoog over Jezus en wie Hij is. Ter voorbereiding lezen de cabaretiers het levensverhaal van Jezus in het Marcus-evangelie. Daarna gaat Arie Boomsma het gesprek met hen aan over de kernvraag van ons geloof, namelijk “Wie is Jezus voor jou?” Als EO willen we niets liever dan vertellen over God op Nederland 1, 2 en 3. Soms moeten we hierin kiezen voor de ruimte die we krijgen. De doelgroep van Nederland 3 is bekend met cabaretiers en bezoekt hun voorstellingen. Onze intentie is om met dit programma hen aan te spreken en aan het denken te zetten.
Waarom presenteert Arie Boomsma dit programma?Het is het verlangen van Arie Boomsma om juist met mensen die niets met God hebben het gesprek over Jezus aan te gaan. Om vooroordelen weg te nemen en op een open en eerlijke wijze met hen een dialoog over Jezus aan te gaan. Wie is Jezus voor jou? vraag hij hen. Tegelijkertijd staat voor Arie vast wie Jezus voor hem persoonlijk is, namelijk: De Weg, Waarheid en het Leven. Dat is de kern van het gesprek dat hij voert.
Veelgestelde vragen
Wat is Loopt een man over het water... voor programma?In het programma Loopt een man over het water.. vraagt presentator Arie Boomsma een bekende niet-christelijke cabaretier om een korte voorstelling te maken over Jezus. Ter inspiratie krijgt de maker het levensverhaal van Jezus, beschreven in het bijbelboek Marcus op iPod mee. Arie Boomsma volgt het maakproces op de voet. Welk beeld hebben de gasten van Jezus? En hoe ontwikkelt dit? Aan het einde van het programma presenteert de cabaretier zijn voorstelling aan Arie en verschillende gasten.
Waarom maakt de EO dit programma?We zijn heel dankbaar dat we een programma over Jezus mogen maken op Nederland 3. In Loopt een man over het water... kunnen we openlijk het gesprek over Jezus voeren met mensen die Hem niet kennen.
Geven we de cabaretiers niet voer in handen waarmee ze kunnen spotten?We beseffen dat we met dit programma grenzen opzoeken. Maar er is wel degelijk een kader, namelijk het Marcus-evangelie. Daarnaast is afgesproken dat er niet wordt gevloekt met de naam van God of Jezus. De cabaretiers verdiepen zich in Jezus via het Marcus-evangelie. Vanuit de bijbel leren ze Hem dus kennen. Op welke wijze inspireert Hij hen nu? Wie is Hij voor hen? Arie Boomsma gaat het gesprek met hen aan over Jezus.
Waarom biedt de EO cabaretiers een podium die normaal gesproken spotten met Jezus?Helaas maken cabaretiers soms grappen over Jezus. Maar door ze zelf een podium te geven, zijn we erbij en kunnen we ze ermee confronteren. Zo ontstaat in het programma een dialoog over Jezus en wie Hij is. Ter voorbereiding lezen de cabaretiers het levensverhaal van Jezus in het Marcus-evangelie. Daarna gaat Arie Boomsma het gesprek met hen aan over de kernvraag van ons geloof, namelijk “Wie is Jezus voor jou?” Als EO willen we niets liever dan vertellen over God op Nederland 1, 2 en 3. Soms moeten we hierin kiezen voor de ruimte die we krijgen. De doelgroep van Nederland 3 is bekend met cabaretiers en bezoekt hun voorstellingen. Onze intentie is om met dit programma hen aan te spreken en aan het denken te zetten.
Waarom presenteert Arie Boomsma dit programma?Het is het verlangen van Arie Boomsma om juist met mensen die niets met God hebben het gesprek over Jezus aan te gaan. Om vooroordelen weg te nemen en op een open en eerlijke wijze met hen een dialoog over Jezus aan te gaan. Wie is Jezus voor jou? vraag hij hen. Tegelijkertijd staat voor Arie vast wie Jezus voor hem persoonlijk is, namelijk: De Weg, Waarheid en het Leven. Dat is de kern van het gesprek dat hij voert.
Ik ook, maar het citaat gaat m.i. over iets anders, namelijk dat je in je gesprekken over God duidelijk moet maken dat Hij een persoon is, dat je een persoonlijke relatie met Hem hebt. Dat je dus niet wilt zondigen omdat er een wet is die dat voorschrijft, maar omdat je de Ander niet wilt kwetsen en een goed leven wilt leiden samen met Hem.Jager schreef:Ik kan me wel vinden in het volgende citaat:Dr. D. Martyn Lloyd-Jones schreef:Wij zullen nooit moeten toestaan dat men onder het roken van een pijp, een sigaret of een sigaar en hangend in een gemakkelijke stoel op een oppervlakkige manier over het wezen van God spreekt, omdat God, zoals ik al zei, niet een of ander filosofisch begrip is. Wij geloven in de Almachtige, de Verhevene, de levende God; en wat andere mensen ook goed vinden, wij moeten nooit de gelegenheid zoeken of ons in een gelegenheid laten brengen waarbij wij over God debatteren alsof Hij een filosofisch probleem zou zijn.
Dit kan volgens mij ook wel in het format van het discutabele programma van AB.
Refo-NL zit helemaal aan het eind van een christelijk traditie. Alles weten ze over God en goddelijke zaken. Over alles zijn dikke boeken. er zijn geen geheimen meer voor ze.
De eo probeert nu mensen uit de wereld die helemaal niets met het christendom hebben met dat christendom in aanraking te brengen. In aanraking. Om ze aan een begin van chr traditie te brengen.
Dat zijn twee werelden. De ene wereld moet daarom maar niet oordelen over de andere.
De eo probeert nu mensen uit de wereld die helemaal niets met het christendom hebben met dat christendom in aanraking te brengen. In aanraking. Om ze aan een begin van chr traditie te brengen.
Dat zijn twee werelden. De ene wereld moet daarom maar niet oordelen over de andere.
Mwoah, niet helemaal mee eens met de conclusie. We gaan ook geen christelijk bordeel openen waarin men achteraf een bijbel in de hand gedrukt krijgt. Een extreem voorbeeld, wat aan wil geven dat ook evangelisatie binnen bijbelse grenzen moet blijven.lexd schreef:De eo probeert nu mensen uit de wereld die helemaal niets met het christendom hebben met dat christendom in aanraking te brengen. In aanraking. Om ze aan een begin van chr traditie te brengen.
Je analyse klopt denk ik wel. Laatst hadden we een Open-Kerken-Dag bij ons in de stad. Waarmee werden mensen 'gelokt'? Een bezichtiging van het orgel

Nou ja, dat klopt niet helemaal. Ik ben het er mee eens dat het doel niet alle middelen heiligt maar je kan niet stellen dat het doel is dat de mens centraal staat. Het doel is niet om de cabaretier een platform te geven, dat is het middel om de discussie met hem aan te gaan. Ik ben het er mee eens dat deze middelen daarbij niet goed zijn, maar je moet wel doel en middel goed onderscheiden.pierre27 schreef:questionmark schreef:Precies. Je weet het niet, DUS moet je geen voorbarige conclusies trekken, anders verspreid je halve waarheden of leugens zo je wilt. Je verwachting ergens over uitspreken is wat anders.Tiberius schreef:Tenzij ze zich niet aan hun eigen aankondiging houden, natuurlijk.
Ik vind dit ook een beetje neigen naar roddel. Op basis van niet-volledige info een conclusie trekken...
Hou even op met deze onzin, de verwachting die deze aankondiging bij mij maakt en ik denk bij velen is dat dit weer een actie is waar de mens centraal mag staan en ruimte krijgt om God te beledigen, en God mag toekijken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Aardig bedacht, maar er klopt geen hout van. Refo's kunnen te maken krijgen met mensen die van niets weten en ze zo proberen aan een begin van een christelijke traditie te brengen.lexd schreef:Refo-NL zit helemaal aan het eind van een christelijk traditie. Alles weten ze over God en goddelijke zaken. Over alles zijn dikke boeken. er zijn geen geheimen meer voor ze.
Op de EO zijn presentators die continu toespelingen maken op wat er leeft in de refowereld, maar die bij mensen die niets met het christendom te maken hebben, echt niets zullen oproepen.
Waar gaat het nu allemaal écht om?
Hoe weet je dat? 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix schreef:Nou ja, dat klopt niet helemaal. Ik ben het er mee eens dat het doel niet alle middelen heiligt maar je kan niet stellen dat het doel is dat de mens centraal staat. Het doel is niet om de cabaretier een platform te geven, dat is het middel om de discussie met hem aan te gaan. Ik ben het er mee eens dat deze middelen daarbij niet goed zijn, maar je moet wel doel en middel goed onderscheiden.pierre27 schreef:questionmark schreef:Precies. Je weet het niet, DUS moet je geen voorbarige conclusies trekken, anders verspreid je halve waarheden of leugens zo je wilt. Je verwachting ergens over uitspreken is wat anders.Tiberius schreef:Tenzij ze zich niet aan hun eigen aankondiging houden, natuurlijk.
Ik vind dit ook een beetje neigen naar roddel. Op basis van niet-volledige info een conclusie trekken...
Hou even op met deze onzin, de verwachting die deze aankondiging bij mij maakt en ik denk bij velen is dat dit weer een actie is waar de mens centraal mag staan en ruimte krijgt om God te beledigen, en God mag toekijken.
Doel is kijkcijfers?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ook al niet. Dat is slechts een eis van de netcoordinatoren.
Misschien moet je de lijst met vragen en antwoorden van de EO, die op vorige pagina is gepost, nog eens even doorlezen.
Misschien moet je de lijst met vragen en antwoorden van de EO, die op vorige pagina is gepost, nog eens even doorlezen.
Zouden mensen werkelijk door een programma als dit belangstelling gaan krijgen voor het christendom?
---knip--- Onderwerp niet toegestaan, mvg Tib
-
-
Lloyd-Jones ziet het niet op de manier zoals jij het interpreteert. Uitgangspunt voor hem is dat over God niet gediscussieerd of gedebatteerd moet worden; Hij is geen onderwerp voor discussie omdat Hij is Wie Hij is. En verder:rekcor schreef:Ik ook, maar het citaat gaat m.i. over iets anders, namelijk dat je in je gesprekken over God duidelijk moet maken dat Hij een persoon is, dat je een persoonlijke relatie met Hem hebt. Dat je dus niet wilt zondigen omdat er een wet is die dat voorschrijft, maar omdat je de Ander niet wilt kwetsen en een goed leven wilt leiden samen met Hem.Jager schreef:Ik kan me wel vinden in het volgende citaat:Dr. D. Martyn Lloyd-Jones schreef:Wij zullen nooit moeten toestaan dat men onder het roken van een pijp, een sigaret of een sigaar en hangend in een gemakkelijke stoel op een oppervlakkige manier over het wezen van God spreekt, omdat God, zoals ik al zei, niet een of ander filosofisch begrip is. Wij geloven in de Almachtige, de Verhevene, de levende God; en wat andere mensen ook goed vinden, wij moeten nooit de gelegenheid zoeken of ons in een gelegenheid laten brengen waarbij wij over God debatteren alsof Hij een filosofisch probleem zou zijn.
Dit kan volgens mij ook wel in het format van het discutabele programma van AB.
Ik zie met hem letterlijk geen heil in een openbare dialoog met een atheïst.Dr. D. Martyn Lloyd-Jones schreef:Het onderwerp is van zodanige aard dat het in geen enkele context geplaatst kan worden dan in een sfeer van bezinning er ernst... [en] moet zeker niet op lichtzinnige wijze benaderd worden of op een wijze dat men alleen maar wat wil debatteren; nog minder moet men het ooit als een zaak van vermaak beschouwen.
Die zogenaamde discussies en dialogen over het geloof op radio en televisie zie ik over het algemeen als louter vermaak. De ongelovige krijgt even veel tijd als de gelovige en dan is het steekspel van het debat en scherts en pret.
Moderator opmerking
Beste mensen,
Enkele postings in dit topic bevatten een beoordeling van de EO-jongerendagen. Dat is niet alleen off-topic, maar bovendien niet toegestaan op het forum, omdat het doorgaans van beide zijden zeer felle en venijnige reacties oplevert.
Daarom zijn een aantal postings verwijderd/aangepast.
Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Beste mensen,
Enkele postings in dit topic bevatten een beoordeling van de EO-jongerendagen. Dat is niet alleen off-topic, maar bovendien niet toegestaan op het forum, omdat het doorgaans van beide zijden zeer felle en venijnige reacties oplevert.
Daarom zijn een aantal postings verwijderd/aangepast.
Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator