Kerkbezoek neemt nog steeds af
Het kerkbezoek in Nederland neemt nog steeds af, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vorig jaar ging negentien procent van de volwassenen zeker één keer per week naar de kerk. Elf jaar geleden was dat nog 23 procent.
Gereformeerden zijn volgens het CBS de trouwste kerkgangers. Katholieken gaan het minst frequent naar de kerk.
Moskee
Het CBS vindt het opvallend dat de kerkgang in de grote steden licht is gestegen en op het platteland is gedaald.
Het aantal islamieten steeg vorig jaar van drie naar naar vier procent, blijkt uit de cijfers. Eenderde van hen gaat geregeld naar de moskee.
(Bron: NOS.nl)
Het kerkbezoek in Nederland neemt nog steeds af, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vorig jaar ging negentien procent van de volwassenen zeker één keer per week naar de kerk. Elf jaar geleden was dat nog 23 procent.
Gereformeerden zijn volgens het CBS de trouwste kerkgangers. Katholieken gaan het minst frequent naar de kerk.
Moskee
Het CBS vindt het opvallend dat de kerkgang in de grote steden licht is gestegen en op het platteland is gedaald.
Het aantal islamieten steeg vorig jaar van drie naar naar vier procent, blijkt uit de cijfers. Eenderde van hen gaat geregeld naar de moskee.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Kerkbezoek neemt nog steeds af
Met de islamisering valt het nogal mee, dus. 160000 moslims die 1 keer of meer naar de Moskee gaan. Per maand.
(Of het moeten allemaal thuislezers geworden zijn.)
verder vraag ik me af wat de relevantie is van 'minstens 1 maal per maand'.
is kerkbezoek echt afgenomen als mensen van 1 maal per maand afzakken naar 1 maal per zes weken? En dan zo die 23% op 19% brengen.
(Of het moeten allemaal thuislezers geworden zijn.)
verder vraag ik me af wat de relevantie is van 'minstens 1 maal per maand'.
is kerkbezoek echt afgenomen als mensen van 1 maal per maand afzakken naar 1 maal per zes weken? En dan zo die 23% op 19% brengen.
Misschien handig om naar de bron zelf te gaan.
De NOS is uit de tweede hand.
Hier de link van het CBS met meer achtergrondinformatie:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/953535E3 ... e16pub.pdf
De NOS is uit de tweede hand.
Hier de link van het CBS met meer achtergrondinformatie:
http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/953535E3 ... e16pub.pdf
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ik maak mij zorgen over de islamisering van Europa in het algemeen en Nederland specifiek. Twee weken geleden stond ik in de supermarkt (in één van de hoofdsteden in de Randstad) en daar stond een moslima naast mij bij de mixgerechten, zij had een nogal opmerkelijke hoofdbedekking om, een Niqaab als ik het goed heb.Marnix schreef:Kerkbezoek neemt nog steeds af
Moskee
Zij kon niet eens goed lezen wat er op de achterkant van de pakjes stond, dus heb ik haar maar even geholpen. Haar Nederlands was zo perfect en ook het accent, dat dit wel een Nederlandse geweest moet zijn.
En ik zie regelmatig Nederlandse dames met hoofdsjaaltjes om hier in de Randstad, zo zie je maar weer, in Elspeet valt zoiets extra op, maar hier in de Randstad niet meer.
Als je hier tegenover stelt dat de kerkbezoeken geleidelijk aan afnemen, en het aantal bezoeken aan de moskeeën langzamerhand toe nemen, dan baart dit mij wel zorgen.
De RD ziet het anders en heeft daarom een andere kop gekozen.
Bezoek aan moskee daalt snel
http://www.refdag.nl/artikel/1424455/Be ... +snel.html
- Bonny
- Contacteer:
haha, zo kun je het ook stellen. Het is maar net hoe de pers het voorstelt. Net zoals dat mopje uit de Koude Oorlog.lexd schreef:De RD ziet het anders en heeft daarom een andere kop gekozen.
Breznjev en Nixon houden met hun beiden een hardloopwedstrijd in het Kremlin. Nixon wint met gemak van Breznjev. Staat volgende dag het volgende in de Pravda:
Bij een hardloopwedstrijd in het Kremlin is kameraad Breznjev verdienstlijk tweede geworden, terwijl de imperialist Nixon één na laatste werd.
The Groom's still waiting at the altar
Marnix schreef:Kerkbezoek neemt nog steeds af
Moskee
Roept bij mij de vraag op: is dit proces van secularisering te stoppen (menselijk/sociologisch gezien)? Het is me soms zwaar te moede als ik dit soort berichten lees. Het gaat met tienden van procenten achteruit, maar dat betekent wel dat de kerkelijke infrastructuur opeens grote klappen krijgt. Opeens is het kerkgebouw niet meer op te brengen; of in een kerk loont het niet meer om jeugdwerk te organiseren; sterfhuisconstructies worden ingezet. Op die manier verdwijnt de kerk uit het publieke leven wat het proces alleen nog maar versterkt.
Zijn er voorbeelden van Westerse landen waar dit proces is omgebogen? Ik heb wel eens gelezen dat de evangelische kerk in Duitsland zich in bepaalde delen van het land aardig weet staande te houden. Of is het - wederom menselijk gezien - een soort sociologische wet die niet te stoppen is? Zijn er mensen hier die hier over nadenken?
Overigens heeft Trouw weer een andere interpretatie:
In de stad groeit de kerk
Een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking voelt zich nog altijd zeer verbonden met kerk of moskee. Dat blijkt uit het vandaag verschenen onderzoek 'Religie aan het begin van de 21e' eeuw van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Ondanks de betrokkenheid nam het aantal kerk- en moskeebezoekers in Nederland de afgelopen jaren af. Ging elf jaar geleden nog 23 procent van de volwassenen ten minste één keer per maand naar de kerk, in 2008 was dat nog 19 procent.
Overigens nam het aantal mensen dat zich ’ongelovig’ noemt in die periode niet toe.
Tegen de trend van dalend kerkbezoek in, signaleert het CSB een (lichte) toename van kerkelijkheid in de grote steden.
„Ik kan het me bijna niet voorstellen”, zegt dominee Piet de Jong van de hervormde gemeente Delfshaven in Rotterdam. „Maar als het CBS dat heeft vastgesteld, zeg ik: halleluja.”
Het dieptepunt in de kerkverlating is wel bereikt, denkt De Jong. „Maar we zijn heel veel kwijtgeraakt. In Rotterdam-Centrum had je ooit 26 dominees. Nu nog drie. En er zijn veel kerken verkocht.”
De Jong vermoedt dat de toegenomen kerkelijkheid in grote steden wel eens te maken kan hebben met migrantenchristenen die zich steeds beter organiseren, en ook vaker gevestigde kerken bezoeken. „In de Laurenskathedraal zitten veel Kaapverdianen”, zegt De Jong. „Die redden bisschop Van Luyn.”
Al met al geven de cijfers over de kerk in de grote stad De Jong ’moed’, zegt hij. „Maar ik maak me verder weinig illusies.”
-
Ik las gister een kranten-kop waar ik wel om moest lachen. Dat artikel ging over dit onderzoek.
"Kerkbezoek onder moslims neemt af"

2 Petrus 1:16
Ehm, heb je het rapport wel gelezen dan?questionmark schreef:Ik las gister een kranten-kop waar ik wel om moest lachen. Dat artikel ging over dit onderzoek.
Dat was namelijk één van de belangrijkste conclusies van dat rapport. Wat mij betreft ook één van de meest onverwachte, trouwens.
Je lacht eigenlijk nu om je eigen onkunde.

Edit> O, je bedoelt, dat moslims sowieso geen kerk bezoeken? Tja, dat is maar hoe de onderzoekers van het CBS het noemen.
- zusterelly
kerkbezoek, of...............moskeebezoekTiberius schreef:Ehm, heb je het rapport wel gelezen dan?questionmark schreef:Ik las gister een kranten-kop waar ik wel om moest lachen. Dat artikel ging over dit onderzoek.
Dat was toch één van de belangrijkste conclusies van dat rapport. Wat mij betreft ook één van de meest onverwachte, trouwens.
Je lacht eigenlijk nu om je eigen onkunde.

Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Welke krant was dat trouwens?
-
Elly heeft hem door. Ik weet niet meer welke krant het was.
2 Petrus 1:16
questionmark schreef:Elly heeft hem door. Ik weet niet meer welke krant het was.