Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Tiberius
Administrator

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En toch heb ik op dit specifieke stuk nog geen duidelijke Bijbelse tegenargumenten gezien. Of, als iemand dat wel heeft gedaan, zou die dat alsnog kunnen neerzetten, evt. met kopieren en plakken.
en danwel transparant: stuk geciteerd stuk van het artikel met daarbij een goed gefundeerd Bijbels tegenargument.
:garde

Iets minder hoog van de toren blazen mag wel. Jij hoeft anderen toch niet te vertellen hoe ze moeten antwoorden? Dan heb ik ook nog wel wat. Dit ontneemt me alle lust om het werkelijk te doen.
Volgens mij ken jij mij nog Helma. Wij zijn beide moeders, die de bewuste keuze hebben gemaakt om thuis te blijven voor de kinderen en zowel Helma als ik zijn geen voorstanders voor vrouwen in het ambt.
Wij willen echter wel deze keuze op Bijbelse gronden motiveren en dat met iets meer dan de argumenten die tot nu ntoe zijn aangedragen, want die worden ontkracht. Zoals bijv. met dat stuk, er worden heel wat dingen gesteld waarop ik geen weerwoord zou hebben.
Nu zijn er hier op dit forum heel wat mannen, veel gestudeerd, soms zelfs theologie, en die vragen we of zij wel een gedegen antwoord kunnen geven, op een heldere wijze, zodat simpele huisvrouwtjes als wij er ook nog iets van kunnen begrijpen.
Maar jouw aanzien voor een vrouw is al zo laag dat je dat al niet eens wil doen. Ik zou bijna een voorstander worden van de vrouw in het ambt en full-time buitenshuis betaalde werkende moeders. Die schijnen dan toch wat slimmer mogen te zijn.
Slimmer misschien wel, maar zeker niet minder ad-rem. :)
Als ik wat meer tijd heb, zal ik een poging wagen om aan je verzoek te voldoen (me overigens absoluut niet gepasseerd voelend, als een ander me voor is).
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En toch heb ik op dit specifieke stuk nog geen duidelijke Bijbelse tegenargumenten gezien.
Geen duidelijke Bijbelse tegenargumenten??
Mijn beste Jolanda, daar staat dit hele topic vol mee.
Neem alleen maar het gedeelte uit 1 Timotheus 2 (dat mevrouw de schrijfster zo terloops terzijde stelt). Daar geeft de Heilige Geest bij monde van Paulus heel genuanceerd de positie van de vrouw aan.
Zwijgverbod?
In 1 Corinthiërs 11 en 14 lijkt Paulus met zichzelf in tegenspraak te komen. In het eerstgenoemde hoofdstuk zegt Paulus dat een vrouw die bidt en profeteert dat moet doen met het hoofd bedekt. In 1 Corinthiërs 14:34 daarentegen lijkt hij haar een algemeen zwijgverbod op te leggen.

Dat de samenkomsten in de vroeg-christelijke gemeenten heel anders waren ingericht dan onze kerkdiensten blijkt uit 1 Corinthiërs 14 vanaf vers 26. Ieder kon het woord voeren naar de hen gegeven gaven. In 1 Corinthiërs 11 keurt Paulus het duidelijk goed dat de vrouw in de gemeentesamenkomst bidt of profeteert. Profeteren is een gave, waarmee de gemeente wordt gesticht (1 Corinthiërs 14 : 4).

In 1 Corinthiërs 14 gaat het naar het oordeel van de meeste exegeten over het deelnemen aan de discussie. Die vond plaats na het profeteren (vers 29). Anderen gaven hun oordeel als iemand had geprofeteerd. Die discussie verliep vaak onordelijk. Nu wil Paulus orde op zaken stellen. Alle dingen dienen tot stichting te geschieden. In het gebruik van de gaven moeten de gemeenteleden met elkaar rekenen.

In die samenkomsten, die in particuliere huizen plaats vonden, kon iedereen binnenlopen. En daarom moeten de vrouwen geen aanstoot geven. In het lichtzinnige Corinthe waren de vrouwen die in het publiek spraken, bepaald niet onbesproken van gedrag. Christenvrouwen moesten ingetogen optreden. Daarom moesten mannen thuis hun vrouwen onderrichten. Vrouwen moesten in de samenkomsten hun mannen niet beschaamd maken door domme of moeilijke vragen. Juist omdat Paulus vrouwen volop inschakelde in het evangelie moesten ze het decorum, de geldende zeden, handhaven.

Wat Paulus schrijft in 1 Timotheüs 2:8 en verder moet bezien worden in het licht van heel het evangelie. Hier spreekt Paulus over de gebedshouding van mannen en vrouwen en de samenkomsten. Daar heeft de wijze van kleding van de vrouw ook mee te maken. Vers 10 sluit daarbij aan. In vers 11 zegt hij dat de vrouw zich moet laten leren in stilheid. Volgens de grondtekst betekent dat niet zwijgend, maar rustig.

Oók de vrouw wordt – anders dan bij de joden! – onderwezen. Ze moest ook tot kennis der waarheid komen. Onderwijzen staat Paulus de vrouw niet toe. Dat verbod is niet gegrond in het wezen der vrouw, maar gegeven ter bewaring van de rechte verhouding tot haar man. Onderwijzen op zichzelf was een genadegave van de Geest, die ook haar toeviel. Denk maar aan Priscilla.

Bescheidenheid
De vrouw mag ook niet over de man heersen. In de gemeente mag niemand heersen over een ander. Dat is de grondwet van het evangelie. Zeker de vrouw moet dat niet doen. Zij moet in haar houding tegenover haar man gestalte geven aan de houding die de gemeente moet innemen tegenover Christus. Maar het is niet in overeenstemming met het evangelie de vermaning die Paulus aan de vrouw geeft zich niet op de voorgrond te dringen, om te zetten in een Goddelijke wét dat de vrouw op de achtergrond van de gemeente behoort.

Adam is eerst geschapen (1 Timotheüs 2:13), daarna Eva. Daarin ligt inderdaad een zekere prioriteit. Maar in 1 Corinthiërs 11:11 en 12 heeft Paulus ook hier het evenwicht bewaard en er op gewezen dat na Adam iedere man is voortgekomen uit een vrouw. De man moet zich niet op zijn prioriteit voorstaan.

Felle reactie heeft 1 Timotheüs 2:14 opgeroepen: "Adam is niet verleid geworden, maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest." Hier spreekt echter niet een apostel die dat de vrouw nog eens wil nageven, maar een apostel die zélf een verleden heeft. Tal van christenen, mannen en vrouwen, heeft hij uitgeleverd om gedood te worden. Hij vindt zichzelf de minste der apostelen, die naam zelfs niet waardig (1 Corinthiërs 15:8,9), de allerminste van al de heiligen (Efeze 3:8), de voornaamste onder de zondaren (1 Timotheüs 1:12 en verder).

Juist hij kon daarom zo vurig de bediening der verzoening prediken en de overvloed van genade. En juist hij, die zich, gedachtig aan zijn verleden, altijd bescheiden opstelde, kon de vrouw vermanen zich, gedachtig aan haar verleden, bescheiden op te stellen. Hij wist terdege dat haar zonde, evenals de zijne, voor honderd procent was verzoend. Hij spijkert de vrouw niet aan haar verleden vast.

In 1 Timotheüs 2:15 zegt hij (letterlijk vertaald) dat de vrouw door het kinderen baren heen gered zal worden. Er staat niét dat dit de grond voor haar zaligheid is. Ook niet dat dit haar eerste roeping is. Uit deze bijbelgedeelten concludeert Van Bruggen dat het zwijgen van de vrouw totaal moet zijn. Dat is volgens hem gegrond in de plaats van de vrouw bij de schepping.

In die richting denkt ook de predikant P. van Ruitenburg. Zijn standpunt is dat het de vrouw niet toegelaten is te heersen en ook niet om ‘ooit’ te spreken, niet in de gemeente, maar ook niet in de samenleving. Hij signaleert een vloeiende lijn van het huwelijk naar de gemeente en naar de maatschappij. In deze opvattingen wordt mijns inziens de gezamenlijke opdracht en verantwoordelijkheid niet in rekening gebracht.
Nog even over vers 14 en de context in de zondeval. Waarom richtte de slang zich tot de vrouw? Waar was Adam op het moment dat Eva zondigde? Waarom greep Adam niet in? Waarom staat er geschreven dat in Adam het hele menselijke geslacht is gevallen en niet in Eva is het hele menselijk geslacht gevallen? Is het niet om dat de vrouw juist zo snel initiatief-nemend is, maar daarmee ook zeer onverstandige keuzes kan maken, dat God instelt: de man heerst over de/zijn vrouw. Zodat elke beslissing toch meer weloverwogen wordt genomen? Is het mieechien ook niet een verwijt van God naar Adam: Waarom heb jij niet ingegrepen en haar haar gang laten gaan? In dat licht kan ik vers14 heel goed begrijpen en daarmee ook instemmen.
Ik zie eerlijk gezged niet in hoe zij dat stuk terzijde stelt. Maar misschien kan iemand anders dat wel aantonen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Erasmiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En toch heb ik op dit specifieke stuk nog geen duidelijke Bijbelse tegenargumenten gezien. Of, als iemand dat wel heeft gedaan, zou die dat alsnog kunnen neerzetten, evt. met kopieren en plakken.
en danwel transparant: stuk geciteerd stuk van het artikel met daarbij een goed gefundeerd Bijbels tegenargument.
:garde

Iets minder hoog van de toren blazen mag wel. Jij hoeft anderen toch niet te vertellen hoe ze moeten antwoorden? Dan heb ik ook nog wel wat. Dit ontneemt me alle lust om het werkelijk te doen.
Volgens mij ken jij mij nog Helma. Wij zijn beide moeders, die de bewuste keuze hebben gemaakt om thuis te blijven voor de kinderen en zowel Helma als ik zijn geen voorstanders voor vrouwen in het ambt.
Wij willen echter wel deze keuze op Bijbelse gronden motiveren en dat met iets meer dan de argumenten die tot nu ntoe zijn aangedragen, want die worden ontkracht. Zoals bijv. met dat stuk, er worden heel wat dingen gesteld waarop ik geen weerwoord zou hebben.
Nu zijn er hier op dit forum heel wat mannen, veel gestudeerd, soms zelfs theologie, en die vragen we of zij wel een gedegen antwoord kunnen geven, op een heldere wijze, zodat simpele huisvrouwtjes als wij er ook nog iets van kunnen begrijpen.
Maar jouw aanzien voor een vrouw is al zo laag dat je dat al niet eens wil doen. Ik zou bijna een voorstander worden van de vrouw in het ambt en full-time buitenshuis betaalde werkende moeders. Die schijnen dan toch wat slimmer mogen te zijn.
Weest niet bang, je achtergrond kende ik al wel (zo een beetje), al lees ik zelden gezelligheidstopics. Maar, ik ben geen huisman en ben op mijn werk. Dus op dit moment ontbreekt me de tijd om al de argumenten ordelijk op een rijtje te zetten. Je zou overigens zelf ook een poging kunnen wagen. Maar ben je wel echt een tegenstander van vrouwen in het ambt? Want volgens mij ontbreekt de wil (of de overtuiging) om zelf de goede interpretatie te maken. Het stuk van Ander wijst al een duidelijke richting op. verder zou je eens kritisch kunnen kijken naar het selectieve gebruik van verklaarders, in het stukje van Helma. Triomfantelijk wordt Calvijn erbij gehaald. Maar bij de andere teksten niet een keer gebruikt. Omdat de uitleg daar niet welgevallig is...? Eerder typte ik dit al:
In het artikel worden keuzes gemaakt die ik niet mee kan maken. Bepaalde teksten worden dusdanig gekneedt zodat het in de lijn van het artikel past. Heel selectief worden er dan uitleggers bijgepakt, die in het straatje passen. Ik vind het geen eerlijk artikel, eerlijk gezegd. Exegetiseren is een keuze maken tussen uitleggers. Maar geef je dan wel rekenschap van die keuzes. En van het gebruik van uitleggers. Een bepaalde "vrouwenlijn" in het nieuwe testament zie ik overigens ook niet; dat is wel heel ver gezocht.

Er staan wel interessante dingen in het artikel maar ik kan me er niet in vinden.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Uit deze gehele discussie kan herleid worden dat het interpreteren van verzen uit de Bijbel die betrekking hebben tot vrouwen in leidinggevende posities of in 'het ambt', tweezijdig gebeurt. Wellicht is het interpreteren van déze verzen dan toch een vak apart.

Ik sluit mij verder aan bij Jolanda. Ook ik heb niet zo bijster veel Bijbelse tegenargumenten langs zien komen in deze topic. Het artikel van Helma blijft voor mij het meest informatieve van hetgeen wat ik tot nu toe gelezen heb in deze topic.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:Ik sluit mij verder aan bij Jolanda. Ook ik heb niet zo bijster veel Bijbelse tegenargumenten langs zien komen in deze topic. Het artikel van Helma blijft voor mij het meest informatieve van hetgeen wat ik tot nu toe gelezen heb in deze topic.
Triest, dat je uit alles wat in dit topic aangedragen juist dat vrijzinnige verhaaltje zo waardeert.
En inderdaad, MarthaMartha, maak er maar twee setjes zakdoeken van.
parsifal

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik sluit mij verder aan bij Jolanda. Ook ik heb niet zo bijster veel Bijbelse tegenargumenten langs zien komen in deze topic. Het artikel van Helma blijft voor mij het meest informatieve van hetgeen wat ik tot nu toe gelezen heb in deze topic.
Triest, dat je uit alles wat in dit topic aangedragen juist dat vrijzinnige verhaaltje zo waardeert.
En inderdaad, MarthaMartha, maak er maar twee setjes zakdoeken van.
Zou je aan kunnen geven wat je definitie van vrijzinnig is en waarom het aangehaalde verhaal een vrijzinnig verhaaltje is? Wat je nu doet lijkt op de eigenlijke discussie ontlopen, maar toch uithalen naar degenen die een andere mening hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De vrijzinnige aap komt onder het kopje "Bescheidenheid" nog het duidelijkst uit de mouw.
De heldere, genuanceerde en afgegrensde plaats die Paulus aan de vrouw toekent, wordt weggewuifd met het zinnetje: "In deze opvattingen wordt mijns inziens de gezamenlijke opdracht en verantwoordelijkheid niet in rekening gebracht."
Dit zinnetje suggereert, dat de positie van de vrouw, zoals Van Bruggen en Van Ruitenburg die in de lijn van Paulus aangeven, in tegenstrijd zou zijn met de gezamenlijke opdracht en verantwoordelijkheid. Dat die er is, ontkent namelijk niemand; feit is, dat man en vrouw beiden een eigen positie hebben. Wel gelijkwaardig, maar niet gelijk.
Zie ook het stuk uit het SGP-rapport wat Ander citeert.
Ander

Bericht door Ander »

Marie-Henriëtte schreef:Uit deze gehele discussie kan herleid worden dat het interpreteren van verzen uit de Bijbel die betrekking hebben tot vrouwen in leidinggevende posities of in 'het ambt', tweezijdig gebeurt. Wellicht is het interpreteren van déze verzen dan toch een vak apart.

Ik sluit mij verder aan bij Jolanda. Ook ik heb niet zo bijster veel Bijbelse tegenargumenten langs zien komen in deze topic. Het artikel van Helma blijft voor mij het meest informatieve van hetgeen wat ik tot nu toe gelezen heb in deze topic.
Ik heb ook nog niemand gezien die inhoudelijk ingaat op het SGP-rapport over de positie van de vrouw in Bijbels oogpunt. Zou jij toe willen lichten wat er aan dat stukje mis is? Het staat namelijk in contrast met andere publicaties die hier neergezet zijn en meningen die hier geventileerd zijn. Of lees ik ergens overheen?
Marie-Henriëtte

Een wetenswaardige vraag zou zijn welk waardeoordeel je aan het rapport van de SGP mag toekennen gezien het feit dat de SGPJ (de toekomstige SGP'ers) toch wel meer ruimte willen voor vrouwen in het bestuur. Ook binnen reformatorische studentenverenigingen zitten er vrouwen in het bestuur, kwam twintig jaar geleden ook nog niet voor. Of je deze ontwikkelingen nou positief of negatief noemt, ze zijn er wel en ook binnen de kerk wordt dit zichtbaar, zoals nu bij de Jacobikerk.

Hoe lang mag je anderen nog vrijzinnig noemen die menen dat op Bijbelse gronden de vrouw ook het ambt mag bekleden. Er staan verzen in de Bijbel waarbij vrouwen de gave van profetie hebben ontvangen, dat hoeft niemand onder stoelen of banken te schuiven. Daarnaast staan er ook verzen in de bijbel die zich fel keren tegen vrouwen in dergelijke posities.

Op mijn vraag waarom moet 'tégen' zwaarder wegen dan 'vóór' blijft het nog altijd oorverdovend stil. Maar mijn vader zegt altijd: 'Kind, geen antwoord is ook een antwoord'.

Klaarblijkelijk is een eerlijk antwoord te gecompliceerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:Op mijn vraag waarom moet 'tégen' zwaarder wegen dan 'vóór' blijft het nog altijd oorverdovend stil. Maar mijn vader zegt altijd: 'Kind, geen antwoord is ook een antwoord'.

Klopt. Omdat de vraag niet goed is, want het houdt gelijk een zwaarwegende beschuldiging in.
Je zou eigenlijk in alle eerlijkheid moeten vragen: Weegt 'tegen' zwaarder dan 'voor'? Of verder nog: wat ik 'voor' vind, is dat eigenlijk wel 'voor'? Of interpreteer ik dat verkeerd?
Ander

Bericht door Ander »

Marie-Henriëtte schreef:Een wetenswaardige vraag zou zijn welk waardeoordeel je aan het rapport van de SGP mag toekennen gezien het feit dat de SGPJ (de toekomstige SGP'ers) toch wel meer ruimte willen voor vrouwen in het bestuur. Ook binnen reformatorische studentenverenigingen zitten er vrouwen in het bestuur, kwam twintig jaar geleden ook nog niet voor. Of je deze ontwikkelingen nou positief of negatief noemt, ze zijn er wel en ook binnen de kerk wordt dit zichtbaar, zoals nu bij de Jacobikerk.

Hoe lang mag je anderen nog vrijzinnig noemen die menen dat op Bijbelse gronden de vrouw ook het ambt mag bekleden. Er staan verzen in de Bijbel waarbij vrouwen de gave van profetie hebben ontvangen, dat hoeft niemand onder stoelen of banken te schuiven. Daarnaast staan er ook verzen in de bijbel die zich fel keren tegen vrouwen in dergelijke posities.

Op mijn vraag waarom moet 'tégen' zwaarder wegen dan 'vóór' blijft het nog altijd oorverdovend stil. Maar mijn vader zegt altijd: 'Kind, geen antwoord is ook een antwoord'.

Je zeilt er handig omheen. De SGP laat statutair vrouwen toe in bestuursfuncties, ook op de kiesverenigingen. De statuten zijn sexe-neutraal opgesteld omdat dat wettelijk verplicht is. Dus vrouwen mogen inmiddels lid worden en een bestuursfunctie bekleden. Het regeerambt is echter niet toegankelijk voor de vrouw omdat de Bijbel daar duidelijk over is. Zie daarvoor het stuk wat ik geplaatst heb. Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over. En wat geldt voor het regeerambt geldt ook voor het ambt in de kerk, in dezen. Het blijft niet oorverdovend stil, het stuk wat ik publiceerde geeft op jouw vraag een antwoord.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Een wetenswaardige vraag zou zijn welk waardeoordeel je aan het rapport van de SGP mag toekennen gezien het feit dat de SGPJ (de toekomstige SGP'ers) toch wel meer ruimte willen voor vrouwen in het bestuur. Ook binnen reformatorische studentenverenigingen zitten er vrouwen in het bestuur, kwam twintig jaar geleden ook nog niet voor. Of je deze ontwikkelingen nou positief of negatief noemt, ze zijn er wel en ook binnen de kerk wordt dit zichtbaar, zoals nu bij de Jacobikerk.

Je zeilt er handig omheen. De SGP laat statutair vrouwen toe in bestuursfuncties, ook op de kiesverenigingen. De statuten zijn sexe-neutraal opgesteld omdat dat wettelijk verplicht is. Dus vrouwen mogen inmiddels lid worden en een bestuursfunctie bekleden. Het regeerambt is echter niet toegankelijk voor de vrouw omdat de Bijbel daar duidelijk over is. Zie daarvoor het stuk wat ik geplaatst heb. Dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over. En wat geldt voor het regeerambt geldt ook voor het ambt in de kerk, in dezen. Het blijft niet oorverdovend stil, het stuk wat ik publiceerde geeft op jouw vraag een antwoord.
Ik geef op mijn werk leiding aan, onder andere, een dertigtal mannen.... mag dat wel? :?
En zo ja, waarom daar wel? en niet in de politiek? (nee, de kerk noem ik niet, dat is een ander verhaal)...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:Ik geef op mijn werk leiding aan, onder andere, een dertigtal mannen.... mag dat wel? :?
En zo ja, waarom daar wel? en niet in de politiek? (nee, de kerk noem ik niet, dat is een ander verhaal)...
Ik denk, dat je daar de scheidslijn goed neerlegt, ja. Met alle respect voor politici, maar dat is ook maar gewoon werk. Ik heb ook nog nooit iemand horen ageren tegen koningin Beatrix (of één der andere koninginnen).
Marie-Henriëtte

Ander schreef:

Ja, dat politieke-systeem wat je beschrijft, wordt momenteel nog zo gehanteerd binnen de SGP. Met de nadruk op 'nog'. :tilt
Ander

Bericht door Ander »

Marie-Henriëtte schreef:
Ander schreef:

Ja, dat politieke-systeem wat je beschrijft, wordt momenteel nog zo gehanteerd binnen de SGP. Met de nadruk op 'nog'. :tilt
ja, hoor, ik ga echt geen verdediging voeren voor of tegen vrouwen in de politiek. Alleen, het stuk wat ik publiceerde, weliswaar van de SGP afkomstig, geeft duidelijkheid over de positie van de vrouw vanuit Bijbels oogpunt. En dat stuk geeft antwoord op je vragen, maar daar ga je niet op in.

@MM, inderdaad leg je een goede scheidslijn. Laten we hier de politieke discussie niet voeren. En jij mag best leiding geven aan al die mensen op je werk. Ik denk dat jij daar heel geschikt voor bent! ;)
Plaats reactie