Slecht voorbeeld. Al vaker is duidelijk gemaakt waarom dit vers wel eeuwigdurend is.Marnix schreef:Daarmee doelde ik dus op dat het een wel letterlijk wordt genomen en het ander niet. Of het nou gaat om kleding, instrumenten in de dienst, wat we zingen enzovoorts. Er staat een hoop zwart op wit in de Bijbel en sommige dingen worden principieel gehouden omdat het er duidelijk staat en andere dingen die er duidelijk staan worden niet zo gehouden. Er staat dat een man geen vrouwenkleren mag dragen en een vrouw geen mannenkleren en op basis daarvan stelt men dat een vrouw geen broek aan mag, maar in dat hoofdstuk staat ook dat je geen kleding van twee verschillende soorten stof mag dragen en dat is weer geen punt. Dat soort dingen. Ik wil hier niet opnieuw een kledingdiscussie starten, het is als voorbeeld.
Het lijkt voor mij wel eens alsof men selectief principieel is, daar ging het me even om.
Aanvallen op reformatorische gewoonten
Re: Aanvallen op reformatorische gewoonten
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zou je mij kunnen aanwijzen waar, waardige Erasmus volger?Erasmiaan schreef:
Slecht voorbeeld. Al vaker is duidelijk gemaakt waarom dit vers wel eeuwigdurend is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Laat me raden. Ds. X schreef daarover 15 jaar geleden in het kwaliteitsblad de Saambinder.Bert Mulder schreef:Zou je mij kunnen aanwijzen waar, waardige Erasmus volger?Erasmiaan schreef:
Slecht voorbeeld. Al vaker is duidelijk gemaakt waarom dit vers wel eeuwigdurend is.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Tja, dat blad lees ik niet, en staat niet online, zo ver ik weet....Kaw schreef: Laat me raden. Ds. X schreef daarover 15 jaar geleden in het kwaliteitsblad de Saambinder.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Heb je gelijk in hoorMarnix schreef: Het lijkt voor mij wel eens alsof men selectief principieel is, daar ging het me even om.

Men kan ook selectief niet-principieel zijn...Marnix schreef:Het lijkt voor mij wel eens alsof men selectief principieel is, daar ging het me even om.
Ho, de voorbeelden die je aandraagt: kleding: onderscheid tussen man en vrouw, door de refo's uitgelegd en vanuit een hele brede traditie gedragen: broek voor een man, rok voor een vrouw. Dat is een bijbels principe en een bijbels gebod. Over de vorm kunnen we wat van mening verschillen.Marnix schreef:Daarmee doelde ik dus op dat het een wel letterlijk wordt genomen en het ander niet. Of het nou gaat om kleding, instrumenten in de dienst, wat we zingen enzovoorts. Er staat een hoop zwart op wit in de Bijbel en sommige dingen worden principieel gehouden omdat het er duidelijk staat en andere dingen die er duidelijk staan worden niet zo gehouden. Er staat dat een man geen vrouwenkleren mag dragen en een vrouw geen mannenkleren en op basis daarvan stelt men dat een vrouw geen broek aan mag, maar in dat hoofdstuk staat ook dat je geen kleding van twee verschillende soorten stof mag dragen en dat is weer geen punt. Dat soort dingen. Ik wil hier niet opnieuw een kledingdiscussie starten, het is als voorbeeld.
Het lijkt voor mij wel eens alsof men selectief principieel is, daar ging het me even om.
M.b.t. het gebruik van muziek en zang in de eredienst lees ik zulke geboden niet, toch?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Als het er opaan komt, is de eerste eis dat men (vrouwen EN mannen!) kuis gekleed gaat. En daar gaat men ook vooral in het refowereldje vaak manco aan.Ander schreef: Ho, de voorbeelden die je aandraagt: kleding: onderscheid tussen man en vrouw, door de refo's uitgelegd en vanuit een hele brede traditie gedragen: broek voor een man, rok voor een vrouw. Dat is een bijbels principe en een bijbels gebod. Over de vorm kunnen we wat van mening verschillen.
Dus, ok, ik draag een rok, laat die maar zo kort mogelijk zijn...
Dan is een lange of korte broek, mijns insziens, bijbels, en die mini NIET!
En ook mannen, kleding die zo strak is dat men geen voorstelling nodig heeft.... en zonder kleding aan het bovenlijf...
en vooral in zwemkleding, dames EN heren ...
- MarthaMartha
uiteraard, maar die twee uitspraken zijn precies hetzelfde....Tiberius schreef:Men kan ook selectief niet-principieel zijn...Marnix schreef:Het lijkt voor mij wel eens alsof men selectief principieel is, daar ging het me even om.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- MarthaMartha
Ik voel met je mee!!!Marnix schreef:Daarmee doelde ik dus op dat het een wel letterlijk wordt genomen en het ander niet. Of het nou gaat om kleding, instrumenten in de dienst, wat we zingen enzovoorts. Er staat een hoop zwart op wit in de Bijbel en sommige dingen worden principieel gehouden omdat het er duidelijk staat en andere dingen die er duidelijk staan worden niet zo gehouden. Er staat dat een man geen vrouwenkleren mag dragen en een vrouw geen mannenkleren en op basis daarvan stelt men dat een vrouw geen broek aan mag, maar in dat hoofdstuk staat ook dat je geen kleding van twee verschillende soorten stof mag dragen en dat is weer geen punt. Dat soort dingen. Ik wil hier niet opnieuw een kledingdiscussie starten, het is als voorbeeld.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert, in jouw kerkelijke denominatie is het zeker gebruikelijk dat vrouwen een broek dragen.Bert Mulder schreef:Als het er opaan komt, is de eerste eis dat men (vrouwen EN mannen!) kuis gekleed gaat. En daar gaat men ook vooral in het refowereldje vaak manco aan.Ander schreef: Ho, de voorbeelden die je aandraagt: kleding: onderscheid tussen man en vrouw, door de refo's uitgelegd en vanuit een hele brede traditie gedragen: broek voor een man, rok voor een vrouw. Dat is een bijbels principe en een bijbels gebod. Over de vorm kunnen we wat van mening verschillen.
Dus, ok, ik draag een rok, laat die maar zo kort mogelijk zijn...
Dan is een lange of korte broek, mijns insziens, bijbels, en die mini NIET!
En ook mannen, kleding die zo strak is dat men geen voorstelling nodig heeft.... en zonder kleding aan het bovenlijf...
en vooral in zwemkleding, dames EN heren ...
Overigens, over kort en mini ben ik het eens hoor, het moet wel eerbaar zijn. En helaas gaat daar veel verkeerd.
Zeker niet.MarthaMartha schreef:uiteraard, maar die twee uitspraken zijn precies hetzelfde....Tiberius schreef:Men kan ook selectief niet-principieel zijn...Marnix schreef:Het lijkt voor mij wel eens alsof men selectief principieel is, daar ging het me even om.
Nog maar een keer dan; ik verwijs naar de postings van Rekcor:MarthaMartha schreef:Ik voel met je mee!!!Marnix schreef:Daarmee doelde ik dus op dat het een wel letterlijk wordt genomen en het ander niet. Of het nou gaat om kleding, instrumenten in de dienst, wat we zingen enzovoorts. Er staat een hoop zwart op wit in de Bijbel en sommige dingen worden principieel gehouden omdat het er duidelijk staat en andere dingen die er duidelijk staan worden niet zo gehouden. Er staat dat een man geen vrouwenkleren mag dragen en een vrouw geen mannenkleren en op basis daarvan stelt men dat een vrouw geen broek aan mag, maar in dat hoofdstuk staat ook dat je geen kleding van twee verschillende soorten stof mag dragen en dat is weer geen punt. Dat soort dingen. Ik wil hier niet opnieuw een kledingdiscussie starten, het is als voorbeeld.
Je hebt bepaalde principes, mogelijk Bijbelse, mogelijk niet-Bijbelse. Dat is het uitgangspunt van je handelen. Of zo je wilt: de wortel.
Daar omheen heb je de manifestatie, dat is je wijze van handelen, de takken.
Om het theologisch uit te drukken: je hebt zedelijke en ceremoniële wetten; sterker nog: sommige wetten bestaan uit een zedelijk en een ceremonieel deel (bijvoorbeeld in het het 4e, 5e en 10e gebod).
De vraag in een wet is dan: welk deel is zedelijk en welk deel ceremonieel? Met een verantwoorde exegese kan je dan het principe in een wet aanwijzen en vervolgens naar dat principe handelen. Wanneer je het ceremoniële deel (eveneens met verantwoorde exegese vastgesteld) kent, kan je dat als context, cultuurgebonden, manifestatie, etc. bestempelen. Maar dat betekent niet, dat je selectief principieel bent. Integendeel: wanneer je je principes helder hebt, kan je juist veel principiëler handelen.
Aanvallen gaat afvallen worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Is dat zo? Niet dat ik aanvallen propageer. Maar als ik het topic observeer dan lees ik tussen de regels een onderliggend vragen.pierre27 schreef:Aanvallen gaat afvallen worden.
Iets dat dieper gaat dan kritiek, meer een zoeken naar werkelijke houvast. Een houvast waarmee we ook naar buiten toe houvast bieden. Volgens mij verwoorde Rekcor iets dergelijks een aantal pagina's terug: Principes of manifestaties. . .