Jij zegt dat de bovenstem niet bestaat, maar er zijn zelfs 'bovenstemboekjes', dus een of andere musicus heeft toch wat op papier gezet, dat hebben de mensen dus niet zelf verzonnen!Hendrikus schreef:wie zei er dat ze niet bestaan dan?Gijs83 schreef:
Er zijn zelfs 'bovenstemboekjes', dus op 1 of andere manier bestaat het toch wel!
Waarom zingen wij zo?
Re: Waarom zingen wij zo?
Ik zeg dat de bovenstem niet bestaat? Waar dan?Gijs83 schreef:Jij zegt dat de bovenstem niet bestaat, maar er zijn zelfs 'bovenstemboekjes', dus een of andere musicus heeft toch wat op papier gezet, dat hebben de mensen dus niet zelf verzonnen!Hendrikus schreef:wie zei er dat ze niet bestaan dan?Gijs83 schreef:
Er zijn zelfs 'bovenstemboekjes', dus op 1 of andere manier bestaat het toch wel!
~~Soli Deo Gloria~~
Hier hebt je over een zelf bedachte "bovenstem". Ik lees het zo: dat jij zegt die mensen dat zelf bedacht en dus niet bestaat!Hendrikus schreef:Gijs83 schreef:Hendrikus schreef:En als het zo uitkomt ook nog met een zelf bedachte "bovenstem".
De bovenstem die die mensen zingen, bedenken ze zelf. Die bestond dus niet. Het was namelijk een andere dan die uit het boekje. Snappie?Gijs83 schreef:Hier hebt je over een zelf bedachte "bovenstem". Ik lees het zo: dat jij zegt die mensen dat zelf bedacht en dus niet bestaat!Hendrikus schreef:Gijs83 schreef:Hendrikus schreef:En als het zo uitkomt ook nog met een zelf bedachte "bovenstem".
~~Soli Deo Gloria~~
OK, dus het boekje was wel correct?Hendrikus schreef: De bovenstem die die mensen zingen, bedenken ze zelf. Die bestond dus niet. Het was namelijk een andere dan die uit het boekje. Snappie?
Er bestaat wel een boekje, ja. Uitgegeven door de Werkgroep Bovenstem Nieuw-Lekkerland. Dat is ook maar "een" bovenstem. Want "de" bovenstem bestaat niet.Gijs83 schreef:OK, dus het boekje was wel correct?Hendrikus schreef: De bovenstem die die mensen zingen, bedenken ze zelf. Die bestond dus niet. Het was namelijk een andere dan die uit het boekje. Snappie?
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus schreef:
De bovenstem die die mensen zingen, bedenken ze zelf. Die bestond dus niet. Het was namelijk een andere dan die uit het boekje. Snappie?

De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion schreef:Hendrikus schreef:
De bovenstem die die mensen zingen, bedenken ze zelf. Die bestond dus niet. Het was namelijk een andere dan die uit het boekje. Snappie?![]()
. Ik kan het wel waarderen als mensen creatief bezig zijn, sommigen kunnen er wat van

Ik soms ook wel, maar het is niet zoals het hoort en dat is de pro's dan misschien een doorn in het oog? 
Volgens mij is veel kennis / verstand van dingen hebben dan ook wel eens een handicap. Ik heb zelf me wel met audio / video / licht bezig gehouden en dan erger ik me soms aan allerlei dingen, maar als ik dat dan zeg tegen iemand die daar nooit mee gewerkt heeft, blijkt die heerlijk te hebben genoten en nergens last van gehad te hebben. En zo hoor ik soms ook wel eens kritiek van mensen op muzikale zaken waar ik me dan totaal niet aan heb geërgerd

Volgens mij is veel kennis / verstand van dingen hebben dan ook wel eens een handicap. Ik heb zelf me wel met audio / video / licht bezig gehouden en dan erger ik me soms aan allerlei dingen, maar als ik dat dan zeg tegen iemand die daar nooit mee gewerkt heeft, blijkt die heerlijk te hebben genoten en nergens last van gehad te hebben. En zo hoor ik soms ook wel eens kritiek van mensen op muzikale zaken waar ik me dan totaal niet aan heb geërgerd

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
uit het RD van vandaag:
Geestelijke lied als wapen in de strijd
14-08-2009 07:48 |
Over geestelijke liederen is heel wat af gestreden. De introductie van liederen in coupletvorm in de westerse kerk is zelfs te danken aan een dogmatische strijd, over de godheid van Christus.
In de vierde eeuw schreef kerkvader Ambrosius hymnen waarin Jezus’ goddelijkheid nadrukkelijk beleden werd, aldus Jan Smelik in ”2000 jaar Nederlanders en hun geestelijke liederen”, het 24e deel van de reeks ”Geloof in Nederland”. Zo kreeg Ambrosius de eretitel ”vader van de westerse kerkzang”.
Officieel mocht er in de kerk alleen in het Latijn en door het koor gezongen worden, aldus Smelik. „Maar waarschijnlijk heeft het volk in of rond de mis zo nu en dan liederen gezongen, vooral met Kerst.” Een voorbeeld is ”Nu syt wellekome”, dat nog steeds gezongen wordt.
Veel geestelijke liederen werden gemaakt op wereldse muziek of naar een wereldlijk voorbeeld, zoals het lied ”Het daghet inden oosten”. Het eerste volledige psalmboek in de volkstaal, de ”Souterliedekens” (1540), wilde volgens de voorrede de „sotte vleescelike liedekens” uitbannen door religieus verantwoorde teksten te bieden. „En zo kon het gebeuren”, schrijft Smelik, „dat een bruiloftslied met de intrigerende beginregel ”En de bruyt wou niet te bedde”, werd gebruikt om de berijming van Psalm 150 te zingen.”
Vagevuur
Rooms-katholieken en protestanten gebruikten hun liederen niet alleen ter onderwijzing van de achterban maar ook als wapen in de strijd tegen andere geloofsovertuigingen. De jezuïet Adam Contzen schreef in 1620: „Luthers liederen hebben aan de zielen meer schade aangericht dan al zijn geschriften en redevoeringen.”
In een rooms-katholieke bundel staat het lied ”Vande helle ende van ’t Vaghevier”, waarin over Calvijn wordt gezegd: „Calvin (…) is nu inde hel / Daer is hy door Godts bevel / Blijven sal daer int ghequel / ’T gheloof leert my dat wel.”
Datheen
Protestanten waren bovenal herkenbaar aan hun psalmboekjes en het zingen van berijmde psalmen. Hoogstwaarschijnlijk zijn er altijd gereformeerde kerken geweest waar behalve psalmen soms andere liederen gezongen werden.
Petrus Datheen publiceerde in 1566 een Nederlandse vertaling van het Geneefse Psalter. De doopsgezinden gingen in de zeventiende eeuw eveneens Datheens berijming gebruiken, maar de tegelbakker Joachim Oudaen maakte rond 1680 een nieuwe psalmberijming op de Geneefse melodieën. Lutheranen zongen ook Psalmen, maar in een eigen berijming.
Tijdens kerkdiensten zongen gereformeerden gewoon de psalmberijming van eigen voorkeur, aldus Smelik. „Als de buurman de verkeerde be0rijming zong, werd hij overschreeuwd. Het was een van de redenen waarom de kwaliteit van de gemeentezang bijzonder slecht was. Er werd in een zeer laag tempo gezongen, waarbij tot overmaat van ramp alle noten dezelfde nootwaarde kregen. Over het zingen van één couplet kon men wel tussen de tien en vijftien minuten doen.”
Dit is het twintigste deel in een serie over geloven in Nederland. Aanleiding is de uitgave van de reeks ”Geloof in Nederland”.
refdag.nl/geloofinnederland.
Over geestelijke liederen is heel wat af gestreden. De introductie van liederen in coupletvorm in de westerse kerk is zelfs te danken aan een dogmatische strijd, over de godheid van Christus.
In de vierde eeuw schreef kerkvader Ambrosius hymnen waarin Jezus’ goddelijkheid nadrukkelijk beleden werd, aldus Jan Smelik in ”2000 jaar Nederlanders en hun geestelijke liederen”, het 24e deel van de reeks ”Geloof in Nederland”. Zo kreeg Ambrosius de eretitel ”vader van de westerse kerkzang”.
Officieel mocht er in de kerk alleen in het Latijn en door het koor gezongen worden, aldus Smelik. „Maar waarschijnlijk heeft het volk in of rond de mis zo nu en dan liederen gezongen, vooral met Kerst.” Een voorbeeld is ”Nu syt wellekome”, dat nog steeds gezongen wordt.
Veel geestelijke liederen werden gemaakt op wereldse muziek of naar een wereldlijk voorbeeld, zoals het lied ”Het daghet inden oosten”. Het eerste volledige psalmboek in de volkstaal, de ”Souterliedekens” (1540), wilde volgens de voorrede de „sotte vleescelike liedekens” uitbannen door religieus verantwoorde teksten te bieden. „En zo kon het gebeuren”, schrijft Smelik, „dat een bruiloftslied met de intrigerende beginregel ”En de bruyt wou niet te bedde”, werd gebruikt om de berijming van Psalm 150 te zingen.”
Vagevuur
Rooms-katholieken en protestanten gebruikten hun liederen niet alleen ter onderwijzing van de achterban maar ook als wapen in de strijd tegen andere geloofsovertuigingen. De jezuïet Adam Contzen schreef in 1620: „Luthers liederen hebben aan de zielen meer schade aangericht dan al zijn geschriften en redevoeringen.”
In een rooms-katholieke bundel staat het lied ”Vande helle ende van ’t Vaghevier”, waarin over Calvijn wordt gezegd: „Calvin (…) is nu inde hel / Daer is hy door Godts bevel / Blijven sal daer int ghequel / ’T gheloof leert my dat wel.”
Datheen
Protestanten waren bovenal herkenbaar aan hun psalmboekjes en het zingen van berijmde psalmen. Hoogstwaarschijnlijk zijn er altijd gereformeerde kerken geweest waar behalve psalmen soms andere liederen gezongen werden.
Petrus Datheen publiceerde in 1566 een Nederlandse vertaling van het Geneefse Psalter. De doopsgezinden gingen in de zeventiende eeuw eveneens Datheens berijming gebruiken, maar de tegelbakker Joachim Oudaen maakte rond 1680 een nieuwe psalmberijming op de Geneefse melodieën. Lutheranen zongen ook Psalmen, maar in een eigen berijming.
Tijdens kerkdiensten zongen gereformeerden gewoon de psalmberijming van eigen voorkeur, aldus Smelik. „Als de buurman de verkeerde be0rijming zong, werd hij overschreeuwd. Het was een van de redenen waarom de kwaliteit van de gemeentezang bijzonder slecht was. Er werd in een zeer laag tempo gezongen, waarbij tot overmaat van ramp alle noten dezelfde nootwaarde kregen. Over het zingen van één couplet kon men wel tussen de tien en vijftien minuten doen.”
Dit is het twintigste deel in een serie over geloven in Nederland. Aanleiding is de uitgave van de reeks ”Geloof in Nederland”.
refdag.nl/geloofinnederland.
~~Soli Deo Gloria~~
Hoe zou dat geweest zijn? Zou de een vlug en de ander langzaam gezongen hebben? Ik ben naar Dordt geweest (Calvijn tentoonstelling). Daar kon je ook luisteren naar verschillende psalmen. Volgens zeggen zouden de mensen zo gezongen hebben in die perioden. Mij is het niets bijzonders opgevallen. 't Zullen wel koren geweest zijn die het gezongen hebben ipv gemeenten.Hendrikus schreef:uit het RD van vandaag:
Datheen
„Als de buurman de verkeerde berijming zong, werd hij overschreeuwd.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Over het zingen van één couplet kon men wel tussen de tien en vijftien minuten doen.”

Moet er toch echt niet aan denken

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Hendrikus schreef:waarbij tot overmaat van ramp alle noten dezelfde nootwaarde kregen.

Het is wel duidelijk waar de voorkeur van meneer Smelik ligt.
- Johann Gottfried Walther
Die goede oude tijd, Hendrikus verlangt vast ook terug naar de tijd dat men nog 2 of 3 verschillende berijmingen door elkaar heen zong.
Rimtisch zeker, maar wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam.

Rimtisch zeker, maar wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jongere schreef:Hendrikus schreef:waarbij tot overmaat van ramp alle noten dezelfde nootwaarde kregen.![]()
Het is wel duidelijk waar de voorkeur van meneer Smelik ligt.

Maar, ik heb niet het idee dat hij zozeer z'n voorkeur uit; eerder dat hij gewoon beschrijft hoe de (excusez le mot) verminking van de geneefse melodieën tot stand is gekomen...