Over moppentrommels in de Saambinder

jvdg

Re: Over moppentrommels in de Saambinder

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
L.M.P. Scholten schreef:Ook uitdrukkingen die principieel niet direct verwerpelijk zijn, maar wel getuigen van taalbederf of taalvervuiling, zouden we niet in de mond moeten willen nemen. Neem nu eens een kreet als ‘doeg’, of ‘doei’. Wie denkt er bij dergelijke vervormingen nog aan de oorspronkelijke zinrijke betekenis van het elkaar bij het afscheid nemen een goede dag toewensen?
Dit vind ik dus je reinste flauwekul in het artikel waar ik het op zichzelf verder wel mee eens ben. Ik vraag me dan altijd af waarom dat dan altijd uitgebreid moet worden met een voorbeeld (zoals bovenstaand), waarvan ik kramp krijg in m'n lachspieren.
En hoe luiden jouw kramploze (standaard-) afscheidswoorden gewoonlijk?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:
L.M.P. Scholten schreef:Ook uitdrukkingen die principieel niet direct verwerpelijk zijn, maar wel getuigen van taalbederf of taalvervuiling, zouden we niet in de mond moeten willen nemen. Neem nu eens een kreet als ‘doeg’, of ‘doei’. Wie denkt er bij dergelijke vervormingen nog aan de oorspronkelijke zinrijke betekenis van het elkaar bij het afscheid nemen een goede dag toewensen?
Dit vind ik dus je reinste flauwekul in het artikel waar ik het op zichzelf verder wel mee eens ben. Ik vraag me dan altijd af waarom dat dan altijd uitgebreid moet worden met een voorbeeld (zoals bovenstaand), waarvan ik kramp krijg in m'n lachspieren.
Tot kijk!
Groeten!
Doei!
Doeg!
Dag!
Tot ziens!
heuj!
:livre
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
jvdg schreef:
Luther schreef:
Tot kijk!
Groeten!
Doei!
Doeg!
Dag!
Tot ziens!
heuj!
Die laatste snap ik niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:
jvdg schreef:
Tot kijk!
Groeten!
Doei!
Doeg!
Dag!
Tot ziens!
heuj!
Die laatste snap ik niet.
Dat is een kookboek, snap je dat niet...
Kookse! (die katten)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dirk91

Bericht door Dirk91 »

Luther schreef:
Ja, dat vond ik zelf ook zo overdreven. :slurp
Marnix

Re: Re:

Bericht door Marnix »

jakobmarin schreef:
Marnix schreef:Vrij Dom Mopje.....
Vrij Direct Meegedeeld....
Ach, het is ook maar mijn mening hoor :)

Laten we het er op houden dat het totaal mijn humor niet is ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Re: Re:

Bericht door albion »

Marnix schreef:
jakobmarin schreef:
Marnix schreef:Vrij Dom Mopje.....
Vrij Direct Meegedeeld....
Ach, het is ook maar mijn mening hoor :)

Laten we het er op houden dat het totaal mijn humor niet is ;)
Ik denk ook niet dat de ds. het als humor bracht om eerlijk te zijn. Bij ons leeft dat niet zo op de kansel. Ze zijn doordrongen van de eeuwigheidswaarde van de zielen die onder hun gehoor zitten en (denk ik) dan past het niet om de lachers op hun hand te krijgen. Wat ze zeggen menen ze als waarschuwing tegen...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm... misschien als satire? Das ook een vorm van humor... en eentje waar een waarschuwing in kan zitten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
parsifal schreef:Mijn zusje had toen ze klein was ook wel een mooie naar aanleiding van een vraag over de verloren zoon. "Wie was er niet blij toen de jongste zoon weer thuis kwam?" antwoord: "Het gemeste kalf".
:mdr :mdr

Ik zat gisteren nog een preek van ds. Jac van Dijk te luisteren. Over humor op de preekstoel gesproken.. Ik snap niet dat het zo stil bleef in die dienst. :?
idd, we hadden thuis wat bandjes van die Ds. Op prekensite.nl staan er nog wat...
Lourens

Bericht door Lourens »

Elders op het forum werd ook gesproken over humor of kwinkslagen op de preekstoel. Of het nu wel of niet kon.

Afgelopen zondag hadden we een preek over Paulus die preekte voor koning Agrippa.
Een hele indrukwekkende en appelerende preek......... die eindigde met een kwinkslag.
Ja ook Paulus deed dat, nota bene voor de koning. (Hand.26:29)
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
albion

Bericht door albion »

fluitje schreef:Elders op het forum werd ook gesproken over humor of kwinkslagen op de preekstoel. Of het nu wel of niet kon.

Afgelopen zondag hadden we een preek over Paulus die preekte voor koning Agrippa.
Een hele indrukwekkende en appelerende preek......... die eindigde met een kwinkslag.

Toch denk ik niet dat Paulus dat als een kwinkslag zag, maar dat hij het zeer ernstig bedoelde, want het valt niet mee om zo dichtbij te komen
en toch verloren te moeten gaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

albion schreef:
fluitje schreef:Elders op het forum werd ook gesproken over humor of kwinkslagen op de preekstoel. Of het nu wel of niet kon.

Toch denk ik niet dat Paulus dat als een kwinkslag zag, maar dat hij het zeer ernstig bedoelde, want het valt niet mee om zo dichtbij te komen en toch verloren te moeten gaan.
Ernst en kwinkslag kan goed samengaan.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Gisteren las ik over Petrus voor de Hoge Raad. Petrus begint daar zijn "verdediging" met de woorden: "Alzo wij heden rechterlijk onderzocht worden over de weldaad aan een krank mens geschied, waardoor hij gezond geworden is..."
Vind ik ook wel humor eigenlijk.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

eilander schreef:Gisteren las ik over Petrus voor de Hoge Raad. Petrus begint daar zijn "verdediging" met de woorden: "Alzo wij heden rechterlijk onderzocht worden over de weldaad aan een krank mens geschied, waardoor hij gezond geworden is..."
Tja, als een echte advocaat. Die beginnen meestal ook hun pleidooien op dergelijke wijze. Met humor heeft het niet veel te maken, zeker als je de ernst van die situatie toen beseft (Stefanus is dan al gestenigd).
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
eilander schreef:Gisteren las ik over Petrus voor de Hoge Raad. Petrus begint daar zijn "verdediging" met de woorden: "Alzo wij heden rechterlijk onderzocht worden over de weldaad aan een krank mens geschied, waardoor hij gezond geworden is..."
Tja, als een echte advocaat. Die beginnen meestal ook hun pleidooien op dergelijke wijze. Met humor heeft het niet veel te maken, zeker als je de ernst van die situatie toen beseft (Stefanus is dan al gestenigd).
voor de zoveelste keer: ernst en humor kunnen samengaan.

Of ben ik nou de enige die dit zegt? :huhu Er wordt net gedaan of die 2 elkaars tegenpolen zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gesloten