En hoe luiden jouw kramploze (standaard-) afscheidswoorden gewoonlijk?Luther schreef:Dit vind ik dus je reinste flauwekul in het artikel waar ik het op zichzelf verder wel mee eens ben. Ik vraag me dan altijd af waarom dat dan altijd uitgebreid moet worden met een voorbeeld (zoals bovenstaand), waarvan ik kramp krijg in m'n lachspieren.L.M.P. Scholten schreef:Ook uitdrukkingen die principieel niet direct verwerpelijk zijn, maar wel getuigen van taalbederf of taalvervuiling, zouden we niet in de mond moeten willen nemen. Neem nu eens een kreet als ‘doeg’, of ‘doei’. Wie denkt er bij dergelijke vervormingen nog aan de oorspronkelijke zinrijke betekenis van het elkaar bij het afscheid nemen een goede dag toewensen?
Over moppentrommels in de Saambinder
Re: Over moppentrommels in de Saambinder
Tot kijk!jvdg schreef:En hoe luiden jouw kramploze (standaard-) afscheidswoorden gewoonlijk?Luther schreef:Dit vind ik dus je reinste flauwekul in het artikel waar ik het op zichzelf verder wel mee eens ben. Ik vraag me dan altijd af waarom dat dan altijd uitgebreid moet worden met een voorbeeld (zoals bovenstaand), waarvan ik kramp krijg in m'n lachspieren.L.M.P. Scholten schreef:Ook uitdrukkingen die principieel niet direct verwerpelijk zijn, maar wel getuigen van taalbederf of taalvervuiling, zouden we niet in de mond moeten willen nemen. Neem nu eens een kreet als ‘doeg’, of ‘doei’. Wie denkt er bij dergelijke vervormingen nog aan de oorspronkelijke zinrijke betekenis van het elkaar bij het afscheid nemen een goede dag toewensen?
Groeten!
Doei!
Doeg!
Dag!
Tot ziens!
heuj!

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Die laatste snap ik niet.Luther schreef:Tot kijk!jvdg schreef:En hoe luiden jouw kramploze (standaard-) afscheidswoorden gewoonlijk?Luther schreef:Dit vind ik dus je reinste flauwekul in het artikel waar ik het op zichzelf verder wel mee eens ben. Ik vraag me dan altijd af waarom dat dan altijd uitgebreid moet worden met een voorbeeld (zoals bovenstaand), waarvan ik kramp krijg in m'n lachspieren.L.M.P. Scholten schreef:Ook uitdrukkingen die principieel niet direct verwerpelijk zijn, maar wel getuigen van taalbederf of taalvervuiling, zouden we niet in de mond moeten willen nemen. Neem nu eens een kreet als ‘doeg’, of ‘doei’. Wie denkt er bij dergelijke vervormingen nog aan de oorspronkelijke zinrijke betekenis van het elkaar bij het afscheid nemen een goede dag toewensen?
Groeten!
Doei!
Doeg!
Dag!
Tot ziens!
heuj!
Dat is een kookboek, snap je dat niet...jvdg schreef:Die laatste snap ik niet.Luther schreef:Tot kijk!jvdg schreef:
En hoe luiden jouw kramploze (standaard-) afscheidswoorden gewoonlijk?
Groeten!
Doei!
Doeg!
Dag!
Tot ziens!
heuj!
Kookse! (die katten)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ja, dat vond ik zelf ook zo overdreven.Luther schreef:Dit vind ik dus je reinste flauwekul in het artikel waar ik het op zichzelf verder wel mee eens ben. Ik vraag me dan altijd af waarom dat dan altijd uitgebreid moet worden met een voorbeeld (zoals bovenstaand), waarvan ik kramp krijg in m'n lachspieren.L.M.P. Scholten schreef:Ook uitdrukkingen die principieel niet direct verwerpelijk zijn, maar wel getuigen van taalbederf of taalvervuiling, zouden we niet in de mond moeten willen nemen. Neem nu eens een kreet als ‘doeg’, of ‘doei’. Wie denkt er bij dergelijke vervormingen nog aan de oorspronkelijke zinrijke betekenis van het elkaar bij het afscheid nemen een goede dag toewensen?

Re: Re:
Ach, het is ook maar mijn mening hoorjakobmarin schreef:Vrij Direct Meegedeeld....Marnix schreef:Vrij Dom Mopje.....

Laten we het er op houden dat het totaal mijn humor niet is

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Re:
Ik denk ook niet dat de ds. het als humor bracht om eerlijk te zijn. Bij ons leeft dat niet zo op de kansel. Ze zijn doordrongen van de eeuwigheidswaarde van de zielen die onder hun gehoor zitten en (denk ik) dan past het niet om de lachers op hun hand te krijgen. Wat ze zeggen menen ze als waarschuwing tegen...Marnix schreef:Ach, het is ook maar mijn mening hoorjakobmarin schreef:Vrij Direct Meegedeeld....Marnix schreef:Vrij Dom Mopje.....![]()
Laten we het er op houden dat het totaal mijn humor niet is
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hm... misschien als satire? Das ook een vorm van humor... en eentje waar een waarschuwing in kan zitten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
idd, we hadden thuis wat bandjes van die Ds. Op prekensite.nl staan er nog wat...Jongere schreef:parsifal schreef:Mijn zusje had toen ze klein was ook wel een mooie naar aanleiding van een vraag over de verloren zoon. "Wie was er niet blij toen de jongste zoon weer thuis kwam?" antwoord: "Het gemeste kalf".![]()
![]()
Ik zat gisteren nog een preek van ds. Jac van Dijk te luisteren. Over humor op de preekstoel gesproken.. Ik snap niet dat het zo stil bleef in die dienst.
Elders op het forum werd ook gesproken over humor of kwinkslagen op de preekstoel. Of het nu wel of niet kon.
Afgelopen zondag hadden we een preek over Paulus die preekte voor koning Agrippa.
Een hele indrukwekkende en appelerende preek......... die eindigde met een kwinkslag.
Ja ook Paulus deed dat, nota bene voor de koning. (Hand.26:29)
Afgelopen zondag hadden we een preek over Paulus die preekte voor koning Agrippa.
Een hele indrukwekkende en appelerende preek......... die eindigde met een kwinkslag.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
fluitje schreef:Elders op het forum werd ook gesproken over humor of kwinkslagen op de preekstoel. Of het nu wel of niet kon.
Toch denk ik niet dat Paulus dat als een kwinkslag zag, maar dat hij het zeer ernstig bedoelde, want het valt niet mee om zo dichtbij te komen
en toch verloren te moeten gaan.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
- jakobmarin
Ernst en kwinkslag kan goed samengaan.albion schreef:fluitje schreef:Elders op het forum werd ook gesproken over humor of kwinkslagen op de preekstoel. Of het nu wel of niet kon.
Toch denk ik niet dat Paulus dat als een kwinkslag zag, maar dat hij het zeer ernstig bedoelde, want het valt niet mee om zo dichtbij te komen en toch verloren te moeten gaan.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gisteren las ik over Petrus voor de Hoge Raad. Petrus begint daar zijn "verdediging" met de woorden: "Alzo wij heden rechterlijk onderzocht worden over de weldaad aan een krank mens geschied, waardoor hij gezond geworden is..."
Vind ik ook wel humor eigenlijk.
Tja, als een echte advocaat. Die beginnen meestal ook hun pleidooien op dergelijke wijze. Met humor heeft het niet veel te maken, zeker als je de ernst van die situatie toen beseft (Stefanus is dan al gestenigd).eilander schreef:Gisteren las ik over Petrus voor de Hoge Raad. Petrus begint daar zijn "verdediging" met de woorden: "Alzo wij heden rechterlijk onderzocht worden over de weldaad aan een krank mens geschied, waardoor hij gezond geworden is..."
- jakobmarin
voor de zoveelste keer: ernst en humor kunnen samengaan.Erasmiaan schreef:Tja, als een echte advocaat. Die beginnen meestal ook hun pleidooien op dergelijke wijze. Met humor heeft het niet veel te maken, zeker als je de ernst van die situatie toen beseft (Stefanus is dan al gestenigd).eilander schreef:Gisteren las ik over Petrus voor de Hoge Raad. Petrus begint daar zijn "verdediging" met de woorden: "Alzo wij heden rechterlijk onderzocht worden over de weldaad aan een krank mens geschied, waardoor hij gezond geworden is..."
Of ben ik nou de enige die dit zegt?

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.