Homoseksualiteit in Bijbels licht

denkertje21

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

backtobasic schreef: enneh...of de heterosexuele daad niet zondig is....worden wij niet allen in zonde verwekt?
Was de daad niet altijd een "noodzakelijk kwaad" ?
Wat een onzin! Misschien zien alleen sommingen in onze kringen dit als een 'noodzakelijk kwaad'.
Maar ik denk niet dat het prettige gevoel er zomaar in is geschapen!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

backtobasic schreef: enneh...of de heterosexuele daad niet zondig is....worden wij niet allen in zonde verwekt?
dat is roomse onzin!

Heb 13:4
Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Bert Mulder schreef:
dat is roomse onzin!

Het huwelijk is eerlijk onder allen, en het bed onbevlekt; maar hoereerders en overspelers zal God oordelen.
Een huwelijk is meer dan elke nacht erop, neem ik aan.
een ongestelde vrouw is onrein, evenals een bevlekt bed. een zaadstorting moet door water gereinigd worden, zegt de bijbel.
de daad lijkt dus niet zo kosher....
Sola Scriptura
Bert Mulder
Contacteer:

backtobasic schreef:
Bert Mulder schreef:
dat is roomse onzin!

Een huwelijk is meer dan elke nacht erop, neem ik aan.
een ongestelde vrouw is onrein, evenals een bevlekt bed. een zaadstorting moet door water gereinigd worden, zegt de bijbel.
de daad lijkt dus niet zo kosher....
We hebben het hier niet over de ceremoniele wetgeving, meen ik....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Heb je soms tijd teveel?
Misschien kan het wat vriendelijker, Bert.
Nee, ik heb geen tijd te veel.
En wat mij betreft hebben we het niet meer over de vraag of de specifiek-homofiele geaardheid aangeboren is of niet (en sluiten dit dus af).
Echter, antwoorden hierop die nogal nietszeggend zijn, trekken mij niet aan. (Een specifieke geaardheid valt immers niet te bewijzen uit het feit dat we allen een zondige natuur hebben.)
Dan denk ik bij mijzelf: Reageer óf op zo'n manier dat we er ook iets aan hebben óf reageer gewoon niet.
Vandaar mijn reactie.
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:Heb je soms tijd teveel?
Misschien kan het wat vriendelijker, Bert.
Nee, ik heb geen tijd te veel.
En wat mij betreft hebben we het niet meer over de vraag of de specifiek-homofiele geaardheid aangeboren is of niet.
Echter, antwoorden hierop die nogal nietszeggend zijn, trekken mij niet aan. (Een specifieke geaardheid valt immers niet te bewijzen uit het feit dat we allen een zondige natuur hebben.)
Dan denk ik bij mijzelf: Reageer óf op zo'n manier dat we er ook iets aan hebben óf reageer gewoon niet.
Vandaar mijn reactie.
Insgelijks...

(de pot verwijt de ketel....)

Een beetje chronologie:

Zonderling: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 96#p370396
Bert Mulder: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 98#p370398
Zonderling: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 99#p370399
Bert Mulder: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 02#p370402
Zonderling: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 27#p370427
Bert Mulder: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 27#p370427

En nadat ik de wijziging in Zonderling's eerste post opmerkte:

http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php ... 85#p370485

Dus wie is hier aan het provoceren?

Wie zoekt er ruzie, Zonderling?
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 14 jul 2009, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Graag wat vriendelijker tegen elkaar, broeders...
Zonderling

Bericht door Zonderling »

@Bert,

1. Prima dat je aan geschiedschrijving doet. Maar doe het dan ook goed. Je reageerde de laatste keer niet op een wijziging maar op een zin die er vanaf het begin instond. Zoals je kunt zien wanneer je de reeks langsloopt.

2. En verder: Ik heb genoeg van alle verdachtmakingen. Heb ik zelf één onhebbelijk woord gebruikt dat deze reactie van jou waard is?

::salut
Bert Mulder
Contacteer:

eerlijk gezegd, ik weet niet wat je in dat eerste bericht gewijzigd heb. Maar ik begreep niet waar je op zat te vitten, en las dus het hele onderwerp van de laatste paar dagen even door. En toen merkte ik op, dat je in wezen hetzelfde zei, waar je mij op aansprak.

Dit is hetgeen ik bedoeld met je vitten en zeuren:
Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:daar we weten dat we allen in zonden ontvangen en geboren zijn, is het dus aannemelijk dat ook de homo's zo geboren zijn.
Deze logica vat ik niet eerlijk gezegd.
Zonderling schreef:
Blijft niet helder.

Alle mensen hebben een zondige aard en die zondige aard richt zich tegen AL Gods geboden.
Dus ook tegen het zevende gebod.
De vraag is echter of homo's als homo's geboren worden, dus in dit opzicht anders geaard dan hetero's.
Jouw statement is hierin dubbelzinnig.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Graag wat vriendelijker tegen elkaar, broeders...
Jij denkt: waar twee kijven, hebben twee schuld. Dat is niet altijd waar.
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
:)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Ok, wie de schoen niet past, hoeft hem ook niet aan te trekken.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

halloooooo, dit is een draadje over homoseksualiteit in Bijbels licht!!!

hou's op met dat gekibbel!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

barjan schreef:denker, je geaardheid is net zo zondig als die van mij en alleen voor mensen met een zondige geaardheid is er een Zaligmaker.
Die gezond zijn hebben geen medicijnmeester nodig maar die ziek zijn.
De geaardheid van een homo is niet zondiger dan een niet-home maar even zondig omdat het net zo ik-gericht is.
Als je volgens Gods woord wilt leven dan moet je niet ik-gericht leven maar zoals de Heere het wil en dan leef je je niet uit in de lusten die uit je geaardheid komen maar dan strijd je daartegen en leeft je je uit in het navolgen van Christus.
Ben ik het zo mee eens, wat fijn dat er iemand is die genuanceerd kan zijn!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Vanmorgen las ik in het Nederlands Dagblad een opiniebijdrage, die precies weergaf, hoe ik in dit topic mijn visie heb proberen te verwoorden.
Voor homo is er een andere weg dan relatie
Geplaatst: ND 21 juli 2009 09:20, laatste wijziging: 21 juli 2009 09:32

door Reitze Siebesma

Voor homo's is er een andere weg dan het aangaan van een (seksuele) relatie. Wie uit het isolement komt en door een proces van verwerking heen gaat, kan komen tot meer ruimte en innerlijke vrijheid.

Zou het nog lang duren voordat homoseksuele relaties in orthodox-christelijke kring aanvaard zijn? Met deze vraag eindigt dr. A.L.Th. de Bruijne zijn artikel 'Smoesjes rond homoseksualiteit' in de krant van 11 juli. De Bruijne beschrijft hoe sommige kerken uit pastorale overwegingen als noodmaatregel verdragen wanneer homo's seksueel samenleven. Hij beschrijft ook twee andere routes waarbij men een stap verdergaat en niet langer vasthoudt aan het idee dat homoseksuele relaties tegen Gods wil zijn.

Dat De Bruijne ontwikkelingen op dit vlak niet toejuicht, is helder in dit artikel. Ik voel me door het artikel uitgedaagd. Mijn reactie heeft wellicht te maken met mijn eigen homoseksuele achtergrond, maar ook met het feit dat ik, als docent verbonden aan Different (hulp bij seksuele identiteitsvragen, onderdeel van Tot Heil des Volks), mij onder meer bezighoud met de vraag hoe in pastoraat om te gaan met homoseksualiteit. Hoe kunnen we als gelovigen die vasthouden aan het gegeven dat de Bijbel geen andere ruimte biedt aan seksuele relaties dan die tussen man en vrouw in het huwelijk, medegelovigen die in hun eigen leven te maken hebben met homoseksualiteit, steunen in het gaan van de Bijbelse weg? In het artikel van De Bruijne wordt een tendens beschreven die ook ik waarneem: veel christenen gaan ervan uit dat het niet (altijd) haalbaar is voor iemand met een homoseksuele gerichtheid om 'nee' te zeggen tegen een homoseksuele relatie. De kerk moet beginnen mensen die dit zo beleven serieus te nemen. Vervolgens is de vraag of zij iets kan aanbieden waardoor er voor mensen ruimte komt om op een manier om te gaan met hun seksualiteit die in overeenstemming is met de bedoeling van God.

Cultuur
Waarom zou het niet haalbaar zijn om als christen met een homoseksuele gerichtheid de Bijbelse weg te gaan? Velen zullen wijzen op het gegeven dat zoals het voor een hetero normaal is om een relatie aan te gaan met iemand van het andere geslacht, het voor een homo normaal is om een relatie aan te gaan met iemand van het eigen geslacht. Maar stellen we hiermee de norm van de cultuur niet boven die van de Bijbel? Ik ontken niet dat 'nee' zeggen tegen een homorelatie moeilijk kan zijn. In de kerk gaat het erom dat we volgelingen van Christus zijn of worden. Belooft Jezus ons dat Hem volgen een gemakkelijke opdracht is? Wat onze seksuele gerichtheid ook is, een volgeling van Jezus zijn heeft altijd verregaande consequenties. Het kost ons niet iets, het kost ons alles.

Niet in tegenspraak hiermee is als we vaststellen dat het voor geen enkel mens mogelijk is de wet van God te houden. Leven volgens Bijbelse normen is voor niemand haalbaar. Daarom laat het Nieuwe Testament zien dat niet de wet het middel is om in het reine te komen met God en om te komen tot levensheiliging, maar het kruis. Door Christus alleen worden we rechtvaardig verklaard en kunnen we groeien in een levensstijl die in overeenstemming is met de wil van God. Daarbij moeten we elke keer opnieuw leren dat Gods genade de kracht is waardoor ons leven verandert. Ook voor een christen met een homoseksuele gerichtheid wordt het op die manier mogelijk om de Bijbelse weg te gaan.

Isolement
Er kunnen factoren van allerlei aard een rol spelen waardoor mensen het niet als haalbaar ervaren om 'nee' te zeggen tegen homoseks. Ik denk terug aan de tijd dat ik voorganger was in een evangelische gemeente en sterk geconfronteerd werd met mijn homoseksuele gevoelens. Ik ervoer veel pijn vanwege eenzaamheid vanuit het verleden, maar ook omdat ik meende dat mijn positie meebracht dat ik beter kon zwijgen. Mijn gevoel van eigenwaarde kreeg een knauw toen allerlei zaken in mijn omgeving minder goed gingen. Het was een tijd dat ik me kwetsbaar voelde, ik was bang dat het me niet zou lukken trouw te blijven aan mijn keuze om 'nee' te zeggen tegen homoseks.

Toen ik uit mijn isolement kwam en door een proces ging van verwerking, kwam er meer ruimte en merkte ik dat ik in emotioneel en geestelijk opzicht begon te groeien. Ik leerde mijn gevoelens niet langer als bedreigend te beschouwen, maar eerder als een soort uitdaging. Allerlei vragen kwamen aan bod zoals: 'op welke manier verhoud ik me tot anderen?' (verlangen naar intimiteit), 'wie ben ik?' (identiteit), 'welke waarde heb ik? Het was geen geestelijke roetsjbaan, maar een begaanbare weg, waarbij ik aan de slag ging met een aantal concrete zaken. En deze weg leidde naar een grotere innerlijke vrijheid. Als in pastoraat of hulpverlening de hele mens aan bod mag komen, en het niet alleen maar gaat om de kwestie homoseksualiteit, kunnen wegen opengaan die aanvankelijk onbegaanbaar leken. Dit is niet alleen mijn ervaring, maar ook die van anderen die wellicht een levensverhaal hebben dat verschillend is van het mijne.

Zou het nog lang duren voordat homoseksuele relaties in orthodox-christelijke kring aanvaard zijn? Ik hoop dat kerken en christenen niet alleen zullen blijven wijzen op de andere route die er is, maar dat ze, gedreven door bewogenheid en met raad en daad, medegelovigen met een homoseksuele gerichtheid zullen bijstaan op hun levensreis.

Reitze Siebesma is als docent verbonden aan Different, centrum voor psychosociale hulp bij seksuele identiteitsvragen van de stichting Tot Heil des Volks in Amsterdam.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten