Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
We moeten uitkijken dat we in de strijd tegen lijdelijkheid niet een andere dwaling gaan omhelzen. Laten we voorop stellen dat het de Geest is die levend maakt. Er valt weinig wezenlijk te doen voor een dode, die wordt geheel lijdelijk door God opgezocht en levend gemaakt, waarna hij gaat willen werken. Dat je dit in de praktijk zo niet direct kunt zien is iets anders. Heel belangrijk is het feit dat God levend maakt dóór de prediking, dat moet de dienaar van dat Woord al veel te zeggen hebben, ook over de manier waarop dat Woord wordt gebracht.
Als een persoon onbekeerd blijft is dat zijn eigen schuld, die hij ook zelf zal moeten dragen. Maar tevens durf ik te zeggen dat God heeft gekozen deze persoon nooit levend te maken. Niet aan de hand van wat die persoon zou gaan doen, maar in Zichzelf.
Als een persoon onbekeerd blijft is dat zijn eigen schuld, die hij ook zelf zal moeten dragen. Maar tevens durf ik te zeggen dat God heeft gekozen deze persoon nooit levend te maken. Niet aan de hand van wat die persoon zou gaan doen, maar in Zichzelf.
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Hiermee ben ik het, hoewel ik liever kies voor de formulering van de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, artikel 6 en 16:Jongere schreef:We moeten uitkijken dat we in de strijd tegen lijdelijkheid niet een andere dwaling gaan omhelzen. Laten we voorop stellen dat het de Geest is die levend maakt. Er valt weinig wezenlijk te doen voor een dode, die wordt geheel lijdelijk door God opgezocht en levend gemaakt, waarna hij gaat willen werken. Dat je dit in de praktijk zo niet direct kunt zien is iets anders. Heel belangrijk is het feit dat God levend maakt dóór de prediking, dat moet de dienaar van dat Woord al veel te zeggen hebben, ook over de manier waarop dat Woord wordt gebracht.
Als een persoon onbekeerd blijft is dat zijn eigen schuld, die hij ook zelf zal moeten dragen. Maar tevens durf ik te zeggen dat God heeft gekozen deze persoon nooit levend te maken. Niet aan de hand van wat die persoon zou gaan doen, maar in Zichzelf.
art. 6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
art. 16. Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Een onbekeerde heeft alleen een ellendige verwachting van een eeuwig onheil als hij welbewust volhard in zijn onbekeerd zijn.Smytegelt schreef:Wát verwacht je dan als het een onbekeerd iemand betreft? Wat mag het onderwerp van de verwachting dan zijn?Jac schreef:Dus niet afwachten maar actief verwachten.
Iedereen die met het evangelie in aanraking komt heeft geen enkel excuus voor God om onbekeerd te blijven.
Onbekeerd is geen staat die vertroeteld moet worden en waar allerlei theorieën omheen geweven moeten worden waarom dat men onbekeerd is en blijft.
Het is een grote schuld waardoor je verloren gaat als je zo blijft.
Daarom moet de prediking van het evangelie altijd op het scherpst van de snede zijn, met bevel van geloof en bekering.
Lukas 14: 23
En de heer zeide tot den dienstknecht: Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen,17) opdat mijn huis vol worde;
Hand 4:12
12 En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
Zie ook de Dordtse leerregels.
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Het gaat in de aard der zaak overde vraag hoe om te gaan met onbekeerlijkheid.
De belofte van het evangelie gunt een mens geen rust. Leest u dit maar nog eens na: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=8619
Wie eenmaal onder het Woord geweest is mag wel beven voor de vrucht op de prediking. Welk een ontzaggelijk oordeel wacht de mens die Christus bloed onrein achten! O, welk een schrik des Heeren moet dat toch zijn, de toorn des Vaders over hen die Zijn vaderlijke liefde versmaden. Hij die Zijn Zoon heeft overgegeven in de dood tot een rantsoen voor velen. Wie zal dat durven verwerpen in het blijven onder het ongeloof als Die Zoon des welbehagens wordt gepredikt!
Wat dan te doen?
Ten eerste: De oplossing is niet om ten eerste een ongelovige geloof aan te praten wat hij niet heeft.
Ten tweede: De oplossing is ook niet om iemand te doen geloven in de belofte zelf en daarmee iets te verwachten buiten Christus.
Ten derde: De oplossing is ook niet om Gods soevereiniteit als verklaring voor ongeloof onder de prediking aan te wenden tot rustig blijven voortleven in het ongeloof. Dat is Gods soevereiniteit in het toeschikken van het evangeliewoord onbetrouwbaar verklaren.
De schriftuurlijke weg is om onbekeerden te wijzen op hun gevaarlijke toestand om ze daarmee uit te drijven tot Jezus Christus. Stil zitten is er niet meer bij als Gods Woord gepredikt wordt.
Wie blijft 'ongeloven' en zich niet bekeert maakt zich schuldig aan het bloed van Christus door dat onrein te achten.
De schuld van het ongeloof komt op rekening van de mens. De gave van vrije genade is een eenzijdig Godswerk.
Daarom: Wetende de schrik des Heeren!
O onbekeerde lezer die leeft onder het evangeliewoord! Lig dan maar eens nachten wakker als u Christus niet kent en overdenk toch eens uw ellendige toestand en bedenk hoe goed de Heere is dat Hij u Zijn Woord laat verkondigen. Hij die Zijn Zoon heeft overgegeven voor vijanden. En bent u niet een vijand? Bedenk toch dat Gods Woord uit Zijn hand tot u komt.
Waarom zoud gij sterven als de Heere u het evangelie doet verkondigen?
Als u onbekeerd gerust door kunt slapen, ja, dan is dat een bewijs van de noodzaak van ontdekt te worden aan uw werkelijke ellendige toestand. O dan zult u zeker de nachten doorbrengen met overdenkingen, smekingen en overpeinzingen.
Mocht het u bij Christus aan de voeten brengen!
En och, er zijn mensen die niet zo hardnekkig zijn en zich al snel laten overtuigen van hun ellendige toestand. Treur niet om uw geringe droefenis als u daarmee toch tot Christus bent gekomen en Hij u zo snel al getroost heeft. De Heere kent de Zijnen en geeft ze allen naar wat ze nodig hebben.
De belofte van het evangelie gunt een mens geen rust. Leest u dit maar nog eens na: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=21&t=8619
Wie eenmaal onder het Woord geweest is mag wel beven voor de vrucht op de prediking. Welk een ontzaggelijk oordeel wacht de mens die Christus bloed onrein achten! O, welk een schrik des Heeren moet dat toch zijn, de toorn des Vaders over hen die Zijn vaderlijke liefde versmaden. Hij die Zijn Zoon heeft overgegeven in de dood tot een rantsoen voor velen. Wie zal dat durven verwerpen in het blijven onder het ongeloof als Die Zoon des welbehagens wordt gepredikt!
Wat dan te doen?
Ten eerste: De oplossing is niet om ten eerste een ongelovige geloof aan te praten wat hij niet heeft.
Ten tweede: De oplossing is ook niet om iemand te doen geloven in de belofte zelf en daarmee iets te verwachten buiten Christus.
Ten derde: De oplossing is ook niet om Gods soevereiniteit als verklaring voor ongeloof onder de prediking aan te wenden tot rustig blijven voortleven in het ongeloof. Dat is Gods soevereiniteit in het toeschikken van het evangeliewoord onbetrouwbaar verklaren.
De schriftuurlijke weg is om onbekeerden te wijzen op hun gevaarlijke toestand om ze daarmee uit te drijven tot Jezus Christus. Stil zitten is er niet meer bij als Gods Woord gepredikt wordt.
Wie blijft 'ongeloven' en zich niet bekeert maakt zich schuldig aan het bloed van Christus door dat onrein te achten.
De schuld van het ongeloof komt op rekening van de mens. De gave van vrije genade is een eenzijdig Godswerk.
Daarom: Wetende de schrik des Heeren!
O onbekeerde lezer die leeft onder het evangeliewoord! Lig dan maar eens nachten wakker als u Christus niet kent en overdenk toch eens uw ellendige toestand en bedenk hoe goed de Heere is dat Hij u Zijn Woord laat verkondigen. Hij die Zijn Zoon heeft overgegeven voor vijanden. En bent u niet een vijand? Bedenk toch dat Gods Woord uit Zijn hand tot u komt.
Waarom zoud gij sterven als de Heere u het evangelie doet verkondigen?
Als u onbekeerd gerust door kunt slapen, ja, dan is dat een bewijs van de noodzaak van ontdekt te worden aan uw werkelijke ellendige toestand. O dan zult u zeker de nachten doorbrengen met overdenkingen, smekingen en overpeinzingen.
Mocht het u bij Christus aan de voeten brengen!
En och, er zijn mensen die niet zo hardnekkig zijn en zich al snel laten overtuigen van hun ellendige toestand. Treur niet om uw geringe droefenis als u daarmee toch tot Christus bent gekomen en Hij u zo snel al getroost heeft. De Heere kent de Zijnen en geeft ze allen naar wat ze nodig hebben.
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Ik heb je vaker gewezen op het feit dat je soms Bijbelteksten volkomen uit het verband rukt om je gelijk te halen en dat doe je hier opnieuw. Stop daar eens mee.... (argumentatie waarom dit niet klopt is al gegeven).artistiek schreef:Dat mensen in de kerk onbekeerd blijven is niet omdat de Geest er niet werkt maar omdat de Geest niet in het hart werkt. En als we de gaven van de Heilige Geest niet in het hart ontvangen hebben zullen we dat Woord niet verstaan.Marnix schreef:Met dat laatste ben ik het van harte eens. Alleen ben ik wel eens bang dat men is vergeten hoe de Geest werkt. Het "als de Geest gaat werken, dan zal Hij ook werken" klinkt een beetje als: Het is wachten tot de Geest gaat werken. Maar de Geest werkt al. Hij werkt door het Woord, waar het evangelie klinkt, daar werkt de Geest. Dat mensen in de kerk onbekeerd blijven is niet omdat de Geest er (nog) niet werkt... maar omdat die mensen luisteren naar wat de Geest tot de gemeente zegt.Dirk91 schreef:Ik praat het ook niet goed, begrijp mij niet verkeerd, maar ik merk dat je zoekt naar een verklaring. Ik meen dat de verklaring is dat elk mens in zijn natuurstaat blind is en slapende. Dat dit misschien verschilt per kerk geeft natuurlijk wel stof tot nadenken.
Een beschuldiging tegen deze kerken is wel eens dat 'bekering in jullie kerk haast niet meer kan' en dat 'jullie mensen tegenhouden om bekeerd te worden'. Pas dan op je woorden. Als de Heilige Geest gaat werken, dan zál Hij ook werken. Dan kan het meest onmogelijke mens zelfs bekeerd worden. Ook een 17-jarige jongen die 's zondags altijd ligt te slapen in de kerk.
Welkom trouwens!
hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees?
Deze vraag stelde Paulus aan de uitzinnige/dwaze Galaten die meenden de Geest aan te kunnen nemen, dat zullen we nooit kunnen. We moeten er wel dagelijks om vragen of de Geest in ons werken wil.
Verder leg je nu in feite het bij de Geest neer. Die mensen kunnen er allemaal niks aan doen, de Geest werkt niet in hun hart. Je maakt hier echter een onterechte scheiding tussen het werk van de Geest en de prediking. Paulus doet dat juist niet. Hij vraagt mensen af: Hoe hebben jullie de Geest ontvangen? Door werken of door de prediking van het geloof? Kortom: Als dit wordt gepredikt, werkt de Geest in mensen.
Ben jij gedoopt Artistiek? Weet je wat er in het doopformulier staat over die vraag, of de Geest in ons wonen en werken wil?
Overigens ben ik het met de nuances van Jongere eens. We moeten Gods soevereiniteit niet gebruiken om onze lijdelijkheid te stimuleren en goed te praten. We moeten ook niet het noodzakelijke werk van God wegwuiven omdat dat lijdelijkheid zo creëren. Die balans is in de Bijbel juist zo goed. Ga je daar aan sleutelen, dan krijg je arminiaans denken... of aan de andere kant Hypercalvinisme en dan wordt de uitverkiezing "het dogma van de stilzittende vroomheid" (Kierkegaard)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Smytegelt
Je spreekt in drukletters.
(je handelsmerk?
Je spreekt in drukletters.

(je handelsmerk?

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Als je het uitprint, dan zou dat kunnen.Jac schreef:Smytegelt
Je spreekt in drukletters.![]()
(je handelsmerk?

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Ik zal eerlijk bekennen dat ik deze tekst verkeerd heb geïnterpreteerd.Marnix schreef: Ik heb je vaker gewezen op het feit dat je soms Bijbelteksten volkomen uit het verband rukt om je gelijk te halen en dat doe je hier opnieuw. Stop daar eens mee.... (argumentatie waarom dit niet klopt is al gegeven).
Dat neemt niet weg dat Paulus waarschuwt tegen enig werk wat van de mens komt om daardoor de Geest in ons 'krachteloos' te maken. Dat wordt door jou wel gedaan als je zegt dat de Geest wel werkt maar dat de mens niet wil luisteren. God is bij machte om de meest dode zondaar tot leven te roepen. Andersom is evenzo verkeerd om de verantwoording bij de Geest te leggen, ook dat is streng te veroordelen. Wij blijven onze plicht houden Zijn Woord aan te nemen, Hem te zoeken, Hem de dienen.
Verder hoef je niet nu ineens aan te komen dat je me menigmaal vermaand hebt want vele malen was dat onterecht.
De Geest ONTVANGEN! Uit vrije genade alleen door het geloof en niet aangrijpen en Hem zelf verdienen door de werken der wet.Verder leg je nu in feite het bij de Geest neer. Die mensen kunnen er allemaal niks aan doen, de Geest werkt niet in hun hart. Je maakt hier echter een onterechte scheiding tussen het werk van de Geest en de prediking. Paulus doet dat juist niet. Hij vraagt mensen af: Hoe hebben jullie de Geest ontvangen? Door werken of door de prediking van het geloof? Kortom: Als dit wordt gepredikt, werkt de Geest in mensen.
En NEE! Hier ben ik het dus niet met je eens: dat als het Woord wordt gepredikt de Geest in ons werkt! Alleen als het Hem behaagt werkt de Geest in ons.
Als, zoals jij meent, het Woord gepredikt wordt en de Geest dus in ons werkt waarom moet er dan nog om gebeden worden of de Geest in ons wonen en werken wil?Ben jij gedoopt Artistiek? Weet je wat er in het doopformulier staat over die vraag, of de Geest in ons wonen en werken wil?
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Ik neem hier een verwarring waar tussen het werk van de Geest in de wedergeboorte en het krijgen van de Geest zoals in het nieuwe testament veelvuldig wordt beschreven. Zie Handelingen 19.
In de wedergeboorte werkt de Geest Gods in de ziel op Christus aan door de prediking van de beloften van het evangelie.
Nadat een zondaar gerechtvaardigd is door het geloof ontvangt hij de Geest en onderscheiden gaven des Geestes.
In dit verband spreekt Gods Woord over het lichaam als zijde de tempel van de Heilige Geest.
Het ontvangen van de Heilige Geest is niet hetzelfde als het ontvangen van het geloof maar volgt daarop.
Het werkt verlammend voor de prediking als de gaven van de Geest voor de aanneming van Christus wordt geplaatst.
Een weldaad uit het genadeverbond wordt immers nooit gesmaakt buiten eerst door het toeëigenende geloof te zijn ingelijfd in dat wezen des verbonds!? Daarom spreken de Puriteinen en oudvaders zo nadrukkelijk tot verloren zondaren over het toevlucht nemen tot Christus door te vluchten tot het genadeverbond. Wie de Geest niet heeft mag heden nog hoop en verwachting hebben van de God des Verbonds omwille van de verdiensten van Christus.
Men leze Teelinck, Brakel, Boston enz. over deze ordening.
In de wedergeboorte werkt de Geest Gods in de ziel op Christus aan door de prediking van de beloften van het evangelie.
Nadat een zondaar gerechtvaardigd is door het geloof ontvangt hij de Geest en onderscheiden gaven des Geestes.
In dit verband spreekt Gods Woord over het lichaam als zijde de tempel van de Heilige Geest.
Het ontvangen van de Heilige Geest is niet hetzelfde als het ontvangen van het geloof maar volgt daarop.
Het werkt verlammend voor de prediking als de gaven van de Geest voor de aanneming van Christus wordt geplaatst.
Een weldaad uit het genadeverbond wordt immers nooit gesmaakt buiten eerst door het toeëigenende geloof te zijn ingelijfd in dat wezen des verbonds!? Daarom spreken de Puriteinen en oudvaders zo nadrukkelijk tot verloren zondaren over het toevlucht nemen tot Christus door te vluchten tot het genadeverbond. Wie de Geest niet heeft mag heden nog hoop en verwachting hebben van de God des Verbonds omwille van de verdiensten van Christus.
Men leze Teelinck, Brakel, Boston enz. over deze ordening.
Laatst gewijzigd door Smytegelt op 14 jul 2009, 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Wat bedoel je hier precies mee?artistiek schreef:Dat neemt niet weg dat Paulus waarschuwt tegen enig werk wat van de mens komt om daardoor de Geest in ons 'krachteloos' te maken.
Verder hebben wij in Nederland de term wat ongelukkig gekozen door iets 'inwendige roeping' en 'uitwendige roeping' te noemen.
Terecht noemt de Westminster Confessie de 'inwendige roeping' de 'werkzame roeping' (Effectual Calling). Om daarmee duidelijk te maken dat het niet aan de roeping van de Heilige Geest ligt als mensen Gods aangeboden zaligheid weigeren. Inwendig suggereert alsof de uitwendige roeping niet 'echt' zou zijn. Dat is die echter wel. Je kunt nooit zeggen: ik ben nu eenmaal niet geroepen.
Of om het met de Dordtse Leerregels te zeggen:
Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Als we menen zelf iets kunnen doen aan het ontvangen van de Heilige Geest en Zijn gaven.Jongere schreef:Wat bedoel je hier precies mee?artistiek schreef:Dat neemt niet weg dat Paulus waarschuwt tegen enig werk wat van de mens komt om daardoor de Geest in ons 'krachteloos' te maken.
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Precies. Ik ben ook tegen "de mens moet het doen". De Geest moet het doen. Maar daar blijft het niet bij, we leren ook dat de Geest door de prediking werkt. Iemand kan dus inderdaad nooit in de kerk zitten en zeggen: Ik kan niet, tenzij de Geest in me gaat werken. Men kan aan de oproep tot bekering, het evangelie van verlossing door Christus in de kerk gehoor geven, niet uit eigen kracht maar omdat de Geest door die prediking werkt.Artistiek schreef:Ik zal eerlijk bekennen dat ik deze tekst verkeerd heb geïnterpreteerd.
Dat neemt niet weg dat Paulus waarschuwt tegen enig werk wat van de mens komt om daardoor de Geest in ons 'krachteloos' te maken. Dat wordt door jou wel gedaan als je zegt dat de Geest wel werkt maar dat de mens niet wil luisteren. God is bij machte om de meest dode zondaar tot leven te roepen. Andersom is evenzo verkeerd om de verantwoording bij de Geest te leggen, ook dat is streng te veroordelen. Wij blijven onze plicht houden Zijn Woord aan te nemen, Hem te zoeken, Hem de dienen.
Dit is ook een tegenstelling. Het behaagt Hem om met zijn Geest te werken door het Woord, door de prediking van het evangelie.De Geest ONTVANGEN! Uit vrije genade alleen door het geloof en niet aangrijpen en Hem zelf verdienen door de werken der wet.
En NEE! Hier ben ik het dus niet met je eens: dat als het Woord wordt gepredikt de Geest in ons werkt! Alleen als het Hem behaagt werkt de Geest in ons.
Omdat het dan onze wens is dat de Geest in ons woont? Niet alleen werkt door de prediking.... maar dat ons lichaam zijn tempel wordt. Als we dat willen, dan vragen en bidden we om zijn Geest.Als, zoals jij meent, het Woord gepredikt wordt en de Geest dus in ons werkt waarom moet er dan nog om gebeden worden of de Geest in ons wonen en werken wil?
In het doopformulier staat: Wanneer we gedoopt worden in de naam van de Geest, verklaart en verzegelt de Geest dat Hij in ons wonen en werken wil. We hoeven dus nooit te zeggen: Ik weet niet of de Geest wel in ons wil wonen en werken. Daarnaast kennen de beloften ook de eis dus we kunnen ook niet er op los leven en dan de Geest "claimen" omdat Hij toch al beloofd heeft dat Hij in ons wonen en werken wil. Hij wil in Gods kinderen wonen en werken. Bij de doop belooft Hij dat Hij je Vader wil zijn om Christus. En eist gehoorzaamheid.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Mogen we er even een vraag tussendoor stellen?artistiek schreef:Als we menen zelf iets kunnen doen aan het ontvangen van de Heilige Geest en Zijn gaven.Jongere schreef:Wat bedoel je hier precies mee?artistiek schreef:Dat neemt niet weg dat Paulus waarschuwt tegen enig werk wat van de mens komt om daardoor de Geest in ons 'krachteloos' te maken.
Bedoelt u dit dan niet aangaande de gelovige die Christus kent en moet leren bidden om de dagelijkse leiding van de Geest?
De gaven des Geestes dienen immers in het stuk der heiligmaking op de rechtvaardigmaking gebouwd te worden, zoals Calvijn dat ons heeft overgeleverd?
Het is Paulus die de Galaten uitzinnig noemt in het werken in het stuk der heiligmaking om zo de Geest te ontvangen in plaats van te steunen op Christus en Zijn gerechtigheid en deze Geest te verwachten in geloof!
We lezen dit ook bij de geschiedenis van Simon de Tovenaar. Gods Volk moet leren niet de heiligmaking te bouwen op een leidelijke heiligmaking maar op een vruchtbare heiligmaking voortkomend uit het steunen op Christus gerechtigheid.
Er zijn gelovigen die de vruchten van de Geest niet gewaar worden in eigen leven. Dan is het zeker waar dat werken een uitzinnige daad is. Daar dient dat geloof in volharding en oefening te zijn en dan schenkt de Heere op Zijn tijd wat Hij nodig acht voor Zijn kinderen. Maar dat is niet het geloof zelf! En daar heeft Jongere het over, als we het goed hebben. En u lijkt de vruchten des Geestes te willen leren zonder de werken. Dat is ook juist maar beide zaken bestaan naast elkaar waar eerst het geloof in orde, ook in tijd, noodzakelijk is. Daartoe dient de prediking en deze is welmenend.
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
Ik heb even een vraag aan jou.Marnix schreef:Precies. Ik ben ook tegen "de mens moet het doen". De Geest moet het doen. Maar daar blijft het niet bij, we leren ook dat de Geest door de prediking werkt. Iemand kan dus inderdaad nooit in de kerk zitten en zeggen: Ik kan niet, tenzij de Geest in me gaat werken. Men kan aan de oproep tot bekering, het evangelie van verlossing door Christus in de kerk gehoor geven, niet uit eigen kracht maar omdat de Geest door die prediking werkt.Artistiek schreef:Ik zal eerlijk bekennen dat ik deze tekst verkeerd heb geïnterpreteerd.
Dat neemt niet weg dat Paulus waarschuwt tegen enig werk wat van de mens komt om daardoor de Geest in ons 'krachteloos' te maken. Dat wordt door jou wel gedaan als je zegt dat de Geest wel werkt maar dat de mens niet wil luisteren. God is bij machte om de meest dode zondaar tot leven te roepen. Andersom is evenzo verkeerd om de verantwoording bij de Geest te leggen, ook dat is streng te veroordelen. Wij blijven onze plicht houden Zijn Woord aan te nemen, Hem te zoeken, Hem de dienen.
Dit is ook een tegenstelling. Het behaagt Hem om met zijn Geest te werken door het Woord, door de prediking van het evangelie.De Geest ONTVANGEN! Uit vrije genade alleen door het geloof en niet aangrijpen en Hem zelf verdienen door de werken der wet.
En NEE! Hier ben ik het dus niet met je eens: dat als het Woord wordt gepredikt de Geest in ons werkt! Alleen als het Hem behaagt werkt de Geest in ons.
Omdat het dan onze wens is dat de Geest in ons woont? Niet alleen werkt door de prediking.... maar dat ons lichaam zijn tempel wordt. Als we dat willen, dan vragen en bidden we om zijn Geest.Als, zoals jij meent, het Woord gepredikt wordt en de Geest dus in ons werkt waarom moet er dan nog om gebeden worden of de Geest in ons wonen en werken wil?
In het doopformulier staat: Wanneer we gedoopt worden in de naam van de Geest, verklaart en verzegelt de Geest dat Hij in ons wonen en werken wil. We hoeven dus nooit te zeggen: Ik weet niet of de Geest wel in ons wil wonen en werken. Daarnaast kennen de beloften ook de eis dus we kunnen ook niet er op los leven en dan de Geest "claimen" omdat Hij toch al beloofd heeft dat Hij in ons wonen en werken wil. Hij wil in Gods kinderen wonen en werken. Bij de doop belooft Hij dat Hij je Vader wil zijn om Christus. En eist gehoorzaamheid.
Als je er tegen bent dat de mens het moet doen, hoe verhoudt zich dat dan t.o.v. het gehoor geven aan de oproep in de prediking?
Aansluitend dan de vraag: Hoe geeft men gehoor aan het evangelie tot verlossing door Christus?
Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?
1. De Geest werkt door de prediking en wij worden opgeroepen ons te bekeren. Dat het de Geest is die bekeert wil niet zeggen dat er geen actie van onze kant is. Die is er wel maar niet uit onszelf, maar gewerkt door de Geest, door de prediking. En dat zien we overal in de Bijbel ook terug. Mensen die worden opgeroepen tot geloof en bekering. En ze bekeren zich en geloven. Ze aanvaarden het. Allen nu die het woord aanvaarden lieten zich dopen. En Petrus roept mensen actief op: Laat u behouden uit het verkeerde geslacht. Paulus: Laat u moet God verzoenen.artistiek schreef:Ik heb even een vraag aan jou.Marnix schreef:Precies. Ik ben ook tegen "de mens moet het doen". De Geest moet het doen. Maar daar blijft het niet bij, we leren ook dat de Geest door de prediking werkt. Iemand kan dus inderdaad nooit in de kerk zitten en zeggen: Ik kan niet, tenzij de Geest in me gaat werken. Men kan aan de oproep tot bekering, het evangelie van verlossing door Christus in de kerk gehoor geven, niet uit eigen kracht maar omdat de Geest door die prediking werkt.Artistiek schreef:Ik zal eerlijk bekennen dat ik deze tekst verkeerd heb geïnterpreteerd.
Dat neemt niet weg dat Paulus waarschuwt tegen enig werk wat van de mens komt om daardoor de Geest in ons 'krachteloos' te maken. Dat wordt door jou wel gedaan als je zegt dat de Geest wel werkt maar dat de mens niet wil luisteren. God is bij machte om de meest dode zondaar tot leven te roepen. Andersom is evenzo verkeerd om de verantwoording bij de Geest te leggen, ook dat is streng te veroordelen. Wij blijven onze plicht houden Zijn Woord aan te nemen, Hem te zoeken, Hem de dienen.
Dit is ook een tegenstelling. Het behaagt Hem om met zijn Geest te werken door het Woord, door de prediking van het evangelie.De Geest ONTVANGEN! Uit vrije genade alleen door het geloof en niet aangrijpen en Hem zelf verdienen door de werken der wet.
En NEE! Hier ben ik het dus niet met je eens: dat als het Woord wordt gepredikt de Geest in ons werkt! Alleen als het Hem behaagt werkt de Geest in ons.
Omdat het dan onze wens is dat de Geest in ons woont? Niet alleen werkt door de prediking.... maar dat ons lichaam zijn tempel wordt. Als we dat willen, dan vragen en bidden we om zijn Geest.Als, zoals jij meent, het Woord gepredikt wordt en de Geest dus in ons werkt waarom moet er dan nog om gebeden worden of de Geest in ons wonen en werken wil?
In het doopformulier staat: Wanneer we gedoopt worden in de naam van de Geest, verklaart en verzegelt de Geest dat Hij in ons wonen en werken wil. We hoeven dus nooit te zeggen: Ik weet niet of de Geest wel in ons wil wonen en werken. Daarnaast kennen de beloften ook de eis dus we kunnen ook niet er op los leven en dan de Geest "claimen" omdat Hij toch al beloofd heeft dat Hij in ons wonen en werken wil. Hij wil in Gods kinderen wonen en werken. Bij de doop belooft Hij dat Hij je Vader wil zijn om Christus. En eist gehoorzaamheid.
Als je er tegen bent dat de mens het moet doen, hoe verhoudt zich dat dan t.o.v. het gehoor geven aan de oproep in de prediking?
Aansluitend dan de vraag: Hoe geeft men gehoor aan het evangelie tot verlossing door Christus?
2. Door zijn woorden te horen, geloven en te doen.
Maar goed, de Bijbel leert beiden: God moet het werken... en dan moeten wij actief zijn. Niet uit onszelf, door Hem. Het heeft geen zin om die twee los te koppelen. Als je alleen de reactie van mensen noemt klopt dat niet, want uit zichzelf doen ze niets. Als je alleen de actie van God noemt, wat dan te doen met al die teksten waarin tot actie, bekering wordt opgeroepen? Er wordt nergens geroepen om vooral niets te doen en af te wachten tot je opeens vanzelf gaat bewegen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."