JUIST, Erasmiaan!!Erasmiaan schreef:Voor de zondeval was met eerbied gesproken, het verschil tussen man en vrouw duidelijk. Na de zondeval heeft de Heere dit onderscheid zijn afgezonderde volk Israël duidelijk bevolen in Deuteronomium. Dat ze beiden rokken aan getogen kregen, Adam en Eva, zegt niet of het dezelfde kleding was. Zoals memento opmerkte droegen mannen en vrouwen rokken, het onderscheid bleek onder meer uit het tuig (zoals blijkt uit Deuteronomium).
Bleek uit het tuig. En lees dan het boek van dr. R. Seldenrijk: Man en vrouw in de traditie der eeuwen.
Hieruit kunnen we dus niet één-op-één zeggen: Dus een vrouw mag geen legging (vrouwenkledingstuk
Maar: en nou mijn mening:
- Een rok staat voor een meisje en vrouw veel vrouwelijker. Daarom zou ik me zeer ongemakkelijk voelen als mijn vrouw een broek zou dragen. (Ze wil het ook helemaal niet hoor, dus maak je geen zorgen...
- Ik zie een hele belangrijke aanwijzing in Genesis 2: God schiep de mens mannelijk en vrouwelijk. En juist dat mag blijken in alles, ook in kleding. (Dus een positieve benadering!)
- In onze traditie is de rok of jurk altijd het kenmerkende kledingstuk voor een vrouw geweest, maar blijf het wel zien als een traditie (hoezeer ik die waardeer en mooi vind!!!), en niet als één van de 10 geboden. Wel zou ik steeds willen vragen: Waarom draag je dit of dat? Maar die vraag zou ik ook stellen aan mensen die peperdure kleding kopen bij de onder ons bekende refozaken, waar men het spek van je geld snijdt, of waar de kledingstyle zo duur is dat het het collegegeld benadert...
- Een legging onder een rokje vind ik foeillelijk, maar wel veel zedelijker, m.n. in een schoolsituatie. En laten we het a.u.b. niet zwaarder maken dan het is, dus direct het hellende vlak erbij te slepen.