jeugd refo`s

Jongere

Re: jeugd refo`s

Bericht door Jongere »

Saved schreef:Ik vraag me af hoe jullie allemaal voor de camera zouden reageren als jullie dezelfde vragen zouden krijgen als deze jongeren, jullie doen net of jullie alles beter weten, en dat is eigenlijk best wel triest. Ik heb veel respect voor de twee jongeren want ik zou het zelf niet zo snel durven.

Volgens mij snappen jullie ook niet dat het maar een tijd opname is en dat de maker de antwoorden kort geknipt heeft,
best wel knap dat jullie uit kleine stukje antwoord hele dingen kunnen halen, best wel jammer want die jongeren kunnen zich zelf hier niet verdedigen.
De documentaire zegt zich te richten op ex-refo's. In de documentaire geven deze jongeren vrij veel kritiek op hun achtergrond.
Gecombineerd met het feit dat dit een publieke documentaire is, is het toch niet zo heel gek dat we daar als 'nog-wel-refo's' met elkaar over willen nadenken? Ik hoop dat ik nergens veroordelend ben geweest.

Maar iets anders dan veroordelend is menen 'de waarheid' te hebben. Wat me een beetje stoort is dat nu wordt gedaan alsof dat altijd fout is. Alsof, omdat er nu eenmaal zoveel meningen zijn, niemand meer ècht mag denken dat hij het bij het rechte eind heeft. Dat is ontzettend postmodern en volgens mij een oneerlijke vooronderstelling. We moeten echt af van het beeld dat je bekrompen bent als je meent de waarheid te hebben. Dat verwijt maakt de discussie oneerlijk.
Wat ik wel zou willen benadrukken is dat - in mijn ogen - iemand die de christelijke waarheid 'heeft' altijd nederig is, daar leidt die waarheid zelf toe. Er is ook weinig reden om jezelf te verheffen als je belijdt gered te worden door genade zonder je eigen bijdrage, ja zelfs ondanks wat je zelf inbrengt, toch? En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? En zo gij het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het niet ontvangen hadt? Al weet ik dat er veel fout gaat op dit gebied, dat mensen zelfs een leer van vrije genade met zelfverheffing kunnen verdedigen, hoop ik toch dat dit de grondnotie is die je bij elke christen aantreft.
Denk ook niet dat het menen een waarheid in pacht te hebben iets exclusiefs is voor refo's. Misschien spreken zij zich iets duidelijker uit op bepaalde leerstellingen. Maar iedere christen die gelooft dat Jezus God is (en daarmee wat Hij zei voor waar aanneemt) doet in wezen een even grote claim als welke refo dan ook. Want met het erkennen van Jezus zeg je al ontzettend veel. Daarom vind ik het jammer dat de discussie zo vaak gaat over randzaken. De vraag waar het om draait, ook richting een niet-gelovige, is dit: wat denk je van Jezus, wie denk je dat Hij was? Op die vraag moet je een antwoord geven, positie kiezen. Daarvoor is Hij in de hele geschiedenis te duidelijk aanwezig, de historische informatie over Hem is overweldigend. Hoe zie je Hem, wie is Hij? Dat zou de vraag moeten zijn.
gratia

Bericht door gratia »

De jongen in de documentaire zegt dat meeste refo's naar de hel gaan, en dat de duivel een grote invloed op ze hebben, ik ben daar niet mee eens, jullie wel?
Hoeveel % van de refo's denken jullie dat naar de hel gaan? {knip}
hmprff

Bericht door hmprff »

gratia schreef:De jongen in de documentaire zegt dat meeste refo's naar de hel gaan, en dat de duivel een grote invloed op ze hebben, ik ben daar niet mee eens, jullie wel?
Hoeveel % van de refo's denken jullie dat naar de hel gaan?
Ik vind dit een heel aparte vraag...wie zijn wij om te oordelen? En in plaats van te raden hoeveel mensen er naar de hel gaan van de refo's is het misschien een relevantere vraag hoe we ongelovige refo's (en anderen) kunnen bereiken met het Evangelie.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Saved

Bericht door Saved »

hmprff schreef:
gratia schreef:De jongen in de documentaire zegt dat meeste refo's naar de hel gaan, en dat de duivel een grote invloed op ze hebben, ik ben daar niet mee eens, jullie wel?
Ik vind dit een heel aparte vraag...wie zijn wij om te oordelen? En in plaats van te raden hoeveel mensen er naar de hel gaan van de refo's is het misschien een relevantere vraag hoe we ongelovige refo's (en anderen) kunnen bereiken met het Evangelie.
Misschien werkt het door een confronterende documentaire te maken over ex refo jongeren :) :banghead
ingg2

Bericht door ingg2 »

Saved schreef:
hmprff schreef:
ik denk dat gratia bedoelt hoeveel % er nog ongelovig zou zijn in de refokerken. een betere vraag is denk ik hoeveel % van de refos onwijs bang is om in de hel te komen. want dat zou wel eens een serieus probleem kunnen zijn als ik naar deze docu kijk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Het verschilt ook erg per plaats, in sommige gemeenten is het heel normaal dat maar een enkeling (soms nog geen 5 procent van de belijdende leden) aan het avondmaal aangaat. Dus dan zijn er 3 opties:

1. Ze willen niet
2. Ze kunnen niet
3. Ze denken dat het niet kan
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

Mag je niet bang zijn voor de hel?
Marnix

Bericht door Marnix »

Als onbekeerde zeker wel. Als bekeerden hoeven we het volgens mij niet. Tenminste, niet persoonlijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
ingg2

Bericht door ingg2 »

Jongere schreef:Mag je niet bang zijn voor de hel?
nee, want de hel wordt als manipulatiemiddel gebruikt in veel kerken.
en als bekeerde mag je niet eens bang zijn voor de hel.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:Als onbekeerde zeker wel. Als bekeerden hoeven we het volgens mij niet. Tenminste, niet persoonlijk.
Ik lag gekneld in banden van de dood,
Daar ’d angst der hel mij alle troost deed missen...
ingg2

Bericht door ingg2 »

artistiek schreef:
Marnix schreef:Als onbekeerde zeker wel. Als bekeerden hoeven we het volgens mij niet. Tenminste, niet persoonlijk.
dat was dan erg ongelovig van die gelovige
hmprff

Bericht door hmprff »

ingg2 schreef:
Jongere schreef:Mag je niet bang zijn voor de hel?
nee, want de hel wordt als manipulatiemiddel gebruikt in veel kerken.
en als bekeerde mag je niet eens bang zijn voor de hel.
als je leest wat er in de Bijbel wordt gezegd over de hel, dan is dat zeker wel iets om bang voor te zijn als onbekeerde.
en als gelovige treft het je, dat al die mensen die je overdag tegenkomt op weg zijn naar de hel. wat moet dat ons aansporen om het Evangelie (de blijde Boodschap) te verkondigen. Want als jij het ze niet vertelt, wie dan wel? Dat kan me soms zo aangrijpen.

Ervaar jij dat het als manipulatiemiddel gebruikt wordt? Of is het zo dat de dominee daar voor een gemeente staat, waarover God hem rekenschap zal vragen...Al die zielen, die onbekommerd naar de hel reizen...Wat een last moet dat zijn!
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
artistiek

Bericht door artistiek »

ingg2 schreef:
artistiek schreef:
dat was dan erg ongelovig van die gelovige
Laten we onze woorden eerst maar even wegen voor we ze neerzetten... ::please

Zijt niet hooggevoelende, maar vrees!
vlinder

Bericht door vlinder »

Hoeveel % van de refo's denken jullie dat naar de hel gaan? {knip}
Ik weet alleen dat "een schare die niemand tellen kan" zalig wordt en dus naar de hemel gaan!
De rest gaat om eigen schuld naar de hel omdat ze niet wilden dat Christus Koning in hun leven is.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wat een onzinnige praat. Als je huis in brand staat en iemand zegt tegen je "zorg dat je buiten komt!", zeg je toch ook niet: "Je gebruikt die brand als manipulatiemiddel om mij buiten te krijgen? Ik blijf lekker binnen."
Plaats reactie