ik heb het over die jongen, niet over alle evangelische kerken... ik zie wat deze jongen zegt en noem daarom die voorbeelden om aan te geven dat er weinig verschil in de extremiteit zit in dit geval.Lassie schreef:niet alle evangelische kerken gaan zo om met het geloof.
jeugd refo`s
Re: jeugd refo`s
Je kan niet spreken over de reformatorische wereld als geheel. Want die is niet echt homogeen.ingg2 schreef:is dat niet juist het punt in de reformatorische wereld? dat het accent ligt op de leer en de structuur, dan te laten zien (door mensen heen en in preken, bv) wie God is? als je dan niet kan 'bewijzen' dat God er is, dan lijkt me de enige optie mensen jaloers te maken voor Wie je kent.
ik ben het wel eens met dat niemand een rationele keuze kan maken, zo zit onze hele psychologie in elkaar namelijk. maar, dat betekent niet dat we daar niet naar moeten streven. het lijkt me wel zo eerlijk om ook andere geloven als optie te kunnen zien. zolang je maar oprecht naar de waarheid zoekt, zie ik om me heen wel dat die ook gevonden wordt.
Dat het accent ligt op de leer maakt niet uit. Het ligt eraan hoe de leer gepredikt wordt. Dat kan persoonlijk gebeuren maar ook heel onpersoonlijk.
Het persoonlijke wordt wel vaak onderbelicht. Ook zijn veel gelovigen niet echt in staat om over hun leven met Christus te praten. Evangelischen kunnen dat veel vaker, maar daar gaat het heel vaak ook over een onbijbels geloof, waarin het zaligmakende werk van Christus slechts een kleine plaats inneemt.
Je kan onbekeerde mensen niet jaloers maken. De onbekeerde mens wil Gods Waarheid niet. Het enige wat je kan doen is Gods Woord vertellen en bidden of Gods Geest wil werken. In de linkse kerk denkt men dat het Woord van God nog eens extra verkocht en verpakt moet worden. Dan doen we groot onrecht aan dat Woord.
Het idee van een rationele keuze klopt niet. We moeten niet uitgaan van het idee dat we als mensen rationeel kunnen besluiten dat we in God gaan geloven. Het probleem is juist dat mensen de waarheid niet oprecht zoeken. Anders hadden ze die al gevonden namelijk.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
ingg2 schreef:ik heb het over die jongen, niet over alle evangelische kerken... ik zie wat deze jongen zegt en noem daarom die voorbeelden om aan te geven dat er weinig verschil in de extremiteit zit in dit geval.Lassie schreef:niet alle evangelische kerken gaan zo om met het geloof.
Nou ja, Jezus was volgens mij ook redelijk extreem, dus in die zin is dat niet erg onbijbels, en dus ook niet echt problematisch. Als ik zou moeten kiezen tussen Christus en mijn ouders, dan zou ik het ook wel weten. En de bijbel is ook zo zwart-wit over hemel/hel hoor.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
ik vond het juist helemaal niet ontroerend. Het kwam bij mij over 'ik ben heiliger dan gij'. Ik vond hem ook een beetje een 'air' hebben. Heel zijn godsdienst zei mij niets. Erg leeg.JolandaOudshoorn schreef:Het verhaal van die jongen vond ik ontroerend, het deed mij veel aan mijzelf denken. En direct zou ik met jongere onszelf op willen roepen: laten we eens kritisch naar onszelf kijken. Bestaat het "refo-zijn" bij ons ook alleen maar uit regels. Of is er meer? Kennen we God persoonlijk en leven we daar ook uit? Als onze godsdienst enkel en alleen het houden van regels is, dan is er iets grondig mis!
Het meisje ook, praat ze over simpele zielen... nou ja!
En er is niets mis als je ook uiterlijk rekening houdt met Gods geboden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Uiteraard niet. Zolang de nadruk ligt op OOK. En op Gods... Je hebt Gods geboden en menselijke geboden...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
---knip--- Spreek met respect over kerkverbanden, aub; mvg Tib
-
Ik kom ook weleens simpele zielen tegen, dus zo bijzonder is haar uitspraak niet.albion schreef: Het meisje ook, praat ze over simpele zielen... nou ja!
Het vervelende is dat mensen bepalen wat nog wel en wat niet meer als relevant gebod dient te worden opgevat.En er is niets mis als je ook uiterlijk rekening houdt met Gods geboden.
Zo ken ik hem totaal niet.... vooral die air niet. Misschien is een soort van masker die had toch nog een beetje op heeft? (als het gaat om voor de camera te gaan).albion schreef:ik vond het juist helemaal niet ontroerend. Het kwam bij mij over 'ik ben heiliger dan gij'. Ik vond hem ook een beetje een 'air' hebben. Heel zijn godsdienst zei mij niets. Erg leeg.JolandaOudshoorn schreef:Het verhaal van die jongen vond ik ontroerend, het deed mij veel aan mijzelf denken. En direct zou ik met jongere onszelf op willen roepen: laten we eens kritisch naar onszelf kijken. Bestaat het "refo-zijn" bij ons ook alleen maar uit regels. Of is er meer? Kennen we God persoonlijk en leven we daar ook uit? Als onze godsdienst enkel en alleen het houden van regels is, dan is er iets grondig mis!
Het meisje ook, praat ze over simpele zielen... nou ja!
En er is niets mis als je ook uiterlijk rekening houdt met Gods geboden.
Ik begreep dat die simpele zielen alleen te zoeken zijn bij de 'zware' refo's.Bureaucraat schreef:Ik kom ook weleens simpele zielen tegen, dus zo bijzonder is haar uitspraak niet.albion schreef: Het meisje ook, praat ze over simpele zielen... nou ja!
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Fjodor schreef:Je kan niet spreken over de reformatorische wereld als geheel. Want die is niet echt homogeen.ingg2 schreef:is dat niet juist het punt in de reformatorische wereld? dat het accent ligt op de leer en de structuur, dan te laten zien (door mensen heen en in preken, bv) wie God is? als je dan niet kan 'bewijzen' dat God er is, dan lijkt me de enige optie mensen jaloers te maken voor Wie je kent.
ik ben het wel eens met dat niemand een rationele keuze kan maken, zo zit onze hele psychologie in elkaar namelijk. maar, dat betekent niet dat we daar niet naar moeten streven. het lijkt me wel zo eerlijk om ook andere geloven als optie te kunnen zien. zolang je maar oprecht naar de waarheid zoekt, zie ik om me heen wel dat die ook gevonden wordt.
Dat het accent ligt op de leer maakt niet uit. Het ligt eraan hoe de leer gepredikt wordt. Dat kan persoonlijk gebeuren maar ook heel onpersoonlijk.
Het persoonlijke wordt wel vaak onderbelicht. Ook zijn veel gelovigen niet echt in staat om over hun leven met Christus te praten. Evangelischen kunnen dat veel vaker, maar daar gaat het heel vaak ook over een onbijbels geloof, waarin het zaligmakende werk van Christus slechts een kleine plaats inneemt.
Je kan onbekeerde mensen niet jaloers maken. De onbekeerde mens wil Gods Waarheid niet. Het enige wat je kan doen is Gods Woord vertellen en bidden of Gods Geest wil werken. In de linkse kerk denkt men dat het Woord van God nog eens extra verkocht en verpakt moet worden. Dan doen we groot onrecht aan dat Woord.
Het idee van een rationele keuze klopt niet. We moeten niet uitgaan van het idee dat we als mensen rationeel kunnen besluiten dat we in God gaan geloven. Het probleem is juist dat mensen de waarheid niet oprecht zoeken. Anders hadden ze die al gevonden namelijk.
Bureaucraat schreef:---knip--- Spreek met respect over kerkverbanden, aub; mvg Tib
Mijn punt is dat de maatstaven die door ingg2 gegeven worden uit de lucht gegrepen zijn. Bijvoorbeeld het punt dat de nadruk op de leer licht. Dat is helemaal niet erg, als die leer maar goed is. Of het punt dat je onbekeerden jaloers moet maken. Ook dat is onbijbels.
Jouw kritiek op mijn punt klopt niet. Ik zeg dat het vaak gebeurt in evangelische kringen dat er een onbijbels geloof is (het zaligmakende werk is niet echt de kern). Dat wordt niet alleen zo verondersteld, lees maar eens de visie van de EO, ga eens naar evangelische kerken etc. Ik ben er in veel geweest. Het is echt zo...
Met mijn punt over het verpakken van het Woord in de linkse kerk ga ik in op het punt van ingg2 dat de kerk onbekeerden jaloers moeten maken, jammer dat je dat er niet bij citeert, dan was het misschien duidelijk geweest.
Mijn idee: waardeer een kerk als het volbrachte werk van onze Heere en Heiland Jezus Christus waarmee Hij onze zonden vergeven heeft centraal staat. Veroordeel een kerk als dat niet het geval is.
Ik vraag me toch af wat er dan centraal staat in evangelische kringen, als het niet de verzoening in Christus is.
Wat de EO betreft, de EO is geen kerk dus moet je haar ook niet zo beoordelen.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
iddMarnix schreef:Ik vraag me toch af wat er dan centraal staat in evangelische kringen, als het niet de verzoening in Christus is.

Ik vraag me af hoe jullie allemaal voor de camera zouden reageren als jullie dezelfde vragen zouden krijgen als deze jongeren, jullie doen net of jullie alles beter weten, en dat is eigenlijk best wel triest. Ik heb veel respect voor de twee jongeren want ik zou het zelf niet zo snel durven.
Volgens mij snappen jullie ook niet dat het maar een tijd opname is en dat de maker de antwoorden kort geknipt heeft,
best wel knap dat jullie uit kleine stukje antwoord hele dingen kunnen halen, best wel jammer want die jongeren kunnen zich zelf hier niet verdedigen.
Volgens mij snappen jullie ook niet dat het maar een tijd opname is en dat de maker de antwoorden kort geknipt heeft,
best wel knap dat jullie uit kleine stukje antwoord hele dingen kunnen halen, best wel jammer want die jongeren kunnen zich zelf hier niet verdedigen.
- JolandaOudshoorn
lekker generaliserendSaved schreef:Ik vraag me af hoe jullie allemaal voor de camera zouden reageren als jullie dezelfde vragen zouden krijgen als deze jongeren, jullie doen net of jullie alles beter weten, en dat is eigenlijk best wel triest. Ik heb veel respect voor de twee jongeren want ik zou het zelf niet zo snel durven.

Ik weet, mijn Verlosser leeft