jeugd refo`s

Saved

Re: jeugd refo`s

Bericht door Saved »

Sola scriptura777 schreef:ik ben de oude sola s hier, maar heb nieuwe comp, en dus geen wachtwoord meer :)

*
De meeste reformatorische jongeren weten rond hun achttiende niet wat voor keuze ze moeten maken en worstelen met de keuzen of ze gaan voor de vrijheid, of dat ze juist in het oude vertrouwde “refo” wereldje blijven..

wat vinden julie van deze docu?

http://lovefaithandhappiness.com/LFH/Home.html
Waar heb je dat filmpje gevonden?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Saved schreef:
Sola scriptura777 schreef:ik ben de oude sola s hier, maar heb nieuwe comp, en dus geen wachtwoord meer :)

*
De meeste reformatorische jongeren weten rond hun achttiende niet wat voor keuze ze moeten maken en worstelen met de keuzen of ze gaan voor de vrijheid, of dat ze juist in het oude vertrouwde “refo” wereldje blijven..

wat vinden julie van deze docu?

http://lovefaithandhappiness.com/LFH/Home.html
Waar heb je dat filmpje gevonden?
Op internet? :jongle :huhu
ingg2

Bericht door ingg2 »

Mister schreef:
ingg2 schreef:dit bewijst toch maar weer hoe moeilijk het is om jezelf te ont-hersenspoelen
Verklaar je nader?

Btw: welkom!
omdat alle gedachten die erin gepompt zijn (hel bv) er nog net zo hard inzitten
misschien worden ze alleen wat beter genegeerd of op een andere manier uitgedragen
Saved

Bericht door Saved »

ingg2 schreef:
misschien worden ze alleen wat beter genegeerd of op een andere manier uitgedragen
...ik wist niet dat sommige geloven zo extreem zijn o.0
Het gaat toch allemaal om liefde? :oops
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Als iemand je vader zou vermoorden, en de rechter zou zeggen: "ach, maakt niet uit, loop maar verder, het is je vergeven". Zou jij dat liefde vinden?
Antw. Nee
Dus zelfs jij wilt dat God mensen straft. Nietwaar?
Nu. Hij heeft de straf die de mens verdiende uitgegoten over Zijn Zoon. En die Zoon wilde dat zelf. Is dat geen liefde?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Lassie

Bericht door Lassie »

ingg2 schreef:dit bewijst toch maar weer hoe moeilijk het is om jezelf te ont-hersenspoelen

misschien heeft die jongen niet door dat hij net zo extreem denkt als zn ouders, alleen een beetje van een andere kant
Misschien ja...

maar ken jij deze jongen persoonlijk?
Jongere

Bericht door Jongere »

ingg2 schreef:
Mister schreef:
Verklaar je nader?

Btw: welkom!
Hoi nieuw lid,

om met de deur in huis te vallen: volgens mij maak jij dezelfde "fout" als het meisje uit deze documentaire. En dat was eigenlijk wat ik jammer vond aan heel de documentaire. Namelijk de gedachte dat iedereen die jongere is en refo kortzichtig en gehersenspoeld is. Als je gelooft in wat je ouders je hebben bijgebracht moet je wel heel weinig zin hebben om zelf na te denken. Daar kwam het een beetje op neer.

En dat vind ik erg jammer, dat dat beeld nu bestaat. Er zijn namelijk heel erg veel refo-jongeren die met hun volle verstand proberen na te denken en tòch refo blijven. Misschien kritisch, maar toch. Er zijn echt maar heel weinig jongeren die niet met hele grote vragen rondlopen. In de documentaire lijkt het alsof deze jongeren de enige zijn die nadenken. En dat het voor iedereen die nadenkt eigenlijk haast logisch is dat je niet meer gelooft wat refo's geloven.
Ik kan je zo minstens honderd refo-jongeren (20 tot 25 jaar) uit mijn kennissenkring aanwijzen wie het niet lukt om hun verstand 'uit te schakelen'. Ook zij leven met vragen waarmee iedere jongere leeft en ze zijn door een periode gegaan (of gaan dat nog) waarin ze die vragen volstrekt eerlijk onder ogen proberen te zien. En toch houden ze hun geloof vast. Of misschien beter gezegd: veel jongeren vinden hier pas daadwerkelijk hun geloof.

Omdat ik zoveel jongeren zie die op deze manier tot hun overtuigingen zijn gekomen voel ik me persoonlijk geraakt als ik over hersenspoelen lees. Dat is ook wat me opviel in de documentaire, het meisje doet er iets oneerlijks, namelijk: "eigenlijk kan alles waar zijn, ik weet niet zo goed of er een God is, dat laat ik open. Maar wat in ieder geval nooit waar kan zijn is het beeld dat mijn ouders hadden."
Is dat eerlijk? Ik typte hierboven dat ik geloof dat veel jongeren met hun volle verstand proberen na te denken en dat zij vragen proberen eerlijk onder ogen te zien. Waarom schrijf ik daar proberen bij? Omdat ik geloof dat niemand 100% rationeel een keuze kan maken. Uit welke opvoeding je ook komt. Al ben je als atheïst opgevoed en je probeert eerlijk te overwegen op een gegeven moment of een bepaald geloof waar is doe je dat nooit puur op basis van je argumenten. Ergens van binnen zit de vraag: maar hadden mijn ouders het dan fout? Moet ik dan heel mijn leven omgooien als dit waar is? Ben ik zo slecht als dit geloof leert dat ik ben, wie durft dat over mij te zeggen?
En dat is wat me weer opvalt in de documentaire. Het gaat niet puur om je 'verstand gebruiken'. Het is een ontzettend emotionele keuze die wordt gemaakt. Waar ik niets over zeg, ik begrijp dat juist heel goed. Maar ik denk dat iedereen zich bedriegt die denkt dat hij helemaal redelijk, zonder emoties, voor iets kan kiezen.

Wat me wel schokt in de documentaire is hoe er wordt gesproken over refo mensen zelf. We moeten ons een spiegel voorhouden: is dit nou echt wat kinderen oppikken van wat voor ons geloof is?
Wel denk ik dat de jongen in de doc hiermee eerlijker omgaat dan het meisje. Ik zie het meisje God afrekenen op mensen die zelfs zeggen dat ze God niet kennen! Eigenlijk op ongelovigen dus. Is het eerlijk om je godsbeeld zo te laten bepalen door wat mensen over God zeggen?

Ten slotte werd ik er vooral verdrietig van om deze documentaire te kijken. Ik zie twee mensen die allebei in hun leven een stuk heling zullen nodig hebben om weer volledig zichzelf te kunnen zijn, om hun identiteit werkelijk te vinden. En hoewel ik er vast van overtuigd ben dat de hoofdoorzaak altijd zonde is, onze eigen misvatting, geloof ik ook dat we dit onszelf als 'refo-wereld' hard moeten aanrekenen. Ik weet niets van de achtergrond van deze mensen, maar hoe kan het dat zij eigenlijk alleen maar een afkeer van God hebben gekregen in plaats van een verlangen om Hem werkelijk te kennen zoals Hij is? Kinderen van Hem dragen Zijn beeld hier op aarde... welk beeld zagen deze jongeren toen ze naar Zijn kinderen keken?

Wat ik elke jongere wel zou willen aanraden om te lezen die met heel veel vragen zit of misschien in zijn hart al gedag heeft gezegd tegen geloof en God: lees eens In alle redelijkheid, geschreven door Tim Keller.
http://www.bol.com/nl/p/boeken/in-alle- ... index.html
Dit boek gaat eerlijk om met elke twijfel die je kunt hebben. Maar het vraagt je wel eerlijk te zijn, naar jezelf toe.

Ten slotte hoop ik met heel mijn hart dat allebei deze mensen geheeld mogen worden. En vooral hun echte identiteit mogen vinden: namelijk in Jezus Christus. Hij vertelde ons van twee kinderen. Één had het helemaal gehad thuis, had zijn erfenis opgevraagd en was gaan doen waar hij zin in had. Tot er een moment kwam dat hij alles had opgemaakt en er achter kwam dat hij alleen maar bezig was om zoveel mogelijk te stoppen in zijn leven waarmee hij zijn vader - waar hij hoorde - kon vergeten. Toen is hij teruggegaan. En zijn vader zag hem aankomen, rende op hem af en kuste hem. Liet hem niet uitpraten, maar trok hem zijn beste kleed aan en zij begonnen vrolijk te zijn.
Het andere kind heeft er nooit de brui aan gegeven. Hij is altijd een net kerkmens gebleven, om het maar zo te zeggen. Maar juist hij moest helemaal niets hebben van een vader die vrije genade geeft: een vader die alles wil geven, wat wij er ook doorheen hebben gejaagd. Had hij daarvoor nou zo lang hard gewerkt, zo goed zijn best gedaan?
En zo hebben twee kinderen vergeving nodig: de slechte en de goede blijken allebei verloren zonen. En nog nodigt de vader hen binnen. En Jezus at met hen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het verhaal van die jongen vond ik ontroerend, het deed mij veel aan mijzelf denken. En direct zou ik met jongere onszelf op willen roepen: laten we eens kritisch naar onszelf kijken. Bestaat het "refo-zijn" bij ons ook alleen maar uit regels. Of is er meer? Kennen we God persoonlijk en leven we daar ook uit? Als onze godsdienst enkel en alleen het houden van regels is, dan is er iets grondig mis!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
ingg2

Bericht door ingg2 »

Lassie schreef:

misschien heeft die jongen niet door dat hij net zo extreem denkt als zn ouders, alleen een beetje van een andere kant
Misschien ja...

nee, maar ervaring leert me dat evangelische kerken ook een vorm van extremiteit hebben, iets zwart wits, bv hel/hemel, ouders opzij zetten voor geloof, etc. het wordt alleen gezien als vrijer omdat ze zich minder op 'de leer' focussen
Saved

Bericht door Saved »

@ Jongere

Ik denk dat dat meisje geen afkeer heeft tegen God, maar juist tegen refo's!
Zoals bijvoorbeeld tegen de mening van haar ouders en mensen die allemaal dingen bij het geloof verzinnen, en dat dan de enige waarheid vinden.
Natuurlijk heeft ze wel naar God gezocht.. ze zij zelf in de documentaire dat ze evangelisch is geweest, misschien zoekt ze gewoon wat dieper dan de andere,
en laat ze zich niet snel beïnvloeden.. De periode dat je gaat twijfelen aan het geloof is best wel gevaarlijk, omdat je dan snel veel dingen aan neemt!

btw: ik zoek contact met de maker, kent iemand hem persoonlijk?
Jongere

Bericht door Jongere »

Saved schreef:misschien zoekt ze gewoon wat dieper dan de andere,
en laat ze zich niet snel beïnvloeden.. De periode dat je gaat twijfelen aan het geloof is best wel gevaarlijk, omdat je dan snel veel dingen aan neemt!
Dit is nou wat ik bedoel..
Dus dieper zoeken = geen waarheden aannemen. Dan ga je er bij voorbaat van uit dat dieper zoeken niet God vinden is. Want daar lijkt het alleen maar om te gaan in de documentaire: een geloofsstructuur vinden. Niet een persoonlijke God.
Ik zeg niet dat dat in het leven van dat meisje niet zo is (wie ben ik om daar iets over te zeggen?), maar de documentaire richt zich daar wel op. Zeker door het ook nog eens te presenteren als het getuigenis van twee ex-refo's. En ik ga wel uit van wat de doc. me laat zien. Bovendien doen de stukjes Amerikaanse film tussendoor ook niet echt goed aan een objectief verhaal.
ingg2

Bericht door ingg2 »

is dat niet juist het punt in de reformatorische wereld? dat het accent ligt op de leer en de structuur, dan te laten zien (door mensen heen en in preken, bv) wie God is? als je dan niet kan 'bewijzen' dat God er is, dan lijkt me de enige optie mensen jaloers te maken voor Wie je kent.

ik ben het wel eens met dat niemand een rationele keuze kan maken, zo zit onze hele psychologie in elkaar namelijk. maar, dat betekent niet dat we daar niet naar moeten streven. het lijkt me wel zo eerlijk om ook andere geloven als optie te kunnen zien. zolang je maar oprecht naar de waarheid zoekt, zie ik om me heen wel dat die ook gevonden wordt.
Lassie

Bericht door Lassie »

ingg2 schreef:
Lassie schreef:

Misschien ja...

nee, maar ervaring leert me dat evangelische kerken ook een vorm van extremiteit hebben, iets zwart wits, bv hel/hemel, ouders opzij zetten voor geloof, etc. het wordt alleen gezien als vrijer omdat ze zich minder op 'de leer' focussen
daar zit je toch wel naast hoor.
ingg2

Bericht door ingg2 »

hoezo?
Lassie

Bericht door Lassie »

niet alle evangelische kerken gaan zo om met het geloof.
Plaats reactie