Breuk EU SGP/CU

Marnix

Re: Breuk EU SGP/CU

Bericht door Marnix »

Ik lees dat het allemaal in goed overleg is gebeurd. Je kan de CU moeilijk verwijten dat ze zich aansluiten bij een groep die het meeste bij hun verkiezingsprogramma past. Dat ze samenwerken wil niet zeggen dat je je eigen partijprogramma moet verloochenen.

Daarnaast durf ik niet te stellen dat de band in de afgelopen 25 jaar steeds hechter is geworden. Ik heb juist het idee, zeker door de consensus-politiek van de CU, die meedraait in de coalitie, en de principe-politiek van de SGP, men uit elkaar aan het groeien is. De negatieve reacties richting de CU zijn daar een bewijs van.

Dat de CU het absoluut niet met het vrouwenstandpunt van de SGP eens is is bekend. Is het dan raar dat op zo'n punt de samenwerking op een gegeven moment stukloopt? Dat rek er op een gegeven moment uit is en men Europees ook als vrienden uit elkaar gaat?

Ik lees op de site van het ND wel een iets genuanceerder verslag, daar staat bijvoorbeeld ook van Kolijn:

De SGP-voorzitter zegt wel begrip voor de positie van de ChristenUnie te hebben en erkent dat Peter van Dalen en CU-voorzitter Peter Blokhuis er alles aangedaan hebben om de SGP binnenboord te houden. ,,Ze zijn in een proces geraakt dat ze niet zelf hebben gezocht. Maar wij hadden graag gezien dat ze een andere keuze hadden gemaakt.’’ Welke keuze kan Kolijn niet precies zeggen, maar in ieder geval hadden de partijen hun samenwerking niet mogen stoppen .
Laatst gewijzigd door Marnix op 22 jun 2009, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:GOED ZO SGP! Voet bij stuk houden!
Ik heb alleen de SGP-lezing van dit gebeuren gezien en op basis daarvan ben ik geneigd om de SGP te steunen. En dan m.n. hierom: de Britse Conservatieven moeten zich helemaal niet bemoeien met partij-interne-aangelegenheden.

Maar ik vraag me af, of de SGP haar eigen standpunt wel helder verwoord heeft. Want juridisch is het zo, dat iedereen lid kan worden van de SGP. Er is alleen een gentleman-agreement, dat SGP'ers geen vrouwen zullen kandideren. Bovendien had men kunnen wijzen op het feit dat de SGP ook gewoon op een lijst stond met CU-vrouwen.

Overigens had ik het wel van harte toegejuicht als de SGP zich had aangesloten bij de fractie van de Britse Conservatieven. Dat maakt de positie t.o.v. de EVP duidelijker.

Ik begrijp alleen niet waarom de CU de SGP niet heeft willen vasthouden.
Natuurlijk deze kanttekeningen. Maar gelukkig gaan ze niet zwabberen en vage uitspraken doen over dat vrouwenstandpunt.
astroguy

Bericht door astroguy »

Marnix schreef:Ik lees dat het allemaal in goed overleg is gebeurd. Je kan de CU moeilijk verwijten dat ze zich aansluiten bij een groep die het meeste bij hun verkiezingsprogramma past. Dat ze samenwerken wil niet zeggen dat je je eigen partijprogramma moet verloochenen.

Daarnaast durf ik niet te stellen dat de band in de afgelopen 25 jaar steeds hechter is geworden. Ik heb juist het idee, zeker door de consensus-politiek van de CU, die meedraait in de coalitie, en de principe-politiek van de SGP, men uit elkaar aan het groeien is. De negatieve reacties richting de CU zijn daar een bewijs van.

Dat de CU het absoluut niet met het vrouwenstandpunt van de SGP eens is is bekend. Is het dan raar dat op zo'n punt de samenwerking op een gegeven moment stukloopt? Dat rek er op een gegeven moment uit is en men Europees ook als vrienden uit elkaar gaat?
SInds wanneer past het programma van de conservatieven bij de CU???
Atze
Unionist

Bericht door Unionist »

Sinds ze allebei Eurokritisch zijn.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MG28 schreef:Zonde van mijn stem aan de SGP...dat vrouwenstandpunt hoort bij de SGP, maar als je daarvoor zelfs de samenwerking opzegt en dus alleen komt te staan en dus je nergens kan aansluiten en dus helemaal niets meer te vertellen hebt. Wat heb je dan bereikt?

Dat je niet op wezenlijke zaken toe gaat geven, dan bedoel ik zondagsrust, abortus, de Bijbel als enige waarheid etc. etc. Dat begrijp ik. Maar is het vrouwenstandpunt zoveel waard?

Natuurlijk moet de SGP de SGP blijven, ze blijven altijd en altijd bij hun standpunten, maar zo graven ze hun eigen graf. Voor de Tweede Kamer blijf ik stemmen op ze, maar bij de EU...dit keer had ik al Van Dalen gestemd, volgende keer CU dan maar;)
Ik geloof dat ik me in deze post wel kan vinden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Luther schreef:Ik begrijp alleen niet waarom de CU de SGP niet heeft willen vasthouden.
Dat lijkt me helder: de CU is een pragmatische partij die graag de handen uit de mouwen steekt én wil getuigen. Dat kan gewoon beter binnen een grotere verband omdat daardoor de spreektijd aanzienlijk wordt verlengd.
Ik vermoed dat de SGP nu vaderziel alleen blijft zitten en zelfs niet meer wordt gehoord...
Leer mij volgen mét mijn vragen...
David J

Bericht door David J »

Oei, dit vind ik echt jammer. Toch snap ik het ergens wel. Ik denk dat SGP en CU de laatste jaren steeds verder uit elkaar groeiden. Verschil in achterban en cultuur was er natuurlijk altijd al, maar de regeringsdeelname van de CU en de verwikkelingen rond het vrouwenstandpunt hebben ervoor gezorgd dat er ook politiek gezien steeds meer afstand kwam.

Ik snap de posities van beide partijen ook wel. De SGP kan natuurlijk niet onder externe druk haar standpunt aanpassen; dat zou erg inconsequent zijn. Anderzijds gaat het wel wat ver om van de CU te verlangen dat ze de beperking en het isolement kiest vanwege een standpunt dat ze zelf niet deelt. Jammer, jammer.

Ik vraag me echt af wat Bas Belder nu gaat doen. 't Lijkt me geen man die, a la PVV, er voor voelt om een hoekje gelijk te gaan zitten hebben. Ik denk zomaar dat hij er stevig van baalt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

denkertje21 schreef:
Luther schreef:Ik begrijp alleen niet waarom de CU de SGP niet heeft willen vasthouden.
Dat lijkt me helder: de CU is een pragmatische partij die graag de handen uit de mouwen steekt én wil getuigen. Dat kan gewoon beter binnen een grotere verband omdat daardoor de spreektijd aanzienlijk wordt verlengd.
Ik vermoed dat de SGP nu vaderziel alleen blijft zitten en zelfs niet meer wordt gehoord...
Ja, dat laatste denk ik ook. Het heeft volstrekt geen zin dat Belder die zetel nog gaat innemen.
Overigens maak ik uit de berichtgeving op dat de deur richting de Conservatieven voor de SGP nog niet geheel in het nachtslot zit...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Beste mensen,

Ik heb hier alle persoonlijke en off-topic opmerkingen verwijderd.
Verder on-topic, a.u.b.

Vriendelijke groeten,
Tiberius, moderator
Unionist

Bericht door Unionist »

Wat moet Belder nu gaan doen?

- aansluiten bij een andere fractie. Welke?
- doorgaan als niet-ingeschrevene
- onder CU-vlag deelnemen aan de ECR-fractie
- zijn zetel ter beschikking stellen aan de nummer 3 van de lijst: Ruud van Eijle

En stel dat alleen optie 2 en 4 mogelijk zijn, moet de SGP dan nog wel meedoen aan de Europese Verkiezingen? Blijkbaar is het dan voor hen zoals ze zijn onmogelijk om een rol in Europa te spelen. Dan is het zonde van de stemmen als ze nog willen deelnemen en kunnen ze beter hun achterban een stemadvies richting ChristenUnie geven.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Dat laatste zie ik niet zo snel gebeuren, mijn waarde Unionist. De wens is de vader van de gedachten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb niet veel verstand van politiek...
Maar toch kan ik het niet waarderen dat de CU na 25 jaar goede samenwerking
de SGP min of meer in de kou laat staan...

De ontwikkeling binnen de CU is echter wel van die aard dat het in de lijn ligt.
Steeds meer zien we en verwijdering van de oorspronkelijker partijden waar
de CU uit voortkomt, het GPV en de RPF...
In feite gaat het met de CU in de richting van een mini-CDA. Ik las pas een
berichtje in de krant dat de CU ook gaat meedoen bij gemeenteraadsverkiezingen
in katholieke Limburgse gemeenten. Zouden ze dan nog een discussie moeten
voeren of RK mensen lid van de CU kunnen worden?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

-DIA- schreef:Ik heb niet veel verstand van politiek...
Maar toch kan ik het niet waarderen dat de CU na 25 jaar goede samenwerking
de SGP min of meer in de kou laat staan...
Mja, de CU zal zeggen dat de SGP hén in de kou laat staan.
De ontwikkeling binnen de CU is echter wel van die aard dat het in de lijn ligt.
Steeds meer zien we en verwijdering van de oorspronkelijker partijden waar
de CU uit voortkomt, het GPV en de RPF...
In feite gaat het met de CU in de richting van een mini-CDA. Ik las pas een
berichtje in de krant dat de CU ook gaat meedoen bij gemeenteraadsverkiezingen
in katholieke Limburgse gemeenten. Zouden ze dan nog een discussie moeten
voeren of RK mensen lid van de CU kunnen worden?
Zolang katholieken het beginselprogramma ondertekenen (met uitdrukkelijke verwijzing naar de 3FvE), dan vormt dat geen enkel probleem. Ik zie ook niet in waarom je daar een probleem van zou willen maken. Een katholiek kan ook gewoon bij de SGP lid worden...
Unionist

Bericht door Unionist »

Erasmiaan schreef:Dat laatste zie ik niet zo snel gebeuren, mijn waarde Unionist. De wens is de vader van de gedachten.
Op lokaal gebied gebeurt dat over een weer wel, hoor. Maar je hebt ook plaatsen waar de ene partij met een kansloze lijst meedoet en daarmee kostbare stemmen bij de andere wegsnoept. Ik vind dat altijd wat onverkwikkelijk. 't Gebeurt aan beide kanten overigens.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

memento schreef: Zolang katholieken het beginselprogramma ondertekenen (met uitdrukkelijke verwijzing naar de 3FvE), dan vormt dat geen enkel probleem. Ik zie ook niet in waarom je daar een probleem van zou willen maken. Een katholiek kan ook gewoon bij de SGP lid worden...
OK, iets duidelijker dan: Zou een RK de CU in de gemeenteraad kunnen vertegenwoordigen? Mij dunkt dat
eem SGP'er die uit het goede hout is gesneden daar wel moeite mee zou hebben, niet dan?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie