denkertje21 schreef:Tiberius schreef: In mijn beleving zijn er twee visies in deze discussie: dat het wel of niet mogelijk is op grond van de Bijbel om een homorelatie te hebben.
De argumenten tegen worden door Luther aangevoerd, dat laat ik grotendeels aan hem over, omdat hij hier heel genuanceerd in staat.
De argumenten vóór komen (behoudens wat ruis) voornamelijk van jouw kant en vallen in de volgende categorieën uiteen:
- Retorische vragen ("Denk je nu echt dat...?", "Ik wist niet dat er nog mensen zijn die zo denken", etc). Dat soort argumenten spelen mij te veel op de persoon, dus daar ga ik niet of hooguit met een knipoog op in.
Ik vind het wat al te simpel om te concluderen dat ik slects met retorische vragen antwoord. Ik ben wel degelijk diep inhoudelijk op de teksten ingegaan. Dat dit niet een uitleg is die jou past, is weer een andere zaak!
Ik zeg niet dat je
uitsluitend met retorische vragen antwoordt, maar dat enkele van jouw argumenten in die categorie vallen. Daar ga ik dus niet of nauwelijks op in, hooguit met een mod-warning om niet op de persoon te spelen.
denkertje21 schreef:Tiberius schreef:- Door te stellen, dat we weten dat er tempelprostitie met jochies was, dus die homo-verboden zijn in die context gegeven. Dat argument houdt geen stand, want we weten uit de stof van Openbaring 2, dat er ook tempelprostitutie met vrouwen was, maar nergens lezen we op grond van die praktijken een veroordeling van gemeenschap tussen man en vrouw.
Er was totale losbandigheid. Niet alleen tussen mannen, maar ook tussen vrouwen, met beesten en wat een mens al niet kan verzinnen of niet eens kan verzinnen. De buitenbijbelse historische geschriften zijn daar best duidelijk over.
Precies. Maar redeneer nu door: die prostitutie met vrouwen was dus ook reëel aanwezig in die cultuur. Er wordt ook tegen gewaarschuwd, scherp zelfs.
Maar nergens lees je in de Bijbel een verbod op algemene afwijzing van gemeenschap tussen man en vrouw, integendeel zelfs, lees het boek Hooglied maar eens. Bovendien: het is door God Zelf verordineerd.
denkertje21 schreef:Tiberius schreef:- Door verschillende wetten op één hoop te gooien, er één uitpikken en zeggen dat we die niet onderhouden en vervolgens een andere pakken (die uitleving van homoseksualiteit een gruwel noemen) en dan triomfantelijk zeggen dat die dan ook niet onderhouden hoeft te worden. Ik wil wijzen op het verschil tussen ceremoniële (voor de tempeldienst), burgerlijke (voor de Israëlieten) en zedelijke wetten. De eerste categorie hoeven wij niet meer te houden, omdat die wetten gegeven zijn in de context van de schaduwendienst die in Christus vervuld is; de tweede hoeven wij ook niet meer te houden, alhoewel er wel nuttige aanwijzingen voor nu in staan (denk aan het hekje om de rand van een plat dak); de derde categorie moeten we wel houden, niet om daar de zaligheid mee te verdienen, maar als leefregel der dankbaarheid.
Kenmerk van de laatste categorie is, dat de wetten meerdere malen, met name in het Nieuwe Testament herhaald worden. Dat is zeker het geval met de wetten tegen homoseksualiteit (zoals je zelf al aangaf).
Allereerst lijkt het me goed om de discussie feitelijk te houden en geen toevoegingen als 'triomfantelijk' te gebruikne. Ik ben de laatste die 'triomfantelijk' iets gaat roepen. Mijn triomf is dat Christus over mij heeft getriomfeerd. Dat is het.
Ik doelde op die door jou, volgens mij met instemming, geciteerde brief. Die had toch een behoorlijk triomfantelijke toon, dacht ik zo.
denkertje21 schreef:Er worden diverse wetten uit het OT gevolgd in het NT. Ik zou het 'afbouw' willen noemen. De spijswetten zijn daar een mooi voorbeeld van.
Niet mee eens. Nergens in de Bijbel lees dat er sprake is van afbouw van de zedelijke wetgeving. Wel van de ceremoniële wetten, zoals de spijswetten. Juist Jezus benadrukte, dat daarvan geen tittel of jota afgedaan mocht worden.
denkertje21 schreef:Toch meent Paulus homoseksualiteit expliciet te moeten noemen. Maar lees bijvoorbeeld dan ook héé Romeinen 1 en 2. Daar wordt een serie van losbandigheid aan de kaak gesteld. Dat zelfde geldt voor 1 Cor 6.
Omdat er heteroseksuele losbandigheid en hoererij aan de kaak wordt gesteld, is dan elke verbintenis tussen man en vrouw zonde?
Dat heb ik in een vorige postings al aangegeven. Paulus noemt in het laatste deel van hoofdstuk de zonden van de heidenen, onder andere dus inderdaad het uitleven in homoseksualiteit. Wat je gisteren terecht al opmerkte, is dat geen reden voor de Joden om zich boven de heidenen te verheffen (wat ze kennelijk deden), want in de hoofdstukken 2 en 3 gaat Paulus aantonen, dat Gods toorn ook over de Joden gaat. Het bezit van de wet baat niet, de besnijdenis is niet genoegzaam. Dat is wel groot, maar niet genoeg, zo zegt hij in het laatste deel van hoofdstuk 3: de rechtvaardiging is om niet, door het geloof.
Daar gaat het om: ze hebben allen gezondigd (de heidenen in de geliste zonden, de joden in hun eigengerechtigheid) en derven de heerlijkheid van God, maar worden om niet gerechtvaardigd.
Dus voor de Joden geen pleidooi om terug te keren naar de heidense uitspattingen (want alles is met zonde bevlekt), nee, juist vergeving der zonden door het geloof in Christus.
1 Korinthe 6 heeft een andere context. Daar spreekt hij juist tegen christenen, om die zonden te vlieden, want anders zouden ze het Koninkrijk Gods niet beërven. En daar wordt op één rij gezet om wie het gaat: "noch die bij mannen liggen, noch dieven, ...". (Ze reageren hier wel een beetje van "hoe durft hij" en "dat is op de man spelen", als ik dat typ, maar de Bijbel doet dat ook.) Paulus zet dus het uitleven van de homoseksualiteit en diefstal op één lijn.