Met geweld nemen...
Met geweld nemen...
Mattheüs 11:12
En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.
Wie heeft enig idee wat deze tekst precies betekent?
En: zijn er preken, boeken over?
En van de dagen van Johannes den Doper tot nu toe, wordt het Koninkrijk der hemelen geweld aangedaan, en de geweldigers nemen hetzelve met geweld.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: Met geweld nemen...
Kanttekeningen al bekeken?
memento schreef:Kanttekeningen al bekeken?
Geweldigers: die met grote ernst en ijver naar de zaligheid trachten, als die met geweld iets tot zich willen trekken.
Fil 3:8,12 ( over het jagen en er naar grijpen)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Precies, de traditioneel-gereformeerde uitleg is dan ook, dat dit deze tekst wil zeggen (parafrase):judith schreef:memento schreef:Kanttekeningen al bekeken?
Geweldigers: die met grote ernst en ijver naar de zaligheid trachten, als die met geweld iets tot zich willen trekken.
Vanaf de dag dat Johannes de Doper kwam tot nu toe, strijden mensen om in te gaan in het koninkrijk der hemelen (door met grote ernst en ijver naar de zaligheid trachten), en die zo strijden krijgen deel aan dat koninkrijk
Ik denk dat dat ook mensen zijn die net zo edel zijn als die in Berea, de Schrift onderzoekend of de dingen alzo zijn.memento schreef:Precies, de traditioneel-gereformeerde uitleg is dan ook, dat dit deze tekst wil zeggen (parafrase):judith schreef:memento schreef:Kanttekeningen al bekeken?
Vanaf de dag dat Johannes de Doper kwam tot nu toe, strijden mensen om in te gaan in het koninkrijk der hemelen (door met grote ernst en ijver naar de zaligheid trachten), en die zo strijden krijgen deel aan dat koninkrijk
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik denk dat elk mens, die zijn behoudt in Christus zoekt, zo'n geweldenaar wordt. Dus niet alleen hen die bovenmate ijverig zijn in het onderzoeken der Schrift (alhoewel dat natuurlijk wel zeer aanbevelingswaardig is).Luther schreef:Ik denk dat dat ook mensen zijn die net zo edel zijn als die in Berea, de Schrift onderzoekend of de dingen alzo zijn.memento schreef:Precies, de traditioneel-gereformeerde uitleg is dan ook, dat dit deze tekst wil zeggen (parafrase):judith schreef:memento schreef:Kanttekeningen al bekeken?
Ja, ik denk dat Berea-mensen wel wat extra inspanningen verrichten...memento schreef:Ik denk dat elk mens, die zijn behoudt in Christus zoekt, zo'n geweldenaar wordt. Dus niet alleen hen die bovenmate ijverig zijn in het onderzoeken der Schrift (alhoewel dat natuurlijk wel zeer aanbevelingswaardig is).Luther schreef: Ik denk dat dat ook mensen zijn die net zo edel zijn als die in Berea, de Schrift onderzoekend of de dingen alzo zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Je vraagt wel eens af hoe en wat die mensen uit Berea nu precies onderzochten. Jongbloed- of GBS-Bijbels waren er nog niet. Het gepredikte woord was alles wat ze hadden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ze hadden de boekrollen van het Oude Testament.refo schreef:Je vraagt wel eens af hoe en wat die mensen uit Berea nu precies onderzochten. Jongbloed- of GBS-Bijbels waren er nog niet. Het gepredikte woord was alles wat ze hadden.
-
- Contacteer:
M.i. betekent het dat de Inquisitie, de bekeringen door het zwaard, de ketterij en heksenverbrandingen enz enz allemaal in het teken stonden van geweld, en niet de vrede en liefde, waarmee ons geloof verspreid had moeten worden.Avi schreef:Mattheüs 11:12
Sola Scriptura
Waar zie je die link precies?backtobasic schreef:M.i. betekent het dat de Inquisitie, de bekeringen door het zwaard, de ketterij en heksenverbrandingen enz enz allemaal in het teken stonden van geweld, en niet de vrede en liefde, waarmee ons geloof verspreid had moeten worden.Avi schreef:Mattheüs 11:12
-
- Contacteer:
Vanaf Johannes de Doper, probeert de satan dmv de farizeers vooral het Koninkrijk te nemen(geweld tegen discipelen en voortdurend Jezus aanvallen op wat hij predikt)... later vertaalt deze geweldige (afkeurenswaardige) drang zich in de (roomse) kerk (inquisitie tegen het verbondsvolk, en vervolgingen der hugenoten enz enz)Tiberius schreef:Waar zie je die link precies?backtobasic schreef:M.i. betekent het dat de Inquisitie, de bekeringen door het zwaard, de ketterij en heksenverbrandingen enz enz allemaal in het teken stonden van geweld, en niet de vrede en liefde, waarmee ons geloof verspreid had moeten worden.Avi schreef:Mattheüs 11:12
satan doet alles om het ware geloof te bestrijden, ook binnen iedere kerkgemeenschap en m isschien wel juist daar, omdat de volgelingen misschien niet verloren gaan.Aan een mens van de wereld hoeft de satan niet veel aan te doen!
Sola Scriptura
Ok, bedoel je het zo.
Om eerlijk te zijn voel ik dan meer voor de uitleg van de kanttekenaren: Dat is, die met groten ernst en ijver naar de zaligheid trachten, gelijk als die met geweld iets tot zich willen trekken, Filipp. 3:8, 12.
Om eerlijk te zijn voel ik dan meer voor de uitleg van de kanttekenaren: Dat is, die met groten ernst en ijver naar de zaligheid trachten, gelijk als die met geweld iets tot zich willen trekken, Filipp. 3:8, 12.
Ik vind de visie van bttb wel interessant; zo zou je het ook uit kunnen leggen, inderdaad.
Belangrijk is dus: welke betekenis heeft het woord geweld in deze tekst?
Het griekse woord "biazoo" (met geweld) en daarvan afgeleid "biastès" komt alleen maar in deze tekst voor (en in Lukas 16:6, maar dat is dezelfde tekst).freek schreef:Ik vind de visie van bttb wel interessant; zo zou je het ook uit kunnen leggen, inderdaad.
De betekenis is "geweld gebruiken, overweldigen", vaak ook in negatieve betekenis.