Primasius en Aretas
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5266
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Primasius en Aretas
Wie weet of er ooit werken van Primasius van Hadrumetum (? - 560)
en Aretas van Caesarea in het Nederlands zijn verschenen?
Of misschien boeken over hen?
Weet van Aretas van Caesarea dat hij een commentaar op Openbaring heeft geschreven,
de Reformator Heinrich Bullinger citeert hem soms.
en Aretas van Caesarea in het Nederlands zijn verschenen?
Of misschien boeken over hen?
Weet van Aretas van Caesarea dat hij een commentaar op Openbaring heeft geschreven,
de Reformator Heinrich Bullinger citeert hem soms.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Primasius en Aretas
Een verklaring van de openbaring uit die tijd zal niet veel wezen. Toen was het meeste noch verborgen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Primasius en Aretas
Volgens mij is de Openbaring een boek voor de gemeente van alle tijden!Gian schreef:Een verklaring van de openbaring uit die tijd zal niet veel wezen. Toen was het meeste noch verborgen.

Re: Primasius en Aretas
Je kunt prima verklaringen van Openbaring lezen uit alle tijden, alleen moet je wel op de grote lijnen letten, en de toepassingen (bv Nero is anti-Christ, Rome is anti-Christ, etc) negeren.
Re: Primasius en Aretas
Waarom denk je dat?Gian schreef:Een verklaring van de openbaring uit die tijd zal niet veel wezen. Toen was het meeste noch verborgen.
Re: Primasius en Aretas
Dat ga ik volgende week uitleggen, want nu is het 1 voor 12freek schreef:Waarom denk je dat?Gian schreef:Een verklaring van de openbaring uit die tijd zal niet veel wezen. Toen was het meeste noch verborgen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Primasius en Aretas
Gian schreef:Dat ga ik volgende week uitleggen, want nu is het 1 voor 12freek schreef:Waarom denk je dat?Gian schreef:Een verklaring van de openbaring uit die tijd zal niet veel wezen. Toen was het meeste noch verborgen.

Re: Primasius en Aretas
In een tijd dat de kerk ipv Israel werd gesteld door Origenes en Augustinus in navolging van Martyr, verloor men de betekenis van de onvervulde profetieën zowel in het OT als in het NT. In alle eeuwen is het boek Openbaring een mysterie geweest totdat mensen de profetieen weer letterlijk gingen lezen, en langzamerhand de geschiedenis de profetieën deed verstaan, met name sinds 1948 waarin alles in een stroomversnelling kwam.
Dan. 12
4 En gij, Daniel! sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden.
5 En ik, Daniel, zag, en ziet, er stonden twee anderen, de een aan deze zijde van den oever der rivier, en de ander aan gene zijde van den oever der rivier.
6 En hij zeide tot den Man, bekleed met linnen, Die boven op het water der rivier was: Tot hoe lang zal het zijn, dat er een einde van deze wonderen zal wezen?
7 En ik hoorde dien Man, bekleed met linnen, Die boven op het water van de rivier was, en Hij hief Zijn rechter hand en Zijn linkerhand op naar den hemel, en zwoer bij Dien, Die eeuwiglijk leeft, dat na een bestemden tijd, bestemde tijden, en een helft, en als Hij zal voleind hebben te verstrooien de hand des heiligen volks, al deze dingen voleind zullen worden.
8 Dit hoorde ik, doch ik verstond het niet; en ik zeide: Mijn Heere! wat zal het einde zijn van deze dingen?
9 En Hij zeide: Ga henen, Daniel! want deze woorden zijn toegesloten en verzegeld tot den tijd van het einde.
10 Velen zullen er gereinigd en wit gemaakt, en gelouterd worden; doch de goddelozen zullen goddelooslijk handelen, en geen van de goddelozen zullen het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan.
Zonder het boek Daniël is Openbaring niet te verstaan. Eigenlijk bevestigd, en verduidelijkt het boek Daniel het boek Openbaring, er liggen veel overeenkomsten in beide boeken. Tenslotte zal Openbaring pas ten volle begrepen worden als de bestemden tijden (Dan. 12) vervuld zijn. Tijden(2 jaar), tijd(1 jaar) en een halve tijd (half jaar)(Op.12), 42 maanden (Op. 11 en 13) of 1260 dagen(Op. 12), ofwel de tijd van de grote verdrukking van 3,5 jaar, het 2e deel van de laatste jaarweek van 7 jaar (Dan. 9).
Nu de wereldpolitiek zodanig ontwikkelt dat alles klaargezet wordt om vervuld te worden kunnen we stukje bij beetje Openbaring een plaats geven.
Ook nu pas zien we dat de 7 Gemeenten uit Op. 2 en 3 een beeld is van de geschiedenis van de Gemeente, en waaraan we tevens onze tijd kunnen spiegelen aan de laatstgenoemde Gemeente.
Gezien het feit dat Primasius en Aretas in een tijd leefde dat de kerk aan het verdwalen was (vanwege de vervangings-theologie) geloof ik niet dat men nou zoveel zicht op deze dingen had. In onze tijd, waarin God Zijn Gemeente aan het herstellen is, en aan het afbreken is wat zichzelf in de plaats van Israel zet, geloof ik vast dat we veel meer zicht hebben op het boek Openbaring.
Dan. 12
4 En gij, Daniel! sluit deze woorden toe, en verzegel dit boek, tot den tijd van het einde; velen zullen het naspeuren, en de wetenschap zal vermenigvuldigd worden.
5 En ik, Daniel, zag, en ziet, er stonden twee anderen, de een aan deze zijde van den oever der rivier, en de ander aan gene zijde van den oever der rivier.
6 En hij zeide tot den Man, bekleed met linnen, Die boven op het water der rivier was: Tot hoe lang zal het zijn, dat er een einde van deze wonderen zal wezen?
7 En ik hoorde dien Man, bekleed met linnen, Die boven op het water van de rivier was, en Hij hief Zijn rechter hand en Zijn linkerhand op naar den hemel, en zwoer bij Dien, Die eeuwiglijk leeft, dat na een bestemden tijd, bestemde tijden, en een helft, en als Hij zal voleind hebben te verstrooien de hand des heiligen volks, al deze dingen voleind zullen worden.
8 Dit hoorde ik, doch ik verstond het niet; en ik zeide: Mijn Heere! wat zal het einde zijn van deze dingen?
9 En Hij zeide: Ga henen, Daniel! want deze woorden zijn toegesloten en verzegeld tot den tijd van het einde.
10 Velen zullen er gereinigd en wit gemaakt, en gelouterd worden; doch de goddelozen zullen goddelooslijk handelen, en geen van de goddelozen zullen het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan.
Zonder het boek Daniël is Openbaring niet te verstaan. Eigenlijk bevestigd, en verduidelijkt het boek Daniel het boek Openbaring, er liggen veel overeenkomsten in beide boeken. Tenslotte zal Openbaring pas ten volle begrepen worden als de bestemden tijden (Dan. 12) vervuld zijn. Tijden(2 jaar), tijd(1 jaar) en een halve tijd (half jaar)(Op.12), 42 maanden (Op. 11 en 13) of 1260 dagen(Op. 12), ofwel de tijd van de grote verdrukking van 3,5 jaar, het 2e deel van de laatste jaarweek van 7 jaar (Dan. 9).
Nu de wereldpolitiek zodanig ontwikkelt dat alles klaargezet wordt om vervuld te worden kunnen we stukje bij beetje Openbaring een plaats geven.
Ook nu pas zien we dat de 7 Gemeenten uit Op. 2 en 3 een beeld is van de geschiedenis van de Gemeente, en waaraan we tevens onze tijd kunnen spiegelen aan de laatstgenoemde Gemeente.
Gezien het feit dat Primasius en Aretas in een tijd leefde dat de kerk aan het verdwalen was (vanwege de vervangings-theologie) geloof ik niet dat men nou zoveel zicht op deze dingen had. In onze tijd, waarin God Zijn Gemeente aan het herstellen is, en aan het afbreken is wat zichzelf in de plaats van Israel zet, geloof ik vast dat we veel meer zicht hebben op het boek Openbaring.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Primasius en Aretas
Ik denk dat je dat anders moet formuleren. Kon men het anders zien in die tijd? Het is met de wetenschap van nu wel erg makkelijk om te zeggen dat men toen aan het verdwalen was. Dan mag zo zijn, maar dan pel je deze verklaring los van de tijd.Gian schreef:Gezien het feit dat Primasius en Aretas in een tijd leefde dat de kerk aan het verdwalen was (vanwege de vervangings-theologie) geloof ik niet dat men nou zoveel zicht op deze dingen had. In onze tijd, waarin God Zijn Gemeente aan het herstellen is, en aan het afbreken is wat zichzelf in de plaats van Israel zet, geloof ik vast dat we veel meer zicht hebben op het boek Openbaring.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Primasius en Aretas
Zeker waar. Ik heb heel wat nagedacht over deze vraag en ben tot de conclusie gekomen dat het zo heeft moeten wezen. De tijd van de pausen en hun inquisities hadden veel overeenkomsten met de eindtijd en de anti-christ. Daarom wil ik Augustinus en vooral Calvijn niet afvallen in deze dingen. Reken maar dat de christenen in die tijd gesmeekt hebben om het einde.Luther schreef:Kon men het anders zien in die tijd? Het is met de wetenschap van nu wel erg makkelijk om te zeggen dat men toen aan het verdwalen was.Gian schreef:Gezien het feit dat Primasius en Aretas in een tijd leefde dat de kerk aan het verdwalen was (vanwege de vervangings-theologie) geloof ik niet dat men nou zoveel zicht op deze dingen had. In onze tijd, waarin God Zijn Gemeente aan het herstellen is, en aan het afbreken is wat zichzelf in de plaats van Israel zet, geloof ik vast dat we veel meer zicht hebben op het boek Openbaring.
Daarmee is wel de zwakke plek van onze tijd aangewezen door te blijven hangen in de visie van de Reformatie.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Primasius en Aretas
Dat vraag ik me af, want op die punten hebben toch al vele predikanten gezegd dat we achteraf moeten constateren dat Calvijn etc. het op dat punt fout hadden?Gian schreef:Zeker waar. Ik heb heel wat nagedacht over deze vraag en ben tot de conclusie gekomen dat het zo heeft moeten wezen. De tijd van de pausen en hun inquisities hadden veel overeenkomsten met de eindtijd en de anti-christ. Daarom wil ik Augustinus en vooral Calvijn niet afvallen in deze dingen. Reken maar dat de christenen in die tijd gesmeekt hebben om het einde.Luther schreef:Kon men het anders zien in die tijd? Het is met de wetenschap van nu wel erg makkelijk om te zeggen dat men toen aan het verdwalen was.Gian schreef:Gezien het feit dat Primasius en Aretas in een tijd leefde dat de kerk aan het verdwalen was (vanwege de vervangings-theologie) geloof ik niet dat men nou zoveel zicht op deze dingen had. In onze tijd, waarin God Zijn Gemeente aan het herstellen is, en aan het afbreken is wat zichzelf in de plaats van Israel zet, geloof ik vast dat we veel meer zicht hebben op het boek Openbaring.
Daarmee is wel de zwakke plek van onze tijd aangewezen door te blijven hangen in de visie van de Reformatie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Primasius en Aretas
Om nog maar te zwijgen van Ezechiel.Zonder het boek Daniël is Openbaring niet te verstaan.
-
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41
Re: Primasius en Aretas
Ik heb een engelstalig boek in de kast staan:Johann Gottfried Walther schreef:Wie weet of er ooit werken van Primasius van Hadrumetum (? - 560)
en Aretas van Caesarea in het Nederlands zijn verschenen?
Of misschien boeken over hen?
Weet van Aretas van Caesarea dat hij een commentaar op Openbaring heeft geschreven,
de Reformator Heinrich Bullinger citeert hem soms.
The Apocalypse in the Middle Ages, onder redactie van Richard Emmerson en Bernard McGinn
Hierin wordt regelmatig gerefereerd aan Primasius, als ik het mij goed kan herinneren althans.
Via Google Books kun je het lezen. Klik dan hier