Kippetje schreef:(...)dus zal ik de komende dagen niet meer kunnen reageren in dit topic. (Dat je niet denkt dat ik uitgepraat ben ofzo.....)

Kippetje schreef:(...)dus zal ik de komende dagen niet meer kunnen reageren in dit topic. (Dat je niet denkt dat ik uitgepraat ben ofzo.....)
Niet om te muggenziften, maarre... ik heb wat moeite met deze zin (de rest van je verhaal begrijp ik!) ...Kippetje schreef: Nog steeds ben ik van mening dat er ruimte is, om naast mijn Goddelijke roeping als moeder en echtgenote ook de maatschappij te dienen.
MM, nu word ik even heel blij: DIT BEN IK VAN HARTE MET JE EENS!!!!! (Rood) (Ik reageer even namens Käthe!MarthaMartha schreef:Niet om te muggenziften, maarre... ik heb wat moeite met deze zin (de rest van je verhaal begrijp ik!) ...Kippetje schreef: Nog steeds ben ik van mening dat er ruimte is, om naast mijn Goddelijke roeping als moeder en echtgenote ook de maatschappij te dienen.
Ik denk namelijk dat een goede moeder/echtgenote zonder werk buitenshuis óók de maatschappij dient.
- Door een gezonde uitvalsbasis te scheppen voor haar man die zijn werk kan doen.
- Door een gezonde uitvalsbasis te scheppen voor de kinderen zodat zij op een goede manier een bijdrage kunnen leveren aan deze maatschappij.
Dat ben ik absoluut met je eens, ik moet toegeven dat mijn woordkeus niet helemaal goed was.MarthaMartha schreef:Niet om te muggenziften, maarre... ik heb wat moeite met deze zin (de rest van je verhaal begrijp ik!) ...Kippetje schreef: Nog steeds ben ik van mening dat er ruimte is, om naast mijn Goddelijke roeping als moeder en echtgenote ook de maatschappij te dienen.
Ik denk namelijk dat een goede moeder/echtgenote zonder werk buitenshuis óók de maatschappij dient.
- Door een gezonde uitvalsbasis te scheppen voor haar man die zijn werk kan doen.
- Door een gezonde uitvalsbasis te scheppen voor de kinderen zodat zij op een goede manier een bijdrage kunnen leveren aan deze maatschappij.
Toch zullen die stoelen gestoft moeten worden, hoe je het ook wendt of keert.Avi schreef:Ik denk dat het iedere keer opnieuw heel belangrijk is om ons af te vragen: 'Doe ik werkelijk wat God wil dat ik doe?'
Ik denk niet dat het Gods bedoeling is voor de vrouw, dat ze wanneer er geen kids meer te verzorgen zijn, ze eeuwig stoelen blijft afstoffen tot ze thuiskomen.
Vrijwilligerswerk kan heel dankbaar werk zijn: Voorlezen bij ouderen, of maatje worden van een vluchteling/ psychisch ziek iemand etc.
Klopt. Het is misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Misschien had ze beter kunnen zeggen dat er naast moeder / echtgenote zijn er ook ruimte is om je (andere) talenten te ontplooienMarthaMartha schreef:Niet om te muggenziften, maarre... ik heb wat moeite met deze zin (de rest van je verhaal begrijp ik!) ...Kippetje schreef: Nog steeds ben ik van mening dat er ruimte is, om naast mijn Goddelijke roeping als moeder en echtgenote ook de maatschappij te dienen.
Klopt, dat bedoelde mijn aanvulling op het verhaal...Marnix schreef:Klopt. Het is misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Misschien had ze beter kunnen zeggen dat er naast moeder / echtgenote zijn er ook ruimte is om je (andere) talenten te ontplooienMarthaMartha schreef:Niet om te muggenziften, maarre... ik heb wat moeite met deze zin (de rest van je verhaal begrijp ik!) ...Kippetje schreef: Nog steeds ben ik van mening dat er ruimte is, om naast mijn Goddelijke roeping als moeder en echtgenote ook de maatschappij te dienen.
Lees even 4 postings terug, daar zeg ik toch duidelijk dat deze opmerking ongelukkig gekozen was.....MarthaMartha schreef:Klopt, dat bedoelde mijn aanvulling op het verhaal...Marnix schreef:
Klopt. Het is misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Misschien had ze beter kunnen zeggen dat er naast moeder / echtgenote zijn er ook ruimte is om je (andere) talenten te ontplooien
Da's wel iets anders. Je talenten ontplooien is in wezen egocentrisch (in een neutrale betekenis van het woord). Het is op jezelf en je eigen talenten gericht. De maatschappij dienen, wat Kippetje als motief noemde, is dat juist niet. Het is dienend en op de ander gericht.Marnix schreef:Klopt. Het is misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Misschien had ze beter kunnen zeggen dat er naast moeder / echtgenote zijn er ook ruimte is om je (andere) talenten te ontplooienMarthaMartha schreef:Niet om te muggenziften, maarre... ik heb wat moeite met deze zin (de rest van je verhaal begrijp ik!) ...Kippetje schreef: Nog steeds ben ik van mening dat er ruimte is, om naast mijn Goddelijke roeping als moeder en echtgenote ook de maatschappij te dienen.
je talenten inzetten hoeft helemaal niet egoistisch te zijn. het is een heel bijbels begrip. Het gaat er niet zozeer om wat je hebt, maar om wat je hebt gekregen. Als God je talenten geeft en vraagt ze te benutten, is het niet egoistich om daar gehoor aan te gevenZita schreef:Da's wel iets anders. Je talenten ontplooien is in wezen egocentrisch (in een neutrale betekenis van het woord). Het is op jezelf en je eigen talenten gericht. De maatschappij dienen, wat Kippetje als motief noemde, is dat juist niet. Het is dienend en op de ander gericht.Marnix schreef:Klopt. Het is misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Misschien had ze beter kunnen zeggen dat er naast moeder / echtgenote zijn er ook ruimte is om je (andere) talenten te ontplooienMarthaMartha schreef:Niet om te muggenziften, maarre... ik heb wat moeite met deze zin (de rest van je verhaal begrijp ik!) ...Kippetje schreef: Nog steeds ben ik van mening dat er ruimte is, om naast mijn Goddelijke roeping als moeder en echtgenote ook de maatschappij te dienen.
Omdat vrijwilligerswerk een bijbelse opdracht is:Zita schreef:ik blijf in deze discussies altijd met twee vragen zitten:
- wat als je je huis wel kunt onderhouden en daarbij tijd en talent overhoudt?
- waarom mag vrijwilligerswerk wel en betaald werk niet?
Dat geldt voor iedereen, werkenden en niet werkenden. Als een man werkt en daarnaast tijd over heeft is het goed als hij vrijwilligerswerk doet. Als een vrouw tijd over heeft ook. Maar dat wil nog niet zeggen dat je als vrouw niet betaald moet werken. Je kan ook als man en vrouw allebei werken en aan vrijwilligerswerk doen.artistiek schreef:Omdat vrijwilligerswerk een bijbelse opdracht is:Zita schreef:ik blijf in deze discussies altijd met twee vragen zitten:
- wat als je je huis wel kunt onderhouden en daarbij tijd en talent overhoudt?
- waarom mag vrijwilligerswerk wel en betaald werk niet?
Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs...
Dus als we naast het vervullen van onze plichten tijd over hebben dienen we die te besteden tot welzijn van onze naaste en niet tot verzadiging van onze eigen lusten en begeerten.