Luther schreef:Tiberius schreef:Wat lees ik fout, Luther?
Ik typte gisteren al:
Tiberius schreef:In het interview met het RD (19/2/2009) geeft ds. Kempeneers aan, dat er 3 mogelijkheden zijn:
1. Alle kinderen worden zalig (onder anderen Zwingli, Toplady, John Newton, Spurgeon);
2. Alle verbondskinderen worden zalig, op grond van de belofte alléén (onder anderen Wilhelmus à Brakel, Owen);
3. Alleen de uitverkoren kinderen worden zalig (onder anderen Beza, Smijtegelt).
In het verslag wordt daaraan toegevoegd:
Persoonlijk weet de Elburger pastor zich door het tweede antwoord het meest aangesproken.
Met de rest van je posting ben ik het eens; alhoewel (nogmaals, volgens mij) dat het standpunt van dat boekje is, niet van dat interview.
Wat je misschien over het hoofd leest, is de hele kleine nuance in het antwoord: Hij weet zich het meest aangesproken... Er staat niet: is het volledig eens met...
Op die wijze weet ik mij ook het meest aangesproken door antwoord 2 en ik ben ervan overtuigd dat dit bij jonge kinderen samenvalt met antwoord 3...

Ik zou nog weleens willen zien dat À Brakel en Owen inderdaad leren dat ALLE jonggestorven verbondskinderen zalig worden. En ik zou ook wel eens willen zien of Spurgeon, Toplady en John Newton geleerd hebben dat ALLE jonggestorven kinderen zonder meer zalig zijn. Dat laatste zo te stellen doet naar mijn overtuiging geen recht aan de diepte van de zondeval en ook niet aan Gods verbond.
Wat mij betreft is de indeling hierboven niet zo handig. Vooral ook omdat niet gesproken wordt over het onderscheid tussen kinderen van ouders die door een levend geloof in het verbond zijn en van ouders die dat niet zijn. En bovendien is punt 3 onjuist gesteld, want dat alleen de uitverkoren kinderen zalig worden, dat hebben alle oudvaders (geen enkele uitgezonderd) geleerd.
De D.L. hebben beoogd niet verder te gaan dan te spreken over de jonggestorven kinderen van gelovige, godzalige ouders. Over andere kinderen zeggen de D.L. ten enenmale niets.
En wat het eerste kind van David en Bathseba betreft, onze kanttekeningen menen stellig dat ook dit kind in de hemel is:
2 Samuel 12:23, kanttekening 39:
Maar nu is het dood; waarom zou ik nu vasten? Zal ik hem nog kunnen wederhalen? Ik zal wel tot hem gaan, maar hij zal tot mij niet wederkomen.
Kanttekening 39 (Ik zal wel tot hem gaan): Te weten tot het kind, naar het lichaam in het graf, naar de ziel in den hemel.
Z.