Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Afgewezen schreef:Tiberius schreef:Waarom is dat niet te vergelijken?
Door de geloofsdaad van iemand wordt zo'n berg in de zee gezet; door de geloofsdaad van Petrus kon hij op het water lopen, etc.
Ik geef toe, dat we hier heilige grond betreden, maar helemaal verschillend is het mijns inziens niet.
Ja, maar je kunt toch niet stellen: door mijn geloofsdaad is het kind behouden? Daarom is deze opvatting ook zo onhelder.
Het is ook niet zozeer door jouw (of iemands) geloofsdaad, maar door Gods soevereiniteit.
Nu geef je er helemaal een draai aan. Je stelde 'geloof' tegenover 'koeltjes redeneren', en nu je er niet uitkomt, beroep je je op Gods soevereiniteit.
De vraag blijft staan: is mijn kind behouden en moet ik dat geloven óf is mijn kind behouden
als ik dat geloof? Je voelt wel, dat laatste is niet houdbaar. En met Gods soevereiniteit heeft dat, met eerbied gezegd, even niet van doen.
Zo lust ik er nog wel een paar.

Eerst met een heleboel tussenvragen het onderwerp allengskens veranderen, en dan mijn laatste antwoord toepassen op de eerste vraag.
Overigens was de oorspronkelijke vraag helemaal niet: is
mijn kind behouden, maar is
iedereen behouden. Dat laatste probeert Marnix vanaf zijn beginposting te verdedigen: Als een kind nu maar jong genoeg overlijdt, is hij nog behouden, want hij is dan niet afgevallen.
De Dordtse Leerregels stellen geen van beide: "niet mijn kind is behouden en ik moet dat geloven" (de dwaling van Refo) en ook niet "mijn kind is behouden als ik dat geloof, anders niet".
Zij stellen, dat we niet hoeven te twijfelen (=geloven) aan de staat van het jonggestorven kind.
Daarom zijn die gevallen niet te vergelijken (zoals ik eerder al zei).