Mister schreef:De predikant behoort deze voorbereiding dan ook uiterst serieus te nemen en ook uit en door het Woord (voor) te leven. Dit zal merkbaar zijn in de Woordverkondiging.
Laten we alsjeblieft beginnen om eerst naar onszelf te kijken, in plaats van naar de dominee. Ik ben bang dat daar zoveel aan schort (en laat ik dan maar bij mezelf beginnen).
En gijlieden ook, geliefde christenen, ontvangt uw dienaar in den Heere met alle blijdschap, en houdt de zodanigen in grote waarde. Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt. Neemt dan het woord aan, hetwelk hij u volgens de Heilige Schrift zal verkondigen, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) Gods Woord. Laat u lieflijk en aangenaam zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, die het goede verkondigen. Zijt uw voorgangeren gehoorzaam; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde, en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
Een voorbeeld hoe voor de leraar/dominee gebeden zou moeten worden: Wij bidden U, wil hem door Uw Geest hoe langer hoe bekwamer maken tot den dienst waartoe Gij hem bereid en geroepen hebt, hem openende het verstand, om Uw Heilige Schrift te verstaan, en hem sprake gevende tot opening zijns monds, om met vrijmoedigheid de verborgenheden des Evangelies te kennen te geven en te bedienen. Begiftig hem met wijsheid en kloekheid, om het volk waarover hij gesteld is, recht te regeren, en in christelijken vrede te onderhouden, teneinde Uw Kerk onder zijn bediening, en door zijn goeden voorgang, toeneme in menigte en in deugden. Verleen hem kloekmoedigheid in alle voorvallende moeiten en zwarigheden, die hem in zijn dienst zullen ontmoeten; opdat hij, door den troost Uws Geestes gesterkt zijnde, en ten einde toe standvastig blijvende, met de getrouwe dienstknechten ontvangen worde in de vreugde zijns Heeren. Wil ook aan dit volk en deze gemeente Uw genade verlenen, dat zij zich behoorlijk gedragen jegens dezen hun herder, hem erkennende als van U gezonden, zijn leer aannemende met allen eerbied, en aan zijn vermaning zich onderwerpende; teneinde zij, door zijn woord in Christus gelovende, des eeuwigen levens deelachtig mogen worden.
Hè ja, laten we er een pingpongspelletje van maken.
De predikanten doen het niet goed!
Ja, maar de gemeente doet het ook niet goed!
Ja, maar de predikanten,
Ja, maar de gemeente....
Enz.
Enz.
Als je de Geest te belangrijk maakt, dan wendt Hij Zich af. Want Hij wil niet in het middelpunt staan.
Dat is geen leugen. Dat is mijn mening. En proefondervindelijk vast te stellen.
Ik heb dat ook gelezen in 'De prediking in de crisis' van dr CA vd Sluijs. Gelukkig is die van de PKN dus kunnen we zijn mening wegwuiven. Intussen klopt zeker wat hij over deze materie zegt: de kerkmens is fabrieksdoof geworden. Hij is tevreden met de bekende klanken, maar ze zeggen hem niets meer.
Ik ben het van harte eens met Refo. De refomens van tegenwoordig lijkt zich te verheugen in hoe 'goed de dominee het weer zei' dan in de boodschap op zich. En dat is een trieste ontwikkeling, die zich overigens niet tot één bepaald kerkverband beperkt.
Ik ervaar dat niet zo.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
henriët schreef:stel dat je nu alles hier leest, in veel dingen wel dingen vind zitten, maar de kerkdiensten wèl mag beleven zeg maar...
dat is dus in principe bijna niet mogelijk???
Als je al die gefrustreerde postings hier leest, dan is dat niet mogelijk, nee.
Als je de Geest te belangrijk maakt, dan wendt Hij Zich af. Want Hij wil niet in het middelpunt staan.
Dat is geen leugen. Dat is mijn mening. En proefondervindelijk vast te stellen.
Ik heb dat ook gelezen in 'De prediking in de crisis' van dr CA vd Sluijs. Gelukkig is die van de PKN dus kunnen we zijn mening wegwuiven. Intussen klopt zeker wat hij over deze materie zegt: de kerkmens is fabrieksdoof geworden. Hij is tevreden met de bekende klanken, maar ze zeggen hem niets meer.
Ik ben het van harte eens met Refo. De refomens van tegenwoordig lijkt zich te verheugen in hoe 'goed de dominee het weer zei' dan in de boodschap op zich. En dat is een trieste ontwikkeling, die zich overigens niet tot één bepaald kerkverband beperkt.
Ik ervaar dat niet zo.
Dat is mooi. Ik schreef het namelijk ook niet als aanbeveling, maar als zorg.
henriët schreef:stel dat je nu alles hier leest, in veel dingen wel dingen vind zitten, maar de kerkdiensten wèl mag beleven zeg maar...
Ja hoor, gelukkig wel. Maar soms heb je pech als je in een bepaalde plaats woont. En daar krijg je gefrustreerde postings van...
Laten we bidden voor alle predikanten ! Laten we dat doen !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Twee uitroeptekens? Dat betekent dat je de oplossing hebt?
Wga je dan precies vragen aan God?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
MarthaMartha schreef:
dat zou kunnen Luther, maar Refo zegt hier geen gekke dingen volgens mij.....
Volgens mij zit ie zelfs gewoon precies in de roos!
Misschien gaat dat voor bepaalde gemeenten en leden en ambtsdragers op. Maar kom dan liever met een uitweg i.p.v. de gaan bespreken hoe donker het toch allemaal is. Daar hebben we niets aan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ja hoor, gelukkig wel. Maar soms heb je pech als je in een bepaalde plaats woont. En daar krijg je gefrustreerde postings van...
Weleens hartelijk gebeden voor je predikant waar je zo gefrustreerd over bent?
Weleens gevraagd of de Heilige Geest hem wilde vullen en door alles heen wilde breken?
Dan wil de Heere ook verreassend overkomen.
Ik hrken wel bepaalde zaken, maar niet zozeer uit eigen gemeente.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geloof het, zo is het. U voelt wel waar wij heen willen. Is er een ban in een land; het zal voor God niet bestaan.
U zult zeggen: men weet immers nu van geen bannen gelijk als in het Oude Testament, men moet nu geen lot werpen.
Nee, nee, maar evenwel blijven wij erbij: als er een ban is, dat volk moet weg. Dat is in het Nieuwe Testament even zo waar als in het Oude. Bezie het eens in de Benjaminieten: zij moesten alle dood op zo weinige na, maar die vloden naar die rotssteen. Bezie het in Jeróbeams leger: om de zonde van zo'n man moesten er zoveel duizend sterven. Is het in het Nieuwe Testament ook niet waar? Ach ja. Wat een ban was er in Jeruzalem! Zij hadden de Heere der heerlijkheid gekruist en vermoord! Zij werden ook vermoord; was dat geen ban? Paulus schrijft in 1 Korinthe 11:30: Daarom, dat is om het misbruik van het Heilig Avondmaal, zijn onder u vele zwakken en kranken, en velen slapen, dat is, sterven: zij krijgen de pest.
Beproeft uzelve, elk. Graaf in de wand, zei God tegen Ezechiël. Hij deed het, en wat gruwelen zag hij! Graaf nog al dieper, zei God, en hij groef dieper, en zag nog al groter gruwelen, Ezech. 8. Het is of God zei, dat men het schrift eens zou openspreiden voor het aangezicht des Heeren, en dat is droevig genoeg om te doen
Onder de vromen is liefdeloosheid. Die keren het hoofd van elkander af, die verdedigen elkanders naam en zaak niet. Daar is onoprechtheid, achterklap, nijdigheid, eerzucht. Men durft nauwelijks aan iemand zijn hart te vertrouwen. Er placht een tijd te zijn dat er vrede en eendracht was; maar nu zijn de gemoederen ontsteld. Er placht een tijd te zijn dat de vromen geen vervreemding van de Heere konden verdragen; maar nu zijn de gemoederen niet eens ontsteld, al zijn ze verre van de Heere. De vromen worden mede de wereld zo gelijk, zij stichten elkander niet zoals het betaamt. Er zijn veel vromen van wie het hoofd begint te hellen naar wat nieuws; het schijnt of zij ook al een beetje ruimer christelijke vrijheid gekregen hebben. Als er ergens nog een is die een beetje nauw van gemoed is, dat vermoeit u. Waar zijn de voorbeeldige Godvruchtigen? Daarvan schrikt u zo als het Avondmaal is. Daarvan durft u aan uw dood niet te denken, en aan geen onderzoek te komen of uw werk waar is.
De vromen zijn liefdeloos en ontrouw, zij zijn mede de wereld veel te veel gelijk. Men vindt ook haast geen onderscheid tussen de wereld en hen. Waar zorgen zij mede voor Gods zaak? Tevoren konden zij de minste vervreemding van God in hun ziel niet verdragen, maar nu kunnen zij het zo gemakkelijk dragen. Hun hoofd helt mede naar wat nieuws, hetgeen hun verstand prikkelt.
De zondaar is hardnekkig en onbuigzaam, het is feestmalen op feestmalen, hun thuisblijven is weinig, daar gaat het dan op een klappen en snappen, daar wordt alles verhandeld. Zij zijn ongodsdienstig, zij kunnen niet één uurtje uitbreken om in de godsdienst te gaan, het is slecht genoeg; en dat is nog al te veel, dat zij een gehele dag in de week in Gods huis gaan. Zij zijn niet begaan over de toestand van hun ziel, noch over de bekering, of hun werk wel waarheid is, en hoe zij voor God zullen komen. En dan nog bij al de boosheden aan het dobbelen en loten. Die ziekte is in ons land voorheen niet geweest.
U zult zeggen: wat hebt u ertegen?
Wel, u houdt zoveel van Brakels boeken, maar lees ze nu eens over het derde gebod als u thuiskomt; daar zult u het zeer omstandig vinden. U houdt zoveel van die onderrichtingen in gevallen van consciëntie in die boeken, en zie dan daar eens of het werpen van het lot niet is de Naam van God ijdellijk te gebruiken. Ik zal het u niet repeteren; ik hoop dat God het op uw gemoed zal drukken als u het zult lezen. Wij zullen er alleen één reden bijdoen, waarvan ik niet weet of hij die heeft, of het zou erin opgesloten moeten zijn. Als het geoorloofd is loterijen te hebben, dan mochten wij dobbel-dekenen, speel-dekenen, -gilden en -winkels hebben. Als het geoorloofd is, zo heeft een regent geen macht om het tegen te houden. Als u een gilde en dobbelwinkel ging oprichten, zou het u niet haast verboden worden? U wilt al dobbelen en loten; maar wat denkt u: kunt u er God wel over bidden, dat Hij het believe te zegenen? Overdenk het eens, en als u er iets mee wint … kunt u Hem in nederigheid er wel voor danken? En als u het verloor, zou u uw klachten voor God wel durven uiten? Is dit een middel dat u gebruikt om eerlijk te bestaan? Ik hoop dat zulke winkels niets te doen zullen hebben.
U zult zeggen: wenst u ons dat toe, het land zal er misschien een ton goud mee profiteren?
Wel, liever arm dan een ton goud van zulke schatten. Wat wil dat worden, dikwijls bestraft en onderricht? Heeft God het wel onder Zich gelaten? Heeft Hij niet de zonden laten ontdekken? Is Hij niet met mindere slagen, met zegeningen tot ons gekomen? Nu wordt het nog in de biddagsbrief gemeld, dat niettegenstaande dat alles de zonden aanwassen. Zullen wij nu ons hart nog gaan verharden?
Verkiest u het nu zo voort te gaan, dan hebt u niet lang te wachten of de verbreking zal er wezen. Maar kan het zijn, bekeert u. Wie weet, God mocht u nog genadig zijn. God is het niet schuldig ons nog iets goeds te doen. Laten wij u dan bidden: verhard toch uw hart niet, hoor naar de bestraffing en word wijs. Dan zou u zeggen: al had ik nog zulk een zwaar hoofd, het verveelt mij niet, en God zou ons misschien nog herstellen. Hoewel Hij het rechtvaardig niet zou doen, wij geloven dat Hij het evenwel genadiglijk doen zou. Dan zou de staat zo verlegen niet zijn waar zij geld halen zou.
Als onze voorouders ons eens zagen, hoe zouden zij staan zien dat er dat in de harten was opgekomen en omgegaan! Als u het alles kwijt zijt, zal het dan alles wel zijn? Als uw kinderen van u gescheurd zullen worden en als uw man en uw vrouw van u gescheurd zal worden? Wilt u niet liever de zonden laten? Doe niet langer mee. Wilt u dan niet gebeden worden? Men zou een bedelaar horen als hij ons zo bad. Ei, laat dan de zonden, doe het goede, wie weet, God mocht ons nog genadig zijn.
Ik leg dan het stuk voor u neer, oordeel het zelf of het niet redelijk is God te gehoorzamen. En ik hoop dat God dit zegenen zal aan ons en aan ulieden, tot Zijn eer, om Zijns Zoons wil