Onwerkelijk
Onwerkelijk
Onderstaand citaat van de opwekkingsprediker A.W. Tozer (1897-1963) kwam ik tegen in het boek Pinksteren vandaag.
Herkennen jullie hier iets van, of juist niet?
Aan de afwezigheid van de Geest is dat vage gevoel van onwerkelijkheid te wijten, dat bijna overal de godsdienst in onze tijd begeleidt. In de gemiddelde kerkdienst is het meest werkelijke de schaduwachtige onwerkelijkheid van alles. De kerkganger zit in een staat van zwevende geesteshouding. Een soort dromerige verdoving bekruipt hem. Hij hoort woorden, maar hij begrijpt ze niet, hij kan ze niet in verband brengen met zijn eigen levenssituatie … Hij is zich niet bewust van kracht, niet van Tegenwoordigheid, niet van geestelijke werkelijkheid. Er is eenvoudigweg niets in zijn ervaring dat aansluit bij de dingen die hij van de kansel heeft gehoord of die hij in de gezangen heeft gezongen.
Aan de afwezigheid van de Geest is dat vage gevoel van onwerkelijkheid te wijten, dat bijna overal de godsdienst in onze tijd begeleidt. In de gemiddelde kerkdienst is het meest werkelijke de schaduwachtige onwerkelijkheid van alles. De kerkganger zit in een staat van zwevende geesteshouding. Een soort dromerige verdoving bekruipt hem. Hij hoort woorden, maar hij begrijpt ze niet, hij kan ze niet in verband brengen met zijn eigen levenssituatie … Hij is zich niet bewust van kracht, niet van Tegenwoordigheid, niet van geestelijke werkelijkheid. Er is eenvoudigweg niets in zijn ervaring dat aansluit bij de dingen die hij van de kansel heeft gehoord of die hij in de gezangen heeft gezongen.
Re: Onwerkelijk
Ik herken het, maar ik weet ook dat het anders kan. Dat een gemeente (incl ikzelf) ademloos luistert naar het Woord van God. ( Heb je het boek al uit Jongere, ik ben best benieuwd naar je meningJongere schreef:Onderstaand citaat van de opwekkingsprediker A.W. Tozer (1897-1963) kwam ik tegen in het boek Pinksteren vandaag.

Ik heb hier een posting + een aantal reacties erop weggehaald, omdat er leugens over een kerkverband werden verteld. Dat is niet toegestaan.
Ik vertel geen leugens. Dat is een
Als je de Geest te belangrijk maakt, dan wendt Hij Zich af. Want Hij wil niet in het middelpunt staan.
Dat is geen leugen. Dat is mijn mening. En proefondervindelijk vast te stellen.
Ik heb dat ook gelezen in 'De prediking in de crisis' van dr CA vd Sluijs. Gelukkig is die van de PKN dus kunnen we zijn mening wegwuiven. Intussen klopt zeker wat hij over deze materie zegt: de kerkmens is fabrieksdoof geworden. Hij is tevreden met de bekende klanken, maar ze zeggen hem niets meer.
Als je de Geest te belangrijk maakt, dan wendt Hij Zich af. Want Hij wil niet in het middelpunt staan.
Ik heb dat ook gelezen in 'De prediking in de crisis' van dr CA vd Sluijs. Gelukkig is die van de PKN dus kunnen we zijn mening wegwuiven. Intussen klopt zeker wat hij over deze materie zegt: de kerkmens is fabrieksdoof geworden. Hij is tevreden met de bekende klanken, maar ze zeggen hem niets meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
En ik begin langzamerhand fabrieksdoof te worden van de bekende klanken die jij hier uitstoot.refo schreef:Ik vertel geen leugens. Dat is een
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Als ik die bekende klanken niet zou horen dan denk ik niet dat ik me thuis zou kunnen voelen onder een prediker die ze niet gebruikt.refo schreef:Ik vertel geen leugens. Dat is een
Hij is tevreden met de bekende klanken, maar ze zeggen hem niets meer.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ja, de halve waarheid is funest.
Het gaat niet om de klanken. Het gaat om het Woord.
De probleemstelling van Tazer via de post van jongere is heel herkenbaar.
Blijkbaar is men heel tevreden met hoe het gaat. Intussen weten hele kerken vol niet meer echt waarom het gaat.
Niemand maakt zich zorgen.
Uiteindelijk komt wordt toch precies het getal bij God bekend behouden, dus waarom zorgen? (citaat van een ouderling, tijdens huisbezoek) Het wordt niet eens ontkend.
Blijkbaar is men heel tevreden met hoe het gaat. Intussen weten hele kerken vol niet meer echt waarom het gaat.
Uiteindelijk komt wordt toch precies het getal bij God bekend behouden, dus waarom zorgen? (citaat van een ouderling, tijdens huisbezoek) Het wordt niet eens ontkend.
--------------
- Afwachtend
Nee, ik merk zelfs dat de ouderlingen van jouw kerkverband het ook niet meer weten waar het echt om gaat. Als je zulke dingen zegt op huisbezoek....refo schreef:Ja, de halve waarheid is funest.
Incredible.
- MarthaMartha
dat zou kunnen Luther, maar Refo zegt hier geen gekke dingen volgens mij.....Luther schreef:En ik begin langzamerhand fabrieksdoof te worden van de bekende klanken die jij hier uitstoot.refo schreef:Ik vertel geen leugens. Dat is een
Volgens mij zit ie zelfs gewoon precies in de roos!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- Afwachtend
Maar wat heb je eraan
Vertel mij liever hoe het anders kan worden...

Vertel mij liever hoe het anders kan worden...

Wie met legen handen staat kan ze vouwen!
Uitzonderingen mogen er zijn, over het algemeen eens met Refo. In rechtse kringen leer ik niets van een preek omdat ze allemaal hetzelfde zijn. Hooguit worden bepaalde geschiedenissen weer eens naar boven gehaald, de toepassing is altijd hetzelfde. Weinig of geen lessen over de heiligmaking, geen profetische gedeelten, en als het over de basis gaat zoals zonde genade en vergeving blijft men vaak hangen in algemene uitgekauwde clichés, of juist onbegrijpelijke theologische constructies.
Helaas.
Helaas.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Kun je voor mij als leek even toelichten welke kerken bijv. bij de 'rechtse kringen' horen?
Ik ben nog niet zo goed thuis in die terminologie.
Ik ben nog niet zo goed thuis in die terminologie.
Want er zal een tijd zijn, wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar kittelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen, naar hun eigen begeerlijkhedenGian schreef:Uitzonderingen mogen er zijn, over het algemeen eens met Refo. In rechtse kringen leer ik niets van een preek omdat ze allemaal hetzelfde zijn. Hooguit worden bepaalde geschiedenissen weer eens naar boven gehaald, de toepassing is altijd hetzelfde. Weinig of geen lessen over de heiligmaking, geen profetische gedeelten, en als het over de basis gaat zoals zonde genade en vergeving blijft men vaak hangen in algemene uitgekauwde clichés, of juist onbegrijpelijke theologische constructies.
Helaas.
Ik geloof wel dat we nu in deze tijd leven. Een ieder weet het beter dan de ander. En elkaar hoogachten, of... de een uitnemender achten dan de ander (zoals Luther het elders verwoorde), is ook ver te zoeken.
Ik denk ook dat Refo de kern raakt!MarthaMartha schreef:dat zou kunnen Luther, maar Refo zegt hier geen gekke dingen volgens mij.....Luther schreef:En ik begin langzamerhand fabrieksdoof te worden van de bekende klanken die jij hier uitstoot.refo schreef:Ik vertel geen leugens. Dat is een
Volgens mij zit ie zelfs gewoon precies in de roos!
De kerk als instituut is aan het verworden tot een " zondagse gewoonte bestemming".
En laat ik er ook nog eens eerlijk bijzeggen dat het voor mezelf ook heel herkenbaar is!
Ik WEET alles wel, keurig volgens onze oudjes (een ieder pikt het zijne er dan weer uit: vandaar de stromingen van links tot rechts die uit dezelfde oudjes putten). Maar BELEEF ik de kerkdiensten echt.............uhm............
Ik denk dat daar heel wat aan schort!
En de in en in trieste afscheidingen, scheuringen, tweedracht, en nijdigheid spreken ook boekdelen.
In ons kerkblad stond een stuk van Ambrosius over: Zij waren eendrachtiglijk bijeen.
Hij zegt daar: Als er twist, tweedracht en onenigheid komt, scheuring en verdeeldheid: Daar is de Geest NIET!
Duidelijke taal toch! Zullen we ons daar eens op richten? Hebben we allemaal genoeg denk ik!