.

Afgewezen

Re: De rechtvaardigmaking voor God

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:'Gekruist worden met Christus' gaat over het doden van de oude mens (de heiligmaking dus), niet over de rechtvaardigmaking.
Kun je dit eens uitleggen, 'Zus'?
Moet ik dat aan jou uitleggen? Christus heeft onze zonden weggenomen en tenietgedaan. Daar moeten wij uit leven.
Je kunt met déze tekst de rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie niet bewijzen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Voor God is zo'n zondaar smetteloos rein, gerechtvaardigd en ziet Hij hem aan als of hij nog nooit zonde gedaan heeft.
Dát beleef je toch wel bewust?
Jazeker beleef je dat bewust, maar....
Toch nog even een nadere reactie. Waarom steeds dat 'maar' erbij? Je beleeft het bewust of je beleeft het niet bewust. Dat heeft niets met eenzijdigheid te maken, dat is gewoon zo of het is niet zo. En als het wel zo is, dan geeft het geen pas om steeds weer met 'maren' aan te komen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
Luther schreef:Voor God is zo'n zondaar smetteloos rein, gerechtvaardigd en ziet Hij hem aan als of hij nog nooit zonde gedaan heeft.
Dát beleef je toch wel bewust?
Jazeker beleef je dat bewust, maar....
Toch nog even een nadere reactie. Waarom steeds dat 'maar' erbij? Je beleeft het bewust of je beleeft het niet bewust. Dat heeft niets met eenzijdigheid te maken, dat is gewoon zo of het is niet zo. En als het wel zo is, dan geeft het geen pas om steeds weer met 'maren' aan te komen.
Omdat de Heere er geen gearriveerd volk op na houdt, die Hem daarna niet meer nodig heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Omdat de Heere er geen gearriveerd volk op na houdt, die Hem daarna niet meer nodig heeft.
Dus als je stelt dat je dat bewust beleeft, zonder met een 'maar' te komen, is dat een soort belijdenis dat je de Heere daarna niet meer nodig hebt? Luther, je praat langs de zaak heen! Met allerlei theorieën en woorden als 'van Gods kant' draai je om de kern van de zaak heen.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 19 mei 2009, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afwachtend

Bericht door Afwachtend »

Gearriveerd volk :oO Volgens mij heeft dat volk Hem nodig voor de heiligmaking en ze zullen allemaal eens in het hemelse Jeruzalem arriveren. Dan is het nog eens een echt gearriveerd volk.
Wie met legen handen staat kan ze vouwen!
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het is typerend voor de GG-visie nieuwe stijl: Men heeft afstand genomen van de oude standenleer en je mag niet meer spreken over 'de' rechtvaardigmaking. De rechtvaardigmaking wordt volgens visie stapsgewijs beleefd: steeds leer je er een 'stukje' bij en over een rechtvaardigmaking in de vierschaar der consciëntie moet je het al helemaal niet hebben. Dat is verouderd. Er zijn nog wel mensen die zoiets meemaken, maar beter kun je het er maar niet over hebben. Want kan kweek je misschien gearriveerde mensen...

(Correct me if I'm wrong.)
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 20 mei 2009, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Onze rechtvaardigmaking, in principe, is van eeuwigheid.

Hetwelk in de tijd aan ons toe gepast word.

Het is een rechtsdaads Gods, waar wij voor Gods rechterstoel onschuldig verklaard worden, door middel van het middelaarswerk Christus, die onze schulden op zich genomen heeft, en wij zodoende vrij gesproken worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Bert Mulder schreef:Onze rechtvaardigmaking, in principe, is van eeuwigheid.

Het is een rechtsdaads Gods, waar wij voor Gods rechterstoel onschuldig verklaard worden, door middel van het middelaarswerk Christus, die onze schulden op zich genomen heeft, en wij zodoende vrij gesproken worden.
Hoe wordt dan nu het "schuldig zijn" ondervonden?
Dat is mijn vraag, waar de meesten maar omheen draaien.
Of wordt dat tegenwoordig niet meer beleefd?
Zeg het zelf maar, PvS. Tenslotte kom je hier niet om examen af te nemen. ;)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Met deze discussie tracht ik als deelnemer van anderen te leren om enerzijds te komen tot een beter begrip van de gereformeerde gezindte zelf en anderzijds sterker te staan in de vraagstukken op het grensvlak van de gereformeerde gezindte en de samenleving in het algemeen.
Jaja... :baille
Bert Mulder
Contacteer:

Bert Mulder schreef:Onze rechtvaardigmaking, in principe, is van eeuwigheid.

Dat heb ik elders al aangetoond. De schuldekennis wordt ons door de Heilige Geest, en Gods Woord geleerd, nadat Hij ons levend gemaakt heeft.

De rechtvaardigmaking is 'slechts' de vrijspraak van de schuld
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

De rechtvaardigmaking is in principe in de tijd. Je moet niet alles in de eeuwigheid samen laten vallen. Voor je het weet ben je als Arminius.

Tel maar na:
- wat baat het dat u dat gelooft?
- dat ik rechtvaardig ben voor God.
Dus rechtvaardigt God om het door Hem voorgezien geloof. Als je die rechtvaardiging tenminste in de eeuwigheid wilt laten vallen. Wat echter onbijbels is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Num 23:21 21Hijd 22schouwt niet aan de ongerechtigheid in Jakob, ook ziet Hij niet aan de 23boosheid in Israël; de HEERE zijn God is met hem, en het 24geklank 25des Konings is bij 26hem.

Rom 9:13 Gelijk geschreven is: o 42Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat.

Ef 1:4 dGelijk Hij ons 8uitverkoren heeft 9in Hem, 10voor de grondlegging der wereld, eopdat wij zouden 11heilig en 12onberispelijk zijn voor Hem 13in de liefde;

Welke teksten duidelijk de verbinding uitverkiezing en rechtvaardigmaking aantonen. Misschien supralapsarisch te noemen, maar God zag Zijn Volk van eeuwigheid als zijnde zonder zonden. Omdat ze in het bloed van Christus gerechtvaardigd zijn zouden.

Dus, hoewel te zeggen dat we in de eeuwigheid gerechtvaardigd zijn, fout is, kunnen we gerust zeggen dat we van eeuwigheid gerechtvaardigd zijn, door het geloof.

ps. ik weet niet hoe ik het heb. De ene keer ben ik hypercalvinist, nu weer arminiaans. Jullie weten echt wel met scheldwoorden om te gaan....
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie