Plasterk en homoseksualiteit in het christelijk onderwijs.

Auto

Re: Plasterk en homoseksualiteit in het christelijk onderwijs.

Bericht door Auto »

Hoppípolla schreef:Want het reformatorische denken is het christendom in zijn puurste vorm? Voor een deel klopt het wel, maar het is allemaal maar afhankelijk van hoe je het bekijkt. Nu wordt er krampachtig vastgehouden aan tradities en dogma's, uit angst voor het hellende vlak. Verandering in de christelijke zuil kan en mag niet, meegaan met de tijd is verkeerd, alles wordt maar zo goed en zo kwaad als het kan geweerd. Hoe een christen écht in het leven hoort te staan wordt vergeten, we vallen en struikelen over uiterlijkheden en God zelf verdwijnt naar de achtergrond.
Een prachtige draai die je maakt om het op hier op tradities en dogma's te gooien en te verwijzen naar die mensen die alles tegen houden uit angst voor het hellende vlak. Het klinkt zo prachtig mooi
Hoe een christen écht in het leven hoort te staan wordt vergeten, we vallen en struikelen over uiterlijkheden en God zelf verdwijnt naar de achtergrond
Jij pretendeert dus ook om die leesregel te gebruiken om alleen dat uit de Schrift te halen wat jou aan spreekt en waar jij God mee op de voorgrond kan houden? En ondertussen bepaald de mens wie God is en hoe God gepositioneerd wordt ........... en daarmee verdwijnt God niet naar de achtergrond?

Op dit moment zie je het in alle discussies langzaam te voorschijn komen en zekerheden die er vroeger waren waren worden afgeschaft onder de noemer achterhaald en de minister springt daar handig op in. Hij weet zo verschrikkelijk goed hoe hij tweespalt moet brengen en dat doet hij en hij weet dat hij het publiek (de blaatapende anonieme menigte) achter zich heeft staan.
freek

Bericht door freek »

Hoppípolla schreef:
Auto schreef:Nee hoor, het probleem is dat het lezen van de bijbel zoals jaren terug door ene dr. Loonstra werd aangegeven onderhuids is gekomen. Knip uit de bijbel wat je aanspreekt en dat is woord van God wat tot je spreekt en dat gebruik je. Het gaat om de mens en het rechtpraten wat de mens denkt en voelt. Terecht is daar toen zo tegen gewaarschuwd met name door de predikanten van de behoudende kant van de CGK en de predikanten van de GG. Helaas is het gif van het cultuur historisch aspect en het knippen en plakken gewoon door gegaan met sijpelen en het zit op vele plekken. En je kan het zien ook het boek van dr. Loonstra t.a.v. homofilie dat heeft hij uit de handel genomen omdat anders zijn positie onhoudbaar is geworden. Maar de denkwijze sijpelt gewoon door in allerlei artikelen. Dit gif stroomt rijkelijk voort en zal een grotere splijting geven en het deel wat achter de schriftuurlijk bevindelijke uitleg staat wordt meer en meer in de hoek gedrongen. Slachteroffer? nee hoor, het wordt alleen maar duidelijker hoe het ligt.
Want het reformatorische denken is het christendom in zijn puurste vorm? Voor een deel klopt het wel, maar het is allemaal maar afhankelijk van hoe je het bekijkt. Nu wordt er krampachtig vastgehouden aan tradities en dogma's, uit angst voor het hellende vlak. Verandering in de christelijke zuil kan en mag niet, meegaan met de tijd is verkeerd, alles wordt maar zo goed en zo kwaad als het kan geweerd. Hoe een christen écht in het leven hoort te staan wordt vergeten, we vallen en struikelen over uiterlijkheden en God zelf verdwijnt naar de achtergrond.
natuurlijk, en jij weet precies hoe een christen in het leven hoort te staan? Ik had juist van jou geleerd dat wij dat eigenlijk helemaal niet konden weten. Want dat is toch maar afhankelijk van de manier waarop je opgevoed bent.
En nog iets, hoe zit het ook alweer met die arrogantie waar jij verschillende opponenten mee om de oren sloegen. Je vindt jezelf verder niet arrogant nu?
Hoppípolla

Bericht door Hoppípolla »

Auto schreef:Jij pretendeert dus ook om die leesregel te gebruiken om alleen dat uit de Schrift te halen wat jou aan spreekt en waar jij God mee op de voorgrond kan houden? En ondertussen bepaald de mens wie God is en hoe God gepositioneerd wordt ........... en daarmee verdwijnt God niet naar de achtergrond?
Vanuit die optiek verdwijnt God altijd naar de achtergrond en kun je niets. Maar voor een groot deel zijn bepaalde tradities nu eenmaal meer tijdsgebonden, dan dat ze Bijbels te noemen zijn.
Op dit moment zie je het in alle discussies langzaam te voorschijn komen en zekerheden die er vroeger waren waren worden afgeschaft onder de noemer achterhaald en de minister springt daar handig op in. Hij weet zo verschrikkelijk goed hoe hij tweespalt moet brengen en dat doet hij en hij weet dat hij het publiek (de blaatapende anonieme menigte) achter zich heeft staan.
Vijandigheid bespeuren vanuit de 'blaatapende anonieme menigte' doe ik zeker, maar beweren dat een minister bewust 'tweespalt' schopt is me een brug te ver.
Hoppípolla

freek schreef:natuurlijk, en jij weet precies hoe een christen in het leven hoort te staan?
Zeg ik dat? Ik weet alleen dat ik het niet goed vind dat er nu zo'n grote waarde wordt gehecht aan tradities die notabene nog Bijbels genoemd worden ook.
En nog iets, hoe zit het ook alweer met die arrogantie waar jij verschillende opponenten mee om de oren sloegen. Je vindt jezelf verder niet arrogant nu?
Als je dat arrogant vindt kun je iedere willekeurige mening arrogant noemen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het probleem is dat wie de kant van de 'verdrukte homo's' in refokring kiest, daarmee zich 'vijandig' toont ten opzichte van hen die homoseksualiteit op Bijbelse gronden afwijzen.
Er vindt nu geen gesprek meer plaats op Bijbelse gronden, maar er is nu alleen maar een ingraven in eigen stellingen (van beide kanten overigens).
Een beroep op de Bijbel is ook onmogelijk geworden, want ja, het is dan 'jouw visie' op de Bijbel.
Het lijkt me zinvol dit gesprek dan ook maar te stoppen.
Auto

Bericht door Auto »

$
Hoppípolla schreef:
Auto schreef:Jij pretendeert dus ook om die leesregel te gebruiken om alleen dat uit de Schrift te halen wat jou aan spreekt en waar jij God mee op de voorgrond kan houden? En ondertussen bepaald de mens wie God is en hoe God gepositioneerd wordt ........... en daarmee verdwijnt God niet naar de achtergrond?
Vanuit die optiek verdwijnt God altijd naar de achtergrond en kun je niets. .....

Misschien een persoonlijke vraag, maar je stelde in een ander topic
mag ik dan wellicht ook zo vrij zijn om, als reformatorisch christen, blijk te geven dat ik ........
maar wat bedoel je daar dan mee "reformatorisch christen"?
Hoppípolla

Auto schreef:$
Hoppípolla schreef:
Vanuit die optiek verdwijnt God altijd naar de achtergrond en kun je niets. .....

mag ik dan wellicht ook zo vrij zijn om, als reformatorisch christen, blijk te geven dat ik ........
In het kort: dat ik deel uitmaak van de reformatorische gezindte. Laten we het daar maar op houden. Christen kan ik me niet noemen als alleen 'historisch gelovige'. ;)
freek

Bericht door freek »

Hoppípolla schreef:
Auto schreef:$
Hoppípolla schreef:

In het kort: dat ik deel uitmaak van de reformatorische gezindte. Laten we het daar maar op houden. Christen kan ik me niet noemen als alleen 'historisch gelovige'. ;)
Juist als 'historisch gelovige' zou je visie toch wel anders moeten zijn.
refo

Bericht door refo »

Hoe zat het ook weer? De 'enkele feit' contructie heeft de schoolbesturen gered. Enkel feit = je bent homo, maar 'doet er niets aan'. 'Bijkomstige' omstandigheden kunnen maken dat een leraar geweiger wordt.
Maar ja. Wat is 'enkel feit'? Dat kan nu ook toegepast worden op het samenwonen. Is 'het enkele feit' dat twee mensen een voordeur delen verwerpelijk? Dan weet ik nog wel wat adresjes. De bijkomstige omstandigheid (ik draai het om) dat die twee mensen beide een homogeaardheid hebben zorgen dan dat de kandidaat wordt afgewezen.
Dat lijkt me niet houdbaar.
Op een school komen op enig moment twee leerkrachten. De één trouwt 'netjes', volgens de normen. De ander krijgt een homorelatie. Wat we waarnemen is: tweemaal twee mensen verdwijnen gaan een voordeur binnen en doen die voor onze neus dicht. Moeten we gaan vragen of beoordelen wat die twee stellen daar dan doen? Iedereen heeft daarin zijn eigen veratwoordelijkheid. Misschien gaat het achter de heterodeur wel helemaal verkeerd. En achter de homodeur niet

Er spelen twee zaken door elkaar, die eigenlijk niet met elkaar te maken hebben.
De provocerende manier waarop homo's zich soms manifesteren. Een beetje bescheidener kan ook wel. Als ze hun geaardheid 'normaal' vinden, doe dan ook normaal. We houden toch ook geen hetero-parade in de Utrechtse grachten?
En dan heb je de afkeer in het algemeen op godsdienstige gronden door refomensen.
De eerste groep ergert dr Post mateloos en dat kan ik snappen. Dat doen veel meer mensen. Maar hij projecteert die ergernis op een integere groep mensen.

Of homorelaties verwerpelijk zijn of niet, moet iedereen maar uitmaken. Normaal is het zeker niet en lijkt ook zo niet bedoeld te zijn bij de schepping. Maar ja, er is zoveel niet meer zoals het toen was. Argument is dat ook niet echt.
Ik bespeur in de homo-acceptatie van refoscholen ondanks alle goede bedoelingen een zekere tweeslachtigheid. En ik schat in dat het niet houdbaar zal blijken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
raka

Bericht door raka »

Bij ELEOS, waar veel refo's denken toch een goede thuisbasis te hebben bij psychische problemen, wordt door veel psychologen een homorelatie (in bepaalde omstandigheden) als optie aangegeven. Dit oa om suicidaal gedrag of onverantwoord wild sexgedrag te verminderen. Nu is Eleos breder dan reformatorisch alleen, maar toch
Hoppípolla

freek schreef:Juist als 'historisch gelovige' zou je visie toch wel anders moeten zijn.
Waarom en hoe?
Hoppípolla

refo schreef:Hoe zat het ook weer? De 'enkele feit' contructie heeft de schoolbesturen gered. Enkel feit = je bent homo, maar 'doet er niets aan'. 'Bijkomstige' omstandigheden kunnen maken dat een leraar geweiger wordt.
Maar ja. Wat is 'enkel feit'? Dat kan nu ook toegepast worden op het samenwonen. Is 'het enkele feit' dat twee mensen een voordeur delen verwerpelijk? Dan weet ik nog wel wat adresjes. De bijkomstige omstandigheid (ik draai het om) dat die twee mensen beide een homogeaardheid hebben zorgen dan dat de kandidaat wordt afgewezen.
Op een school komen op enig moment twee leerkrachten. De één trouwt 'netjes', volgens de normen. De ander krijgt een homorelatie. Wat we waarnemen is: tweemaal twee mensen verdwijnen gaan een voordeur binnen en doen die voor onze neus dicht. Moeten we gaan vragen of beoordelen wat die twee stellen daar dan doen? Iedereen heeft daarin zijn eigen veratwoordelijkheid. Misschien gaat het achter de heterodeur wel helemaal verkeerd. En achter de homodeur niet.
Daar heb je een punt, alhoewel ik me afvraag of het niet je belachelijk is om als 2 mannen bij elkaar wonen, verwachten dat zij alleen liefde koesteren in woord, en niet in daad.
En dan heb je de afkeer in het algemeen op godsdienstige gronden door refomensen.
De eerste groep ergert dr Post mateloos en dat kan ik snappen. Dat doen veel meer mensen. Maar hij projecteert die ergernis op een integere groep mensen.
Inderdaad. De refo-homo, die het vaak al moeilijk genoeg heeft, het nog moeilijker maken door hem af te schilderen als iemand die even snel minister Plasterk een brief kan schrijven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Hoe zat het ook weer? De 'enkele feit' contructie heeft de schoolbesturen gered. Enkel feit = je bent homo, maar 'doet er niets aan'. 'Bijkomstige' omstandigheden kunnen maken dat een leraar geweiger wordt.
Lijkt me nog steeds een bruikbaar criterium.
refo schreef:Maar ja. Wat is 'enkel feit'? Dat kan nu ook toegepast worden op het samenwonen. Is 'het enkele feit' dat twee mensen een voordeur delen verwerpelijk? Dan weet ik nog wel wat adresjes. De bijkomstige omstandigheid (ik draai het om) dat die twee mensen beide een homogeaardheid hebben zorgen dan dat de kandidaat wordt afgewezen.
Jij redeneert steeds vanuit datgene wat houdbaar zou zijn; volgens mij moeten we ons uitgangspunt nemen in wat Gods Woord ons zegt. En dat is heel helder: Samenwonen door hetero's moet afgewezen worden, evenals het hebben van een homosexuele relatie of homosexueel contact. In beide gevallen zal er geen benoeming plaats vinden.
refo schreef:Op een school komen op enig moment twee leerkrachten. De één trouwt 'netjes', volgens de normen. De ander krijgt een homorelatie. Wat we waarnemen is: tweemaal twee mensen verdwijnen gaan een voordeur binnen en doen die voor onze neus dicht. Moeten we gaan vragen of beoordelen wat die twee stellen daar dan doen? Iedereen heeft daarin zijn eigen veratwoordelijkheid. Misschien gaat het achter de heterodeur wel helemaal verkeerd. En achter de homodeur niet.
Als het hetero-stel getrouwd is, is er inderdaad een eigen verantwoordelijkheid. Maar ook als blijkt dat de hetero-leraar ook nog andere relaties heeft, of geweld in zijn huwelijk gebruikt, of wat dan ook, dan zal dat gevolgen hebben voor de arbeidsverhouding.
Als de homoleraar met zijn vriend achter de voordeur verdwijnt, dan kan het menselijke gezien een goede relatie zijn, die evenwel door God verboden is en alleen daarom al afgewezen dient te worden. Deze leraar zal dan ook niet benoemd kunnen worden.
refo schreef:Er spelen twee zaken door elkaar, die eigenlijk niet met elkaar te maken hebben.
De provocerende manier waarop homo's zich soms manifesteren. Een beetje bescheidener kan ook wel. Als ze hun geaardheid 'normaal' vinden, doe dan ook normaal. We houden toch ook geen hetero-parade in de Utrechtse grachten?

Dat laatste doet hij helemaal niet. Hij komt juist op voor de refo met homogevoelens die zich in zijn worsteling daarmee ontzettend in de kou voelt staan door het gedram van minister Plasterk, want het kan zo maar gebeuren dat hij ook opeens object wordt van hulp door de minister.
refo schreef:Of homorelaties verwerpelijk zijn of niet, moet iedereen maar uitmaken. Normaal is het zeker niet en lijkt ook zo niet bedoeld te zijn bij de schepping. Maar ja, er is zoveel niet meer zoals het toen was. Argument is dat ook niet echt.
Welja, dan kun je ook gewoon gaan stelen en eventueel wat mensen een mes tussen de ribben steken. ..
Wat is dit nu voor flauwekul: Iedereen moet het zelf maar uitmaken?? Welk gezag heeft Gods Woord nog voor jou? Of vind je het alleen maar leuk om op allemaal refoteentjes te trappen?
Ik bespeur in de homo-acceptatie van refoscholen ondanks alle goede bedoelingen een zekere tweeslachtigheid. En ik schat in dat het niet houdbaar zal blijken.
Er is helemaal geen sprake van tweeslachtigheid. Men heeft ingezien dat men in het verleden veelal te bot heeft gedaan en mensen die homo zijn te makkelijk op één hoop heeft geveegd met zij die ook daarnaar handelen. Dat is rechtgezet en ook duidelijk verwoord in de VGS-notitie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie