Verzegeling met de Geest.

Mister
Administrator

Re: Verzegeling met de Geest.

Bericht door Mister »

seuter schreef:
Waar kan ik dit lezen in de Bijbel?
zie Romeinen 8:16.
"Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn".
Hier lees ik toch niets over de 'bewuste ervaring van de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie'.
seuter

Bericht door seuter »

Mister schreef:
seuter schreef:
Hier lees ik toch niets over de 'bewuste ervaring van de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie'.
Hoe zou jij deze vers dan willen verklaren / omschrijven. M.a.w. : wat gebeurt hier eigenlijk, Mister ?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

seuter schreef:
Mister schreef:
seuter schreef:
Hoe zou jij deze vers dan willen verklaren / omschrijven. M.a.w. : wat gebeurt hier eigenlijk, Mister ?
Nu draai je de vraag om. Ik vraag jou waar je hier leest over de 'bewuste ervaring van de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie'. Maar daar geef je geen antwoord op.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Laten we, met het maken van dit onderscheid, oppassen dat we niet in de dwaling van een "second blessing" vallen...
Wat is die dwaling precies?
J. Bayense @ refoweb schreef:Zoals de naam al aangeeft ligt de nadruk bij de pinkstergemeenten op het gebeuren van Pinksteren; de uitstorting van de Heilige Geest. Men kent de doop met de Heilige Geest als een aparte ervaring naast de waterdoop of de wedergeboorte. Men spreekt dan wel van een second blessing.

Zo ontstaan er twee soorten christenen: gewone christenen die (nog) niet gedoopt zijn met de Geest en 'plus-christenen' die dat wel hebben meegemaakt. Het gedoopt zijn met de Heilige Geest is onder andere te herkennen aan het spreken in tongen (vreemde talen, zie bijvoorbeeld 1 Korinthe 14). In een aantal gemeenten komen ook een aantal andere zaken voor zoals lachen of vallen in de Geest. Mensen beginnen te trillen en/of vallen spontaan achterover. In veel evangelische gemeenten vindt men dit soort uitingen te ver gaan.
Precies. Alleen, met de aanvulling, dat deze dwaling er ook in een rechts-bevindelijk-gereformeerd jasje is (onderscheid tussen mensen die zien maar nog niet hebben, en mensen die wel hebben), en ook in een links-bevindelijk-gereformeerd jasje (mensen die bekeerd zijn, en mensen die actief strijden tegen de zonde en zo de zonde in zich doden).
Bedankt, Mister en Memento. Helder zo.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

seuter schreef:
Mister schreef:
seuter schreef:
Dat verklaren de kanttekenaren duidelijk genoeg:
Of: getuigt mede tot onzen geest, dat is, de Heilige Geest beweegt niet alleen ons om God voor onzen Vader aan te roepen, maar getuigt ook inwendig tot onzen geest dat wij Gods kinderen zijn; of: betuigt met onzen geest, dat is, tezamen met onzen geest, die ons ook medegetuigt door de aanmerking der kentekenen van het kindschap Gods, die onze geest door Gods Geest in zichzelven bevindt. Hoewel deze getuigenis niet altijd even krachtig is in de gelovigen, zo openbaart zij zich nochtans menigmaal in hun meeste vernedering en benauwdheid.

Dat heeft (volgens mij) niets met de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie te maken.
Marnix

Bericht door Marnix »

De Geest overtuigt ons van zonde en oordeel en van verlossing, dat we Gods kinderen zijn. Dat zegt de Bijbel en waarom zouden we dat moeilijker willen maken... De vierschaar en zo erbij halen lijkt me niet zo zinvol.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Avi

Bericht door Avi »

seuter schreef:Vezegeling met de Heilige Geest te ontvangen, krijgt ieder kind van God. En m.i. ALLEEN kinderen van God.

Dit in BEWUSTHEID te ontvangen betekent : bewust zijn van de rechtvaardigmaking voor God de Vader door de Zoon (vergeving der zonden bewust te ervaren en ook meerdere gaven / bescherming te ontvangen). Dit gebeurt dan in de vierschaar der conciëntie. Anders kan het niet bewust ervaren worden.
Ik denk dat het bijbelser is om te zeggen: die bewustheid ontvang je door het herhaaldelijk zien op Jezus en het gelovig omhelzen van de beloftes in het Woord.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
barjan

Bericht door barjan »

/
Laatst gewijzigd door barjan op 19 mei 2009, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

In de chat hadden we het idd. hierover. Het is niet zo eenvoudig om hier precies een mening over te vormen, vind ik zelf:

- In het NT komt het voor dat mensen tot geloof waren gekomen en later door handoplegging de Heilige Geest ontvingen.
- Anderzijds zegt Jezus ook weer dat álle gelovigen de Geest zullen ontvangen (in Joh. 4).
- De Heere Jezus zegt ook ergens: "Zal de Vader de Heilige Geest niet geven aan degenen die daarom bidden?" Dat lijkt er dus weer op dat gelovigen om de Geest moeten bidden en Hem dus niet 'automatisch' ontvangen wanneer zij tot geloof gekomen zijn.
- In de brieven van Paulus krijg je toch weer de indruk dat álle gelovigen ook de doop met de Heilige Geest hebben ontvangen.
- Kan het zijn dat een christen, een echte gelovige dus, deze mist? Noem het dan 'second blessing' of iets anders, dat maakt niet uit. Het gaat erom wat de Bijbel ons hierover leert.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:In de chat hadden we het idd. hierover. Het is niet zo eenvoudig om hier precies een mening over te vormen, vind ik zelf:

- In het NT komt het voor dat mensen tot geloof waren gekomen en later door handoplegging de Heilige Geest ontvingen.
- Anderzijds zegt Jezus ook weer dat álle gelovigen de Geest zullen ontvangen (in Joh. 4).
- De Heere Jezus zegt ook ergens: "Zal de Vader de Heilige Geest niet geven aan degenen die daarom bidden?" Dat lijkt er dus weer op dat gelovigen om de Geest moeten bidden en Hem dus niet 'automatisch' ontvangen wanneer zij tot geloof gekomen zijn.
- In de brieven van Paulus krijg je toch weer de indruk dat álle gelovigen ook de doop met de Heilige Geest hebben ontvangen.
- Kan het zijn dat een christen, een echte gelovige dus, deze mist? Noem het dan 'second blessing' of iets anders, dat maakt niet uit. Het gaat erom wat de Bijbel ons hierover leert.
We moeten niet vergeten, dat in de tijd van Paulus brieven (10 tot 20 jaar na Jezus lijden en sterven) er nog veel onkunde was onder de christenen. Sommige gemeente waren ontstaan naar aanleiding van de prediking van bekeerde Joden, die had gehoord over Jezus de Messias, en die hadden dat verder verteld, met zegen. Maar die bekeerde Jood, wist nog heel weinig van het christelijke geloof. En dus ook de gemeente, die door zijn toedoen gesticht werd. We lezen zelfs, dat sommigen geeneens wisten van het bestaan van een Heilige Geest.

In die context moet je m.i. Paulus woorden lezen, als hij spreekt dat een ieder die zal bidden om de Geest, Hem ook zal ontvangen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:We moeten niet vergeten, dat in de tijd van Paulus brieven (10 tot 20 jaar na Jezus lijden en sterven) er nog veel onkunde was onder de christenen. Sommige gemeente waren ontstaan naar aanleiding van de prediking van een bekeerde Jood, die had gehoord over Jezus de Messias, en die had dat verder verteld, met zegen. Maar die bekeerde Jood, wist nog heel weinig van het christelijke geloof. En dus ook de gemeente, die door zijn toedoen gesticht werd. We lezen zelfs, dat sommigen geeneens wisten van het bestaan van een Heilige Geest.
Dat is zo, maar geldt dit ook voor bijv. Handelingen 8 van de prediking van Philippus?
memento schreef:In die context moet je m.i. Paulus woorden lezen, als hij spreekt dat een ieder die zal bidden om de Geest, Hem ook zal ontvangen.
De Heere Jezus zegt dat. En geldt dat alleen voor een speciale periode van de kerkgeschiedenis?
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:We moeten niet vergeten, dat in de tijd van Paulus brieven (10 tot 20 jaar na Jezus lijden en sterven) er nog veel onkunde was onder de christenen. Sommige gemeente waren ontstaan naar aanleiding van de prediking van een bekeerde Jood, die had gehoord over Jezus de Messias, en die had dat verder verteld, met zegen. Maar die bekeerde Jood, wist nog heel weinig van het christelijke geloof. En dus ook de gemeente, die door zijn toedoen gesticht werd. We lezen zelfs, dat sommigen geeneens wisten van het bestaan van een Heilige Geest.
Dat is zo, maar geldt dit ook voor bijv. Handelingen 8 van de prediking van Philippus?
memento schreef:In die context moet je m.i. Paulus woorden lezen, als hij spreekt dat een ieder die zal bidden om de Geest, Hem ook zal ontvangen.
De Heere Jezus zegt dat. En geldt dat alleen voor een speciale periode van de kerkgeschiedenis?
Ik heb het zelf altijd gelezen, als alleen geldend voor de vroeg-christelijke kerk. Net zoals er meer dingen zijn, die alleen voor de vroeg-christelijke kerk gelden (zoals bepaalde gaven van de Geest, zoals wonderen, etc). Maar als er goede argumenten zijn voor een andere lezing, dan hoor ik dat graag...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik ben er voor mijzelf nog steeds niet uit. Iemand als Lloyd-Jones gelooft ook in de verzegeling met de Heilige Geest als 'extra' boven het geloof. Zie zijn boek 'Onuitsprekelijke vreugde'.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Ik ben er voor mijzelf nog steeds niet uit. Iemand als Lloyd-Jones gelooft ook in de verzegeling met de Heilige Geest als 'extra' boven het geloof. Zie zijn boek 'Onuitsprekelijke vreugde'.
LLoyd-Jones visie daarop is weerlegt door zijn opvolger in de Metropolitan Tabernacle, Dr. Peter Masters.
Grace

Bericht door Grace »

memento schreef:
Afgewezen schreef:In de chat hadden we het idd. hierover. Het is niet zo eenvoudig om hier precies een mening over te vormen, vind ik zelf:

We moeten niet vergeten, dat in de tijd van Paulus brieven (10 tot 20 jaar na Jezus lijden en sterven) er nog veel onkunde was onder de christenen. Sommige gemeente waren ontstaan naar aanleiding van de prediking van bekeerde Joden, die had gehoord over Jezus de Messias, en die hadden dat verder verteld, met zegen. Maar die bekeerde Jood, wist nog heel weinig van het christelijke geloof. En dus ook de gemeente, die door zijn toedoen gesticht werd. We lezen zelfs, dat sommigen geeneens wisten van het bestaan van een Heilige Geest.

In die context moet je m.i. Paulus woorden lezen, als hij spreekt dat een ieder die zal bidden om de Geest, Hem ook zal ontvangen.
En toch denk ik dat de eerste christenen het beter hebben begrepen dan wij met alle (theologische) kennis die we hebben verzameld....
Plaats reactie