Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!
Re: Vraag over "beperkte" verzoening en behoudenis !!!
Wat betekent dat; 'ruim aanbod'?
Aanbod is er voor iedereen, verzoening niet?
De DL volg ik niet zo makkelijk. Maar waar kan ik het vinden?
De DL volg ik niet zo makkelijk. Maar waar kan ik het vinden?
Inderdaad.Hinde schreef:Wat betekent dat; 'ruim aanbod'?
Misschien kun je me nog wat uitleggen?mayflower schreef:Vele christenen (incl. sommige reformatorische) geloven niet in beperkte (limited) verzoening, namelijk dat de Here Jezus niet voor een ieder op deze aarde is gestorven, maar alleen voor zijn uitverkorenen.
Ik vertaal aanbod naar: De Heere Jezus is voor iedereen gestorven, dat geeft een ruim aanbod.
Niet iedereen gelooft, alleen de uitverkorenen, dat geeft beperkte verzoening.
Waar gaat het nou mis in mijn denken?
Nee, wat jij nu zegt is de hypothetische alverzoening.Hinde schreef:Misschien kun je me nog wat uitleggen?mayflower schreef:Vele christenen (incl. sommige reformatorische) geloven niet in beperkte (limited) verzoening, namelijk dat de Here Jezus niet voor een ieder op deze aarde is gestorven, maar alleen voor zijn uitverkorenen.
Ik vertaal aanbod naar: De Heere Jezus is voor iedereen gestorven, dat geeft een ruim aanbod.

De DL leren dat de Heere Jezus alleen voor de uitverkorenen is gestorven, maar dat het heil toch aan iedereen wordt aangeboden.
En als je dan het heil wilt aannemen en je bent niet uitverkoren?
Dat bestaat niet. Als je het heil aan wilt nemen, bén je uitverkoren. Trouwens, als je het heil echt wilt aannemen, heb je het al aangenomen. Dat is geloof.Hinde schreef:En als je dan het heil wilt aannemen en je bent niet uitverkoren?
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 05 mei 2009, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
=onmogelijkHinde schreef:En als je dan het heil wilt aannemen en je bent niet uitverkoren?
Omdat?
Omdat je als je niet onder de uitverkiezing valt, nooit in staat zal zijn om het heil te willen aannemen?
Omdat je als je niet onder de uitverkiezing valt, nooit in staat zal zijn om het heil te willen aannemen?
Inderdaad.Hinde schreef:Omdat?
Dus de theorie is dat in de uitverkiezing is vastgelegd voor wie het aanbod is.
En omdat dat in de uitverkiezing was vastgelegd is Jezus alleen voor die mensen gestorven.
Hoewel het desnoods voldoende zou zijn geweest voor iedereen.
Je vind me vast een zeur, maar ik probeer het te begrijpen...
Heb je nog geduld?
En omdat dat in de uitverkiezing was vastgelegd is Jezus alleen voor die mensen gestorven.
Heb je nog geduld?
Het gaat mis als je de verkiezingsidee voorop plaatst.Hinde schreef:Misschien kun je me nog wat uitleggen?mayflower schreef:Vele christenen (incl. sommige reformatorische) geloven niet in beperkte (limited) verzoening, namelijk dat de Here Jezus niet voor een ieder op deze aarde is gestorven, maar alleen voor zijn uitverkorenen.
Dan krijg je in de kerk de boodschap: ik bied wel het heil aan, maar weet niet zeker of het voor u is.
(Natuurlijk is dat een karikatuur, maar dat is het gevolg)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Je bent er bijna. In de verkiezing is vastgelegd wie het aanbod zullen aannemen. Voor hen alleen is Jezus gestorven. Maar Zijn offer zou voldoende zijn geweest voor iedereen, dat klopt.Hinde schreef:Dus de theorie is dat in de uitverkiezing is vastgelegd voor wie het aanbod is.
Heb je nog geduld?
Wat moet dan voorop staan?refo schreef:Het gaat mis als je de verkiezingsidee voorop plaatst.Hinde schreef:Misschien kun je me nog wat uitleggen?mayflower schreef:Vele christenen (incl. sommige reformatorische) geloven niet in beperkte (limited) verzoening, namelijk dat de Here Jezus niet voor een ieder op deze aarde is gestorven, maar alleen voor zijn uitverkorenen.
Dan krijg je in de kerk de boodschap: ik bied wel het heil aan, maar weet niet zeker of het voor u is.
(Natuurlijk is dat een karikatuur, maar dat is het gevolg)
Dát is toch wat voor mij belangrijk is?
Dat Jezus is gestorven voor iedereen of alleen voor een selectief groepje maakt dan niet uit.
Het verschil ligt dan in de uitverkiezing; of ik bij iedereen hoor, of bij het uitverkoren groepje.
Wat me eigenlijk fout in de oren klinkt.
Jezus is toch belangrijker dan de uitverkiezing?
Hoop ik?
Overigens; van wie is de uitverkiezing?
Van God de Drieenigheid of van God de Vader?
Van God de Drieenigheid of van God de Vader?
Dat is inderdaad een theorie. Maar dan vooral naar wiskundige maatstaven. Strijdig met een hele serie teksten:Hinde schreef:Dus de theorie is dat in de uitverkiezing is vastgelegd voor wie het aanbod is.
Heb je nog geduld?
1 Tim 2
2Kor 53 Want dat is goed en aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
Ezech 3319 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Wat is er op tegen om God te vertrouwen dat Hij wil dat alle mensen zalig worden. Tegelijkertijd wijzen velen zijn aanbod af. Dat komt niet door God, maar door ons. Ik ben bang dat we tever door redeneren en dat we in de hemel aangekomen zullen merken dat zowel arminius als gomarus gelijk hadden. Dat druist in tegen mijn logica, maar helaas is de Schrift niet altijd logisch. We zullen met 2 woorden moeten blijven spreken. En de ene keer ligt in een bijbeltekst meer de nadruk op de verantwoordelijkheid van de mens en de andere keer op het vrijmachtig optreden van God. Mensen het is gewoon allebei waar. Ik ben er verantwoordelijk voor als ik het evangelie niet aanneem. Ik ben er ook verantwoordelijk voor dat ik wel ja zeg, en tegelijk is het geloof een gave van God. Dat komt omdat het hier niet over wiskunde gaat maar over liefhebben of haten. Over relatie dus.11 Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?
Wat verder opvalt dat God altijd uitverkiest tot... . Uitverkiezing heeft een doel. En dat wordt hier in de discussies niet veel gemeld. God heeft ons uitgekozen om heilig en onberispelijk te zijn voor Hem in de liefde. En Hij heeft ons uitgekozen in Christus. (Efeze 1)
Ander voorbeeld: God heeft het zwakke uitgekozen om het wijze te beschamen (1Korinthe 1) en ons armen om rijk te zijn in het geloof (Jakobus 2). Het doel van de uitverkiezing lijkt dus niet het eeuwige leven te zijn. Tenminste ik heb het in geen van de teksten waar het woord uitverkiezen voorkomt kunnen vinden. Dat is op z'n zachtst gezegd opmerkelijk. En dit zijn dan ook nog eens de drie belangrijkste passages.
Het heeft natuurlijk uiteindelijk wel het eeuwige leven tot gevolg. Maar het eeuwige leven komt in de bijbel alleen voor in combinatie met kennen, geloof en gehoorzaamheid. Vb. En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. (Jn 6:40)