Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Eigenlijk moeten we allemaal terug naar de PKN (als we daar nog niet zijn). ::bye
Dan kies ik nog eerder voor Rome.
Hoe kan je terugkeren naar iets wat je niet kunt erkennen en nooit bestaan heeft.
Rome is me een stap te ver. Maar de PKN bestaat gewoon, hoor. Dat is, voor het geval je het nog niet wist, de voortzetting van de Nederlands Hervormde Kerk. :garde
O, sorry, dat wist ik echt niet hoor.

Discussie gesloten.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef:
Afgewezen schreef:
jvdg schreef:
Afgewezen schreef:Eigenlijk moeten we allemaal terug naar de PKN (als we daar nog niet zijn). ::bye
Dan kies ik nog eerder voor Rome.
Hoe kan je terugkeren naar iets wat je niet kunt erkennen en nooit bestaan heeft.
Rome is me een stap te ver. Maar de PKN bestaat gewoon, hoor. Dat is, voor het geval je het nog niet wist, de voortzetting van de Nederlands Hervormde Kerk. :garde
O, sorry, dat wist ik echt niet hoor.

Discussie gesloten.
:)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door raka »

Al die kerkverbanden geven in ieder geval nog kleur aan het gereformeerd overblijfsel.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door JolandaOudshoorn »

raka schreef:Al die kerkverbanden geven in ieder geval nog kleur aan het gereformeerd overblijfsel.
tja, het ismaar wat je onder keur verstaat :jongle
ik heb liever eenheid, ware gemeenschap der heiligen. Maar die zal later in alle volmaaktheid er zijn!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door freek »

Volgens mij moeten we allemaal gewoon terug naar het bijbelse kerkmodel: congregationalisme. :) Dan heb je ook geen gezeur over welk kerkverband nu het alleroorspronkelijkste en meest katholieke kerkgenootschap is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door Luther »

freek schreef:Volgens mij moeten we allemaal gewoon terug naar het bijbelse kerkmodel: congregationalisme. :) Dan heb je ook geen gezeur over welk kerkverband nu het alleroorspronkelijkste en meest katholieke kerkgenootschap is.
Toch kom je dan klem te zitten met Handelingen 15, waarin toch echt sprake is van een soort 'synode'. Dat betekent dat er een bovenplaatselijk verband was, waarin je ook verantwoording schuldig bent. ERGO: het bestaan van een kerkverband en het uitoefenen van leertucht daarbinnen is Bijbels.
Waar begint de zonde?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door freek »

Luther schreef:
freek schreef:Volgens mij moeten we allemaal gewoon terug naar het bijbelse kerkmodel: congregationalisme. :) Dan heb je ook geen gezeur over welk kerkverband nu het alleroorspronkelijkste en meest katholieke kerkgenootschap is.
Toch kom je dan klem te zitten met Handelingen 15, waarin toch echt sprake is van een soort 'synode'. Dat betekent dat er een bovenplaatselijk verband was, waarin je ook verantwoording schuldig bent. ERGO: het bestaan van een kerkverband en het uitoefenen van leertucht daarbinnen is Bijbels.
Waar begint de zonde?
Dat was wel een apostolische synode, die apostolisch gezag had en dus met Goddelijk recht bepaalde dingen kon 'opleggen'. Dat zal ik niet zeggen van onze dominees en ouderlingen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door memento »

freek schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Volgens mij moeten we allemaal gewoon terug naar het bijbelse kerkmodel: congregationalisme. :) Dan heb je ook geen gezeur over welk kerkverband nu het alleroorspronkelijkste en meest katholieke kerkgenootschap is.
Toch kom je dan klem te zitten met Handelingen 15, waarin toch echt sprake is van een soort 'synode'. Dat betekent dat er een bovenplaatselijk verband was, waarin je ook verantwoording schuldig bent. ERGO: het bestaan van een kerkverband en het uitoefenen van leertucht daarbinnen is Bijbels.
Waar begint de zonde?
Dat was wel een apostolische synode, die apostolisch gezag had en dus met Goddelijk recht bepaalde dingen kon 'opleggen'. Dat zal ik niet zeggen van onze dominees en ouderlingen.
Het dogma der heilige Drie-Eenheid is door een niet-apostolische synode vastgelegd, en is nochthans "opgelegd" aan het christendom.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door freek »

memento schreef:
freek schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Volgens mij moeten we allemaal gewoon terug naar het bijbelse kerkmodel: congregationalisme. :) Dan heb je ook geen gezeur over welk kerkverband nu het alleroorspronkelijkste en meest katholieke kerkgenootschap is.
Toch kom je dan klem te zitten met Handelingen 15, waarin toch echt sprake is van een soort 'synode'. Dat betekent dat er een bovenplaatselijk verband was, waarin je ook verantwoording schuldig bent. ERGO: het bestaan van een kerkverband en het uitoefenen van leertucht daarbinnen is Bijbels.
Waar begint de zonde?
Dat was wel een apostolische synode, die apostolisch gezag had en dus met Goddelijk recht bepaalde dingen kon 'opleggen'. Dat zal ik niet zeggen van onze dominees en ouderlingen.
Het dogma der heilige Drie-Eenheid is door een niet-apostolische synode vastgelegd, en is nochthans "opgelegd" aan het christendom.
Wat de relevantie van deze opmerking is in dit verband ontgaat me volledig
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door memento »

freek schreef:Wat de relevantie van deze opmerking is in dit verband ontgaat me volledig
Wel, heel simpel: Eén van de belangrijkste dogma's van het christendom, is vastgesteld door een synode. En een synode impliceert een organisatorische laag bóven de gemeente, die met gezag kan spreken. En sluit dus congregationalisme uit.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door freek »

memento schreef:
freek schreef:Wat de relevantie van deze opmerking is in dit verband ontgaat me volledig
Wel, heel simpel: Eén van de belangrijkste dogma's van het christendom, is vastgesteld door een synode. En een synode impliceert een organisatorische laag bóven de gemeente, die met gezag kan spreken. En sluit dus congregationalisme uit.
Wie zegt dat de betreffende synode met bijbels gezag kon spreken? Voor het vastleggen van de drie-eenheid hadden we geen synode nodig, want het is een leerstuk dat we heel duidelijk in de bijbel terugzien. Dat een of andere synode dit leerstuk nog eens bevestigd is prachtig, maar hadden we niet nodig. Of bedoel je soms dat we de waarheid van de drie-eenheid erkennen omdat die synode dit leerstuk bevestigd heeft?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door Luther »

Dat was wel een apostolische synode, die apostolisch gezag had en dus met Goddelijk recht bepaalde dingen kon 'opleggen'. Dat zal ik niet zeggen van onze dominees en ouderlingen.
Pardon??? De ambten in de christelijke kerk zijn afgeleiden van het apostelschap. Zij vertegenwoordigen één van de ambten van Christus op aarde. (Lees NGB art. 30-32 en de formulieren van de bevestiging van ambstdragers.)
Dit staat er in het hertaalde bevestigingsformulier (ik kon het oude zo snel niet vinden op internet):
Geliefde christenen, ontvangt deze dienaar in de Heere met blijdschap en hebt achting voor alle dienaren. Bedenkt dat God zelf door middel van hem tot u spreekt en u bidt. Neemt daarom het woord aan dat hij u overeenkomstig de Heilige Schrift zal verkondigen, niet als het woord van een mens, maar als Gods Woord, wat het ook in waarheid is. Laten de voeten van degenen die vrede verkondigen en die het goede boodschappen u aangenaam zijn. Weest uw voorgangers gehoorzaam, want zij waken over uw zielen -waarvan zij rekenschap moeten geven-, opdat ze dat met vreugde zullen doen en niet zuchtende, want dat is niet tot uw voordeel. Als u dit doet, zal de vrede Gods in uw huizen komen en zult u, die deze dienaar als profeet aanneemt, het loon van een profeet ontvangen en wanneer u door zijn woord in Christus gelooft, zult u door Christus het eeuwige leven beërven.

Lees ook 1 Thess. 2: 13: Daarom danken wij ook God zonder ophouden, dat, als gij het Woord der prediking van God van ons ontvangen hebt, gij dat aangenomen hebt, niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord, dat ook werkt in u, die gelooft.

De kunstmatige scheiding die je aanbrengt tussen apostelen en ambtsdragers is slechts op gevoel gebaseerd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Dat was wel een apostolische synode, die apostolisch gezag had en dus met Goddelijk recht bepaalde dingen kon 'opleggen'. Dat zal ik niet zeggen van onze dominees en ouderlingen.
Pardon??? De ambten in de christelijke kerk zijn afgeleiden van het apostelschap. Zij vertegenwoordigen één van de ambten van Christus op aarde.
(...)

De kunstmatige scheiding die je aanbrengt tussen apostelen en ambtsdragers is slechts op gevoel gebaseerd.
Precies.
Bovendien is die scheiding onbijbels. Zie bijvoorbeeld Efeze 4 : 11: En Dezelve heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door JolandaOudshoorn »

Toch kom je dan in lastige situatie. Wat als de ene synode A zegt en de andere B ??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Bijbels gezien is het bestaan van kerkverbanden 'zonde'

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Luther schreef:
Dat was wel een apostolische synode, die apostolisch gezag had en dus met Goddelijk recht bepaalde dingen kon 'opleggen'. Dat zal ik niet zeggen van onze dominees en ouderlingen.
Pardon??? De ambten in de christelijke kerk zijn afgeleiden van het apostelschap. Zij vertegenwoordigen één van de ambten van Christus op aarde.
(...)

De kunstmatige scheiding die je aanbrengt tussen apostelen en ambtsdragers is slechts op gevoel gebaseerd.
Precies.
Bovendien is die scheiding onbijbels. Zie bijvoorbeeld Efeze 4 : 11: En Dezelve heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
Wat ik zeg, zeg ik niet alleen
Calvijn schreef:Het woord apostelen, neem ik niet in 't gemeen naar de beduiding en afkomst des woords, maar in zijn eigen beteekenis, voor de uitverkorenen, die Christus tot de voornaamste eer verheven had, gelijk die twaalven waren, tot welker orde Paulus daarna ook geroepen is. Dezer ambt was, alom de gansche wereld door, de leer des Evangelies te verkondigen, gemeenten te planten, en het rijk van Christus op te richten. Aldus hadden zij zich niet ieder hun eigen gemeente toegevoegd: maar zij hadden allen een gemeen bevel om het Evangelie te verkondigen waar zij kwamen.
Bovendien moet men aanmerken, dat onder de ambten, die Paulus hier verhaalt, alleen de twee laatste altijd blijven. Want met de apostelen, evangelisten en profeten, heeft God zijn gemeente alleen een tijdlang versierd: uitgenomen waar de religie vervallen is, daar verwekt Hij evangelisten buiten orde, om de zuivere leer wederom te voorschijn
te brengen. Maar zonder herders en leeraars kan geen regeering der gemeente zijn. Voorts, de papisten hebben hier oorzaak om te klagen, dat hun hoogheid, waarvan zij roemen, groote smaadheid aangedaan is. Hier wordt gehandeld van de eenigheid. En Paulus verzamelt niet alleen de oorzaken, waardoor zij onder ons bevestigd wordt, maar ook de teekenen en panden, waarmede zij onderhouden wordt: en ten laatste komt hij tot de regeering der gemeente. Zoo hij eenig primaat van éénen stoel erkende, had hij niet dit moeten voortbrengen, dat er een dienend hoofd over al de leden is gesteld, waardoor wij tot eenigheid verzameld worden?
Onbijbels hè, die Calvijn ;)
Plaats reactie