Gods liefde
Re: Gods liefde
Bedankt voor deze post, Zonderling. Voor alle duidelijkheid, ik las daar even overheen in de post van mayflower - ik wil de 'smalle' opvatting absoluut geen dwaling noemen! Zoals ik al zei ben ik me ervan bewust dat een deel van de traditie deze tekst in die zin smal heeft uitgelegd. Ook John Piper geeft in het genoemde artikel aan dat het zeer goed mogelijk is om de tekst op deze wijze uit te leggen. Al ben ik persoonlijk van mening dat een letterlijke lezing hier de eerste voorkeur verdient.
Het doel van mijn post is dus ook niet zozeer deze exegese verdedigen, maar de achterliggende gedachte, zoals ik dat ook tegen Alexander CD zei. Namelijk: de arminianen kunnen een goed punt hebben bij hun pleidooi voor het universele karakter van teksten als Ezech, 2 Petr en 2 Tim - maar zien niet dat ondanks dat de particuliere uitverkiezing en verzoening van kracht kunnen zijn en Bijbels zijn. Nogmaals: dat is waar het artikel van Piper op in gaat. Niet op de uitleg van 2 Tim (hoewel dat een rol speelt) maar op het bestaan van twee 'willen' / één wil in God en de uitleg daarvan.
Ik geloof dat Alexander in exact dezelfde valkuil stapt als de arminianen, ongeacht de uitleg van 2 Tim 2. Namelijk: het niet kunnen begrijpen van deze schijnbare tegenstrijdigheid van een verborgen en geopenbaarde wil in God. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat het noodzakelijk is om deze schijnbare tegenstrijdigheid te onderzoeken en te leren bewonderen, omdat daarin de glorie van de evangelieboodschap nog heerlijker in naar voren komt.
Het doel van mijn post is dus ook niet zozeer deze exegese verdedigen, maar de achterliggende gedachte, zoals ik dat ook tegen Alexander CD zei. Namelijk: de arminianen kunnen een goed punt hebben bij hun pleidooi voor het universele karakter van teksten als Ezech, 2 Petr en 2 Tim - maar zien niet dat ondanks dat de particuliere uitverkiezing en verzoening van kracht kunnen zijn en Bijbels zijn. Nogmaals: dat is waar het artikel van Piper op in gaat. Niet op de uitleg van 2 Tim (hoewel dat een rol speelt) maar op het bestaan van twee 'willen' / één wil in God en de uitleg daarvan.
Ik geloof dat Alexander in exact dezelfde valkuil stapt als de arminianen, ongeacht de uitleg van 2 Tim 2. Namelijk: het niet kunnen begrijpen van deze schijnbare tegenstrijdigheid van een verborgen en geopenbaarde wil in God. Het is mijn persoonlijke overtuiging dat het noodzakelijk is om deze schijnbare tegenstrijdigheid te onderzoeken en te leren bewonderen, omdat daarin de glorie van de evangelieboodschap nog heerlijker in naar voren komt.
-
Zonderling
Oude Paden,Oude Paden schreef:Zonderling,
Ik weet zeer goed dat oudvaders zeer veel het woord aanbod gebruiken! Toch kun je denk ik niet ontkennen dat er ook voldoende uitspraken bekend zijn van oudvaders die de term aanbieding inderdaad meer zien als voorstellen en niet als toezegging of deze termen beide gebruiken. Ik vind dat verwarrend. Ik vind persoonlijk de term aanbod ook vanuit het verleden op verschillende wijzen gebruikt. En eerlijk is eerlijk Zonderling.....veel huidige predikanten plukken met graagte naar deze citaten in de oudvaders maar laten de andere 95% voor wat het is. De prediking is uit balans! Zeker in onze tijd. Ds. Mallan heeft weleens gezegd: Ik zou tegen het woord aanbod niet zo'n bezwaar hebben als de prediking evenwichtig was!
Ik zie dat al diverse personen op deze posting aan mij gereageerd hebben.
* M.i. valt een discussie over 'toezeggen' (van de belofte) niet geheel samen met de discussie over 'aanbieden' (van Christus en Zijn weldaden; of van de genade in Christus), al heeft het een natuurlijk veel met het ander te maken. Maar laten we het niet nog ingewikkelder maken, het ging nu alleen over het woord 'aanbieden' / 'aanbod' en dat woord betekent in letterlijke zin niet hetzelfde als 'toezeggen'.
* Of het waar is dat vele oudvaders in het woord 'aanbieden' niet meer zagen dan 'voorstellen' (dus niet een aanbod als een welwillende nodiging om de aangeboden zaak te omhelzen), betwijfel ik. Misschien zijn er sommigen, maar m.i. is dat zeker niet de hoofdstroom geweest (bijvoorbeeld Comrie, a Brakel, Van der Groe, Lodenstein en vele anderen die wel een aanbod in de zin van nodiging leerden). Kun je enkele voorbeelden geven?
* Dat de prediking uit balans is, daar kunnen wij het beiden geheel over eens zijn. Maar dat komt niet door de leer van het Evangelie-aanbod (mits rechtzinnig geleerd zonder enige schijn van een vrije wil in de mens), maar naar mijn overtuiging door verkeerde begrippen van het toepassend werk van de Heilige Geest.
Z.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 18 mar 2009, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Zonderling
Jongere, dat was mij ook wel duidelijk en daarover zijn we het eens. Dank je voor de aanvulling.Jongere schreef:Bedankt voor deze post, Zonderling. Voor alle duidelijkheid, ik las daar even overheen in de post van mayflower - ik wil de 'smalle' opvatting absoluut geen dwaling noemen! ...
Z.
-
Alexander CD
Luther schreef
Luther schrijft daarbij ook nog een dat Christus voor iedereen beschikbaar is.
Jongere, vraagt zich af of ik wel weet wat arminiaans is, dan zeg ik dit.
Een arminiaan zegt ook, Christus heeft voor iedereen geleden nu is het aan de mens.
Een arminiaan zegt ook God wil uw zaligheid, Christus staat aan jouw deur en klop al maar door.
Bijzonder verzoening zegt Christus is voor de Zijnen gestorven en dat komt overeen met uitverkiezing, dat is gereformeerd.
Maar inderdaad Jongere er zijn meer mensen die de naam gereformeerd hoog in hun vaandel hebben maar belijdende aminianen zijn
Afgewezen schreef::Ad I: God wil niet dat enigen verloren gaan. In het Oude Testament vinden we reeds dat de Heere zegt: “Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft. Bekeert u, bekeert u van uw boze weg
en, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?” (Ez. 33 : 11). In 2 Petr. 3 : 9 vinden we bijvoorbeeld: “De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen”. Nog een Nieuwtestamentische tekst die dit laat zien is 1 Tim. 2 : 4: “Die wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen”. In de Heilige Doop laat God betekenen en verzegelen dat het Zijn wil is, dat dit verbondskind het Evangelie gelooft. Hij toont ook dat er wassing nodig, maar ook dat die wassing mogelijk is.
Maar ook hier geldt dat we altijd met twee woorden moeten spreken: Je kunt op grond van Gods Woord niet zeggen: Christus is voor u allemaal persoonlijk gestorven; je kunt wel zeggen: Er is voor u allemaal een Christus beschikbaar.
Luther legt alle teksten zo uit dat blijkt dat God de zaligheid van een ieder wil, ook afgewezen schreef dat God wel de zaligheid wilde maar het volk niet.Inderdaad: God wilde wél, het volk wilde niet.
Een arminiaan zegt ook, Christus heeft voor iedereen geleden nu is het aan de mens.
Een arminiaan zegt ook God wil uw zaligheid, Christus staat aan jouw deur en klop al maar door.
Bijzonder verzoening zegt Christus is voor de Zijnen gestorven en dat komt overeen met uitverkiezing, dat is gereformeerd.
Maar inderdaad Jongere er zijn meer mensen die de naam gereformeerd hoog in hun vaandel hebben maar belijdende aminianen zijn
Ik stop ermee, dit is nou precies wat ik bedoel. Je weigert ook om te lezen wat ik zeg. Jammer dat het onmogelijk is als broeders van mening te wisselen, zonder ongegronde verdachtmakingen rond te slingeren.Alexander CD schreef:Maar inderdaad Jongere er zijn meer mensen die de naam gereformeerd hoog in hun vaandel hebben maar belijdende aminianen zijn
- Johann Gottfried Walther
Beste Alexander,
Wel eens ontdekt dat jezelf van nature (van huis uit) Arminiaans denkt?
En Alexander, het evangelie Gods is niet náár de mens, maar wel voor de mens,
zo je wilt voor de zondaar, maar alle zijn ze afgeweken, en er is niemand die God zoekt,
en een ieder is zondaar. En dat jij niet uit de voeten kunt met die teksten waar staat:
allen en voor de gehele wereld, daar moet je ook niet willen kunnen verklaren, las van
middag bij Prof. Dr. Trigland dat hij dat ook niet kon rijmen, maar hij liet het wel staan.
Het evangelie is zo ruim: Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
(Romeinen 10 vers 13) Zullen we dat eens voluit laten staan Alexander?
Wel eens ontdekt dat jezelf van nature (van huis uit) Arminiaans denkt?
En Alexander, het evangelie Gods is niet náár de mens, maar wel voor de mens,
zo je wilt voor de zondaar, maar alle zijn ze afgeweken, en er is niemand die God zoekt,
en een ieder is zondaar. En dat jij niet uit de voeten kunt met die teksten waar staat:
allen en voor de gehele wereld, daar moet je ook niet willen kunnen verklaren, las van
middag bij Prof. Dr. Trigland dat hij dat ook niet kon rijmen, maar hij liet het wel staan.
Het evangelie is zo ruim: Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
(Romeinen 10 vers 13) Zullen we dat eens voluit laten staan Alexander?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
Alexander CD
Jongere, Het schijnt dat toen van Brummelkamp het welgemeend aanbod predikte dat Hendrik de Cock tegen hem heeft gezegd, van Brummelkamp ik noem je niet langer broeder maar neef.
Is dat als een serieuze weerlegging bedoeld of niet, Alexander?
Lekker belangrijk...Alexander CD schreef:Jongere, Het schijnt dat toen van Brummelkamp het welgemeend aanbod predikte dat Hendrik de Cock tegen hem heeft gezegd, van Brummelkamp ik noem je niet langer broeder maar neef.
Ik wil graag een arminiaan zijn zoals jij hem beschrijft.Alexander CD schreef:Luther legt alle teksten zo uit dat blijkt dat God de zaligheid van een ieder wil, ook afgewezen schreef dat God wel de zaligheid wilde maar het volk niet.
Alexander, ik probeer steeds vriendelijk te blijven, maar dat wordt me nu wel erg moeilijk gemaakt. Lees nu eens wat je zelf doet.Alexander CD schreef:Luther legt alle teksten zo uit dat blijkt dat God de zaligheid van een ieder wil, ook afgewezen schreef dat God wel de zaligheid wilde maar het volk niet.
>> Ik schreef (zie hierboven): "... dat Christus voor iedereen beschikbaar is."
>> Jij maakt ervan (zie hierboven): "Een arminiaan zegt ook, Christus heeft voor iedereen geleden nu is het aan de mens."
Dat laatste schreef ik dus niet! De verzoening die Christus heeft aangebracht is zo volkomen, dat iedereen op de wereld zalig kan worden. Maar daarmee zeg ik niet dat Christus voor alle mensen gestorven is.
Alexander, ik vind dit echt heel kwalijk! Je wilt het niet begrijpen, je verdraait onze woorden expres en daarenboven wil je ook nog eens de grote, heilige God vangen in je klein-menselijke schematiek.
Ik probeer je steeds zo dicht mogelijk te naderen en mee te denken, maar je weigert. Als jij schrijft (zie hierboven): "Bijzonder verzoening zegt: Christus is voor de Zijnen gestorven en dat komt overeen met uitverkiezing, dat is gereformeerd." Dan ben ik het daarmee eens. Maar dat is wat anders dan de nodiging die in de prediking uitgaat tot allen die het Woord horen.
Aan de moderators: Misschien moet deze topic op slot. Dit forum (zie grondslag) wil de Bijbel en de 3FvE hooghouden en voor waar houden. Laten we dit topic sluiten en eerst allemaal (nogmaals) de Dordtse Leerregels lezen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Misschien moet er een poster op slot...Luther schreef:Aan de moderators: Misschien moet deze topic op slot. Dit forum (zie grondslag) wil de Bijbel en de 3FvE hooghouden en voor waar houden. Laten we dit topic sluiten en eerst allemaal (nogmaals) de Dordtse Leerregels lezen.
We blijven maar ronddraaien.
Inmiddels is, lijkt me, alles gezegd.
Verdere (heilloze) discussie leidt alleen maar tot verharding.
Bovendien worden fundamentele zaken ter discussie gesteld.
Daarom:
Inmiddels is, lijkt me, alles gezegd.
Verdere (heilloze) discussie leidt alleen maar tot verharding.
Bovendien worden fundamentele zaken ter discussie gesteld.
Daarom: