Nog twee laatste opmerkingen Alexander:Alexander CD schreef:Luther, het zijn voorwaarden die God Zelf vervuld.Luther schreef:Nu snap ik je Alexander, dat wil zeggen: ik snap het eigenlijk niet.
Jij bent hier pleibezorger voor een voorwaardelijk aanbod van genade. Nu begrijp ik uit je laatste bijdrage dat je als 'voorwaarden' ziet: geloof en bekering.
Wel daar ben ik het helemaal mee eens. Als jij dat voorwaarden wilt noemen, prima.
MAAR... je stelt helaas in al je bijdragen nog een voorwaarde en die wordt hier krachtig bestreden, namelijk dat je eerst moet weten een uitverkorene te zijn, alvorens je het Evangelie mag geloven en je bekeren. En dat gaat in tegen de Schrift!
Als hier gesteld wordt, dat het Evangelie ook aan verworpenen welmenend aangeboden moet worden, dan bedoelen we eigenlijk dat het aan een ieder die onder de prediking zit, aangeboden wordt met bevel van bekering en geloof.
Als je daarmee kunt instemmen, dan zijn de verschillen niet zo groot, als je wilt doen voorkomen.
Ik stel niet dat je eerst moet weten een uitverkorene te zijn je moet je geloof aannemen zoals in Vr+antw 21.
Het evangelie moet aan een ieder die het wil horen verkondigt worden, daarna zorgt God voor bekering en geloof in Zijn uitverkoren, wij hoeven ons daar niet mee te bemoeien.Wat is een waar geloof?
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.
Als we dus zeggen dat God wil dat de verworpenen zalig worden en dat Christus voor iedereen gestorven is dan doen we de bijbel geen recht, dan gaan we ons bemoeien wat God voor Zich heeft gehouden.
1. Inderdaad: bekering en geloof zijn voorwaarden die God Zelf vervult. ERGO! Dat betekent dat het voor de mens een onvoorwaardelijk aanbod van genade is, dat in de weg van bekering en geloof ook kracht zal doen in het hart.
2. Ik heb in geen enkele bijdrage (!!) gezegd dat Christus voor alle mensen gestorven is. Jij legt me dat steeds in de mond. Ik heb ook niet gezegd dat God wil dat alle verworpenen zalig worden. Je moet heel nauwkeurig lezen wat ik in mijn postings geschreven heb:
- Christus is alleen voor Zijn uitverkorenen gestorven.
- Zij alleen zullen ook de zegen van Zijn kruisdood ervaren.
- Het kruisevangelie is, dat een ieder die in deze Zaligmaker gelooft, niet zal verderven, maar het eeuwige leven zal hebben. (Joh. 3: 14-17)
- Dit Evangelie moet gebracht worden aan alle creaturen.
- Onder degenen die het Woord horen zijn naar Gods Woord ook verworpenen. Het Woord is één, de roeping is welmenend en klinkt tot de hele gemeente, verkoren of verworpen. Wij weten dat namelijk niet. En in die zin heb ik gezegd: Als je onder de prediking verkeert, dan is er een welmenende, persoonlijke roep tot het heil in Christus. Deze klinkt ook tot hen die deze roep nooit zullen opvolgen. Is die roep dan niet welgemeend? Welzeker! Ik ben het daarin met Afgewezen eens: God speelt geen spelletje met de mens.
Met deze posting sluit ik mijn bijdrage aan dit topic af. We komen waarschijnlijk helaas niet nader tot elkaar. Nog één ding dan: Worden als een kind, Alexander! De Heere Jezus heeft dat niet voor niets zo ernstig gezegd tegen de Farizeeën: Indien gij niet wordt gelijk een kindeke, gij kunt het Koninkrijk Gods niet ingaan.