Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking

Tiberius
Administrator

Re: Gepreekte bevinding is geen bevindelijke prediking

Bericht door Tiberius »

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat het laten van een dwarszittende scheet te maken heeft met de openbaar komende vruchten van iemand. :jongle
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat het laten van een dwarszittende scheet te maken heeft met de openbaar komende vruchten van iemand. :jongle
Wat ik daarmee wilde aangeven, is dat ook de heel gewone dingen even geestelijk zijn als met een boekje in een hoekje zitten. Voor degenen die in Christus Jezus zijn.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ik proef hier bij velen een houding van dat je niets uit bekeringsgeschiedenissen kunt leren en daarom maar links moet laten liggen. Het is toch niet de bedoeling dit te zien als heiligenverering, maar welke lessen we eruit trekken :quoi Ze hadden vast hun fouten, maar toch, denk ik, dat er ontzettend veel van kunt leren!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gijs83 schreef:Ik proef hier bij velen een houding van dat je niets uit bekeringsgeschiedenissen kunt leren en daarom maar links moet laten liggen. Het is toch niet de bedoeling dit te zien als heiligenverering, maar welke lessen we eruit trekken :quoi Ze hadden vast hun fouten, maar toch, denk ik, dat er ontzettend veel van kunt leren!
Beste Gijs,
De Heilige Schrift Gods is niet hoger en belangrijker? Zullen we die niet op plaats 1 zetten?
Heb echt wel wat bekeringsgeschiedenissen gelezen maar erg weinig van geleerd, maar van Gods woord al heel veel geleerd. Heb het idee dat het lezen en bestuderen van bekeringsgeschiedenissen nogal eens de plaats komt van het bestuderen van het hoogheilige woord Gods.

En om in de lijn van dit topic te blijven, het is zaak dat we het woord Gods geloven en bevindelijk kennen, en niet dat we bevindingen van andere bestuderen!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
cgker

Bericht door cgker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Gijs83 schreef:Ik proef hier bij velen een houding van dat je niets uit bekeringsgeschiedenissen kunt leren en daarom maar links moet laten liggen. Het is toch niet de bedoeling dit te zien als heiligenverering, maar welke lessen we eruit trekken :quoi Ze hadden vast hun fouten, maar toch, denk ik, dat er ontzettend veel van kunt leren!
Beste Gijs,
De Heilige Schrift Gods is niet hoger en belangrijker? Zullen we die niet op plaats 1 zetten?
Heb echt wel wat bekeringsgeschiedenissen gelezen maar erg weinig van geleerd, maar van Gods woord al heel veel geleerd. Heb het idee dat het lezen en bestuderen van bekeringsgeschiedenissen nogal eens de plaats komt van het bestuderen van het hoogheilige woord Gods.

En om in de lijn van dit topic te blijven, het is zaak dat we het woord Gods geloven en bevindelijk kennen, en niet dat we bevindingen van andere bestuderen!

Totaal mee eens, zeker met de laatse alinea!!!
De Heere is werkelijk opgewekt en is door Simon gezien
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister schreef:
Jongere schreef:Laten we met respect blijven spreken over die mensen. Ik vind sommige opmerkingen onder de maat in dit topic.
Zoals het feit dat Bart en Mientje ook gewone dingen hebben gedaan in het leven?
Nee.
Mister schreef:Dat lijkt me nu juist de broodnodige correctie tegen scheefgroei te zijn.
Ja.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Tiberius schreef:Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat het laten van een dwarszittende scheet te maken heeft met de openbaar komende vruchten van iemand. :jongle
Wat ik daarmee wilde aangeven, is dat ook de heel gewone dingen even geestelijk zijn als met een boekje in een hoekje zitten. Voor degenen die in Christus Jezus zijn.
Ik vind het wat plastisch worden zo.
memento schreef:
Erasmiaan schreef:
memento schreef:Ik zie in veel bekeringsgeschiedenissen het grote gevaar, dat het geestelijke hoger gewaardeerd wordt dan het aardse. Dat iemand gewoon met plezier, zonder allerlei geestelijke verhevenheden, geniet van zn werk, van een wandelingetje door het park, of van het laten van een scheet die dwars zat, kom je niet echt tegen in die boekjes. Het lijkt dan vaak alsof het zitten met een boekje in een hoekje, of het zijn in zielsvervoering, of het zijn met kinderen Gods, hétgeen is waar het in dit leven om draait.
Dat staat er niet in omdat dat niet het onderwerp is van die boekjes. In een scriptie over Calvijn schrijf je toch ook niet ineens over de constructie van een flat?

En, de vrede met God, dat is wel waar het in dit leven om draait. Zoekt eerst het koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid...
Als je een bekering apart verteld van iemands leven, dan koppel je los wat de Schrift als eenheid presenteert. Dualisme dus.

Hoe God een mens bekeerd, is verscheiden. Het lezen hoe een ander geleidt is, nut een mens niet zo veel. Wat wél nuttig is, is om te zien welke vruchten die ander openbaarde, om daar je eigen leven naast te leggen. En vruchten komen alleen maar openbaar, als je ook het "gewone leven" erbij neemt.

Het bloed van Jezus Christus redt héél de mens. Lichaam en ziel beiden. Dat kunnen en mogen we niet loskoppelen.
En, memento, ik ben het niet met je eens. Je chargeert weer lekker. Het bloed van Jezus Christus redt heel de mens ja. Dat ontkent niemand. En het is al helemaal geen argument om daar mee te zeggen dat alle alledaagse dingen ook in bekeringsgeschiedenissen besproken moeten worden. Dan moet je een roman gaan lezen ofzo. En verder zijn er zat bekeringsgeschiedenissen waar ook wel gesproken wordt over Gods leiding in het maatschappelijke leven.

Je wordt er overigens ook wel moe van hoor. De een wil als hij vraagt wat "geloof" is geen kenmerken horen (Da Capo in ander topic) en de ander wil als er over geloof gesproken wordt juist wel kenmerken horen. :bobo
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:En, memento, ik ben het niet met je eens. Je chargeert weer lekker. Het bloed van Jezus Christus redt heel de mens ja. Dat ontkent niemand. En het is al helemaal geen argument om daar mee te zeggen dat alle alledaagse dingen ook in bekeringsgeschiedenissen besproken moeten worden. Dan moet je een roman gaan lezen ofzo. En verder zijn er zat bekeringsgeschiedenissen waar ook wel gesproken wordt over Gods leiding in het maatschappelijke leven.
Als voorbeeld van een goede bekeringsgeschiedenis noem ik bv Huntington, Kassier der armen. Of de verhalen over Luther.

Als ik die lees dan denk ik: Hé, dat is iemand net als ik, een gewoon mens.

En dat vind ik erg belangrijk in bekeringsverhalen. Want door alleen het geestelijke te beschrijven, dan komt het los te staan van de nuchtere realiteit van het dagelijkse leven, en krijg je het dualisme, waarin het geestelijke hoger geacht wordt dan het aardse. En dat die angst niet irreeel is, kan ik illustreren door het voorbeeld van een ouderling die uitlegde dat wanneer God een mens ging bekeren, hem dan aardse dingen (hij noemde als concreet voorbeeld trouwerijen, zelf 12 kinderen hebbend) niet meer scheelden. Ter ondersteuning van dat betoog werden voorbeelden aangedragen, als Mientje, etc.
albion

Bericht door albion »

BJD schreef:
memento schreef:Ik zie in veel bekeringsgeschiedenissen het grote gevaar, dat het geestelijke hoger gewaardeerd wordt dan het aardse. Dat iemand gewoon met plezier, zonder allerlei geestelijke verhevenheden, geniet van zn werk, van een wandelingetje door het park, of van het laten van een scheet die dwars zat, kom je niet echt tegen in die boekjes. Het lijkt dan vaak alsof het zitten met een boekje in een hoekje, of het zijn in zielsvervoering, of het zijn met kinderen Gods, hétgeen is waar het in dit leven om draait.
idd.. ik vraag me dan ook wel eens af.. "dat er een tijd is om te lachen gold kennelijk niet voor hun..."
Ben ik helemaal niet met je eens. De bekeringsgeschiedenis van ds. Huntington is zeker niet zonder humor.
En ik heb gehoord dat Pleun Klein de kinderen van een zekere ds. de hele avond bezig kon houden, zodat toen 'vader' thuis kwam, ze vroegen of dat wel een bekeerde man was. Ds. zei wacht maar kinderen, en nog geen uur later was hij terug en moest onder tranen zijn schuld belijden want hij had de kinderen niet gewaarschuwd voor een eeuwigheid die aanstaande was, maar hij had de hele avond de kinderen laten lachen.
Er zijn heel wat ds. die vol humor zaten en hoe bestaat het zélfs bij de zeer zware. ::salut
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:En dat die angst niet irreeel is, kan ik illustreren door het voorbeeld van een ouderling die uitlegde dat wanneer God een mens ging bekeren, hem dan aardse dingen (hij noemde als concreet voorbeeld trouwerijen, zelf 12 kinderen hebbend) niet meer scheelden. Ter ondersteuning van dat betoog werden voorbeelden aangedragen, als Mientje, etc.
Dit voorbeeld kan je snel weerleggen. Neem Job, een man waarvan niemand zal ontkennen, dat God hem bekeerd had. Toch ging het verlies van zijn aardse spulletjes hem aan het hart.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:En, memento, ik ben het niet met je eens. Je chargeert weer lekker. Het bloed van Jezus Christus redt heel de mens ja. Dat ontkent niemand. En het is al helemaal geen argument om daar mee te zeggen dat alle alledaagse dingen ook in bekeringsgeschiedenissen besproken moeten worden. Dan moet je een roman gaan lezen ofzo. En verder zijn er zat bekeringsgeschiedenissen waar ook wel gesproken wordt over Gods leiding in het maatschappelijke leven.
Als voorbeeld van een goede bekeringsgeschiedenis noem ik bv Huntington, Kassier der armen. Of de verhalen over Luther.

Als ik die lees dan denk ik: Hé, dat is iemand net als ik, een gewoon mens.

En dat vind ik erg belangrijk in bekeringsverhalen. Want door alleen het geestelijke te beschrijven, dan komt het los te staan van de nuchtere realiteit van het dagelijkse leven, en krijg je het dualisme, waarin het geestelijke hoger geacht wordt dan het aardse. En dat die angst niet irreeel is, kan ik illustreren door het voorbeeld van een ouderling die uitlegde dat wanneer God een mens ging bekeren, hem dan aardse dingen (hij noemde als concreet voorbeeld trouwerijen, zelf 12 kinderen hebbend) niet meer scheelden. Ter ondersteuning van dat betoog werden voorbeelden aangedragen, als Mientje, etc.
Omdat jij nu iemand getroffen hebt die het beeld zelf scheef trekt, hoeft het helemaal niet zo te zijn.
albion

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
memento schreef:En dat die angst niet irreeel is, kan ik illustreren door het voorbeeld van een ouderling die uitlegde dat wanneer God een mens ging bekeren, hem dan aardse dingen (hij noemde als concreet voorbeeld trouwerijen, zelf 12 kinderen hebbend) niet meer scheelden. Ter ondersteuning van dat betoog werden voorbeelden aangedragen, als Mientje, etc.
Dit voorbeeld kan je snel weerleggen. Neem Job, een man waarvan niemand zal ontkennen, dat God hem bekeerd had. Toch ging het verlies van zijn aardse spulletjes hem aan het hart.
Niets menselijks is hem nog enig bekeerde vreemd. Het zijn mensen van vlees en bloed met hun hartstochten. Als ze driftig zijn blijven ze driftig. Dat verandert niet.
Ze zullen hun hele leven moeten vechten tegen de 'oude mens'.
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
Tiberius schreef:
Niets menselijks is hem nog enig bekeerde vreemd. Het zijn mensen van vlees en bloed met hun hartstochten. Als ze driftig zijn blijven ze driftig. Dat verandert niet.
Waarom staat dát niet in die boekjes? Terwijl ik dat in de verhalen van de Bijbel, zoals Job, David, Petrus, etc wel terugvindt? En in de verhalen van bv Huntington ook aandacht krijgt?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

albion schreef:
Tiberius schreef:
Dat vechten zal blijven, maar karakters kunnen wel "gepolijst" worden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mister schreef:
albion schreef: Niets menselijks is hem nog enig bekeerde vreemd. Het zijn mensen van vlees en bloed met hun hartstochten. Als ze driftig zijn blijven ze driftig. Dat verandert niet.
Dat vechten zal blijven, maar karakters kunnen wel "gepolijst" worden.
Ik dacht iets soortgelijks. Het is absoluut niet zo dat er niets verandert. Ook drift kan God wegnemen en moet door de mens worden weggenomen. Een mens wordt meer en meer gevormd tot het beeld van God. Al is dat in de eigen waarneming wel eens precies andersom.
Plaats reactie