raka schreef:Een bevindelijke prediking roept altijd een enorm verzet op, voornamelijk van de 'verbondsdrijvers'. Hoewel ik niet zal ontkennen dat de kenmerkenleer in bijv de GG een te grote plaats heeft gekregen binnen het geheel van de bevindelijke prediking, is een prediking zonder iets te zeggen hoe God een mens bekeert ( met als leidraad de gang van de Borg is de weg van Gods Kerk (ja, ik durf het nog steeds te zeggen)) mijns inziens een dode prediking. Dat deze kenmerken/gangen/standen geen grond zijn om te zeggen dat deze of die uit God geboren is, is een feit: alleen Christus offer kan een mens redden van de eeuwige ondergang. De kenmerken zijn dus ook niet bedoeld om iemand als bekeerd of onbekeerd te bestempelen, want alleen aan de vrucht zal men de boom herkennen. Desalniettemin zal een ontbreken van de kenmerkenleer in een prediking bewerkstelligen dat mensen zelf in het genadeverbondsbootje stappen, zonder als verlorene, rechteloze zondaar voor God de Rechter te zijn vrijgesproken in het bloed van Christus.
Een prediking zonder de (dwingende) oproep en uitnodiging om je tot God te bekeren, en dat alleen uit souvereine genade, is mijns inziens ook een dode prediking. Het probleem is dat het anno 2009 het steeds meer een kiezen is tussen beide, terwijl het samen zou moeten gaan.
Tot DIA zou ik zeggen: kijk eens verder dan regio Rijssen en Barneveld, want je GG dominees kennis is wel vrij beperkt.
Mee eens, en welkom!
memento schreef:Ik zie in veel bekeringsgeschiedenissen het grote gevaar, dat het geestelijke hoger gewaardeerd wordt dan het aardse. Dat iemand gewoon met plezier, zonder allerlei geestelijke verhevenheden, geniet van zn werk, van een wandelingetje door het park, of van het laten van een scheet die dwars zat, kom je niet echt tegen in die boekjes. Het lijkt dan vaak alsof het zitten met een boekje in een hoekje, of het zijn in zielsvervoering, of het zijn met kinderen Gods, hétgeen is waar het in dit leven om draait.
Dat staat er niet in omdat dat niet het onderwerp is van die boekjes. In een scriptie over Calvijn schrijf je toch ook niet ineens over de constructie van een flat?
En, de vrede met God, dat is wel waar het in dit leven om draait.
Zoekt eerst het koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid...