Jo-Ann schreef:-DIA- schreef:Tot het dom en dwaas geslacht,
Zeid' ik: "Wees niet zinneloos."
Tot de snoden; "Weest niet boos,
Dat gij hoornen, sterk van kracht,
Woedende naar boven steekt,
En met stijven halze spreekt."
Want des Heeren hand besluit
Enen kelk vol bitterheid,
In Zijn gramschap toebereid,
En Hij drenkt er 't mensdom uit;
Doch der goddelozen mond
Zuigt Zijn hef uit, tot den grond.
'k Zal dit melden, 'k zal altijd
Zingen Jakobs God ter eer,
Slaan der bozen hoornen neer,
Vellen wat Zijn Naam bestrijdt;
Maar der vromen hoorn en macht
Zal verhoogd zijn door Gods kracht.
'k Weet niet of ik moet reageren...
dom en dwaas geslacht...
@dia: wie bedoel je daarmee? ik ben bang dat deze reactie uit de hoogte komt.
dom en dwaas geslacht: 't is vast een verkrachting van de exegese, maar zullen we ons daar allemaal onder scharen? En toch: God is Rechter, Die als aller Oppervoogd, deez' vernedert, die verhoogt!
Het is een psalm van Asaf staat er (maar volgens verklaarders) kan het beter passen dat het van David is en aan Asaf heeft gegeen. Hij schijnt dit gedicht te hebben na de dood van Saul, toen hij koning werd.
Hij dankt daarvoor God, en belooft als hij Koning is dat hij godzalig wil regeren, de goddelozen straffen en de vromen verhogen.
Het is een tijd die nu zo heel anders is.
Ja... U ALLEEN, U LOVEN WIJ... Treffelijke zielsgestalte!
We zien het niet zo veel in deze tijd.
Ook niet het vervolg, dat de goddelozen gestraft worden, maar eerder dat het recht struikelt op de straten.
Het is ook geen woord van mij aan de regeerders van deze aarde, maar het is wel Gods Woord.
Als je dan zo'n heerlijke zielsgestalte hoort is dat goed. Maar er is aan de andere kant ook zoveel wat bedroefd.
Een dom en dwaas geslacht lijkt de touwtjes wel eens in handen te hebben... Zie je het?
Dus niet om degene die het in beoefeening heeft weg te duwen, nee maar om ook eens verder te kijken om je heen wat je naast de verblijdende dingen zeer bedroeft...
Maar... Dat geldt het één maar ook het ander... het moet wel wáár zijn, zou Jonathan zeggen, in het boekje van Ds. E. Venema (Het Aloude kerkenpad).
Een goed nacht allemaal!
-DIA-