Sinds er weer wat vragen zijn over mijn afwezigheid op RF,
En sinds mijn vaarwel dat ik eerder op RF postte, weggehaald is,
(dit bericht is ook gepost op Hyves, waar het niet aan de censuur onderhevig is)
--knip/jvdg/ ook nu geldt de regel: geen personen aanvallen -- Aanvallen op mijn persoon heb ik altijd gedragen (hoewel niet altijd zonder zonde). Maar zijn persoonlijke aanvallen op mijn geloof, en de leer van onze kerken, de Protestant Reformed Churches, kon en mocht ik niet over me heen laten gaan.
Ik heb altijd geweten dat ik niet tot de doelgroep behoorde, daar ik niet lid ben, nog is mijn theologie van de 'bevindelijke' kerken, in navolging van de Nadere Reformatie.
Daarentegen houd ik vast, dat mijn geloof, alsook de leer van onze kerken, volop gereformeerd is, in navolging van de reformatoren Luther, Calvijn, Zwingli, ea.
Ook in navolging van de Synode van Dordrecht, 1618-19, onderschrijf ik de 3 formulieren van enigheid zonder twijfel of reserve.
Daartoe heb ik ook gezworen, toen ik eerst het ambt aannam in onze kerken:
We, the undersigned, professors of the Protestant Reformed Churches, ministers of the Gospel, elders, and deacons of the Protestant Reformed congregations of ................, of Classis.........., do hereby sincerely and in good conscience before the Lord, declare by this, our subscription, that we heartily believe and are persuaded that all the articles and points of doctrine, contained in the Confession and Catechism of the Reformed Churches, together with the explanation of some points of the aforesaid doctrine, made by the National Synod of Dordrecht, 1618-'19, do fully agree with the Word of God.
We promise therefore diligently to teach and faithfully to defend the aforesaid doctrine, without either directly or indirectly contradicting the same, by our public preaching or writing.
We declare, moreover, that we not only reject all errors that militate against this doctrine and particularly those which were condemned by the above mentioned synod, but that we are disposed to refute and contradict these, and to exert ourselves in keeping the church free from such errors. And if hereafter any difficulties or different sentiments respecting the aforesaid doctrines should arise in our minds, we promise that we will neither publicly nor privately propose, teach, or defend the same, either by preaching or writing, until we have first revealed such sentiments to the consistory, classis, and synod, that the same may be there examined, being ready always cheerfully to submit to the judgment of the consistory, classis, and synod, under the penalty in case of refusal to be, by that very fact, suspended from our office.
And further, if at any time the consistory, classis, or synod, upon sufficient grounds of suspicion and to preserve the uniformity and purity of doctrine, may deem it proper to require of us a further explanation of our sentiments respecting any particular article of the Confession of Faith, the Catechism, or the explanation of the National Synod, we do hereby promise always to be willing and ready to comply with such requisition, under the penalty above mentioned, reserving for ourselves, however, the right of an appeal, whenever we shall believe ourselves aggrieved by the sentence of the consistory, the classis, or the synod, and until a decision is made upon such an appeal, we will acquiesce in the determination and judgment already passed.
Daarom ook moet ik wel reageren op bepaalde gezegdes van Memento met het mij verwijderen van RF. En wat hij zegt in niet nieuw, alleen eerst nu pas in het Nederlands. Zie hier, namelijk:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 74#p166374
Geliefde broeders en zuster op RF. Ik heb twee en een half jaar lang op RF gezeten. Terwijl ik daar lid geweest ben, heb ik, hoewel met veel gebreken, niet minst daarvan mijn drift en tekort aan takt, met al mijn kracht de Waarheid verdedigd, vooral waar die ging om zaken waarom de PRCA apart staan van andere kerken.
Zoals het 'Welmenend aanbod van genade', zie hier vooral:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
en ook dit, bijvoorbeeld:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... &start=195
Verder herinner ik me de discussies over hertrouwen, die heel recent was:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=19&t=5604
De discussie ook, of het afbeelden van Christus geoorloofd is,
De discussies over Heartcry, etc. etc.
Maar ook mijn gevoelens over het forum, dat het ook een plaats kan zijn voor een gezellig geklets over koetjes en kalfsjes.
Vrienden, ik draag geen van allen op RF een kwaad hart toe. Hoop en bid dat we allen tot een beter begrip van de Waarheid komen.
Ik bid ook dagelijks voor al degenen die niet leven in de zekerheid van geloofsbetrouwen, of God in hun harten zou willen werken.
17 Maar hij zond van Miléte naar Éfeze, en hij ontbood de ouderlingen der gemeente.
18 En als zij tot hem gekomen waren, zeide hij tot hen: Gijlieden weet, ivan den eersten dag af dat ik in 38Azië ben aangekomen, hoe ik bij u den gansen tijd geweest ben,
19 Dienende den Heere met alle 39ootmoedigheid, en vele 40tranen, en 41verzoekingen, die mij overkomen zijn door de lagen der Joden;
20 Hoe ik niets 42achtergehouden heb van hetgeen nuttig was, dat ik u niet zou verkondigd en u geleerd hebben, in het openbaar en 43bij de huizen,
21 44Betuigende beide Joden en Grieken kde bekering tot God en het geloof in onzen Heere Jezus Christus.
22 En nu, zie, ik, 45gebonden zijnde 46door den Geest, reis naar Jeruzalem, 47niet wetende wat mij daar ontmoeten zal,
23 Dan dat de Heilige Geest 48van stad tot stad 49betuigt, zeggende dat mij banden en verdrukkingen 50aanstaande zijn.
24 lMaar 51ik acht op geen ding, noch houd mijn 52leven dierbaar voor mijzelven, opdat ik 53mijn loop met blijdschap moge volbrengen, en den dienst, welken ik mvan den Heere Jezus ontvangen heb, om te betuigen het Evangelie 54der genade Gods.
25 En nu, zie, ik weet dat gij allen, waar ik doorgegaan ben, predikende het Koninkrijk Gods, mijn aangezicht niet meer zien zult.
26 Daarom betuig ik ulieden op dezen huidigen dag, dat ik 55rein ben van het bloed van u allen.
27 Want ik heb niet 56achtergehouden, dat ik u niet zou verkondigd hebben 57al den raad Gods.
28 nZo hebt dan acht 58op uzelven, en op de gehele kudde, 59over dewelke u 60de Heilige Geest tot 61opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods 62te weiden, welke 63Hij o64verkregen heeft 65door Zijn eigen bloed.
29 Want dit weet ik, dat na mijn 66vertrekp 67zware 68wolven tot u inkomen zullen, die de kudde niet sparen;
30 qEn 69uit uzelven zullen mannen opstaan, sprekende 70verkeerde dingen, om de discipelen af te trekken 71achter zich.
31 Daarom, waakt, en gedenkt dat ik 72drie jaren lang nacht en dag niet opgehouden heb een iegelijk met tranen te vermanen.
32 En nu, broeders, ik beveel u Gode en 73het woord Zijner genade, 74Die machtig is u op te 75bouwen en u 76een erfdeel te geven onder al de 77geheiligden.
33 rIk heb niemands zilver of goud of kleding begeerd.
34 En gij zelven weet dat sdeze handen tot mijn nooddruft, en dengenen die met mij waren, gediend hebben.
35 Ik heb u in alles getoond dat men alzo arbeidende, 78de zwakken moet 79opnemen, en gedenken aan de woorden des Heeren Jezus, 80dat Hij gezegd heeft: Het is 81zaliger te 82geven dan te ontvangen.
36 En als hij dit gezegd had, heeft hij tnederknielende met hen allen gebeden.
37 En er werd een groot 83geween van hen allen; en zij vallende om den hals van Paulus, kusten hem,
38 Zeer bedroefd zijnde, allermeest over het woord dat hij gezegd had, dat zij zijn aangezicht niet meer zien zouden. En zij geleidden hem naar het schip.
Als ik ooit iemand hier gekwetst, bezeert, of beledig heb, mijn excuses, altublieft, vergeef het mij.
Vaarwel, mijn vrienden.
A Dieu!
Ga met God!
(ik ben via Hyves, email (gmulder at telus.net), of MSN te bereiken)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.