Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Oude Paden

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Oude Paden »

-DIA- schreef:IK MERK DE WAARHEID VAN WAR IK NET BIJ DE SPREUK VAN DE DAG SCHREEF:

Spreken is zilver,

Zwijgen is goud.

(Soms)

Ik zal zwijgen, ik hoop dat God niet blijft zwijgen.

Het ga u allen wel!

-DIA-
DIA

Ik las onderstaand gister van een oudvader. Ik denk zeer toepasselijk op jouw (m.i. doorgeslagen) wijze van beoordelen

Wij kunnen zeer te gemakkelijk en te kwalijk van elkaars Godsvrucht oordelen; want wij beschouwen allen het uitwendige; en alles kan zich van buiten zeer schoon vertonen, wanneer er van binnen niets oprechts gevonden wordt, en integendeel, waar oprechtheid van het hart gevonden wordt, kunnen er enige uitwendige gebreken, zelfs meer dan in anderen zijn. En daarom, geloofd zij de Heere, dat Hij het hier op aarde aan Zijn dienstknechten, terwijl die maar ten dele kennen, niet heeft toevertrouwd, om het onkruid uit te trekken. Want gewis, zij zouden sommige koren verkeerd aanzien voor onkruid, en sommige onkruiden als goede tarwe laten overblijven. Groot is de goedertierenheid van de Heere, die deze beoordeling heeft bewaard voor een andere tijd, wanneer die zonder zo'n gevaar kan geschieden.
Lassie

Bericht door Lassie »

Het was niet echt een preek. Maar het thema was: Terug naar je Maker.

We hadden twee kleine kinderen die gedoopt en opgedragen werden.
henriët

Bericht door henriët »

Psalmen:25:2/6; 52:7;97:4,6,7; 130:3,4 89:8
Lezen:1 Thess1:1-10
Tekst voor de prediking 1 Thes1:9-10a
9 Want zijzelven verkondigen van ons, hoedanigen ingang wij tot u hebben, en hoe gij tot God bekeerd zijt van de afgoden, om den levenden en waarachtigen God te dienen;
10 En Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Denwelken Hij uit de doden verwekt heeft

Het komt nog aleens voor dat kerkelijke gemeenten in t nieuws komen, soms verblijdende zaken, soms verdrietige. Zo ook hier in Thessalonicenzen, die in de belangstelling staat.. maar dit vanwege de bekering van de mensen.

De gelovigen van Thessalonica tot voorbeeld.
1. Hun bereidheid
2. Hun bekering
3. Hun verwachting

Paulus heeft van anderen gehoord wat zijn prediking heeft uitgewerkt in Thessalonica. Thessalonica stond bol van de afgoden, en wanneer Paulus en Sila de eerste keer daar zijn, prediken zij in de synagoge (hand 17) over de Christus. Jezus in Zijn lijden en opstanding.
Het Evangelie verkondigd.
Na drie sabbathen kunnen Paulus en Silas niet meer verkondigen, er wordt een opstand beraamd, dan vluchten ze naar Athene.
En wat heeft deze prediking uitgewerkt. De mensen uit Thessalonica hoorden niet met het oor, maar met het hart. Het Woord was als een hamerslag, het Woord is een kracht Gods ter zaligheid, ook voor hen. Het Evangelie was niet alleen in woorden, maar de Heilige Geest zorgde ervoor dat de prediking als dynamiet werd (zie vers 5) . De Heere opende het hart zodat ze het Evangelie bereid waren te aanvaarden in hun leven. Bereid zijnde tot navolgens van Christus. Heel Macadonië en Achaje (Griekenland) hoorde erover. Het geloofsvertrouwen van deze gemeente is overal bekend. Zo werd het een missionaire gemeente. (Zonder daar zelf iets aan te doen) Er was een levende Hoop!
Drie sabbathen.
Hoe is dat bij ons? U heeft wel meer dan drie zondagen onder de prediking verkeerd. Jongere.. Zeg 15 jaar.. dan ongeveer 750 zondagen onder t Woord. Wat heeft dat uitgewerkt, kan een ander van jou zeggen.. Kijk, bij hem kun je zeggen dat de prediking niet alleen in woorden is geweest,maar dat de prediking zijn hart heeft overtuigd. Misschien ben je er weleens door geraakt. .. en toen daarna? Veranderde er toen ook iets in uw leven. In Thessalonica raakte het in het hart.. dan gaat een ander daar ook iets van merken. Als dat nog nooit zo is geweest.. dan mag u wel bidden.. dat de Heere spreekt tot uw hart.. dat uw leven verandert. Of als u aanloopt tegen de hardheid van uw hardheid.. Bid tot Hem, Hij kan t hart verbreken.
2.
Wat doet dat dan als de prediking het hart verbreekt. De overtuigende werking van t Evangelie geeft niet alleen een verandering… maar alles uit t leven gaat op zn ‘kop’. Wij moeten ons helemaal omkeren, volledig omkeren.
Bekering 2 elementen in dit hst..
-van de afgoden bekeerd. Er waren in Th veel afgoden, een bekende god is dyonisos. (god van de druivenoogst/wijn.. voor de feesten.. veel dronkenschap en hoererij.) ook de keizercultus kwam op, de keizer die zich verhoogde als god. Afgoden, dat is ook nu nog zo, niet buigen voor een beeld.. maar wel waar je je hart op richt. Afgoden, geld, drank, maar ook
-de afgoderij van het eigen ik, zeker in onze tijd neemt een zeer grote plaats in. Dat blijkt uit, dat alles moet kunnen, autonomie van de mens. Je stelt je zelf tot wet, niet alleen buiten de kerk maar dringt door tot in de kerken.. ik vind dat dat wel kan.
-afgod van t genieten. .. geniet er van. Tuurlijk mogen we Gods goedertierenheden niet versmaden :Calvijn, maar waarschuwt meteen voor opgaan in het genieten. Want we hebben een beestachtige liefde tot de wereld. Ons hart is een fabriek van afgoderij. Ben je daar al eens aan ontdekt? Dat je van jezelf de Heere helemaal niet zoekt, maar dat we ons heil en zekerheid buiten God zoeken. De Heilige Geest is zo nodig om onze ogen hiervoor te openen, opdat we ons tot God bekeren.
- heenkeren tot God, om Hem te dienen.
er is geen waar geloof zonder bekering. Om de levende en waarachtige God te dienen. Een afgod kan niet horen en voelen en niet dienen. Maar met de levende en waarachtige God niet, Hij is de eeuwige God, Hij is het Leven. Hij is getrouw.. je kunt op Hem aan! Wat Hij belooft, dat doet Hij ook. Grieks.. om slaaf te zijn van de levende en waarachtige God, slaaf in positieve zin.. uitleveren aan, overgeven aan God.God dienen met alles wat je hebt. Ik heb alles van Hem gekregen, het is van Hem, en dan mag de Heere zeggen hoe ik moet leven. (in de bekering gaat t om t herstel tussen God en je ziel)
Voor de mensen in Thessalonica heeft dat grote gevolgen. Heel de samenleving leefde voor de afgoden. De mensen die gingen geloven moesten keuzes maken, dus dat viel gauw op. ( er brak ook al snel vervolging uit) Dat ze toch radicale keuzes maken, was de vrucht van het geloofsvertrouwen.
Hoe ligt dat bij ons? Zijn wij bekeerd en kennen wij de dagelijkse bekering.
Als je een ander hart krijgt, krijg je andere verlangens, en andere ‘lippen’, als je niet spraakzaam bent, dan is het te merken aan t doen en laten.
Bekering.. God missen.. God zoeken-> HC 33 afsterven van de oude mens, opstaan van de nieuwe mens, dat is een levenslang proces. Afsterven van de oude mensen.. afsterven van de zonde.. dat gaat verdriet doen, als je zonde doet.. je voelt dat je Gods toorn over je werkt.. er komt een hartelijke vreugde om God te dienen. Een verlangen naar Zijn wil te leven. (psalm 18)
Dat kan praktische consequenties hebben.. vrienden verliezen.. promotie afslaan.dan moet je t met wat minder doen.. maar dat geeft niet, want t beste komt nog.. want het Vaderhuis komt …
Dan heb je je verwachting gesteld op de Heere Jezus Christus.
3.
Tot God bekeert.. klem van de prediking, maar niet alleen het enige.. want waar de verwachting ontbreekt, daar wordt iets wezenlijks gemist..
Gods kerk heeft verwachting voor de toekomst.
daarom doorgaan vanuit vers 9 in vers 10.. bekering.. en geloofsverwachting. In al Paulus’brieven komt dat terug. Het leven van de gemeente Th werd bepaald door die toekomst. Er komt heimwee. Omdat de gemeenschap met Christus hier nog onvolkomen is. De oefeningen van t geloof is nu nog in gebreke. Waar de liefde gekomen is voor Christus, komt een verlangen naar volkomen gemeenschap met de Heere. Soms kan je dat teneer doen buigen, dat je God mist, en Hem niet kan missen. Moed en kracht gevend.. het verwachten op Christus.. want Hij zal het werk voleindigen. Hij komt uit de hemelen. Hij neemt de hemelse heerlijkheid mee voor Zijn kerk!
Verwachten gebruikelijk woord in die tijd.. als de koning komt, heel de stad werd opgeknapt.. men zat met ingespannen verwachting uit naar de komst van de koning. Zo is het ook met de verwachting van de Koning. Dan zullen we Hem genieten, dan zullen we Hem zien, gelijk Hij is. Dat is de geloofsverwachting van Gods kerk. Laatste artikel van ngb.
U die daar iets van mag kennen.. mag er die hooggespannen verwachting zijn. Of is het woord van Calvijn meer waar dan wij geloven, dat wij nog zo vast zitten aan de wereld.
als de geloofsverwachting mindert.. verdwijnt.. worden we door de wereld meegetrokken. Dan kwijnt t geloof langzaam maar zeker weg, dan verbleekt de liefde.. Dan mogen we de Heere wel ootmoedig smeken of Hij die geloofsverwachting krachtig zal opwekken.
Wanneer wij onze hoop op Christus stellen!
geloofsverwachting ook .. volle openbaring van Gods toorn, de toekomende toorn over alle goddeloosheid, vooral over het ongeloof. God zal komen.. De toorn is nu nog te ontvluchten.
Gods toorn is een oproep tot bekering, het stelt ons voor 2 wegen. De Heere heeft lust erin dat u zich bekeert. Daarom.. vlucht tot de Middelaar.
De Kerk verwacht Jezus.. die ons verlost van de toekomende toorn. Toekomende toorn: niet iets van in de toekomst, maar het is onderweg om te komen.
Misschien vindt u het moeilijk om Hem als terugkomende God te zien, twijfel ken ik Hem in de Heere Jezus Christus, of dat u denkt mijn man, vrouw, kinderen.. ..
maar laat u dan troosten door Zijn Woord.. Hij zal Zijn volk redden.. Jezus..

psalm 130
Ik blijf den HEER' verwachten;
Mijn ziel wacht ongestoord;
Ik hoop, in al mijn klachten,
Op Zijn onfeilbaar woord;
Mijn ziel, vol angst en zorgen,
Wacht sterker op den HEER'
,
Dan wachters op den morgen;
Den morgen, ach, wanneer?

Hoopt op den HEER', gij vromen;Is Israel in nood,
Er ZAL verlossing komen;
Zijn goedheid is zeer groot.
Hij maakt, op hun gebeden,
Gans Israel eens vrij

Van ongerechtigheden;
Zo doe Hij ook aan mij.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:'s morgens een dienst "gekeken" vanuit de Koepelkerk in Arnhem. 's avonds de "eigen" dienst beluisterd, waar nabetrachting werd gehouden en opgeroepen werd tot heiliging, vanuit Hebr. 13: 12
Die heb ik ook gezien :) Tijdens het slotgebed was ik nog even in beeld, met vriendin. Maar goed, daar ging het niet om. Was een mooie dienst vond ik, wel natuurlijk een beetje aangepast op de gemiddelde tv-kijker zodat die het ook goed kon begrijpen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

's ochtends: Matth. 17, de verheerlijking op de berg

's middags: Zondag 7
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:
JolandaOudshoorn schreef:'s morgens een dienst "gekeken" vanuit de Koepelkerk in Arnhem. 's avonds de "eigen" dienst beluisterd, waar nabetrachting werd gehouden en opgeroepen werd tot heiliging, vanuit Hebr. 13: 12
Die heb ik ook gezien :) Tijdens het slotgebed was ik nog even in beeld, met vriendin. Maar goed, daar ging het niet om. Was een mooie dienst vond ik, wel natuurlijk een beetje aangepast op de gemiddelde tv-kijker zodat die het ook goed kon begrijpen.
ik vond de preek eerlijk gezegd nogal rommelig...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marnix

Bericht door Marnix »

Kan. Ligt er misschien ook aan wat je gewend bent. Maar deze dominee is inderdaad niet echt van het heel gestructureerd in 3 punten indelen enzo, daarin heb je gelijk. De een vindt het prettig, de ander niet. En er waren wat stukken uitgehaald omdat ze maar een uurtje hebben voor de dienst. Daardoor kan het ook wat onduidelijker worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JolandaOudshoorn

Marnix schreef:Kan. Ligt er misschien ook aan wat je gewend bent. Maar deze dominee is inderdaad niet echt van het heel gestructureerd in 3 punten indelen enzo, daarin heb je gelijk. De een vindt het prettig, de ander niet. En er waren wat stukken uitgehaald omdat ze maar een uurtje hebben voor de dienst. Daardoor kan het ook wat onduidelijker worden.
ik ben niet gewend aan drie-punten predikanten ;) Misschien waren die weggeknipte stukken de oorzaak. Jullie zingen overigens wel heel mooi!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En, bevalt dat nu, een preek bekijken vanuit je luie stoel?
freek

Bericht door freek »

Erasmiaan schreef:
Nou Erasmiaan, een beetje meer invoelingsvermogen graag. Ik denk dat Jolanda graag naar de kerk zou willen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Nou Erasmiaan, een beetje meer invoelingsvermogen graag. Ik denk dat Jolanda graag naar de kerk zou willen.
Inderdaad, niet al te fijngevoelige reactie, Erasmiaan
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat weet ik niet, ik ken haar niet. Ikbegrijp nu dat er mobiliteitsproblemen/ gezondheidsproblemen zijn, maar die waren mij niet bekend en daar doelde ik ook niet op.

Ik vond het alleen nog al opmerkelijk dat een, zich reformatorisch noemend christen, een preek bekijkt via tv/internet, wat natuurlijk niet geheel onomstreden mediums zijn en waarover ook niet geheel onomstreden preken zullen komen (in de gereformeerde gezindte althans).

Dat ze thuis was, daarvan zocht ik de oorzaak in het geoorloofd afwezig zijn i.v.m. het oppassen op kinderen o.i.d.

En als je niet op reacties zoals de mijne zit te wachten, dan moet je dit soort feiten hier ook maar niet posten, vind ik.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
freek schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat weet ik niet, ik ken haar niet. Ikbegrijp nu dat er mobiliteitsproblemen/ gezondheidsproblemen zijn, maar die waren mij niet bekend en daar doelde ik ook niet op.

Ik vond het alleen nog al opmerkelijk dat een, zich reformatorisch noemend christen, een preek bekijkt via tv/internet, wat natuurlijk niet geheel onomstreden mediums zijn en waarover ook niet geheel onomstreden preken zullen komen (in de gereformeerde gezindte althans).

Dat ze thuis was, daarvan zocht ik de oorzaak in het geoorloofd afwezig zijn i.v.m. het oppassen op kinderen o.i.d.

En als je niet op reacties zoals de mijne zit te wachten, dan moet je dit soort feiten hier ook maar niet posten, vind ik.
Je had het ook kunnen weten uit het off-topic gedeelte.
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:
Marnix schreef:Kan. Ligt er misschien ook aan wat je gewend bent. Maar deze dominee is inderdaad niet echt van het heel gestructureerd in 3 punten indelen enzo, daarin heb je gelijk. De een vindt het prettig, de ander niet. En er waren wat stukken uitgehaald omdat ze maar een uurtje hebben voor de dienst. Daardoor kan het ook wat onduidelijker worden.
ik ben niet gewend aan drie-punten predikanten ;) Misschien waren die weggeknipte stukken de oorzaak. Jullie zingen overigens wel heel mooi!
Yep, hoewel we lang niet altijd een koor hebben :) In wisselzang zingen doen we wel regelmatig. Volgende week is er nog een dienst op tv, maar dat is een gastendienst... en dan zingen we weer heel anders, met band :)
Erasmiaan schreef:Dat weet ik niet, ik ken haar niet. Ikbegrijp nu dat er mobiliteitsproblemen/ gezondheidsproblemen zijn, maar die waren mij niet bekend en daar doelde ik ook niet op.

Ja maar als we niets mogen posten waar jij het niet mee eens bent, wordt het hier zo stil.... ;)

Ik vind het overigens opmerkelijker dat je het prima vindt dat Jolanda thuis zit, maar als ze waar ze niet naar de kerk kan toch een preek kan luisteren, je daar opeens moeite mee hebt. Kerktelefoon ofzo, prima, maar via de tv naar een gereformeerde kerkdienst luisteren is opeens omstreden? Wees blij dat de het medium televisie en het medium internet op een nuttige manier gebruikt.
JolandaOudshoorn

bedankt voor jullie meeleven en meedenken. En ja, er gaat niets boven een "echte" kerkgang, maar als je dat niet kunt, zijn internet en tv soms heel handige hulpmiddelen, net zoals kerkradio/kerktelefoon.
Plaats reactie