Beste Zonderling,Zonderling schreef:
Mayflower, ik hoop toch dat je het met mij eens zult zijn, of niet? Wat ik hierboven neerschrijf is toch ook wat ik voortdurend lees in de door jou geliefde puriteinen.
Z.
Dat we het evangelie aan ieder creatuur moeten verkondigen zijn we (incl. Alexander CD) mee eens, maar is dit een aanbod van genade ? Persoonlijk vind ik de uitdrukking "aanbod van genade" (wat ik vaak lees) niet goed, omdat genade nooit en te nimmer een aanbod is, want dat betekent dat genade uiteindelijk niet krachtdadig is omdat het afhankelijk is van de aanname van de zondaar, en dit geeft een volkomen verkeerd beeld wat genade is. Genade is volkomen krachtdadig en werkt volkomen effectief met als doel om Gods uitverkoren volk te zegenen. Het offer van Christus heeft zijn zegen alleen exclusief voor zijn volk waar het bloed van toepassing is, maar buiten het bloed van Christus is geen genade, alleen maar wraak en oordeel, waardoor ik inderdaad niet geloof in een aanbod van genade.
Verder geloof ik niet dat er in Gods Woord tegenstrijdigheden bestaan rondom de wil en verlangens van God, de reden waarom we dit vaak niet kunnen begrijpen komt door onze zonden en beperkt inzicht, en in dat opzicht heeft Herman Hoeksema gelijk (tot in tegenstelling van vele ander gereformeerde theologen).
En als er puriteinen wel zijn geweest, de wel een aanbod van genade hebben onderwezen, dan betekent dat nog niet dat ik deze godgeleerden verwerpt, verre van dat, vele geliefde purteinen en gereformeerde theologen waar ik erg door geinspireerd word, hebben bepaalde leerstellingen onderwezen die ik verwerpt (zoals invloeden van Rome, kerkorde, zuigelingendoop, kerk en staat, verbondsvisie, vervolgingen van de baptisten....etc) maar acht ze in dit alles toch enorm hoog. Zo is het ook met John Piper en zijn artikel "has God two wills ?", ik sta meer in de visie van Hoeksema, ondanks dat John Piper met zijn bediening een grote zegen is!